اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده مجلس: ریزگردهای خوزستان اورانیوم ضعیف شده دارد



اخبار,اخباراجتماعی,آلودگی هوای اهواز


اخباراجتماعی - نماینده مجلس: ریزگردهای خوزستان اورانیوم ضعیف شده دارد

خوزستان استانی كه ذخایر نفتی زیادی را در خود نهفته است و می‌توان گفت قلب تپنده اقتصاد ایران است. خوزستان استانی كه بیشترین زخم‌ها را از جنگ 8 ساله ایران و عراق خورده است.

حال پس از سال‌ها كه از جنگ می‌گذرد باز هم خوزستان و شهرهایش هزینه جنگ و نفت را می‌دهد. از یك سو آلودگی هوای اهواز بر اثر وجود گاز سولفور در هوا و از سوی دیگر هجوم ریز گردهایی كه آلوده به مواد شیمیایی و اورانیوم ضعیف شده مانده در خاك هستند.

گویی سرنوشت این استان كه قلب تپنده اقتصاد ایران است با محیط زیست نا خوشایند گره خورده است. از یك سو آبی كه می‌خورند مایع ممات است و از سوی دیگر هوایی كه تنفس می‌كنند بوی مرگ می‌دهد. باران رحمت برایشان مایه زحمت است و مردم را روانه بیمارستان می‌كند.

صیدعیسی دارایی نماینده اندیمشك در گفت و گو با روزنامه «قانون» با بیان اینكه آلودگی هوا معضلی بسیار بزرگ برای استان خوزستان و دیگر استان‌های همجوار با كشور عراق شده است می‌گوید: البته آلودگی هوا در استان خوزستان شدیدتر است و ما در استان خوزستان دو نوع آلودگی هوا داریم.

او  در تشریح انواع آلودگی هوا در استان خوزستان اظهار می‌دارد:‌ در مورد آلودگی هوای استان خوزستان یكی مسئله آلودگی هوای صنعتی است و دیگری بحث ریزگردها كه وارد این استان می‌شود. دارایی در ادامه با اشاره به جلسه نمایندگان استان خوزستان با رئیس جمهور ادامه می‌دهد:‌ آقای روحانی در این مورد گفت كه مسئله ریزگردها نیاز به برنامه‌ریزی بلند مدت دارد.

نماینده مردم اندیمشك با انتقاد از عملكرد دولت‌های گذشته متذكر می‌شود:‌ به اعتقاد من دولت‌های گذشته برای مسئله ریزگردها كاری انجام نداده‎اند و خواست ما از رئیس جمهور فعلی پیگیری جدی این موضوع است.

دارایی با بیان اینكه برای مقابله با ریز گردها ما از دو راه باید وارد عمل شویم تشریح می‌كند: در مورد ریز گردهایی كه از كشور عراق وارد می‌شود ما به دیپلماسی قوی و ارتباط با كشور عراق در این زمینه داریم.

 او در ادامه به ریز گردهای موجود در كشور اشاره كرده و می‌افزاید:‌ زمین‌های هور بر اثر جنگ و خشكسالی‌های پی در پی خشك شده است و تولید گرد و خاك می‌كند اما ما در این زمینه كار مفیدی انجام نداده‌ایم.

 نماینده مردم اندیمشك در ادامه از دولت می‌خواهد كه با توزیع شیر، ماسك و ابزارهای مورد نیاز بیماران تنفسی در استان خوزستان به این استان هم توجه داشته باشد و می‌گوید: دولت باید به شهرستان‌ها و دیگر استان‌ها هم به اندازه تهران توجه داشته باشد.

او همچنین با انتقاد از عدم كارشناسی در مكان‌یابی صنایع استان خوزستان تصریح می‌كند: ما در موضوع آلاینده‌های صنعتی كار كارشناسی انجام نداده‌ایم و صنایع استان در مكان‌های مناسبی نیستند.

دارایی ادامه می‌دهد: برای مثال كارخانه سیمانی كه در اندیمشك احداث شده است، درست در جایی است كه با كمترین وزش بادی تمام گرد و غبار آن وارد شهر می‌شود. دیگر واحدهای صنعتی هم به همین صورت هستند.

 دارایی در ادامه در انتقاد از عملكرد صدا وسیما مبنی عدم پرداختن به مشكلات آب و هوای خوزستان و كتمان حقیقت متذكر می‌شود: مسئولان چه بپذیرند و چه نپذیرند، ما در استان خوزستان آلودگی هواداریم.

در همین زمینه شهلا میرگلو بیات عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم با انتقاد از عملكرد صدا‌و‌سیما متذكر می‌شود: رسانه‌ها باید به وظیفه اصلی خود كه اطلاع رسانی واقعی است عمل كنند.

او در پاسخ به این سوال كه  هفته گذشته برنامه‌ای از رسانه ملی پخش شد كه حكایت از هوای پاك در اهواز داشت به نظر شما این مسئله كتمان واقعیت توسط رسانه ملی نیست؟ می‌گوید اگر خیلی از مسایل به واقع مطرح شوند می‌توان علاج واقعی در مورد آن مسئله انجام داد.

 دارایی  در ادامه به آلودگی خاك منطقه به باقی مانده مواد شیمیایی بمب‌های عراق در جنگ تحمیلی اشاره كرده و می‌گوید: این خاك‌ها به باقی مانده بمب‌های شیمیایی آلوده است و همچنین ریز گردهایی كه از عراق وارد می‌شود آلوده به اورانیوم ضعیف شده باقی مانده از حمله آمریكا به عراق است.

دارایی ادامه می‌دهد این ریز گردها و آلودگی‎ها باعث بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

اخباراجتماعی - قانون


ویدیو مرتبط :
گلوله با اورانیوم ضعیف شده!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده ها با تصویب بودجه 700 میلیون تومان، حقوق مادام العمر را به نفع خود دور زدند/مجلس به فکر پابرهنگان و اقشار ضعیف جامعه باشد نه امکانات رفاهی خود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

نماینده ها با تصویب بودجه 700 میلیون تومان، حقوق مادام العمر را به نفع خود دور زدند

موسوی اختصاص بودجه 700 میلیون تومانی برای نمایندگان را، جزو مصوبات غلط مجلس برشمرد و گفت: نماینده ها با تصویب بودجه 700 میلیون تومان، حقوق مادام العمر را به نفع خود دور زدند.

حجت الاسلام سید کاظم موسوی در گفت و گو با شبکه ایران با بیان این مطلب که  نماینده واقعی ملت  باید همچنان  تا پایان دوره نمایندگی چهره مردمی  خود را حفظ کرده و ساده زیست باقی بماند، تصریح کرد: تصویب بودجه 700 میلیون تومانی   برای نماینده منجر به فاصله گرفتن او از مردم و بطن جامعه می شود.

وی اضافه کرد: تصویب بودجه های کلان برای نمایندگان بر خلاف منویات امام (ره)،  شهدا و آرمان های انقلاب اسلامی است.

 

مجلس به فکر پابرهنگان و اقشار ضعیف جامعه باشد نه  امکانات رفاهی خود

عضو فراکسیون روحانیون مجلس افزود: به طور قطع و یقین مصوبه اخیر مبنی بر لحاظ کردن بودجه هنگفت برای هر نماینده جهت ایفای وظایف نمایندگی اش  منجر به ناراحتی مقام معظم رهبری  خواهد شد و این در حالی است که مجلس باید در راستای تحقق فرمایشات رهبر انقلاب حرکت کند، نه آنکه با تصویب این گونه مصوبات ایشان را  آزرده خاطر کند

.

وی اختصاص بودجه 700 میلیون تومانی برای نمایندگان را، جزو مصوبات غلط مجلس برشمرد و افزود: مجلس باید به فکر پابرهنگان و اقشار ضعیف جامعه باشد نه  امکانات رفاهی خود.

نماینده اردبیل با اشاره به اینکه مجلس نباید با بر خی اقدامات نسنجیده ، شرمنده مردم و شهدا شود، بیان داشت: نباید ابزار قانون و قدرت نمایندگی برای ورق زدن  امور به نفع  نماینده باشد، چرا که این امربا مجلس انقلابی و آرمانی مدنظر انقلاب و نظام اسلامی مغایرت دارد.

 

وی به مصوبه چند ماه پیش  مجلس هشتم در خصوص لغو استفساریه حقوق مادام العمر پس از جنجال آفرینی های زیاد در جامعه اشاره و خاطر نشان کرد: تصویب بودجه 700 میلیون تومانی برای نماینده ها در حقیقت به نوعی دور زدن حقوق مادام العمر است.

موسوی به نماینده ها توصیه کرد: مجلس با تصویب این گونه مصوبات به شائبه پولی و اقتصادی بودن نماینده ها درجامعه دامن نزند./شبکه ایران