اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نمایشگاه کتاب برای همیشه از مصلی می​رود


امروز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به پایان می‌رسد که برگزارکنندگان از احتمال جابجایی محل نمایشگاه، دریافت ورودی از بازدیدکنندگان و فعالان حوزه نشر هم از کاهش وجهه فروشگاهی نمایشگاه از سال بعد خبر می‌دهند.

جام جم آنلاین: امروز بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به پایان می‌رسد که برگزارکنندگان از احتمال جابجایی محل نمایشگاه، دریافت ورودی از بازدیدکنندگان و فعالان حوزه نشر هم از کاهش وجهه فروشگاهی نمایشگاه از سال بعد خبر می‌دهند.

پس از 11 روز سرانجام ساعت 20 امشب، درهای مصلی بسته می شود و این به معنای وداع با یکی از رویدادهای فرهنگی کشور است؛ نمایشگاهی که چند میلیون بازدیدکننده را از نقاط مختلف کشور و حتی دیگر کشورها به تهران کشاند.امسال در نمایشگاه اتفاقات زیادی رقم خورد.

مشارکت ناشران گوناگون، حضور اهالی قلم با گرایشات مختلف فکری، راه اندازی سالن ترجمه معکوس برای نمایش آثار فارسی ترجمه شده به دیگر زبان ها، راه اندازی سالن تولید علم برای نمایش اسناد دست بالای علمی و راه اندازی سالن استقبال از نخبگان که پاتوقی برای اهل فرهنگ فراهم کرده بود، همه از فعالیت های مثبت نمایشگاه امسال بود.

محمد اللهیاری، معاون فرهنگی و اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران درباره عمده تفاوت های این رویداد در دوره اخیر گفت: نمایشگاه امسال در چند حوزه گام هایی رو به جلو برداشت و همان طور که پیش تر وعده کرده بودیم، مردم این تغییرات را دیدند و پسندیدند.

او ادامه داد: یکی از این تغییرات در حوزه اطلاع رسانی بود. در سال های قبل اطلاع رسانی نمایشگاه سنتی تر بود، اما امسال چند اتفاق همزمان رخ داد. اللهیاری همچنین گفت: در حوزه فرهنگی که در سال های قبل در حاشیه بود، دیدیم اتفاقات خوبی رخ داد و در حوزه علمی نیز شاهد ارتقای کیفیت فعالیت ها بودیم. به گفته او، سراهای استقبال از اندیشمندان، سالن تولید علم و سالن ترجمه امسال برای نخستین بار راه اندازی و با استقبال اهل قلم مواجه شد. اللهیاری مجموع این فعالیت ها را باعث نزدیک تر شدن به فضای نمایشگاهی و کاسته شدن از فضای فروشگاهی توصیف کرد.

ورود بخش خصوصی به برپایی نمایشگاه

محمود آموزگار، دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران نیز درباره مهم ترین تفاوت های نمایشگاه بیان کرد: یکی از جدی ترین تفاوت ها، اداره بخش های مختلف از سوی بخش های تخصصی بود که در حوزه ناشران عمومی این کار اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و اتحادیه آشنا انجام داد.

آموزگار با اشاره به انتخاب کشور افغانستان به عنوان مهمان ویژه بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب تهران افزود: اسفندماه از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، تیمی به افغانستان اعزام شد و همین دیدار سبب شد افغانستان مهمان این دوره باشد.

در حالی که امروز ساعت 10 صبح طی مراسمی با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، نمایشگاه به کار خود پایان می دهد، از حالا نگرانی هایی درباره دوره های آینده این رویداد مهم فرهنگی در کشور وجود دارد. یکی از مهم ترین این نگرانی ها، ایجاد مکان دائمی نمایشگاه است.

طی چند روز گذشته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و احمد مسجد جامعی، رئیس شورای شهر تهران از شهر آفتاب به عنوان مکان دائمی نمایشگاه در دوره های بعد سخن گفته اند، اما علی اکبر اشعری، مدیر باغ کتاب به خبرنگار ما گفت شهر آفتاب باعث ریزش مخاطبان نمایشگاه می شود. به گفته اشعری، باغ کتاب با توجه به واقع شدن در تپه های عباس آباد می تواند محل خوبی برای برپایی نمایشگاه در دوره های آینده باشد.

احتمال پولی شدن ورود به نمایشگاه

امیرمسعود شهرام نیا، قائم مقام نمایشگاه هم در این باره در جمع خبرنگاران گفت: همه مسئولان مکان فعلی را مناسب این رویداد بزرگ نمی دانند، ولی برای جایگزین و راه حل، نظرات کمی متفاوت است.

دوستان در شهرداری و شورای شهر گزینه شهر آفتاب را بهترین گزینه می دانند. استاندار تهران، محلی در حکیمیه تهران را پیشنهاد داده است. خود مصلی هم همواره مورد توجه بوده است و در کنار آن مدیران باغ کتاب از آمادگی خود برای میزبانی نمایشگاه خبر داده اند. باید تا سال آینده کمیته ای به صورت جدی گزینه ها را مورد بررسی قرار دهد.

 این مقام مسئول درباره گرفتن وجه نقد از بازدیدکنندگان نمایشگاه گفت: این بحث بارها به شکل جدی و نیمه جدی مطرح شده و محسناتی دارد که می تواند کمک مالی برای نمایشگاه باشد و به تخصصی تر شدن نمایشگاه کمک کند.

او افزود: این موضوع باعث می شود تا آمار دقیقی از بازدیدکنندگان در اختیار مسئولان نمایشگاه قرار بگیرد، اما چون مصلی اقتضائات خاص خودش را دارد، این امکان امسال فراهم نشد و برای سال آینده قرار است قبل از نمایشگاه کار کارشناسی انجام بگیرد و احتمال این اتفاق وجود دارد.


ویدیو مرتبط :
آماده سازی مصلی برای برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جنتی: مصلی مناسب نمایشگاه کتاب نیست


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مصلی تهران مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست، گفت: امیدوارم در سال های آینده با برنامه ریزی مناسب بتوانیم نمایشگاه کتاب را در مکان بهتری برگزار کنیم.

ایرنا: علی جنتی روز شنبه در مراسم اختتامیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اظهار کرد: از تمام ناشران گرانقدری که در این نمایشگاه شرکت داشته و با حضور فعال خود شکوه و رونق افزون تری به این رویداد فرهنگی دادند، قدردانی می کنم.

وی گفت: آنان تلاش کردند تا نمایشگاه امسال غنی تر، پربارتر و با کتاب های مناسب تری در معرض دید شهروندان قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد:تشکل های نشر امسال همکاری مناسب و مطلوبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب داشتند که امیدواریم به تدریج بتوانیم مجموعه فعالیت ها و مدیریت نمایشگاه را در سال های آتی به اتحادیه ناشران واگذار کنیم.

جنتی در ادامه ضمن قدردانی از شهرداری تهران یادآور شد: انصافا در 21 ماه عمر دولت جدید مدیران فرهنگی حوزه شهرداری تهران همکاری های گسترده و تعاملات فراوانی داشته اند.

وی گفت: شهرداری تهران نسبت به مسایل فرهنگی بسیار بانشاط و فعال بوده که نمونه بارز آن را می توان در ایجاد فضاهای فرهنگی در پایتخت دید.

جنتی با بیان اینکه امسال به عنوان سال تئاتر از جانب وزارت ارشاد عنوان شده است گفت: شهرداری تهران در این زمینه نیز گام های مناسب و مطلوبی برداشته و در ماه های آتی شاهد افتتاح سالن های تئاتر فرهنگسرای خاوران خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: شهرداری همچنین در حوزه کتاب نیز بسیار فعال بوده و هر ساله نمایشگاه های متعددی را در این حوزه برگزار می کند.

جنتی خاطرنشان کرد: این فعالیت های شهرداری تهران در حوزه نشر کمک جدی و شایسته ای به ناشران است.

وی افزود: مجموعه فعالیت هایی که در منطقه عباس آباد تهران صورت گرفته و این فضا را به محیطی بانشاط، فرهنگی و تفریحی تبدیل کرده جای تقدیر و تشکر دارد.

جنتی تصریح کرد: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز تلاش گسترده ای برای برگزاری هر چه باشکوه تر این نمایشگاه داشته است.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی های مناسب هر ساله نواقص نمایشگاه کتاب را به تدریج جبران و این رویداد فرهنگی را غنی تر برگزار کنیم.

جنتی گفت: امیدوارم سال آینده نمایشگاه تهران براساس وعده های شهرداری تهران در جایگاه مناسب تری از مصلی برگزار شود چرا که این فضا اندک بوده و پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست.

وی با بیان اینکه نیازمند حدود 130 هزار متر مربع فضا برای برگزاری نمایشگاه هستیم اظهار امیدواری کرد: بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب در منطقه عباس آباد تهران برگزار شود.

جنتی تصریح کرد: امیدواریم شهر آفتاب نیز هر چه زودتر با همکاری نهادها و دستگاه ها برای برگزاری نمایشگاه های بین المللی آماده شود.