اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر زیباکلام درباره درباره مثال آبگوشت ترکان


صادق زیباکلام در پی اظهارات اخیر مهندس اکبر ترکان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی نوشت.

خبرآنلاین: صادق زیباکلام در پی اظهارات اخیر مهندس اکبر ترکان، نامه‌ای سرگشاده خطاب به وی نوشت.

متن این نامه به شرح زیر است:

«بسمه تعالی

جناب آقای مهندس اکبر ترکان

مشاور محترم رئیس‌جمهور

با سلام و تحیات باستحضار می‌رساند که ظرف یک هفته گذشته جنابعالی بواسطه بیان اینکه «ما فقط در خورش قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش صرفا می‌توانیم در عرصه بین‌المللی رقابت نماییم» مورد انتقادات گسترده، استهزاء و انواع حملات قرار گرفته‌اید. در برخی اخبار شنیدم که جنابعالی به‌واسطه کاستن از حجم آن حملات، در مقام «توضیح» برآمده‌اید.

نمی‌دانم صحت این خبر چه میزان است اما خواستم به عرض برسانم که اتفاقا شما کاملا درست گفته‌اید. هم بواسطه قیمت تمام‌شده تولید در ایران (که به‌مراتب از بسیاری از کشورهای همردیفمان همچون ترکیه، هند، کره، چین، مالزی و ... بیشتر است) و هم به‌واسطه کیفیت پایین بسیاری از کالاهای ساخت داخل، ما نمی‌توانیم در عرصه بین‌المللی رقابت نماییم.

در حالیکه هم قیمت انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر به‌مراتب پایین‌تر است و هم دستمزدها. معذلک کدام تولید ساخت ایران می‌تواند چه به لحاظ قیمت و چه به لحاظ کیفیت با مشابه ترک، مالزی یا حتی چین رقابت نماید؟ بماند تولیدات ساخت اروپا و آمریکا. فی‌الواقع تنها عاملی که باعث سر پا ماندن صنایع ما می‌شود انحصار و انحصار و باز هم انحصار دولتی است، یعنی جلوگیری از واردات کالاهای مشابه خارجی.

 به مجرد واردات هر نوع کالایی فریاد تولیدکنندگان داخلی بلند می‌شود که چرا دولت جلوی واردات را نمی‌گیرد. علیرغم آنکه واردکنندگان مالیات بالایی هم می‌پردازند معذلک باز هم تولیدات داخلی نمی‌توانند با مشابه خارجی رقابت نمایند. این تازه در شرایطی است که ما هنوز به "سازمان تجارت جهانی" نپیوسته‌ایم.

جناب ترکان، آنچه بسیاری از کسانی که به جنابعالی یورش آورده‌اند نمی‌دانند آن است که زمانی که سرانجام ما به این سازمان بپیوندیم (فی‌الواقع ما چندین سال است که درخواست عضویت داده‌ایم اما تا کنون با عضویتمان موافقت نشده)، دیگر حق نخواهیم داشت مطابق مقررات تجارت جهانی جلوی واردات کالا به کشورمان را بگیریم.

 اگر تولیدات داخل بر همین سیاق حمایت دولت به حیاتشان ادامه دهند، هیچکدامشان از پتروشیمی، آهن و فولاد، آلومینیوم و مس گرفته تا خودرو، پارچه، لاستیک و پلاستیک تا ... قادر نخواهند بود با مشابه خارجی چه از نظر قیمت و چه از لحاظ کیفیت رقابت نموده و عملا بخش اعظم صنایع فعلی کشور تعطیل خواهند شد. دعا کنیم آمریکا و سایر مخالفین پیوستن ایران به «سازمان تجارت جهانی» همچنان به مخالفتشان ادامه دهند.

 تولیدات گران، فاقد استانداردهای بین المللی و با کیفیت نازل ساخت داخل فقط در پرتو حمایت گرمخانه بدون رقابت جهانی است که قادرند با اجحاف گسترده به حقوق مصرف‌کننده ایرانی که از هیچ حق انتخابی برخوردار نیست به حیات «دوپینگی»شان ادامه دهند.

جنابعالی خیلی خوشبین هستید و می‌فرمایید در «خورش قرمه سبزی و آبگوشت بزباش فقط قادر به رقابت هستیم.» نمی‌دانم آخرین بار که به قصابی تشریف بردید کی بود. ظاهرا می‌بایستی خیلی وقت‌ها پیش بوده باشد. جناب ترکان، با قیمتی که گوشت در ایران پیدا کرده بنده تردید جدی دارم که حتی در آن دو حوزه هم با قرمه سبزی و بزباش ترک یا چینی بتوانیم رقابت نماییم.

ایام به کام باد

صادق زیباکلام

بیست و چهارم آبان‌ماه یکهزار و سیصد و نود و سه»


ویدیو مرتبط :
نظر دکتر زیباکلام در مورد اسیدپاشی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر صادق زیباکلام در باره سعید جلیلی



سعید جلیلی,حمایت مصباح از جلیلی

شانس ولایتی از جلیلی بیشتر است/اکراه پایداری ها در رای به جلیلی

سعید جلیلی نمی تواند رای بدنه اصلی جبهه پایداری را با خود همراه کند

جلیلی در بهترین حالت می تواند وزیر ارشاد باشد یا معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل سیاسی در گفتگو با  آریا به تشریح آخرین آرایش نیروهای سیاسی پرداخته و می گوید : اگر سعید جلیلی اگر بر فرض معاملات پنهانی هم با پایداری ها انجام دهد که برخی از اعضای کابینه خود را از اعضای این جبهه انتخاب کند اما بازهم با وجود چنین توافقی نمی تواند رای بدنه اصلی جبهه پایداری را با خود همراه کند.

وی تاکید کرد:میان پایگاه اجتماعی علی اکبر ولایتی و  سعید جلیلی تفاوت های مهمی وجود دارد این تفاوت ها بعضا به طرفداران این دو نفر در بین اقشار و لایه های اجتماعی و از سوی دیگر به تفاوت فردی و شخصی  میان این دو شخصیت باز می گردد.

وی افزود:معتدلین و سنتی های اصولگرا با توجه به شناختی که از ولایتی دارند تمایل دارند به ایشان رای دهند اما طرفداران سعید جلیلی بیشتر در بین اقشار و لایه های ارزشی جناح راست است .همان کسانی که در سال 84 احمدی نژاد را مطرح کردند و به او رای دادند .با این اوصاف می توان گفت طرفداران ولایتی نسبت به طرفداران جلیلی تعدادشان بیشتر است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:توان اجرایی سعید جلیلی به عنوان یک رییس جمهور ناشناخته است . سعید جلیلی بر خلاف بسیاری از دیگر چهره های جناح راست از ادبیات تند استفاده نمی کند .البته این ویژگی برای رییس جمهور شدن کافی نیست زیرا باید توانایی های مدیریتی زیادی برای رییس دولت وجود داشته باشد.

وی ادامه داد:اگر در مقام مقایسه باشیم بنده معتقدم سعید جلیلی در بهترین حالت می تواند وزیر ارشاد یا معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه امام صادق باشد. اگر چه در طول سالهای اخیر توان اجرایی زیادی از ولایتی هم  ندیده ایم اما ایشان نسبت به جلیلی نمره بالاتری می گیرد. بزرگترین مشکل اصولگرایان در انتخاب جلیلی،ولایتی و حداد عادل عدم توان اجرایی بالای این افراد است.در واقع می توان از لحاظ توان اجرایی به ولایتی  نمره12سعید جلیلی نمره 7و حداد عادل نمره 2یا نهایتا 3داد.

مقایسه سه کاندیدای اصولگرا از نگاه زیباکلاممی توان از لحاظ توان اجرایی به ولایتی  نمره12سعید جلیلی نمره 7و حداد عادل نمره 2یا نهایتا 3داد.

زیباکلام  درباره کاندیداتوری قالیباف تاکید کرد:مشکل قالیباف این است که وی نامزد اصولگرایان نیست و بنابردلایل متعددی، اصولگرایان قالیباف را به عنوان نامزد اصلی خود قبول ندارند.البته ایشان در بین اصلاح طلبان نیز جایگاهی ندارد.

وی اظهار داشت:در میان 8کاندیدای تایید صلاحیت شده حسن روحانی ،محسن رضایی ،قالیباف و عارف جایگاه بالایی از نظر توان اجرایی دارند اما این گزینه ها هیچکدام نامزدهای اصولگرا به حساب نمی آیند .بنابراین نامزد اصلی اصولگرایان ولایتی یا سعید جلیلی خواهد بود البته انتخاب یک نفر از میان این دو گزینه به عنوان نامزد اصلی مشکل جدی اصولگرایان است زیرا این طیف نمی خواهد با حمایت از دو کاندیدا آرای اصولگرایان شکسته شود.از این رو باید تا 15روز آینده یکی از این دو نفر را به عنوان کاندیدای نهایی خود معرفی کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی حمایت پایداری ها از سعید جلیلی را ناخواسته دانست و خاطرنشان کرد:پایداری ها قلبا به حمایت از 8کاندیدای معرفی شده اعتقادی ندارند اما اگر مجبور شوند بر اساس تکلیف  شرعی  به پای صندوقهای رای بروند یا رای سفید می دهند یا با اکراه و اجبار به سعید جلیلی رای می دهند البته فقط تعدادی از پایداری ها به جلیلی رای خواهند داد.

وی گفت:اگر سعید جلیلی بر فرض معاملات پنهانی با پایداری ها انجام دهد که برخی از اعضای کابینه خود را از اعضای این جبهه انتخاب کند یعنی روح الله حسینیان وزیر ارشاد ،باقری لنکرانی وزیر بهداشت و صفارهرندی وزیر ارشاد شود اما بازهم با وجود چنین توافقی سعید جلیلی نمی تواند رای بدنه اصلی جبهه پایداری را با خود همراه کند زیرا رهبر معنوی این جبهه آیت الله مصباح است و ایشان به صورت علنی از باقری لنکرانی حمایت کرده و یک کلام در حمایت از سعید جلیلی و دیگر نامزدهای اصولگرا موضع گیری نکرده است.

وی در پایان تاکید کرد:ولایتی نسبت به سعید جلیلی شانس بیشتری برای پیروزی دارد مگر آنکه بنابر دلایلی در نهایت اصولگرایان  به سمت سعید جلیلی متمایل شود که در این صورت بخش عمده ای از 5تا7 میلیون رای ولایتی به سمت جلیلی سوق داده خواهد شد.

زیباکلام در پایان حمایت طرفداران هاشمی از ولایتی را رد کرد و افزود:بنده معتقدم اصلاح طلبان و طرفداران هاشمی پشت ولایتی قرار نخواهند گرفت./آریا