اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نوبت به «كویرخواری» رسید!



اخبار,اخبار اجتماعی,كویرخواری

زمین‌خواری دیگر منحصر به جنگل نیست. حتی منحصر به زمین صاف و هموار هم نیست، اصلا منحصر به زمین هم نیست. جنگل خواری، دریا خواری و حالا هم كویر خواری در اصفهان! این در حالی است كه هنوز در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

حدود سه كیلومتری روستای «مصر» در كویر مركزی، آبادی كوچكی قرار دارد كه میان ماسه‌بادی‌ها و رمل‌ها محصور شده است. «فرحزاد» آخرین محل مسكونی كویر در بخش خور و بیابانك اصفهان است كه زمانی تنها دو خانوار در آن ساكن بودند و بعد یك هتل به آن اضافه شد و حالا هم بخشی از زمین‌های آن، مدعی جدید پیدا كرده است.

 تنها شاكی اداره برق است
اوایل اسفندماه سال گذشته یكی از اهالی بومی نسبت به سد معبر و كشیدن دیواری در محوطه آبادی فرحزاد اقدام كرد و مدعی چند صد متر زمین شد. دادستان، فرماندار و مسئولان شهرستان خور و بیابانك بعد از پیگیری‌های زیاد معدود ساكنان بومی، به فرحزاد آمدند و به این فرد كه از ساكنان فرحزاد است، تذكر شفاهی دادند و محوطه بلوك‌بندی شده را نیز پلمب كردند.

 حسین طباطبایی كه یكی از اهالی فرحزاد است و همراه خانواده‌اش یك اقامتگاه بوم‌گردی‌ را در این آبادی كوچك اداره می‌كند، می‌گوید: این شخص بعد از رفتن مسئولان، كار را بی‌وقفه ادامه داد. حالا 6 ماه از آن اخطارهای شفاهی می‌گذرد ولی در مقابل این نقض قانون، عكس‌العملی جدی‌ نشان داده نشده و بلوك‌ها به دیوار سیمانی تبدیل شده است.

مدعی این اراضی كویری، بلوك‌های سیمانی را كه اصلا هیچ سنخیتی با ساختار بومی منطقه ندارد، دقیقا از زیر تیرهای برق عبور داده، به همین دلیل تنها شاكی آن، اداره برق بوده كه ظاهرا آن هم اعلام كرده اگر تیرها را جابه‌جا كند، شكایتش را پس می‌گیرد! همچنین قرار بوده مدعی زمین، مسیر لوله‌های آب را تغییر دهد تا رأی اداره ثبت اسناد خور و بیابانك را بگیرد. این توضیحات را اهالی بومی آبادی فرحزاد داده‌اند.

 شاكی خصوصی ندارد
شاكیان محلی این كویرخواری كه سبب سد معبر در ورودی روستا شده است، می‌گویند: دادستان خور و بیابانك گفته است که این پرونده، شاكی خصوصی ندارد و تنها شاكی آن، اداره برق بوده كه ظاهرا آن هم فعلا رضایت داده است و اگر شخصی شكایت دارد باید مدركی در اثبات مالكیت این اراضی بدهد؛ در غیر این‌صورت شورای بخش مركزی شهرستان باید پیگیر حقوق عمومی روستا باشد كه تا به حال اقدامی نشده است.

اكنون خبر رسیده كه اداره ثبت اسناد خور و بیابانك، درخواست سند زمین عمومی را به نفع مدعی اعلام كرده كه اگر شكایتی وجود نداشته باشد، سند زمین به نام این شخص صادر می‌شود! فرحزاد هنوز یك دهه نیست كه روستای گردشگری و پاتوق كویرنوردها شده اما در این مدت، جریان گردشگری، روستایی را كه زمانی 12 خانه‌ ویران و تنها دو خانوار ساكن داشت، با مهاجرت معكوس روبه‌رو كرده؛ به طوری كه حتی صاحب یك هتل هم شده كه البته ساختاری نامتعارف با بوم منطقه دارد.

 همین گرایش‌ها و البته ادعاهای جدید برای مالكیت زمین‌های كویری و خانه‌های ویران رها شده در چند سال اخیر آن هم در شرایطی كه روستا، محل گذر گردشگران خارجی شده، می‌طلبد نظارت جدی‌تری روی ساخت و سازهای این منطقه صورت گیرد تا در آینده این كویرخواری‌ها و ساختارشكنی‌ها به پرونده‌های سنگین بی‌جواب تبدیل نشود.

 زمین‌خواری جلوه‌ای از كلاهبرداری است
زمین خواری اصطلاحی است كه چند سال اخیر به علت سوءاستفاده‌های مختلف و كثرت كلاهبرداری‌ها در املاك و اراضی رواج یافته است در حالی كه در قوانین عنوان خاصی تحت نام زمین‌خواری وجود ندارد.

 

زمین‌خواری از جلوه‌های كلاهبرداری محسوب شده و مجرم بر اساس قانون به مجازات جرم كلاهبرداری محكوم می‌شود ( عده‌ای نیز زمین خواری را مشمول ماده 690 قانون مجازات اسلامی می‌دانند).

 یكی دیگر از قوانین در مبارزه با امر زمین‌خواری، قانون ثبت مصوب سال 1310 است و با افرادی كه مال دیگری را به طور تصنعی مال خود معرفی كرده و برای آن سند دریافت می‌كنند، برخورد می‌شود.

 

به رغم تمام غوغاهای فراوانی كه درباره زمین‌خواری صورت می‌گیرد هیچ‌گاه این فعالیت به صورت مشخص تعریف نشده و در هیچ قانونی فعالیتی به نام زمین‌خواری، مورد جرم‌انگاری قرار نگرفته است.

به نظر می‌رسد باید از مسئولین امر این سوال را به صورت جدی پرسید كه منظور شما از زمین‌خواری چیست؟نكته مهم و اساسی دیگر در بحث زمین خواری مبحث امنیت است. به این مفهوم كه در هرجامعه‌ای امنیت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، بهداشتی، غذایی، شغلی و. . . مهم است اما نباید از امنیت حفاظت از مراتع، زمین و دارایی‌های ملی طبیعی كشور‌ها غافل شد. 

اخبار اقتصادی - آرمان


ویدیو مرتبط :
نوبت جام زهر به هاشمی رسید!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بعد از یانگوم و جومونگ نوبت به «دونگ یی» رسید / یک کره‌ای دیگر در راه تلویزیون ایران



بعد از یانگوم و جومونگ نوبت به «دونگ یی» رسید / یک کره‌ای دیگر در راه تلویزیون ایران

تلویزیون - چشم بادامی‌ها با یک شخصیت جدید به تلویزیون ایران می‌آیند تا شاید این بار هم بتوانند مخاطبان ایرانی را با خود همراه کنند.

به گزارش خبرآنلاین، پس از «یانگوم» شخصیت محبوب سریال «جواهری درقصر» و «جومونگ» ، شخصیت اصلی سریال «افسانه جومونگ» کره‌ای‌ها این بار با یک سریال 60 قسمتی به شبکه سوم سیما می‌آیند. این سریال «دونگ یی» نام دارد و محصول سال 2010 کمپانی MBCکره جنوبی است.

 

 , دونگ یی,سریال دونگ یی,سریال کره ای دونگ یی,بازیگران سریال دونگ یی,

 

ما و شخصیت‌های چشم بادامی

البته حضور چشم بادامی‌ها در تلویزیون ایران و استقبال مخاطبان از سریال‌های خاور دور محدود به دهه 80 شمسی نیست. در دهه‌های 60 و 70 هم این مسئله وجود داشت.

سریال «سال‌های دور از خانه» با شخصیت اصلی‌اش که اوشین نام داشت، اولین سریالی بود که از شرق آسیا به تلویزیون ایران راه پیدا کرد. در این مجموعه تلویزونی، زندگی زنی به نام اوشین از کودکی تا سالخوردگی روایت می‌شد. «داستان زندگی » و «ازسرزمین شمالی» سریال‌های بعدی ژاپنی‌ها بودند که در ایران گل کردند.

 

شخصیت اصلی سریال «داستان زندگی» (مثل «سال‌های دور از خانه») یک زن به نام هانیکو بود، در این سریال هم(باز مثل «سال‌های دور از خانه») زندگی این شخصیت از کودکی تا بزرگسالی روایت می‌شد.

 

این دو سریال با هم یک نقطه اشتراک دیگر هم داشتند که به مضمون و محتوای آن باز می‌گشت؛ هر دوسریال راوی سختی‌هایی بودند که شخصیت اصلی می‌کشید و در نهایت به موفقیت بزرگی دست می‌یافت.

 

سومین سریال ژاپنی‌ها که روی آنتن سیمای جمهوری اسلامی ایران رفت، تفاوت‌های اساسی با دو سریال یاد شده داشت. «از سرزمین شمالی» داستان زندگی مردی بود که از همسرش جدا شده بود و به همراه دو فرزندش از توکیو به زادگاهش هوکایدو برگشته بود. تفاوت این سریال با سریال‌های دیگر مسئولان سازمان صدا و سیما را در مقاطعی با مشکل هم مواجه کرد

پس از این سه سریال نوبت به هنر‌های رزمی آسیای شرقی رسید تا مخاطبان ایرانی را پای تلویزیون بنشاند. «جنگجویان کوهستان» سریالی بود که ژاپنی‌ها بر اساس یکی از آثار کلاسیک ادبیات چین ساخته بودند. این اثر کلاسیک «لبه آب» نام داشت و در باره 108 جنگجو بود که در کوهستان گرد هم‌ می‌آمدند تا بر علیه حکومت فاسد وقت قیام کنند.

 

کره به جای ژاپن

در دهه 80 اما سریال‌های ژاپنی جایشان را به سریال‌های کره‌ای دادند. اولین سریال کره‌ای که خیلی زود طرفداران خاص خودش را پیدا کرد، سریال «جواهری در قصر» بود. طبق معمول خیلی زود نام شخصیت اصلی‌ این مجموعه تلویزیونی یعنی یانگوم از خودش مشهورتر شد. این محبوبیت به اندازه ای بود که خیلی‌ها را یاد اوشین و ماجرا‌هایش در دهه 60 انداخت.

دومین سریال کره‌ای «امپراتوری دریا» نام داشت. شخصیت‌های سریال (که مجموعه‌ای تاریخی – رزمی بود) نتوانستند محبوبیت یانگوم را در ایران تجربه کنند تا این که نوبت به سریال «افسانه جومونگ» رسید؛ سریالی تاریخی با تکیه بر هنر‌های رزمی .

 

جومونگ به سرعت محبوب شد و توانست در کنار چشم بادامی‌هایی قرار بگیرد که تلویزون ایران به جامعه معرفی کرده بود. قسمت دوم جومونگ هم اگرچه مخاطبان بسیاری داشت اما نوه جومونگ(شخصیت اصلی سری دوم) به اندازه پدر بزرگش محبوب نشد.

 

یک داستان تاریخی با خدمتکاری وظیفه شناس

سریالی که قرار است دوباره از شرق آسیا به تلویزیون ایران بیاید، به نوعی در ادامه سریال‌هایی چون «سال‌های دور از خانه»، «روز‌های زندگی» و «جواهری در قصر » قرار دارد. در این سریال‌ هم دختری از خانواده‌اش جدا می‌شود و در نهایت پس از طی سختی‌های زیاد پله‌های طرقی را می‌پیماید.

نام این سریال برگرفته از نام شخصیت اصلی آن «دونگ یی» است. این مجموعه، اثری تاریخی است و داستان آن در دوران سلسله چوزان می‌گذرد. دونگ یی در کودکی خانواده‌اش را از دست می‌دهد، ناخواسته وارد دربار می‌شود و مراحل ترقی را از یک خدمکار ساده تا همسر پادشاه طی می‌کند.

 

این طور که خبرگزاری ایسنا گزارش داده، پخش این سریال از 14 اردیبهشت آغاز می‌شود. پخش «دونگ یی» هفتگی‌است و قرار است روز‌های پنجشنبه ساعت20 و 45 دقیقه از شبکه سه سیما روی انتن برود.

 

البته طبق اعلام این خبرگزاری در ماه جاری پخش دو سریال خارجی دیگر هم از شبکه سه سیما آغاز می‌شود. اولی مجموعه «غوطه در منجلاب» محصول سال 2005 کمپانی «بی بی سی» بریتانیاست. این سریال از 9 اردیبهشت هر شب به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 20 و 15 دقیقه روی آنتن شبکه سه خواهد رفت.

 

دومین سریال خارجی شبکه سه، مجموعه «کمیسر مونتالبانو» است که در هفت قسمت 90 دقیقه‌ای روز های پنجشنبه‌ها ساعت 17 و 15 دقیقه ای پخش می‌شود. 14 اردیبهشت زمان آغاز سریال «کمیسر مونتالبانو» است./خبرآنلاین