اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نکات برجسته قطعنامه شورای حکام


وزارت امور خارجه کشورمان محورهای برجسته قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را که دیشب تمامی اعضا در جلسه فوق العاده و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رساندند منتشر کرد.

خبرآنلاین: وزارت امور خارجه کشورمان محورهای برجسته قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را که دیشب تمامی اعضا در جلسه فوق العاده و پس از بحث و تبادل نظر به تصویب رساندند منتشر کرد.

متعاقب گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در موضوع پی.ام دی، کشورهای 1+5 پیشنویس پیشنهادی قطعنامه جدید شورای حکام پیرامون برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را پس از مشورت به رئیس برزیلی شورای حکام رسما ارائه و ثبت نمودند و سپس اعضا درجلسه فوق العاده شورای حکام آن را به بحث و تبادل نظر و در پایان عصر سه شنبه 24 آذرتمامی اعضا آن را به تصویب رساندند.

نقاط برجسته قطعنامه مصوب به شرح ذیل ارائه می گردد:

- این قطعنامه نه فقط برای بستن پی ام دی، بلکه از آن مهم تر به منظور تدوین فصل نوینی برای پرونده هسته ای ایران در شورای حکام، در پرتو برجام و قطعنامه جدید شورای امنیت، طراحی و تصویب شد وتمامی قطعنامه های گذشته خود را لغو می نماید.

- استقبال از انعقاد برجام و نیز «نقشه راه» بین ایران و آژانس برای حل و فصل موضوعات باقیمانده گذشته و حال (پی ام دی)،

- همراهی با شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه «انعقاد برجام نشانگر یک تغییر بنیادین در رسیدگی به این موضوع است»،

- توجه به گزارش اخیر مدیرکل به شورای حکام در خصوص موضوعات باقیمانده گذشته و حال (پی ام دی) به عنوان مبنایی برای بستن پرونده و اعلام خاتمه رسیدگی به این موضوعات،

- ابراز رضایت از اینکه نقشه راه طبق برنامه زمانی توافق شده انجام گردیده است،

- ملحوظ داشتن صریح بسته شدن پرونده پی ام دی با عنایت به تکمیل نقشه راه،

- لغو 12 قطعنامه شورای حکام که طی سالهای 2003 تا 2012 در رابطه با موضوع اجرای پادمان با ایران و از جمله مطالعات ادعایی علیه ایران تصویب شده اند،

- لغو تصمیم های قبلی شورای حکام در مورد منع ارائه مساعدت های فنی به ایران،

- ختم رسیدگی به دستورکار جاری شورا: «اجرای موافقتنامه پادمان ان پی تی و مفاد ذیربط قطعنامه های شورای امنیت در جمهوری اسلامی ایران» که نگاه به گذشته داشت،

- ایجاد یک دستور کار جدید تحت عنوان: «اجرای برجام و راستی آزمایی و نظارت در ایران در پرتو قطعنامه شماره 2231 (2015) شورای امنیت» که نگاه به آینده دارد،

- مشخص کردن دوره زمانی 10 ساله برای عادی سازی پرونده ایران در شورای حکام.

علاوه بر موارد فوق:


- در این قطعنامه برای اولین بار با لحنی مثبت در مورد همکاری ایران به منظور حل و فصل موضوعات هسته ای صحبت شده است، و هیچ نکته یا عبارت پردازی منفی همچون ابراز نگرانی و ... در آن وجود ندارد.

- قطعنامه هیچ درخواستی از مدیرکل برای ادامه کار روی موضوعات گذشته ندارد. حتی قطعنامه های گذشته شورای حکام که در آنها از مدیرکل خواسته شده بود در مورد پی ام دی گزارش بدهد هم لغو شده اند. بدین ترتیب از نظر شورای حکام به عنوان رکن تصمیم گیری آژانس، مدیرکل دیگر در مورد پی ام دی وظیفه ای ندارد.

- از این به بعد طبق بند 4 قطعنامه، مدیرکل تنها در خصوص اجرای برجام و یا بروز مشکلی خاص در اجرای برجام گزارش خواهد داد. در حقیقت مدیرکل منبعد فقط نگاه به آینده دارد.

* مولفه های لازم برای مختومه شدن پی.ام.دی

به طور خلاصه این قطعنامه واجد کلیه مؤلفه های لازم برای مختومه شدن موضوع پی. ام. دی می باشد. این مولفه ها عبارتند از:

- اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس،

- لغو 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص ایران،

- خاتمه دادن به موضوع "اجرای پادمان در ایران" در دستورکار آژانس و ایجاد موضوع جدیدی تحت عنوان "اجرای برجام"،

- اذعان صریح به بسته شدن پرونده و استفاده از کلمه close در بند 9.


ویدیو مرتبط :
صحبت های عراقچی درباره قطعنامه شورای امنیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران لغو تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای حکام را خواستار شد



اخبار,اخبارسیاست خارجی, نجفی

نماینده دائم ایران در آژانس بر ضرورت تغییر بنیادین رهیافت شورای امنیت و شورای حکام آژانس نسبت به ایران در پرتو تحولات جدید تاکید کرد.

به گزارش ایسنا ، رضا نجفی روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود در نشست فصلی شورای حکام که از دوشنبه هفته جاری آغاز شده است گفت: تعهدات برجام و نقشه راه دو سویه است؛ تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران هم‌زمان با لغو کلیه تحریم‌های هسته‌ای.

سفیر ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بنیان اصلی برجام، تعهدات متقابل از سوی ایران و گروه پنج به علاوه یک به منظور تایید ماهیت منحصراً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران و به طور هم زمان، مهر پایان نهادن بر کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و لغو کامل کلیه تحریم‌های شورای امنیت و کلیه تحریم‌های یک‌جانبه و چندجانبه مربوط به موضوع هسته‌ای است.

او در این زمینه تأکید کرد که تحقق این امر نیازمند تغییری بنیادین در رهیافت شورای امنیت به شکل مطروحه در مقدمه قطعنامه 2231 است. مشابه همین تغییر اساسی باید در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله در شورای حکام آن پی‌گیری شود. تمامی قطعنامه‌های پیشین شورای حکام، که از نظر ایران اقداماتی توجیه‌ناپذیر و سیاسی هستند باید لغو شدند.

نجفی گفت در شرایطی که برجام، با تایید قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، همکاری هسته‌ای با ایران و ادامه برنامه غنی‌سازی آن را مقرر می‌کند، مفاد قطعنامه‌های قبلی شورای حکام حاوی درخواست تعلیق این نوع فعالیت‌ها، دیگر از اعتبار برخوردار نیستند.

سفیر کشورمان با بیان مجدد موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه سلاح های هسته ای خطاب به اعضای شورای حکام آژانس گفت که ایران بر مبنای اصول محکم اعتقادی، راهبردی و بین‌المللی، قاطعانه با سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح‌های هسته‌ای به عنوان سلاح‌هایی منسوخ، غیر انسانی و زیان آور برای صلح و امنیت بین‌المللی مخالفت می‌کند. وی در این زمینه تصریح کرد که بر اساس فتوای تاریخی رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت دستیابی، تولید، انباشت یا کاربرد سلاح‌های هسته‌ای سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران بوده است و در عین حال، ایران علم و فناوری، از جمله فناوری صلح آمیز هسته‌ای به ویژه غنی سازی به منظور تولید سوخت را میراث مشترک بشریت می داند که هیچ کشوری نمی تواند آن را به انحصار درآورد.

نماینده ایران در آژانس در خصوص تحولات بین المللی اخیر پیرامون برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان اظهار داشت که انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ 23 تیر ماه سال جاری به منزله برداشتن گامی اساسی توسط ایران و گروه پنج به علاوه یک از طریق توسل به مذاکره و مبتنی بر احترام متقابل به منظور حل و فصل یک بحران غیرضروری مولود ادعاهای بی اساس در باره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران بود که با یک سلسله اقدامات سیاسی توجیه‌ناپذیر علیه مردم ایران دنبال شد. از سوی دیگر، در ادامه همکاری جمهوری اسلامی ایران و آژانس منطبق با چارچوب همکاری مصوب به منظور تسریع و تقویت همکاری و گفتگوها با هدف حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده گذشته و حال که هنوز حل‌نشده باقی مانده اند، طرفین در باره یک نقشه راه به توافق رسیدند.

نجفی تأکید کرد که ایران به اجرای صادقانه تعهدات خود طبق مفاد نقشه راه متعهد است و به تایید آژانس طبق توافق انجام شده در نقشه راه، توضیحات مکتوب خویش و اسناد مربوطه برای حل و فصل کلیه موضوعات باقیمانده بین ایران و آژانس را ارائه داده است.

سفیر ایران در آژانس در عین حال بر تعهدات متقابل آژانس در قبال ایران و نیز ضرورت راز داری آن پافشاری کرد و در این زمینه تذکر داد که نقشه راه یک توافق دو سویه است که طبق آن آژانس نیز تعهدات روشنی دارد. اصل محرمانه بودن، یکی از عناصر مهم نقشه راه است. آژانس همچنین به رعایت نگرانی‌های امنیتی ایران متعهد است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه های تلخ گذشته که برخی از اطلاعات طبقه بندی شده به خارج از آژانس درز کرد و با نظر به کوشش های جاسوسی جدی صورت گرفته توسط سازمان های اطلاعاتی بد نام که حتی اعمال جنایی و تروریستی مانند ترور دانشمندان را به منظور دستیابی به اهداف شیطانی خود مرتکب شدند، آژانس باید کوشش های خود در زمینه حفاظت از اطلاعات محرمانه ای را که در خلال اجرای نقشه راه و برجام به آگاهی اش رسانده می شود را دو چندان نماید. ایران هیچگونه غفلتی در افشای اطلاعات طبقه بندی شده را نخواهد پذیرفت و درخواست تعدادی از اعضای شورای حکام برای دریافت چنین اطلاعاتی با رویه استاندارد آژانس مغایرت دارد.

نماینده ایران در آژانس در بخش دیگری از سخنان خود از حمایت قاطعانه جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای صلح آمیز کشورمان و نیز پشتیبانی اکثریت قریب به اتفاق دولت‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام و نقشه راه قدردانی کرد و ادعاهای مطروح شده توسط هیأت های نمایندگی رژیم صهیونیستی اسرائیل، کانادا و امارات متحده عربی را بی اساس خواند.


  اخبار سیاست خارجی  -  ایسنا