اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظر جالب پیرزن ابیانه‌ای درباره مذاکرات


وب سایت شبکه خبری سی .ان. ان آمریکا در گزارشی از روستای تاریخی ابیانه در ایران ، نظر مردم این خطه را درباره مذاکرات هسته‌ای و روابط ایران و آمریکا انعکاس داده است.

عصر ایران: "عسل امیری" 74 ساله همه عمر خود را با نبضی آرام در ابیانه طی کرده است. وقتی درباره ایالات متحده از او می‌پرسم به ناگاه با همه توان قد خود را راست و به بلندی و رسایی نظرش را درباره آمریکا چنین بیان می‌کند: " ما مردم آمریکا را دوست داریم، ما اوباما را دوست داریم اما کنگره آمریکا را دوست نداریم." او این سخنان را با پوزخند تحویل ما می‌دهد.

دوست او "فاطمه جمال " 80 ساله ، می‌افزاید: "ما شنیده‌ایم که اوباما می‌گوید گزینه نظامی روی میز است، ، ما از تهدیدها هراسی نداریم."

روستای ابیانه حتی از نظر استانداردهای متنوع فرهنگی موجود در ایران روستایی منحصر به فرد محسوب می‌شود. این روستا یکی از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است و قدمتی 4000 ساله دارد.

این روستا با خانه‌های آجری رنگش، پای یک تپه در رشته‌کوه‌های " کرکس" در سراسر ایران شناخته شده است. بسیاری از خانه‌های این روستا با درهای چوبی قدیمی مزین شده و عمر این درها به قدمت خانه‌هاست.

فرهنگ ابیانه "زندگی کن و اجازه بده زندگی کنند" است. این فرهنگ طی قرن‌ها در این روستا در جریان است. این روستا با وجود اینکه طی قرن‌ها توسعه و تحول یافته همچنان هویت اصلی خود را حفظ کرده است.

ما به یک کلاس درس قرآن در بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد این روستا رفتیم. با وجودی که مردم اینجا مسلمان هستند، بخش زیادی از فرهنگ خود را از دوران قبل از اسلام که دین اصلی در ایران زرتشتی بود، حفظ کرده‌اند.

آنها همچنین سبک سنتی لباس پوشیدن خود را حفظ کرده‌اند؛ زنان با روسری‌ها و لباس‌های رنگارنگ و مردان با شلوارهای گشاد مشکی رنگشان.

هنوز هم زبان اصلی در این روستا "فارسی پهلوی" یک لهجه و گویش از زبان رایج در ایران باستان است. ساکنان این روستا این زبان را زبان زرتشتی می نامند. همه هزار ساکن این روستا به خوبی آموزش دیده‌اند و باسوادند.

رضا علیرضایی رییس شورای روستای ابیانه می‌گوید: "زندگی ما در اینجا داستان دارد."

او با تعریف ماجرایی می‌افزاید:" زن و مردی به دلیل اختلافاتشان به دادگاه می‌روند. سپس قاضی می‌بیند زن، بند کفش مردی را که با او اختلاف دارد می‌بندد و با دیدن این صحنه فکر می‌کند که اختلاف آنها حل شده است اما وقتی از آنها می‌پرسد، زن و شوهر می‌گویند اختلافشان هنوز حل نشده است اما اختلاف آنها به این معنا نیست که زن در بستن بند کفش شوهرش به او کمک نکند."

علیرضایی با آوردن این مثال از زندگی مردم ابیانه به روابط ایران و آمریکا اشاره می‌کند و می‌گوید:" درس این داستان این است که اگر شما در حوزه‌ای با کسی درگیری و اختلاف دارید نباید در همه حوزه‌ها با آن طرف قطع رابطه کنید. شما هنوز می‌توانید با هم زندگی کنید."

علیرضایی می‌گوید روستای ابیانه همواره در پی ایجاد رابطه با شهرها و روستاها و افراد دیگر است؛ چرا که مردمی که در این روستا زندگی می‌کنند اهل یافتن راه حل‌های عاقلانه و منصفانه هستند.

او می‌گوید که این طرز تفکر مردم ابیانه قطعا می‌تواند به عنوان الگویی برای ایجاد رابطه بین ایران و آمریکا موثر و مفید باشد.

او می‌افزاید:" مردم ایران همواره اهل گفت‌وگو با یکدیگر به شیوه شورایی هستند؛ چون خروجی و نتیجه فکر و اندیشه شورایی همیشه قوی‌تر از یک فکر است و این همان چیزیست باعث ایجاد تمدن‌ها می‌شود."


ویدیو مرتبط :
نظر رهبری در مورد مذاکرات

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر جالب «ظریف» خسته درباره مذاکرات آتی


وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: توافق‌های اولیه و گام‌های مثبت طرفین صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که از فردا برای توافق نهایی وارد مذاکره با قدرت‌های جهانی طرف مذاکره شود.

ایسنا: محمدجواد ظریف که در بدو ورود به کشورمان با بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: مقاومت مردم نشان داد که با فشار نمی‌توان با مردم ایران صحبت کرد و زبان احترام تنها زبانی است که باید برای تعامل با ملت ایران مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: کشورهای غربی متاسفانه تمام راه‌های غلط را تجربه کرده‌اند و امروز در چارچوب منافع‌شان تفاهم با ایران است و منافع خود این کشورها اقتضا می‌کند که اعتماد ملت ایران را به دست آورند.

ظریف با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران در غنی‌سازی و ادامه فعالیت مراکز هسته‌یی کشورمان گفت: مرحله اول توافقات آغاز شده است و بزرگترین دستاورد آن این است که در اهداف مشترک ایران و 1+5 برنامه غنی‌سازی را به رسمیت شناخته شده است و همچنین قرار نیست هیچ ماده‌ای هسته‌یی از کشور خارج شود و مراکز هسته‌یی نیز با شفافیت به کار خود ادامه خواهند داد و نکته مهم دیگر نیز این است که جهانیان متوجه این موضوع شدند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه به دنبال سلاح هسته‌یی نیست و سلاح هسته‌یی را مغایر مبانی اعتقادی خود می‌داند و فتوای مقام معظم رهبری در این باره مهر تاییدی براین موضوع بود.

وزیر امور خارجه در ارتباط با زمانبندی عمل به توافقات اولیه اظهار کرد: به احتمال فراوان و تا قبل از پایان سال مسیحی، این مرحله در یک سیر شش ماهه آغاز خواهد شد و ان‌شاءالله شاهد آن خواهیم بود که در توافق نهایی همه فشارها و تحریم‌ها رفع شود و برنامه هسته‌یی ایران مانند سایر کشورهای عضو ان‌.پی‌.تی به رسمیت شناخته شود و همانطور که گفته شد جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که از همین فردا برای نیل به توافق نهایی مذاکره کند.

وی تصریح کرد: بزرگترین تضمین اجرای دستاوردهای هسته‌یی اراده مردم ایران است و تضمین دیگر این است که غربی‌ها دریافتند که راه برون‌رفت از این بحران ساختگی که در رابطه با پرونده هسته‌یی ایران ایجاد شده است، اجرای تعهدات است، ضمن اینکه این امکان برای ما وجود دارد که تمام فعالیت‌های جهت اعتمادسازی را به حالت قبلی بازگردانیم و در صورت عدم پایبندی کشورهای عضو 1+5 به تعهدات خود راه برای اقدامات جایگزین باز است.