اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمی‌توانید، فرزندانتان را به بهزیستی بسپارید



اخبار,اخبار اجتماعی,بهزیستی

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در حاشیه بازدید از مركز شبانه‌روزی نگهداری از معلولان ذهنی فتح‌المبین همدم در مشهد گفت: كسانی كه توانایی نگهداری از فرزندان خود را ندارند، می‌توانند آنان را تحویل مراكز بهزیستی دهند.

 علی ربیعی گفت: از كسانی كه به هر دلیل توان نگهداری از كودك خود را ندارند تقاضا داریم به هیچ‌وجه آنها را سر راه یا در مراكز زیارتی رها نكنند. او افزود: آیین‌نامه‌های مربوط در این زمینه به گونه‌ای سهل شده‌اند كه فرزندان را به راحتی در مراكز بهزیستی تحویل می‌گیرند.

 

او بیان كرد: مطالعات نشان می‌دهد كودكان و معلولانی كه دارای والدین هستند حتی زمانی كه در مراكز بهزیستی نگهداری می‌شوند با دیدن هفتگی یا ماهانه والدین خود كه برای دیدنشان مراجعه می‌كنند، محیط طبیعی‌تری برایشان فراهم می‌شود. او با اشاره به حمایت از معلولان ذهنی در مركز فتح‌المبین همدم در مشهد گفت: هزینه‌های این مركز با كمك خیرین كه بخشی از آنان را هنرمندان خانه سینما تشكیل می‌دهند، تامین می‌شود.

 

ربیعی افزود: طبق برنامه‌ای كه از پارسال آغاز شده است فعالیت پزشكان توانبخشی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در كنار هم موجب شده نوعی اشتغال و فعالیت‌های هنری از سوی شماری از معلولان این مركز آغاز شود كه به نوعی موجب بازگشت آنان به زندگی اجتماعی می‌شود.

 

او درباره اشتغال معلولان نیز گفت: اشتغال كلی معلولان و تحقق اجرای قانون سه درصد استخدامی معلولان را به صورت جدی دنبال می‌كنیم. به گزارش ایرنا، او بیان كرد: علاوه بر آن با همكاری صندوق كارآفرینی امید، سازمان فنی و حرفه‌ای و خیرین، صندوق اشتغال مددجویان فعال شده است كه با پرداخت حق بیمه معلولان این افراد می‌توانند در كارگاه‌های تولیدی مشغول فعالیت شوند.


 هزینه 3 برابری نگهداری معلولان
مدیركل بهزیستی خراسان رضوی نیز در حاشیه این بازدید گفت: مركز نگهداری از معلولان فتح‌المبین همدم (مركز دخترانه معلولان ذهنی) دارای 400 معلول شش تا 50 ساله است كه از بهره‌های هوشی متفاوت برخوردارند. تهمینه شكیب اظهار كرد: رویكرد آموزش، بهداشت و تغذیه برای همه این دختران وجود دارد. او با بیان اینكه 150 نفر در این مركز فعالیت دارند، افزود: این مركز با كمك خیرین اداره می‌شود و هزینه نگهداری از هر معلول سه برابر یارانه پرداختی از سوی بهزیستی است. او افزود: هزینه نگهداری ماهیانه هر معلول 12 تا 15 میلیون ریال برآورد می‌شود كه بهزیستی حدود چهار میلیون ریال پرداخت می‌كند. استان خراسان رضوی دارای 97 هزار معلول شناسایی شده است.


 24 هزار كودك در بهزیستی
یك هفته قبل معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی سخنانی در همین راستا داشت و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۴ هزار كودك بی‌سرپرست و بدسرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند كه در مراكز و خانه‌های كودك و نوجوان نگهداری می‌شوند. حبیب‌ا... مسعودی فرید افزود: بطور متوسط سالانه ۹۰۰ كودك به فرزندان بهزیستی اضافه می‌شود كه این كودكان به دلایل مختلفی مانند بدسرپرستی والدین، زندان رفتن آنها، طلاق، اعتیاد و همچنین بی‌سرپرستی تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند و البته تعدادی نیز كودكان سر راهی هستند كه به آمارها اضافه می‌شوند و سالانه ۹۰۰ كودك از مراكز بهزیستی ترخیص می‌شوند.

 

او با اشاره به اینكه كودكان زیر دو سال طرفدار زیادی برای فرزندخواندگی دارند، گفت: در این میان خانواده‌های متقاضی فرزندخواندگی استقبال زیادی از نوزادان دختر می‌كنند. مسعودی فرید با اشاره به اینكه ۸۰ تا ۸۵ درصد كودكان بهزیستی بدسرپرست هستند، افزود: بر اساس قانون فرزندخواندگی كه مربوط به سال‌های قبل است، كودكان بدسرپرست برای واگذاری مشكل قانونی دارند كه البته این موارد در قانون جدید كه به زودی به تصویب مجلس می‌رسد، راحت‌تر شده است. او با اشاره به اینكه به ازای هر ۶ یا ۷ كودك یك خانواده متقاضی فرزندخواندگی وجود دارد، گفت: تعداد فرزندان بهزیستی بسیار بیشتر از متقاضیان است كه آن نیز به دلیل بدسرپرست بودن فرزندان و شرایط سخت واگذاری آنها به خانواده‌هاست.

 

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با تاكید بر اینكه فرآیند قضائی برای واگذاری فرزندان بدسرپرست در دادگاه‌ها بسیار طولانی است، افزود: در برخی از استان‌ها این زمان كمتر و در برخی دیگر به دلیل اینكه باید استعلام انجام شود مدت زمان بیشتری طول می‌كشد تا تمام مراحل فرزندخواندگی و واگذاری كودك به خانواده متقاضی انجام شود كه این مدت گاهی تا دو سال به طول می‌انجامد.، مسعودی فرید گفت: ۴ ماه حداكثر زمان واگذاری كودكان بی‌سرپرست به خانواده‌هاست.

اخبار اجتماعی - خبر آنلاین


ویدیو مرتبط :
رویای شما برای آینده فرزندانتان چیست ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بودجه بهزیستی ۷/۲ درصد افزایش یافت



 

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور پایین بودن مستمری مددجویان، یارانه های پرداختی به مراکز غیردولتی، افزایش افراد پشت نوبت دریافت خدمات و همچنین توان مالی اندک خانواده های دارای افراد معلول را از جمله مهم ترین چالش های پیش روی دستگاه متبوعش عنوان کرد و افزایش بودجه سازمان را برای سال آینده خواستار شد.

به گزارش ایسنا، ابوالحسن فقیه ادامه داد؛ سازمان در رابطه با پرداخت یارانه های مراکز غیردولتی نیز با مشکلاتی مواجه است. همچنین مهدی علیپور معاون پشتیبانی و امور مجلس سازمان نیز گفت؛ در سال ۸۸ تنها هفت درصد به بودجه پایه سازمان بهزیستی اضافه شد که این میزان نیز صرف ۱۷ هزار بیمه پایه خدمات درمانی و همچنین افزایش تعرفه های خدمات درمانی شد.