اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمایندگان مجلس از تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی می گویند :مردم به خاک سیاه می‌نشینند/ کشور به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل می‌شود!



نمایندگان مجلس از تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی می گویند

مردم به خاک سیاه می‌نشینند/ کشور به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل می‌شود!

فرارو- یک نماینده مجلس گفت: «من نمی دانم چرا گداپروری می کنیم و در حال توسعه کمیته امداد هستیم. ما تا شهریور امسال به حدود 705 میلیون نفر یارانه دادیم. چرا باید اینکار را انجام دهیم؟ ما با این کار کشور را به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل می کنیم.»

غلامعلی جعفرزاده عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بنده با اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی به شدت مخالف هستم.»

این نماینده مجلس در بیان علت مخالفت خود گفت: «ما باید فاز دوم قانون هدفمندی را به دو بخش تقسیم کنیم. یک بخش آن مربوط به افزایش پرداخت یارانه نقدی به مردم است و بخش دیگر مربوط به افزایش قیمت حامل های انرژی می باشد که مردم باید پرداخت کنند.»

وی ادامه داد: «اگر ما در بخش پرداخت یارانه نقدی به مردم 50 واحد اضافه کنیم؛ شک نکنید که مردم باید 100 واحد هزینه کنند. چون افزایش قیمت حامل های انرژی بر روی قیمت تمام شده سایر کالاها تاثیر می گذارد و به صورت تصاعد هندسی قیمت کالاها را بالا می برد؛ در حالی که در بخش افزایش پرداخت یارانه نقدی، این افزایش به صورت تصاعد حسابی خواهد بود.»

جعفرزاده گفت: «اکنون دولت به 10 دهک جامعه یارانه می دهد. فرض کنید دولت معتقد است 5 تا 7 دهک جامعه جزء قشر آسیب پذیر جامعه هستند. البته هرچه شرایط اقتصادی بدتر می شود تعداد دهک های آسیب پذیر بیشتر می شود؛ چنانکه اگر یک روز تعداد دهک های آسیب پذیر 4 دهک بود امروز به 7 دهک افزایش پیدا کرده است.»

وی ادامه داد: «اما به هر حال نباید شک کرد که امروز کسانی در حال دریافت یارانه هستند که به این یارانه نیازی ندارند. پیشنهاد ما به دولت این بود که دولت بیاید 3 دهکی که به یارانه نیاز دارند از دریافت یارانه حذف کند و میان 7 دهک دیگر پخش کند.»

وی افزود: «با این کار دولت هم یارانه ها را افزایش داده، هم بودجه جدیدی نیاز ندارد و به سمت صندوق ذخیره ارزی یا توسعه ملی نمی رود و هم با افزایش قیمت حامل های انرژی روبرو نخواهیم شد. هرچند در این میان برخی هم معتقدند بگذاریم درصد کوچکی قیمت حامل های انرژی افزایش یابد.»

وی تصریح کرد: «اما اگر دولت به شیوه خود بخواهد فاز دوم را اجرا کند و شیب افزایش قیمت حامل های انرژی را به شدت بالا ببرد، اتفاقی که خواهد افتاد این است که دولت باید دوباره از بانک مرکزی استقراض کند و قیمت تمام شده کالاها نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ به طوری که هنوز اتفاقی نیفتاده خیلی ها محصولات خود را نمی فروشند و منتظر هستند ببینند دولت چه تصمیمی خواهد گرفت.»

وی ادامه داد: «یعنی دولت اکنون با حرف زدن و انداختن موضوع به بحث کارشناسی فضای ناآرامی را در بازار ایجاد کرده است؛ وای به حال اینکه بخواهد یک مرتبه اینکار را انجام دهد.»

جعفرزاده خاطرنشان کرد: «دولت به دلایل مختلف نمی تواند تضمین کند که قیمت کالاها افزایش پیدا نمی کند. دولت نتوانسته شاخص های اقتصادی را کنترل کند و بر بازار نظارتی ندارد یا نمی تواند داشته باشد.»

جعفرزاده با بیان اینکه تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی وحشتناک خواهد بود گفت: «با این اقدام مردم به خاک سیاه خواهند نشست.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: «بنده نمی دانم دولت چه اصراری دارد که به مردم پول پرداخت کند و بدین وسیله حجم نقدینگی را افزایش دهد.»

وی ادامه داد: «شما بروید ماده 7 قانون هدفمندکردن یارانه ها را بخوانید. بنده نمی دانم چه اصراری وجود دارد که قانون را اجرا نمی کنند. بند الف و ب ماده 7 می گوید خدمات تامین اجتماعی توسعه پیدا کند. این بدین معناست که ما می توانیم مانند خیلی از کشورهای دنیا سرویس مطلوب به قشر آسیب پذیر، زن بی سرپرست، معلول آسیب دیده، بچه های یتیم و ... بدهیم.»

وی افزود: «این در صورتی است که ما قانون خدمات تامین اجتماعی را اصلاح کنیم. من نمی دانم چرا گداپروری می کنیم و در حال توسعه کمیته امداد هستیم. ما تا شهریور امسال به حدود 705 میلیون نفر یارانه دادیم. چرا باید اینکار را انجام دهیم؟ ما با این کار کشور را به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل می کنیم.»

فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شدهمچنین در این رابطه امید کریمیان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «بنده در شرایط فعلی اجرای فاز دوم هدفمندی را به مصلحت نمی بینم. یعنی با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و با وجود تورم و گرانی کالاها موافق اجرای فاز دوم نیستم.»

وی ادامه داد: «یکی از جنبه های فاز دوم هدفمندی افزایش قیمت حامل های انرژی همچون آب، برق و سوخت است. اما آیا میزان پرداختی یارانه نقدی دولت به مردم با این افزایش قیمت ها برابری می کند؟ به نظر من به طور حتم با اجرای فاز دوم وصولی دولت بیش از پرداختی آن خواهد بود.»

وی افزود: «آن وقت باید دید این وصولی دولت در کجا هزینه می شود. در فاز اول پیش بینی شده بود که این منابع صرف تولید و کارهای زیربنایی شود که اصلا این پول به این بخش ها نرسید.»

کریمیان درباره تبعات اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی در شرایط فعلی گفت: «مسلما فشار مضاعفی به مردم وارد خواهد شد و قیمت کالاها به دلیل شوکی که به بازار وارد می شود افزایش خواهد یافت.»/فرارو

 


ویدیو مرتبط :
اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها بر هزینه های سلامت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چرخش ناگهانی مجلس: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مخالفتی نداریم



چرخش ناگهانی مجلس: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها مخالفتی نداریم

نمایندگان مجلس از جمله رئیس این قوه بارها پیش از انتخابات اعلام نمودند که مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند، اما هم اکنون با چرخش موضع از عدم مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر دادند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 انتخاب :نمایندگان مجلس از جمله رئیس این قوه بارها پیش از انتخابات اعلام نمودند که مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها هستند، اما هم اکنون با چرخش موضع از عدم مخالفت با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها خبر دادند.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، علی لاریجانی گفت: مجلس هیچ‌گاه با اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف نیست و تنها با شكل اجرای آن مخالف است.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد این‌كه آیا می‌توان از مصوبه‌ی اخیر كمیسیون تلفیق مبنی بر تصویب رقم 54 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل دولت از محل اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی این برداشت را داشت كه مجلس با هدفمندی یارانه‌ها و فاز دوم آن مخالف است یا خیر؟ گفت: مجلس تنها می‌خواهد شكل جدیدی به اجرای این قانون دهد و هیچ‌گاه با اصل این طرح مخالف نبوده بلكه تنها با شكل اجرای آن مخالف است.

 

وی افزود: این بحث هنوز ناتمام است، ضمن این‌كه مجلس و نمایندگان هیچ مخالفتی با این طرح ندارند و تنها می‌خواهند شكل جدیدی به آن بدهند.

همچنین، باهنر با اشاره به اینکه قانون بودجه از پس فردا به صحن علنی مجلس می رود، تصریح کرد: فکر می کنم قانون بودجه تا پایان اردیبهشت ماه به تصویب برسد و دولت می تواند از خرداد ماه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را آغاز کند./انتخاب