اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبخت :احمدی‌نژاد مسئولیت تخلف زنجانی را بپذیرد/ قرار نیست مجلس به توافق صورت گرفته رای بدهد



اخبار,اخبار سیاسی,محمدباقر نوبخت

سخنگوی دولت گفت: خوشحال می‌شویم اگر رئیس دولت قبل٬ مسئولیت تخلفات گذشته٬ مثل تخلفات امثال بابک زنجانی را بپذیرد.

محمدباقر نوبخت در نشست خبری امروز خود در خصوص مسائل مختلفی همچون شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری٬ دکل‌های نفتی٬ روند رسیدگی به توافق هسته‌ای و ... صحبت کرد و به سوال‌های اصحاب رسانه پاسخ داد.

مدارک تخلفات دولت قبل را به قوه قضاییه دادیم
وی گفت: شکایت احمدی‌نژاد از جهانگیری عنوان کرد: بعد از اینکه دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرد٬ شاید برخی انتظار داشتند ما شروع کنیم به اعلام اسنادی که در مورد تخلفات دولت قبل در دست داشتیم.

رییس سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی افزود: ما نمی‌توانستیم تمام روزهایی را که مردم منتظر مهار تورم بالای 40 درصد و تبدیل رشد منفی به رشد اقتصادی بودند را صرف این دعواها کنیم و وارد مشاجره شویم که وقت کشور را می‌گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: طبق قانون مدارکی را که در دست داشتیم به قوه قضاییه دادیم؛ الان هم خوشحال می‌شویم اگر رئیس دولت قبل٬ مسئولیت تخلفات گذشته٬ مثل تخلفات امثال بابک زنجانی را بپذیرد.

نوبخت با اشاره به اینکه هم اکنون جهانگیری رئیس ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است٬ گفت: این ستاد یک هفته در میان جلسات خود را با حضور نمایندگانی از مجلس و قوه قضاییه در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می‌دهد و طرح‌های زیادی برای مبارزه با فساد در این ستاد ارائه می‌شود٬ بنابراین آقای جهانگیری نیز حسب جایگاه قانونی که دارد نسبت به این تخلفات اطلاعات بسیاری دارد.

وی گفت: ما استقبال می‌کنیم که هر یک از مسئولان دولت گذشته در مورد قبول مسئولیت نسبت به این تخلفات پاسخگو باشند؛ آنچه تاکنون اعلام شده یک از هزاران بوده٬ چراکه ما نمی‌خواستیم این بحث‌ها را رسانه‌ای کنیم. از این دوستان می‌خواهیم که دفاعیات خود را به  قوه قضاییه منعکس کنند٬ ما هم آنچه را داوری و قضاوت دادگاه‌ها و محاکم قضایی باشد٬ پذیرا هستیم.

سخنگوی  دولت یادآور شد: برخی تلاش می‌کنند با ایجاد تناظر به گذشته بگویند اگر بابک زنجانی در دولت گذشته بود٬ در این دولت هم فردی مانند بابک زنجانی است و اگر در آن دولت اتهامی برای برخی مقام‌های دولتی وجود داشت٬ سعی می‌کنند در این دولت نیز برای مسئولان دولتی اتهاماتی را بتراشند٬ اما این موضوع کاملا برای افکار عمومی روشن است و قطعا  قوه قضاییه با قاطعیت نسبت به این مسئله برخورد خواهد کرد.

طرح استیضاح‌ها تاثیری در روابط دولت با مجلس ندارد
نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر استیضاح‌های مکرر در روابط دولت و مجلس گفت: قطعا طرح این استیضاح‌ها تاثیری در روابط ما با مجلس ندارد. رابطه دو قوه کاملا صمیمانه خواهد بود و ما در مورد منافع ملی با مجلس تعامل کافی را خواهیم داشت٬ البته توقعات ما از مجلس نیز سر جای خود خواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا قرار است دولت لایحه‌ای را در مورد توافق صورت گفته به مجلس بدهد٬ گفت: این حرف جدیدی است که امروز می‌شنوم؛ مجلس قبلا مصوبه‌ای داشته و مشخص شده این توافق در چارچوب بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی مورد رسیدگی قرار گیرد.

مرجع رسیدگی به این توافق٬ شورای‌عالی امنیت ملی است
وی افزود: شورای عالی امنیت ملی نیز بررسی‌های خود را آغاز کرده و نسبت به ماموریتی که به این شورا داده شده٬ اقدام‌های لازم را انجام می‌دهد. دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز حسب نیاز گزارش‌های مربوط به این جلسه را ارائه خواهد کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که شورای عالی امنیت ملی در نهایت نیز گزارش خود را به مجلس خواهد داد٬ گفت: خیر٬ مجلس گزارشی را لازم داشت٬ که ارائه شد. در حال حاضر مرجع رسیدگی به این توافق٬ شورای‌عالی امنیت ملی است. اگر قرار باشد بعد از تصویب شورا مجلس دوباره روی آن نظر بدهد و به طور مثال بگوید بندی اضافه یا کم شود ما باید این توافق را زیر بغلمان بگذاریم و دوباره برویم و وارد مذاکره با طرف‌های غربی شویم.

قرار نیست مجلس به توافق صورت گرفته رای بدهد
وی با تاکید بر اینکه قرار نیست مجلس به توافق صورت گرفته رای بدهد٬ گفت: مقرر شد مجلس گزارش‌های لازم را دریافت کند و دغدغه‌های لازم به شورای عالی امنیت ملی منتقل شود. هم‌اکنون این شورا ماموریت دارد طبق در نظر گرفتن منافع ملی به این توافق رسیدگی کند.

توضیحات پرونده دکل نفتی
سخنگوی دولت در مورد پرونده دکل‌های مفقود شده گفت: دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری این مسئله هستند٬ اتفاقا این موضوع در جلسه گذشته ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و دستگاه مربوطه گزارش دقیقی را ارائه داد و مسیر کامل این مسئله را مشخص کرد که این تخلف چگونه رخ داده قطعا وقتی رسیدگی‌ها نهایی شود٬ جزییات آن را اطلاع‌رسانی می‌‌کنیم.

وی در مورد تعداد دکل‌هایی که مفقود شده است٬ گفت: اجازه بدهید در این مورد دستگاه نظارتی که مسئولیت رسیدگی به این موضوع را دارد٬ اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد.

صداوسیما از نگاه صرف به یک سلیقه خاص سیاسی اجتناب کند
نوبخت در واکنش به اظهارات اخیر رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر اینکه دولت می‌خواهد همواره صداوسیما را بدهکار خود نشان دهد٬ گفت: با احترام به آقای سرافراز به عنوان رئیس رسانه ملی باید بگویم ما جز اجرای قانون و اینک رسانه ملی باید زیر نظر سه قوه اداره شود٬ انتظار دیگری نداریم.

وی افزود: توقع داریم که صداوسیما منافع ملی را مد نظر قرار بدهد و از نگاه صرف به یک سلیقه خاص سیاسی اجتناب کنند که حتما نیز این کار را انجام می‌دهند.

افزایش قیمت خودرو و نقش شورای رقابتی
وی در مورد اینکه آیا افزایش قیمت خودرو فرایند جدیدی را طی می‌کند٬ گفت: خیر٬ شورای رقابت در مورد قیمت خودرو وارد عمل می‌شود و وظایف خود را انجام می‌دهد.

بهبود در معاش رفع با تحریم‌ها احساس می‌شود
نوبخت درباره بهبود وضعیت معیشت مردم با توجه به توافق صورت گرفته٬ گفت: همانطور که استمرار تحریم باعث شد که مردم ما در مضیقه باشند٬ با رفع تحریم‌ها مردم باید بهبود در معاش خود را احساس کنند.

وی ادامه داد: البته هنوز لغو تحریم‌ها اجرایی نشده و حتی بعد از لغو تحریم‌ها بلافاصله سرمایه‌گذاری نمی‌شود. این فرایند دوره معقولی می‌خواهد٬ البته ما باید نسبت به پاسخ مطالبات بر حق مردم تلاش کنیم تا آنها نیز آثار مثبت بعد از تحریم را در زندگی خود احساس کنند.

نحوه فعالیت شرکت‌ها پس از تحریم‌
نوبخت در مورد نحوه تعامل برخی شرکت‌ها در دوران تحریم‌ها و رویکرد دولت در شرایط بعد از تحریم نسبت به این شرکت‌ها گفت: الان نسبت به گذشته شرایط متفاوت است؛ در شرایط تحریمی وقتی یک شرکت با ما همکاری می‌کند٬ وضعیت انحصاری دارد و می‌تواند برخی شرایط تحمیلی را به ما اعلام کند٬ اما در شرایط بعد از تحریم٬ ما دیگر  فقط با آن شرکت مواجه نیستیم٬ بلکه شرک‌تهای متعددی را پیش روی خود داریم.

وی افزود: همانطور که در مذاکرات سیاسی منافع خود را دنبال کردیم٬ الان هم در مذاکره با شرکت‌های مختلف به دنبال منافع ملی خودمان هستیم و شرکتی را انتخاب می‌کنیم که مناسب‌ترین پیشنهاد را برای درخواست‌های ایران داشته باشد. بنابراین ما بعد از گذراندن شرایط تحریم٬ کاملا قدرت انتخاب داریم٬ در حالی که قبلا اینگونه نبود.

سخنگوی  دولت خاطر نشان کرد: اینکه برخی دولت‌ها در شرایط تحریمی رفتار مناسبی با ما نداشتند٬ غیر قابل انکار است؛ برخی از همین کشورها که تا دیروز بر طبل تشدید تحریم می‌کوبیدند٬ امروز گوی سبقت گذاشتند تا برای بهبود روابط اقتصادی با ما مشارکت کنند٬ اما همانطور که ما در مذاکرات منافع خود را دنبال کردیم٬ در این روابط نیز منافع خود را می‌بینیم. قطعا مدنظر دوستان هم این نیست که چون تا دیروز تحریم وجود داشت٬ امروز باید این تحریم‌ها استمرار داشته باشد٬ البته آنها می‌توانند بیایند و نظر خود را اعلام کنند٬ ما هم می‌توانیم انتخاب کنیم.

توضیحات سفر هیات‌های کشورهای اروپایی به ایران
نوبخت با بیان اینکه هیات‌هایی که از کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اروپایی به ایران می‌آیند٬ اهداف خود را دنبال می‌کنند٬ گفت: شاید هدف آنها این باشد که از اقتصاد ایران برای بازار وارداتی خود استفاده کنند٬ اما ما از پذیرش این هیات‌ها سه خواسته داریم؛ اول اینکه بررسی کنیم به چه ترتیب می توان از منابع وسرمایه گذاری های لازم آنها برای توسعه کشور به منظور اجرای برنامه رشد اقتصادی سالانه 8درصد استفاده کرد.

وی گفت: همچنین بررسی می‌کنیم که چقدر می توان از تکنولوژی آنها استفاده کرد و در راستای اقتصاد مقاومتی آنها چه کمکی می‌توانند به ما برسانند٬ تا توسعه صادرات غیر نفتی به این کشورها را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک هیات‌هایی که به ایران می‌آیند٬ نیز به دنبال تامین خواسته‌های خود هستند٬ گفت: قطعا این رایزنی ها استمرار همان مذاکرات دیپلماتیک در عرصه اقتصادی است٬ در اینجا نیز تلاش می‌کنیم برابر زیاده‌خواهی‌ها بایستیم. از مردان اقتصادی خود انتظار داریم تامین کننده منافع ملی باشند.

از آمدن هیچ هیات خارجی ذوق زده نمی‌شویم
نوبخت با اشاره به اینکه ما از آمدن هیچ هیات خارجی ذوق‌زده نمی‌شویم٬ گفت: به هر حال ما حق انتخاب داریم در جلسه امروز ما با رئیس‌جمهور هر دستگاه اقتصادی برنامه خود برای شرایط بعد از تحریم‌ها اعلام کرد. رئیس جمهور تاکید که نباید اقتصاد ما به بازار کالاهای خارجی تبدیل شود و ما باید به دنبال تامین منافع خود باشیم.

اولویت‌های اقتصادی دولت بعد از شرایط تحریم
سخنگوی  دولت در پاسخ به این سوال که آیا اولویت‌های اقتصادی دولت بعد از شرایط تحریم مشخص است٬ گفت: ما در راستای برنامه ششم توسعه در جهت پیشرفت کشور اولویت‌هایی را برای حوزه‌هایی که باید سرمایه‌گذاری روی آنها صورت گیرد٬ تعیین کرده‌ایم و دراین برنامه مشخص شده که روی چه موضوعاتی تاکید داریم. هر دستگاهی این اولویت‌ها را مشخص کرده است.

اخبار سیاسی - ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
پسر آقای احمدی نژاد وچند دلیل دیگر برای رای ندادن به احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی نژاد بزرگترین موانع دموکراسی در ایران / همین طور ادامه بدهد مجلس برکنارش می کند



احمدی نژاد در پی تطهیر خودش است / همین طور ادامه بدهد مجلس برکنارش می کند

خیلی از چپ های دهه 60، در دهه هفتاد به اشتباه بودن کارهای قبلی شان پی بردند. من معتقدم آقای هاشمی امروز واقعاً طرفدار دموکراسی است. حالا اگر ما روزی درباره احمدی نژاد هم به چنین نظری برسیم،همان طور که هاشمی،خاتمی و تاج زاده و حجاریان را به عنوان اشخاص دموکراسی خواه پذیرفتیم،احمدی نژاد را هم می پذیریم. ولی یک "اگر" بزرگ وجود دارد و آن اینکه، ما باید به یقین برسیم که احمدی نژاد دموکراسی خواه شده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

عصر ایران ؛ هومان دوراندیش - صادق زیباکلام، صادقانه می گوید که سخنان محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیرش، برایش عجیب و مساله ساز بوده است. او به احمدی نژاد سوءظن دارد و نمی تواند بپذیرد کشتیبان دولت را سیاستی دگر آمده و احمدی نژاد پس از بازگشت از آمریکا، از اقتدارگرایی دست شسته و به آزادیخواهی روی آورده است. با این حال، زیباکلام تاکید می کند که اگر مطمئن شود احمدی نژاد از سر اعتقاد سخنان دموکراتیک می گوید، در حمایت از او تردید نخواهد کرد.

متن زیر، گفتگویی است با صادق زیباکلام درباره سخنان سوال برانگیز احمدی نژاد در دومین سه شنبه مهر ماه 1391.

***

محمود احمدی نژاد در نشست خبری اخیرش، پاره ای از خط قرمزهای اصولگرایان را پشت سر گذاشت. مثلاً صریحاً از تاثیرگذاری تحریم ها سخن گفت و از حضور نظامیان در سیاست انتقاد کرد. به نظر شما، چرا او چنین کاری کرد؟

دلیل حملات وی ناشی از این واقعیت است که آنها هم حملاتی را به احمدی نژاد کرده اند. مثلاً زمانی که آقای احمدی نژاد در نیویورک بود، آقای جوانفکر که جزو حلقه اصلی یاران احمدی نژاد است، روانه زندان شد.

انتقادات او تا حدودی قابل پیش بینی بود؛ زیرا اصولگرایان سنتی، هیچ وقت حاضر نشده اند بحران اقتصادی پدیدآمده در کشور را با تحریم ها مرتبط بدانند و همیشه مشکلات اقتصادی را به پای بی کفایتی های دولت احمدی نژاد گذاشته اند. بنابراین عجیب نبود که احمدی نژاد بالاخره به آنها بگوید مردم نمی دانند تحریم ها چه تبعاتی داشته، ولی شما که از آثار تحریم ها باخبرید. پس چرا دائماً مرا مقصر وضع اقتصادی کشور می دانید؟

به نظر من، حقیقت  چیزی است مابین حرف اصولگریان و حرف احمدی نژاد. تحریم ها بالاخره تاثیرگذار بوده است و این واقعیت را نمی توان کتمان کرد؛ اما سیاست های اقتصادی احمدی نژاد هم پخته و عالمانه و مدبرانه نبوده است. سیاست های اقتصادی احمدی نژاد در سال های 84 و 85 هم درست نبود. اما در آن سال ها، تمام اصولگرایان احمدی نژاد را تایید می کردند. آن موقع آقای احمدی نژاد برای اصولگرایان بت بود و ماه شب چهارده! اما بعد از وقایع اردیبهشت 1390، احمدی نژاد این ویژگی ها را از دست داد.

به نظر می رسد احمدی نژاد دیگر رسماً در برابر کانون های اصلی قدرت قد علم کرده است. فکر می کنید این مساله چه پیامدهایی در هفت-هشت ماه آینده داشته باشد؟

اگر آقای احمدی نژاد به این روند ادامه دهد، قطعاً مجلس نهم رای به عدم کفایت احمدی نژاد می دهد و او را حتی ماهها قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده، برکنار می کند.

خود احمدی نژاد هم قطعاً می داند که اگر همین طور پیش برود عزل می شود. پس چرا او در نشست خبری اش چنان سخنانی گفت؟

دو تا حدس می توانم بزنم. یکی اینکه احمدی نژاد می خواهد با درافتادن با اصولگرایان، در این پرده آخر ریاست جمهوری اش مثل یک قهرمان از صحنه خارج شود. او می داند که اگر اصولگرایان او را کنار بگذارند ، از نظر بسیاری از اقشار و لایه های مردم، یک قهرمان قلمداد خواهد شد. علیرغم عملکردش در چهار سال نخست ریاست جمهوری اش برکناری احمدی نژاد از سوی مجلس، نوعی تطهیر برای اوست.

اما حدس دوم من این است که احمدی نژاد چون نقاط ضعفی را از اصولگرایان در دست دارد، شاید فکر نمی کند که آنها به سادگی بتوانند او را کنار بگذارند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

فرض کنید مجلس احمدی نژاد را عزل کند. او دیگر به عنوان رئیس جمهور تریبونی نخواهد داشت.

من دقیقاً نمی دانم که احمدی نژاد چه چیزهای را می خواهد افشا کند. اگر بخواهند او را عزل کنند، مسلماً او تریبون نماز جمعه را در اختیار نخواهد داشت، در صدا و سیما هم نمی تواند حرفی بزند و روزنامه ایران را هم از او می گیرند. اما اگر واقعاً کار به چنین رویارویی و ستیزی برسد، احمدی نژاد در این عصر ماهواره و اینترنت، می تواند حرفهایش را به اشکال دیگر به اطلاع مردم برساند.

البته منظور من افشاگری در مقام رئیس جمهور بود. اما جدا از این، قهرمان شدن علیرغم پایان عمر سیاسی اش در نظام جمهوری اسلامی، چه فایده عینی ای می تواند برای احمدی نژاد داشته باشد؟

فایده عینی چندانی برایش نخواهد داشت ولی به هر حال، این هم انگیزه ای است که او می تواند داشته باشد. البته هیچ چیز قطعی نیست و این صرفاً یک گمانه زنی است. البته فارغ از تلاش ما برای کشف انگیزه های احمدی نژاد، به این نکته هم می توان اشاره کرد که شاید او دلیل و انگیزه خاصی نداشته باشد و اساساً به لحاظ روحی، انسانی است که به راحتی تسلیم نمی شود و مقاومت می کند.

من این را قبلاً هم گفته ام که آقای احمدی نژاد به هیچ وجه مثل خاتمی و هاشمی رفسنجانی نیست که در برابر همه اقداماتی که برایشان ناخوشایند بود، سکوت کردند و چیزی نگفتند.

افزایش تقابل احمدی نژاد و اصولگرایان، چه پیامدهایی برای نیروهای دموکراسی خواه جامعه ایران می تواند در بر داشته باشد؟

این تقابل در مجموع ضربه ای جدی به اصولگریان می زند و این امر باعث تضعیف قدرت اصولگرایان خواهد شد و اصلاح طلبان می توانند از این شکاف و اختلاف می توانند استفاده کنند.

چه استفاده ای می توانند بکنند؟

برای تثبیت وضعیت خودشان می توانند از این فضا استفاده کنند. در عین حال این خطر هم وجود دارد که جریانات رادیکال و افراطی اصولگرایان، در میانه دعوای خودشان با احمدی نژاد، تعدادی از اصلاح طلبان را هم زیر دست و پا له کنند. ولی حتی اگر چنین شود، این امر متعلق به دوره ای کوتاه مدت خواهد بود. در بلندمدت، شکاف احمدی نژاد و اصولگریان، به نفع اصلاح طلبان خواهد بود.

به نظر می رسد که موضع گیری احمدی نژاد در حوزه های فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی - ولو با هر انگیزه ای - تا حدی به نظر نیروهای دموکراسی خواه جامعه ایران نزدیک شده است. با این نظر موافقید؟

 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

احمدی نژاد در همین مصاحبه، از بسته شدن روزنامه شرق اظهار تاسف کرد و وزیر ارشاد را مورد شماتت قرار داد. به نظر من، این موضع گیری کمی نبود. این موضع گیری، چیزی است که آدم از یک رئیس جمهور اصلاح طلب انتظار دارد. موضع گیری های احمدی نژاد در قبال حل و فصل روابط ایران و آمریکا هم تقریباً عین موضع آقای هاشمی بود.

منتقدین احمدی نژاد در بین اقشار مدرن جامعه ایران، می گویند موضع گیری های آزادیخواهانه احمدی نژاد، قلابی است و اصالت ندارد. نظر شما درباره این انتقاد چیست؟

برای من، ابراز این نظرات از سوی احمدی نژاد مهم است. ما در دل و ذهن احمدی نژاد نیستیم و نمی دانیم که او چقدر به این حرفها اعتقاد دارد. ما به برخی امور اطمینان داریم. مثلا مطمئن هستیم که احمدی نژاد اهل کار تیمی، احترام گذاشتن به نظرات دیگران، انتقادپذیری و تشریک مساعی نیست. سابقه هفت سال مدیریت او موید تک روی و قدرت طلبی اوست.

شما اصالت تغییر احمدی نژاد در چه حوزه هایی را باور می کنید؟

من باور نمی کنم که احمدی نژاد از توقیف روزنامه شرق ناراحت شده باشد. پس چرا او چنین اظهار نظری می کند؟ زیرا می داند که با اظهار تاسف از توقیف روزنامه شرق، می تواند  اقشار و لایه های مهمی از جامعه را با این سوال مواجه کند که چرا احمدی نژاد چنین گفت.

قطعاً کسانی که در سال 76 به خاتمی رای دادند، به صرف این اظهار تاسف احمدی نژاد، نمی توانند همه هفت سال گذشته را فراموش کنند و بگویند احمدی نژاد نلسون ماندلا  و واسلاو هاول شده است!

اما به نظر من، تداوم این قبیل موضع گیری های احمدی نژاد، اصلاح طلبان را در وضع دشواری قرار می دهد. اصلاح طلبان در این صورت با این سوال مواجه می شوند که چه باید بکنند؟ باید از احمدی نژاد حمایت کنند یا نه؟

در صورت تداوم این موضع گیری ها، به نظر شما، اصلاح طلبان چه باید بکنند؟

من فکر می کنم اگر مواضع جدید احمدی نژاد ادامه و توسعه یابد، این امر برای اصلاح طلبان مشکل ساز می شود؛ زیرا آنها نمی توانند رویشان را به دیگر سو بکنند و بگویند این دعوا ربطی به ما ندارد.

احمدی نژاداگر اصلاح طلبان از شما مشورت بخواهند، چه مشاوره ای به آنها می دهید؟

برای خود من هم این سوال برای اولین بار مطرح می شود. من به عنوان یک اصلاح طلب این واقعیت را می بینم که یک فرد سیاسی منصب دار، مواضعی مترقی اتخاذ می کند. ممکن است آقای احمدی نژاد در سخنرانی بعدی اش به قوه قضاییه بگوید پرونده کوی دانشگاه، که آن طور به خاک و خون کشیده شد، به کجا رسید؟ و یا پرونده کهریزک چه شد؟

اگر احمدی نژاد چنین حرفهایی بزند، من علی القاعده باید از او حمایت کنم. اما مشکل من این است که این حرف را کسی می زند که عامل  کهریزک را به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب کرده است.

به همین دلیل است که من فکر می کنم موضع گیری های جدید احمدی نژاد، ما و اصلاح طلبان را دچار نوعی پارادوکس می کند. اگر او با همین روند پیش بیاید، ما تا کجا می توانیم بگوییم احمدی نژاد به این حرفها اعتقادی ندارد و فقط چون با اصولگرایان درافتاده است، چنین حرفهایی می زند؟

به نظر شما، احمدی نژاد الان جزو مخالفان سرسخت دموکراسی در ایران است؟

من همچنان احمدی نژاد را یکی  از بزرگترین موانع دموکراسی در ایران می دانم. من حتی اگر ناطق نوری در انتخابات کاندیدا شود، از ناطق حمایت می کنم و همچنان به احمدی نژاد بی اعتماد هستم.

منظور من احمدی نژاد در مقایسه با اصولگرایان بود نه در مقایسه با ناطق نوری.

بله، اگر احمدی نژاد را نه در برابر ناطق نوری بلکه در برابر جریانات تندرو اصولگرا ببینیم، این سوال پیش می آید که ما اصلاح طلبان چه باید بکنیم؟ من معتقدم احمدی نژاد در چنین شرایطی، باز هم یک مورد تردید و سوءظن ما باشد و نباید به راحتی او را یک دموکراسی خواه قلمداد کنیم.

آیا کمتر بودن فاصله احمدی نژاد جدید با ارزش های دموکراتیک، نمی تواند مجوز حمایت اصلاح طلبان از ایستادگی او در برابر اصولگریان باشد؟

اگر این سوال را از ماکیاولی بپرسید، پاسخش مثبت است! ولی اگر از من این سوال را بپرسید، من می گویم واقعاً نمی دانم که آیا حمایت از احمدی نژاد در برابر جریان های رادیکال تر از او، کار درستی است یا نه.

در سال 1974 مردم پرتغال از نظامیان آن کشور، که در برابر سالازار قد علم کردند، حمایت کردند. به نظر شما، کنش سیاسی مردم پرتغال ماکیاولیستی بود؟

به نظر من، کنش مردم پرتغال درست بود. این مثال تا حدی متفاوت است. خیلی از آن نظامیان، علیرغم اینکه جزو ارتش رژیم فاشیستی و دست راستی سالازار بودند، از مدتها قبل، واجد رگه هایی از آزادیخواهی و دموکراسی خواهی شده بودند. من قبول دارم که تداوم مواضع دموکراسی خواهانه احمدی نژاد، اصلاح طلبان را در موضع دشواری قرار می دهد.  

انگار پذیرش رگه هایی از آزادیخواهی در نظر و عمل احمدی نژاد، شجاعت می خواهد. یعنی کار آسان، نپذیرفتن این امر و تداوم انتقاد اصلاح طلبان از احمدی نژاد است.

بله. ولی سوال اساسی این است که آیا این کار ما درست است؟ اگر موضع گیری های دموکراسی خواهانه احمدی نژاد تداوم یابد و این موضع گیری ها به نفع جنبش دموکراسی خواه ایران تمام شود، آیا درست است که ما از احمدی نژاد حمایت نکنیم؟

اگر کسی قبلاً  آدم خوبی نبوده باشد ولی الان کارهای خوبی انجام دهد، آیا ما باید به دلیل رفتار گذشته اش، رفتار امروز او را انکار کنیم و او را نپذیریم؟

مردم ایران از جایی به بعد پذیرفتند که جریان چپ اسلامی دهه 60 و هاشمی رفسنجانی اقتدارگرا، تغییر کرده اند و دیگر خواستار مناسبات دموکراتیک هستند. ممکن است نگاه مردم به احمدی نژاد هم این گونه تغییر کند؟

فرض من بر این است که خیلی از چپ های دهه 60، در دهه هفتاد واقعاً به اشتباه بودن کارهای قبلی شان پی بردند. من واقعاً معتقدم  آقای هاشمی امروز واقعاً طرفدار دموکراسی است.

حالا اگر ما روزی درباره احمدی نژاد هم به چنین نظری برسیم، همان طور که هاشمی و چهره های جریان چپ اسلامی را به عنوان اشخاص دموکراسی خواه پذیرفتیم، باید احمدی نژاد را هم به عنوان یک فرد خواستار دموکراسی بپذیریم. ولی در این جا یک "اگر" بزرگ وجود دارد و آن اینکه، ما باید به یقین برسیم که احمدی نژاد دموکراسی خواه شده است.

اگر من از هاشمی و چپ های دهه 60 دفاع می کنم، دلیلش این است که الان یقین دارم آنها دموکراسی خواه هستند. اگر روزی درباره احمدی نژاد هم به چنین باوری برسم، از او حمایت می کنم. دغدغه من دموکراسی است نه پیشینه افراد.

اگر من یقین پیدا کنم که اظهار تاسف احمدی نژاد از بسته شدن روزنامه شرق، از روی تاکتیک و فریبکاری نیست، با تمام وجود از دفاع می کنم چرا که چنین احمدی نژادی در حال کمک به تحقق دموکراسی است.

احمدی نژاد الان منتقد برخی از اقدامات و سخنان گذشته اش است. مثلاً پذیرفته است که انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی، که از سوی خاتمی تاسیس شد، اقدام اشتباهی بوده است. همچنین در آمریکا تلویحاً گفت که انکار هولوکاست، سخن درستی نبوده است.

اگر این روند ادامه پیدا کند، ما دقیقاً به همان دلیلی که هاشمی رفسنجانی و خاتمی و تاج زاده و حجاریان و همه کسانی را که در دهه 60 اقدامات غیردموکراتیکی را مرتکب شده بودند، بخشیدیم و دموکراسی خواهی آنها را پذیرفتیم، باید بپذیریم که احمدی نژاد هم دموکراسی خواه شده است./عصرایران