اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نهضت ملي شدن نفت



 

 

نهضت ملي شدن نفت

 

سليمي‌نمين با اشاره به نقش كاشاني، مصدق و فدائيان اسلام در نهضت ملي شدن نفت؛

روحانيت، نيروهاي‌ اجرائي و فدائيان اسلام سبب پشتيباني مردم از ملي شدن نفت شدند


اگر رزم آرا همچنان در راس قدرت بود هرگز امكان تصويب ملي شدن نفت در مجلس وجود نداشت، چرا كه وي رسما تهديد كرده بود در صورت تصويب اين قانون مجلس را بر سر نمايندگان خراب خواهد كرد.

ایلنا:رئيس دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران تاكيد كرد: سه ركن روحانيت، نيروهاي اجرايي و تشكيلات فدائيان اسلام با كنار هم بودن هم افزايي قدرت مي‌كردند و باعث شدند توده‌هاي مردم از نهضت ملي شدن صنعت نفت پشتيباني كنند.
عباس سليمي‌نمين در گفت وگو با خبرنگار ايلنا ، در سالگرد نهضت ملي شدن صنعت نفت در مورد نقش گروه‌هاي مختلف در ملي شدن صنعت نفت اظهارداشت: ‌نهضت ملي شدن صنعت نفت تجربه بزرگي در تاريخ معاصر ملت ايران است و از اين تجربه در مي‌يابيم كه وحدت بين اقشار دلسوز جامعه مي‌تواند منشاء قدرت چشم‌گيري باشد.
وي با تاكيد بر اينكه درزمان ملي شدن صنعت نفت نيروهاي وابسته به بيگانه اين‌گونه تبليغ مي‌كردند كه ملت ايران هرگز توانايي اداره اين صنعت را ندارد، تصريح كرد: اين ديدگاه را هم افرادي چون رزم آرا داشتند وهم قدرت‌هاي غربي. درصورتي كه ملت ايران نشان داد از راه وحدت و اتفاق نظر مي‌تواند براي سربلندي كشور گام بردارد.
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه در زمان ملي شدن صنعت نفت اتفاق نظر همه ملت مقابله با سلطه بيگانه بود، تصريح كرد: در‌‌ آن زمان همه مردم براي پايان دادن به سلطه بيگانه در كشور با هم وحدت نظر داشتند، از سوي ديگر از آنجا كه ملت ايران با فرهنگ ايران از لحاظ تاريخي احساس حقارت مي‌كردند ، براي مردم ايران بسيار بدبود كه در اثر سلطه بيگانه، حقارت شوند.
سليمي‌نمين با تاكيد بر اينكه هم‌ ‌گروه‌هاي مسلمان و هم گروه‌هاي ملي و روحانيت در به ثمر نشستن نهضت ملي شدن صنعت نفت نقش داشتند، گفت: در اين جريان همه مردم يك‌صدا شدند تا از بيگانگان خلع‌يد‌كنند و خود بتوانند صنعت نفت را اداره كنند.
وي ادامه دا: دراين شرايط بيگانگان براي اينكه ملت ايران را به تسليم وادار كنند تحريم را به اين مردم تحميل كردند، ولي ملت آن‌ها را به جان خريد چرا كه مي‌دانست به كجا خواهد رسيد.
سليمي‌نمين با بيان اينكه نهضت ملي شدن صنعت نفت سه ركن داشت،گفت: يكي ركن روحانيت به رهبري آيت الله كاشاني بود، ديگري نيروي كارشناسي آن به رهبري دكتر مصدق و از سوي ديگر تشكل مردمي و سازمان يافته به نام فدائيان اسلام حضور داشتند و وجود اين سه ركن بود كه موجب شد اين نهضت به نقطه مطلوب خود نزديك شود و بدون وجود جريان‌هاي معتقد به سرافرازي ملت امكان تحقق اين مساله وجود نداشت.
رئيس مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران خاطرنشان كرد: بدون روحانيت آگاه و دلسوز كه بتواند توده‌هاي مردم را به صحنه بياورد اين حركت راه به جايي نمي‌برد و همچين بدون تشكيلات مردمي كه شهيد نواب صفوي رهبري آن را برعهده داشت هيچ كس نمي‌توانست با گروه‌هاي سركوب‌گر وابسته به انگليس مقابله كند، چرا كه اين گروه‌ها تلاش مي‌كردند با ايجاد رعب و وحشت در جامعه از به ثمر نشستن اين حركت جلوگيري‌كنند، همچنين بدون وجود ركن اجرايي اين نهضت با رهبريت مرحوم مصدق كار به ثمر نمي‌نشست.
وي ادامه داد: فدائيان اسلام با نقش آفريني خود به ايادي انگليس مثل برادران رشيديان و .... اجازه تصرف در صندو‌ق‌هاي مجلس را نمي‌دادند و در مجموع مي‌توان گفت هم ركن روحانيت و هم ركن اجرايي و هم ركن تشكيلاتي با هم جلسات مستمري داشتند، همفكري مي‌كردند، هرچند كه بعدها بين آنها اختلاف پيدا شد كه سخن در اين ارتباط مجال مفصلي را مي‌طلبد.
سليمي نمين تاكيد كرد: در ابتداي شروع نهضت اين سه‌ركن به اين جمع بندي رسيدند كه بايد به حمايت يكديگر متكي باشند.هم مرحوم مصدق از فدائيان مي‌خواست كه بر صندوق‌هاي انتخابات مجلس نظارت كنند و هم فدائيان اسلام با برداشتن هژير از سر راه كه به شدت تحت كنترل انگليسي‌ها بود راه را هموار كردند چرا كه تفكر هژير به‌عنوان يكي از عوامل قدرتمند انگلستان اجازه نمي‌داد كه عناصر معتقد به مصالح ملي به مجلس راه پيدا كنند.
اين استاد دانشگاه ادامه داد: مثلاً اگر رزم آرا همچنان در راس قدرت بود هرگز امكان تصويب ملي شدن نفت در مجلس وجود نداشت، چرا كه رزم آرا رسما تهديد كرده بود در صورت تصويب اين قانون مجلس را بر سر نمايندگان خراب خواهد كرد و مصدق درهمان جلسه وي را تهديد كرد كه من اگر اسلحه داشتند تو را مي‌كشتم.
سليمي نمين خاطرنشان كرد: سه ركن روحانيت، نيروهاي اجرايي و تشكيلات فدائيان اسلام با كنار هم بودن هم افزايي قدرت مي‌كردند و باعث شدند توده‌هاي مردم از اين نهضت پشتيباني كند.
سليمي نمين با تاكيد بر اينكه به ميزاني كه ملت نسبت به غارت منابع خود از سوي به بيگانگان آگاهي پيدا مي‌كردند ،پشتيباني از اين نهضت افزايش مي‌يافت گفت: بايد توجه داشت كه اين آگاهي به صورت فراگير نبود،‌آنهايي كه‌ مثلاً روزنامه داشتند از طريق آن اطلاعاتي را دريافت مي‌كردند ولي بعد از شهريور 20 كه رشد آگاهي‌هاي مردم صورت گرفت اين پشتيباني بيشتر شد.


ویدیو مرتبط :
نهضت ملی شدن نفت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نخستين آزمايشگاه ملي دانه هاي روغني در کرج



 

 

 

کرج - نخستين آزمايشگاه ملي دانه هاي روغني بخش نشانگرهاي مولکولي و فيزيولوژي عصر چهارشنبه طي آييني در موسسه تحقيقات اصلاح، تهيه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزي مستقر در کرج گشايش يافت .

 

رييس بخش تحقيقات دانه هاي روغني کشور در حاشيه اين آيين به خبرنگار ايرنا گفت:‌ اين آزمايشگاه براي تحقيق و توليد ارقام پر محصول و پر روغن برخوردار از کيفيت مطلوب و استاندارد غذايي تجهيز و راه اندازي شده است .

 

"سعداله منصوري" ‌افزود:‌ بکارگيري روش هاي ژنتيکي آزمايشگاهي سبب خواهد شد تا در مدت کوتاه و با دقت بيشتر به توليد ارقام جديد دست يابيم .

 

وي خاطرنشان کرد:‌ پيش از راه اندازي اين آزمايشگاه، از روشهاي کلاسيک استفاده مي شد که از دقت لازم برخوردار نبود و هزينه و وقت زيادي صرف مي شد.

 

 

در آيين گشايش آزمايشگاه ملي بخش تحقيقات دانه هاي روغني موسسه تحقيقات اصلاح، تهيه نهال و بذر کشور مستقر در کرج ، معاون تحقيقاتي وزارت جهاد کشاورزي به همراه تعدادي محققان بخش کشاورزي حضور داشتند.