اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نماینده دادستان کل :پس از بررسی، در مورد ادامه روند مناظره‌ها تصمیم‌گیری می‌شود/رضایی: شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی را ...



ولایتی,قالیباف,محسن رضایی

نماینده دادستان کل :پس از بررسی، در مورد ادامه روند مناظره‌ها تصمیم‌گیری می‌شود

نماینده دادستان کل کشور در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مناظره انجام شده باید بررسی شود و پس از آن در مورد ادامه روند آن تصمیم‌گیری صورت گیرد.

ناصر سراج  در ارزیابی از نخستین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری و احتمال تغییر در آن، گفت: باید شاهد بازخوردهای مناظره‌ای که روز جمعه میان کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انجام شد باشیم.

نماینده دادستان کل در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: مناظره روز گذشته باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا در مورد ادامه روند آن تصمیم‌گیری شود و هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

سراج یادآور شد: کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دارای 5 عضو است که از جمله آن‌ها وزیر کشور، دادستان کل، رییس سازمان صدا و سیما هستند.

وی که رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی را بر عهده دارد با بیان این که پرونده هنوز از دادسرا به دادگاه ارسال نشده است، گفت: هر زمان پرونده از دادسرا بازگردد، اطلاع‌رسانی می‌شود.

رضایی: شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی را بررسی می‌کنم/مناظره جمعه جسارت به مردم بود

محسن رضایی با بیان اینکه "شیوه اجرای مناظره، جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود"، گفت: من با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی هستم.

به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی محسن رضایی، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگویی، ضمن تشکر از زحمات فراوان همکاران صداوسیما اظهار کرد: ظاهرا آنها در طراحی مناظره‌های امسال از ترس حوادث سال 88 از سوی دیگر بام افتادند.

وی با اشاره به اینکه شیوه اجرای مناظره در شأن مردم ایران و نامزدهای ریاست جمهوری نبود، تصریح کرد: شاید بهتر این باشد که هفت کارشناس مجرب با نامزدها مناظره کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اعتراض به شیوه مناظره روز جمعه اظهار کرد: ما حق نداریم حتی یک لحظه وقت مردم را تلف کنیم. این برنامه و نوع طراحی آن موجب شد تا حرف‌ها بریده بریده مطرح شود و کاندیداها نتوانند به خوبی از برنامه‌های خود دفاع کنند.

رضایی افزود: تیم کارشناسی ما روزها و ساعت‌ها روی یک برنامه که مشتمل بر 14 جلد کتاب است و سایت ویکی رضایی که از پشتوانه بیش از 100 هزار کارشناس، نخبه استانی، شهرستانی و تسهیلات میدانی برخوردار است کار کرده‌اند؛ چطور می‌شود در یک فرصت سه دقیقه‌ای از این برنامه دفاع کرد؟

وی با بیان اینکه "شیوه اجرای مناظره جسارت به ساحت شریف مردم ایران بود"، افزود: من با احترام به قانون اعتراض خود را نسبت به این شیوه اعلام کرده و در حال بررسی این موضوع برای شرکت یا عدم شرکت در مناظره‌های بعدی هستم و این نظر را به ستاد انتخاباتی وزارت کشور نیز اعلام خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پایان تاکید کرد: بهتر است دوستان محترم هرچه زودتر تمهیدی بیندیشند برای اینکه شرایطی را فراهم آورند که مردم شریف قدرت انتخاب اصلح را پیدا کنند و نیز شأن نامزدها حفظ شود. 

رییس ستاد ولایتی: مناظره دیروز با سطح انتخابات ریاست جمهوری تناسبی نداشت

رییس ستاد انتخابات علی‌اکبر ولایتی گفت: نوع برنامه‌ریزی مناظره دیروز به گونه‌ای بود که با سطح انتخابات ریاست جمهوری تناسبی نداشت.

با اشاره به مناظره هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که روز گذشته از شبکه اول سیما پخش شد، تاکید کرد: سطح انتخابات ریاست جمهوری بالاتر از این مناظره بود.

وی اضافه کرد: برای شناخت کافی مردم نسبت به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود تا مردم فرصت بیشتری برای بررسی کاندیدا‌ها داشته باشند.

محمدصادقی تصریح کرد: مناظره دیروز در جهت بیان توانمندی‌ها و برنامه کاندیدا‌ها نبود؛ بنابراین باید بهتر از این عمل می‌شد.

رییس ستاد انتخابات ولایتی با بیان اینکه "نوع برنامه‌ریزی این مناظره به گونه‌ای بود که با سطح انتخابات ریاست جمهوری تناسبی نداشت"، افزود: هر کاندیدا‌ می‌توانست ده دقیقه صحبت کند و برنامه‌های خود را برای چهار سال‌آینده بیان کند و بقیه هم طی دو ساعت می‌توانستند به نقد این برنامه‌ها بپردازند. در این صورت مردم می‌دیدند که توان حلاجی و جاانداختن مطالب در گفتار و کلام کدام کاندیدا است و بنابراین می‌توانستند بهتر دست به انتخاب بزنند.

وی همچنین گفت:‌ آقای ولایتی در این برنامه نتوانستند همه مباحث مورد نظر خود را مطرح کنند. در همین راستا پیشنهادی داریم مبنی بر اینکه جلساتی با صداوسیما گذاشته شود تا مناظره‌های بعدی اینچنین نباشد. 

سخنگوی ستاد قالیباف: ساختار مناظره‌ها نیازمند تحول است

سخنگوی ستاد انتخابات قالیباف با بیان اینکه "ساختار مناظره‌های صداوسیما نیازمند تحول است"، گفت: پرسش‌ها می‌تواند پیش از برنامه مطرح نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کاندیداست.

پرویز اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنادرباره مناظره تلویزیونی روز جمعه بین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه تعداد کاندیداها برای مناظره زیاد بود و زمان لازم برای پرداختن به مهمترین موضوع امروز جامعه یعنی اقتصاد، در دسترس آنها نبود خاطرنشان کرد: نقد به این برنامه به معنی نادیده گرفتن زحمات صدا و سیما نیست.

به گفته وی، این شکل از مناظره اولین تجربه سیما بود و بخشی از مشکلات قابل انتظار بود و طبیعی است که در روند برنامه‌ها چنین مشکلاتی نمایان شود.

اسماعیلی در ادامه گفت: مهمترین دغدغه مردم و محوری‌ترین برنامه کاندیداهای این دوره، موضوع اقتصاد است. بنابراین بهتر بود که از یک طرف کاندیداها در استرس توضیح برنامه‌های خود برای حل مقولات مهمی چون گرانی، آن هم در 90 ثانیه، قرار نمی‌گرفتند و از طرف دیگر مردم نیز مجال می‌یافتند با دیدگاه‌های تخصصی کاندیداها در حوزه مشکلات اقتصادی عمیق‌تر آشنا شوند.

سخنگوی ستاد انتخابات قالیباف همچنین با بیان اینکه "اطلاع نداشتنِ کاندیداها و نمایندگان آنها از ساختار برنامه، از نقطه ضعف‌های برنامه بود"، تصریح کرد: پرسش‌های برنامه می‌تواند محرمانه باشد یعنی پیش از آغاز مناظره‌ها افشا نشود اما اطلاع از ساختار برنامه، حق کاندیداست.

وی افزود: ساختار خود برنامه را هم باید به دو بخش تقسیم کرد. اگر اصرار است دو مناظره بعدی هم هشت نفره برگزار شود؛ بخش اول با اصلاحاتی می‌تواند بهبود یابد. اما بخش دوم، هم در زمینه محتوای سوالات چند گزینه‌ای و هم نشان دادن عکس‌ها مناسب نبود.

اسماعیلی درباره نقش مجری برنامه نیز گفت: شاید به خاطر ساختار ناهمگون برنامه، برخی کاندیداها به جای چالش مثبت با یکدیگر به چالش منفی با مجری پرداختند و هر مجری دیگری غیر از حیدری بود، برنامه از کنترلش خارج می‌شد.

سخنگوی ستاد قالیباف در ادامه با اشاره به اینکه "نکته دیگر اینکه، همین سوالات عموما اشتباه طراحی شده بودند و به واقع دولت‌ها نمی‌توانند میان گزینه‌ها اولویت قائل شوند بلکه باید به طور متوازن به هر یک از آنها بپردازند"، خاطرنشان کرد: پاسخ معضلات اقتصادی بلی یا خیر نیست و نمی‌توان به مشکلات مردم بصورت صفر و یک نگاه کرد.

وی با بیان اینکه "از نظر تکنیکی، مناظره بین هشت نفر، بازده بالایی ندارد"، افزود: جالب اینکه از یک طرف زمان چهار ساعته برنامه مخاطب را خسته می‌کرد و از طرف دیگر به علت اینکه کاندیداها مجبور بودند در 90 ثانیه همه برنامه‌ها و ایده‌های خود را بگویند، مخاطب با انبوه و تراکم اطلاعات مواجه می‌شد و امکان مقایسه و دسته‌بندی دیدگاه‌ها را نمی‌یافت.

اسماعیلی در پایان تاکید کرد: تحول در ساختار و ترکیب مناظره می‌تواند به تحقق حماسه سیاسی و انتخاب بهترین گزینه کمک بزرگی کند. در عین حال ما تابع تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هستیم. 

زیباکلام: مناظره جمعه توهین به کاندیداها و مردم بود

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره انتخاباتی روز جمعه گفت: این مناظره توهین به نامزدها و مردم بود.

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره نوع برگزاری مناظره‌ میان کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: من فکر می‌کنم این مناظره از جهاتی در حقیقت توهین به هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری و توهین به مردم بود.

وی با بیان اینکه "فکر نمی‌کنم هیچ‌کدام از این نامزدها حاضر باشند دیگر در چنین وضعیتی به مناظره بپردازند"، افزود: نوع برگزاری مناظره بیش از آنکه برای انتخابات گرمی و شور و حرارت به بار بیاورد، شگفتی و تعجب منفی برای مردم به وجود آورد./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
درگیری لفظی در مناظره زنده هسته ای/ عدم ادامه مناظر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر ولایتی درباره شرکت در مناظره بعدی


علی اکبر ولایتی گفت که در مناظره بعدی تلویزیون حضور خواهم یافت.

خبرگزاری فارس: علی اکبر ولایتی گفت که در مناظره بعدی تلویزیون حضور خواهم یافت.

علی‌اکبر ولایتی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که آیا در مناظره بعدی رسانه ملی حضور پیدا می‌کنید یا خیر گفت: بله، انشاءالله حضور پیدا خواهم کرد.

شیوه برگزاری اولین مناظره تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد برخی از نامزدها همراه بود که به همین دلیل روز گذشته جلسه‌‌ای با حضور نماینده نامزدها در رسانه ملی برگزار شد.