اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نقدی بر سخنان بدیع و متحیر العقول دانشجو



سخنان دانشجو در مورد احمدی نژاد ,  وزیر علوم

نقدی بر سخنان بدیع و متحیر العقول دانشجو

از اندیشمندی پرسیدند بهترین اختراع انسان چه بود؟ پاسخ داد: پاک کن. نظر این بود که بشر می بایست بسیاری از خطاها ،خصوصاً حوادث ،،تحولات و اتفاقات ناپسند وناگوار را از ذهن خود الایش نماید، همانطور که پاک کن را برای پاک کردن نوشته های اشتباه استفاده می کنند.اما این دلیل قانع کننده ای نیست برای اینکه هر سخن و عنوانی را تحویل جامعه ای زنده دهیم .

 "همین الان هم معتقدم  از بعد کارهای اجرایی و زحماتی که آقای ...... کشیده هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند با او رقابت کند. اگر 27 سال قبل از ایشان را از نظر کاری و اجرایی یک طرف قرار بدهید و 8 سال آقای ..... را هم طرف دیگر، کفه ترازو در 8 سال ایشان یعنی دولت‌های نهم و دهم سنگین‌تر خواهد بود.

 

بعید می‌دانم در 27 سال آینده هم کسی به اندازه ایشان بتواند کار کند. فردی که دولت را در بین لایه‌های مردم برد و از حالت تشریفاتی خارجش کرد، اینکه رئیس‌جمهور بنشیند در بنز 15 تا بنز پشت سرش و 10 تا بنز جلویش و راه بیفتد از این جلسه به آن جلسه، رئیس‌جمهور در کاخ فلان جا بنشیند قبل او اینجوری بود، آقای احمدی‌نژاد آمد در خانه‌ای زندگی کرد که خانه‌اش‌را همه دیده‌اند، تمام اسباب و اثاثیه آقای احمدی‌نژاد را پشت یک وانت بار می‌توانی بگذاری، همین الان هم همین کار را می‌توان کرد"

این جملات از وزیر علوم سابق جناب آقای دانشجو است که روز گذشته ایراد فرمودند، لطفا جای خالی نقطه چین را هم نام اقای احمدی نژاد ریس جمهور سابق را بگذارید ، این سخنان بدیع ،متحیر العقول و فلسفی، آدمی را در یک خلاء اندیشه ای، تفکری عمیق و پرواز روح در پهنای اسمان تعقل فرو می برد !!

 

گفته اند و شنیده ایم ما ایرانیها ملتی فراموشکارهستیم شاید هم این مهم یکی از خلقیات همراه با اصول مرام  ومردم داری این ملت باشد که سعی می کنند خطاهای دیگران را به روی انها نیاورند یا از گناهان همنوعان خود به دیده چشم پوشی و بخشش در گذرند که در دین شریف نیز بر ان بسیار تاکید شده است، اما این موجب ان نمی شود که برخی تصور کنند هنوز مرکب اوامر ودستورات زیان بار انها خشک نشده ،گفتارها وکلمات قصار وعملکرد و ندانم  کاری های انها بر ذهن و راه ملت بر جای مانده را به این زودی فراموش کنند، وقت بسیار است شاید 20 سال بعد، لطفا.....

از اندیشمندی پرسیدند بهترین اختراع انسان چه بود؟ پاسخ داد: پاک کن. نظر این بود که بشر می بایست بسیاری از خطاها ،خصوصاً حوادث ،،تحولات و اتفاقات ناپسند وناگوار را از ذهن خود الایش نماید، همانطور که پاک کن را برای پاک کردن نوشته های اشتباه استفاده می کنند.اما این دلیل قانع کننده ای نیست برای اینکه هر سخن و عنوانی را تحویل جامعه ای زنده دهیم .

جناب آقای دانشجو لطفا بفرمایید خسران ، زیان ،نسیان ، نقصان وطغیانی که در این هشت سال بر ارمان ،امال وارزوهای  یک ملت بزرگ وارد شد را چگونه ارزیابی می کنید،بفرمایید خساراتی که بر بدنه ضعیف وناتوان جامعه وارد شد را احصاء کرده اید ،ایا 8سال زمانیکه به عنوان عمر مفید جامعه ایرانی 75 ملیونی دراختیار گرفتید را شماره کردید که چگونه از ان برای پیشرفت و ابادانی کشور بهره برداری نموده اید؟!،بفرمایید اوقات مفید وموثراساتید،نخبگان وصاحب نظرانی را که خانه نشین ،یا انها را وارد حاشیه ،یا درگیر مسائل پوچ وبی اساس کردید را نیزمحاسبه کرده اید و....

جناب آقای، دوست یار و غار رئیس جمهور سابق ،فرموده اید  "15 بنز ...." یا " خانه رئیس جمهور...." ،از نظر ملت نیک طبع وبزرگ منش ایرانی هیچ اشکالی ندارد در پس یا پیش رئیس جمهورش 15 بنز روانه شوند اما به شرطی که خودرو از رده خارج و دور از شان ملت بزرگ ایران  به نام پراید 7 ملیونی را که با هر زحمتی بود وبا تمام کاستی ها ودشواری ها قادر به تامین ان می شدند، در مدت اندکی در یک چشم بر هم زدنی مثال زدنی که نمونه ان در عالم و ادم نایاب است به 17 ملیون تبدیل نکند ، که فقط در رویا وخیالات بران سوار شود .

جناب اقای دانشجو وزیر سابق علوم اگر از هر یک اساتیدی که در مدت صدارت و وزارت با انها حشر ونشر داشتید یک کلام هم می اموختید چنین سخنانی بر زبان روا نمی داشتید ، ملت بزرگ منش ایران مصداق کلام خاقانی بزرگ هستند که فرمود:
 
سربلندان چون به مخدومی رسند                              خادمی را خاک پست خود کنند.

در نظر بلند انان ایرادی نیست که رئیس جمهورشان خانه ای با اسباب در خور ، شان و جایگاه مهم ورفیع داشته باشد اما به شرطی که مبهوت ومتعجب نظاره گر اب شدن سرمایه و داراییشان که سالها یا شاید نسل ها در پی تجمیع ان بودند نباشند ،و به جای خانه های بزرگ وحیات دار پدری که فقط در فیلمهای تخیلی یا عکسهای خانوادگی ناظر انها هستند می بایست با طبل ودهل ،سر و صدا و الدورم  و  بولدرم ،سلام وصلوات در صفحه رنگی تلوزیون و دستگاه های تبلیغاتی متعدد خانه هایی 60 تا 70 متری را تحویل بگیرند که به قول وزیر جدید مسکن نه اب دارد نه برق دارد نه گاز دارد نه هیچ یک از امکانات رفاهی دیگر ،اما تا دلتان بخواهد منت و محنت و کسر شان که به مردم در مانده و فقیر بار کردن.

کوتاه سخن که اطاله کلام بیش از این جایز نیست:

سخن کم گوی و نیکو گوی در کار               که از بسیار گفتن مرد شد خوار. 

ناصر خسرو

تا نیک ندانی که سخن عین صوابست           باید که بگفتن دهن از هم نگشایی .    سعدی شیرازی

/سایت اعتدال

 

 


ویدیو مرتبط :
سخنان انقلابی سردار نقدی در حضور امام خامنه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقدی بر سخنان اخیر آیت الله جنتی : "تأیید صلاحیت با زحمت" دیگر چیست؟



انتخابات مجلس نهم , شورای نگهبان , تایید صلاحیت

 

طبیعتاًهر رقابتی یک سر برد و یک یا چند سر باخت دارد و انتخابات هم به عنوان یک رقابت سیاسی از این قاعده مستثنی نیست و کسانی که خود را در معرض رای و انتخاب مردم می گذارند باید همان طور که آمادگی پیروزی و خدمت رسانی به ملت در صورت برگزیده شدن را داشته باشند همان گونه نیز خود را آماده باخت کنند و این قاعده بازی سیاسی است .

اما نکته اینجاست  که اگر مساله تنها باخت باشد شاید بتوان آن را به راحتی هضم کرد اما وقتی هضم مساله باخت در یک رقابت سیاسی دشوار تر می شود که شخص نامزد انتخاباتی مجبور باشد علاوه بر نتیجه نگرفتن از حضور در یک رقابت سیاسی ، حرف ها و حدیث ها و شایعات و تهمت ها را نیز تحمل کند.

باید توجه داشت که رونق پیروزی از حضور رقیب است و اگر رقیبان نباشند اساسا رقابت معنا نمی یابد و قاعده یک رقابت سالم سیاسی به تکثر افراد و سلایق و احزاب و گروه های مختلف است وگرنه وقتی قدرت انتخاب شهروندان محدود شود دیگر نمی توان نام آن را انتخاب نامید ؛ از همین رو باید از کسانی که با حضور خود در صحنه انتخابات به فضای نشاط سیاسی رونق می دهند تقدیر شود نه آنکه پس از پایان رقابت ها با ایراد سخنان دوپهلو همه آنها را در مظان اتهام قرار داد.

گفتن این سخن از سوی دبیر محترم شورای نگهبان که " آنهایی که رأی نیاوردند افرادی بودند که به زحمت تایید صلاحیت شده بودند ولی خوشبختانه مردم آنها را رد کردند " ، متهم ساختن هزاران زن و مرد محترم و سیاست پیشه است که در عرصه انتخابات حضور به هم رساندند و در فضای حساس کنونی تا توانستند تلاش کردند تا مردم را به پای صندوق های رای بیاروند ؛ آیا با این ادبیات داریم از این افراد تجلیل و تقدیر می کنیم ؟

انتخابات محل عرضه دیدگاه های مختلف است و قرار نیست چون دیدگاهی مورد اقبال قرار نگرفت و یا نامزدی رأی نیاورد کسی درباره سلامت نفس او تردید داشته باشد و یا اینکه دیدگاه او را مورد تخطئه قرار دهد.

واقعاً چگونه است که شورای محترم نگهبان آن گونه که دبیر محترم آن در خطبه های نماز جمعه دیروز تهران بیان داشت صلاحیت برخی نامزدها را به زحمت تایید می کند ؟ مگر قانون بسیار شفاف و مشخص شرایط نامزدی را معین نکرده است و شورای نگهبان نامزدها را با معیار احراز صلاحیت مورد تایید قرار نمی دهد؟

شورای نگهبان ، طبیعتاً به دلیل ماه ها تلاش برای برگزاری انتخابات ، متحمل زحمت شده است که جای تقدیر دارد ولی سخن از "تایید صلاحیت با زحمت" ، ادبیات جدید و البته غریبی است که نباید رسمیت یابد.../عصرایران