اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نظام ، ظرفیت تحمل احمدی نژاد را دارد ولی عزل او هم مشکل ساز نخواهد بود/ بحث "تحمل نظام" در حوزه اختیارات رهبری است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

حمیدرضا ترقی :

نظام ، ظرفیت تحمل احمدی نژاد را دارد ولی عزل او هم مشکل ساز نخواهد بود/ بحث "تحمل نظام" در حوزه اختیارات رهبری است

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی معتقد است نظام جمهوری اسلامی ایران، در چند ماه آینده نیز ظرفیت تحمل احمدی نژاد را دارد ولی اگر هم قرار بر عزل احمدی نژاد باشد، مشکلی برای نظام پیش نخواهد آمد.

وی در گفتگو با عصر ایران می گوید تقابل بی نظیر احمدی نژاد و لاریجانی در جلسه استیضاح وزیر کار، نقطه اوج اختلافات اصولگرایان بود و از این به بعد، این اختلافات دیگر در چنین سطحی آشکار نخواهد شد.

***

*وزیر کار دولت احمدی نژاد با بالاترین رای ممکن در تاریخ استیضاح وزرا در جمهوری اسلامی، از کار برکنار شد. دلیل این رای بالا را چه می دانید؟

حرفهای تنش زای احمدی نژاد موجب این رای بالا شد و گر نه مجلس بر اساس حرفهای وزیر کار، بنا نداشت رای به برکناری وزیر بدهد.

*احمدی نژاد چرا این حرفها را در مجلس و در جلسه استیضاح وزیر کار بیان کرد که شانس ابقای وزیرش به صفر برسد؟

من فکر می کنم این اقدام احمدی نژاد یک برنامه از قبل طراحی شده بود و این طور نبود که او بدون توجه به تبعات کارش، این کار را انجام داده باشد.

*یکی از اتهامات همیشگی برخی روزنامه نگاران، اختلاف افکنی آنها بین مسئولان قوا بود. آیا با توجه به نوع و سطح درگیری روسای سه قوه، اصلاً نیازی هست که روزنامه نگاران پروژه ای برای ایجاد اختلاف بین سران قوا طراحی کنند؟

روزنامه ها در تشدید این مشکل و پررنگ کردن آن بی تاثیرنیستند ولی خود آقایان هم باید مراقب باشند تا با رفتارشان مستندی به دست کسانی که نبال ایجا تفرقه هستند، ندهند.

*با توجه به واقعه اخیر در مجلس، بحث تحمل نظام در قبال رفتارهای تحریک کننده احمدی نژاد بیش از پیش مطرح شده است. به نظر شما نظام تا کی می تواند این سلوک سیاسی احمدی نژاد را تحمل کند؟

بحث تحمل نظام در حوزه اختیارات رهبری است. باید دید با توجه به مشکلات داخلی و شرایط بین المللی، رهبری تا چه حد می توانند این رفتار احمدی نژاد را تحمل کنند. ولی در مجموع سعه صدر نظام خیلی بالاتر از این حرفهاست.

*آیا احمدی نژاد با ادامه این روند می تواند تا پایان مهلت مقرر زمامداری اش دوام بیاورد؟

بالاخره تلاش می شود که این دولت به سرانجام برسد ولی اگر هم نرسد، ما خیلی نگران نیستیم که مشکلی در کشور پیش آید. طبیعتاً اگر کسی به دنبال غیرعادی کردن اوضاع کشور باشد، در پازل دشمن بازی می کند و نظام کاملاً از عهده حل این نوع مسائل برمی آید.

*یعنی شما الان کنش های فعلی احمدی نژاد را بخشی از پازل دشمن می دانید؟

برخی از رفتارها کنشی است و برخی هم واکنشی. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که نماینده ها علیه دولت بتازند و مرتب چوب لای چرخ دولت بگذارند و دولت هم هیچ واکنشی نداشته باشد.از سوی دیگر، دولت هم نمی تواند نمایندگان را نادیده بگیرد و انتظار داشته باشد که مجلس هیچ واکنشی نشان ندهد. به هر حال، هر دو نهاد در شرایط فعلی در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری کوتاهی می کنند.

*روزنامه کیهان در سرمقاله دوشنبه اش، رد پای جریان فتنه را هم در واقعه اخیر مجلس دیده بود. به نظر شما این تحلیل درست است؟

بله؛ چون بعضی از افرادی که در ماجرای اخیر مجلس، نقش تحریک کننده را داشتند، عواملی بودند که از فتنه خط می گرفتند.

*منظورتان علی مطهری است؟      

حالا من دیگر نمی خواهم از کسی اسم ببرم؛ ولی افرادی که به نفع استیضاح وزیر کار موضع گرفتند و در روز استیضاح هم در مجلس حرف زدند و ارتباطاتی هم با اصلاح طلبان داشتند، در تشدید این فضا موثر بودند.

*کدام استدلال موافقان برکناری وزیر، استدلال "اهل فتنه" بود؟

ما عموماً از آنها استدلالی نشنیدیم. وقتی مبنای یک استدلال محکم نیست، به بقیه استدلال هم نمی توان توجه کرد!

*چرا سعید مرتضوی این همه برای دولت احمدی نژاد اهمیت دارد؟

این دعواها فراتر از بحث آقای مرتضوی است.

*آبشخور اصلی این دعواها کجاست؟

عدم توجه به حدود اختیارات و استقلال قوا، عامل اصلی این دعواهاست. هم دولت و هم مجلس به استقلال یکدیگر لطمه می زنند. آقای مرتضوی این وسط  یک بهانه است. به نظر می رسد که ما الان یک مشکل ساختاری برای تعریف استقلال و اختیارات قوای حکومتی در کشورمان داریم. من فکر نمی کنم مرتضوی اهمیت ویژه ای برای احمدی داشته باشد.

*شما نقدتان را به رفتار احمدی نژاد در جلسه استیضاح گفتید. به رفتار و گفتار علی لاریجانی هم نقدی دارید؟

مدیریت آقای لاریجانی در جلسه استیضاح خوب بود ولی به نظر می رسد که هیات رئیسه از ابتدا باید مانع از برگزاری جلسه استیضاح می شد. با توجه به شناخت موجود از روحیات آقای احمدی نژاد، آقای لاریجانی باید پیش بینی می کرد که نتیجه جلسه استیضاح، مغایر توصیه مقام معظم رهبری، یعنی حفظ آرامش کشور و نکشاندن اختلافات مسئولان به میان جامعه و مردم، است.

*به نظر می رسد با این اوضاع و احوال، در انتخابات ریاست جمهوری، دعواهای شدید تری بین اصولگرایان رخ خواهد داد.

نه، فکر نمی کنم. به نظر نمی رسد دعوا بیش از این بالا بگیرد. این اوج دعوا بود! به اعتقاد من، دعوا بعد از این فروکش خواهد کرد.

*این دعوا در دهه فجر، نشانه چه می تواند باشد؟

برداشت های مختلفی می توان کرد ولی به هر حال نقد درونی، نقدهای بیرونی را کمی کاهش می هد. من فکر نمی کنم  این دعوا در این شرایط، خیلی آسیب زا باشد. البته مردم بر اساس آنچه که در مجلس دیدند، توفیق بیشتری در شناخت جریان های سیاسی پیدا می کنند و میزان گرایش آنها به افرادی که بخواهند مثل آقای احمدی نژاد رفتار کنند، بسیار کاهش می یابد.    

*علی لاریجانی از "بگم بگم"های احمدی نژاد انتقاد کرد. اگر اصولگرایان در همان مناظره انتخاباتی سه سال پیش، نوع برخورد احمدی نژاد را نقد می کردند، آیا امروز شاهد تکرار چنین رفتاری از سوی وی بودیم؟

در آن مقطع خود مقام معظم رهبری بالاترین نقد را در نماز جمعه به احمدی نژاد داشتند. این طور نبوده که اصولگرایان در نقد آن رفتار احمدی نژاد کوتاهی کرده باشند. اصولگرایان رفتار احمدی نژاد در مناظره با میرحسین موسوی را نقد کردند. احمدی نژاد در مجلس هم مثل همان مناظره عمل کرد. این عادت رفتاری احمدی نژاد است. یعنی چیزی نیست که با یک نقد اصولگرایان برطرف شود.  

*ولی واکنش اصولگرایان در قبال مناظره ها و آنچه در مجلس رخ داد ، یکسان نبود.

فضای انتخابات فضای ویژه ای است. ممکن است شما به آیین نامه مناظره ها ایراد داشته باشید. ممکن است در آیین نامه مناظره های انتخاباتی اشکالاتی وجود داشته باشد ولی این اشکالات به طور کلی رفع شده اند.

*اما اصل مساله، اشکال اخلاقی است نه اشکال آیین نامه ای.

بله، ولی شما فکر می کنید در همه مناظره های این سال های اخیر، اخلاق کاملاً رعایت شده است؟ چند شب پیش آقایان عسگراولادی و شریعتمدای با هم مناظره کردند و همه مسائل اخلاقی را هم رعایت کردند. این نشان می دهد اصولگرایان بلدند درست مناظره کنند.

واقعه اخیر مجلس علیرغم یکدست شدن قدرت در کشور رخ داد. آیا اصلاً یکدست شدن قدرت به صلاح کشور است؟

اگر یک جناح در قدرت باشد ولی ناقد باشد و واجد تقوای جمعی، و حق نظارت بر خودش را از خودش نگیرد، هیچ اشکالی ندارد.خطر در جایی است که هیچ نظارت و انتقادی نسبت به  عملکرد خودشان نداشته باشند. متاسفانه در دولت های گذشته، همه از هم تعریف می کردند ولی در این دولت بیشترین نقد از سوی اصولگرایان به خود اصولگرایان وارد شد. این نشان می دهد که اگر یک جریان سیاسی منتقد خودش باشد، یکدست شدن قدرت هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند.

پس باید هشت سال دیگر هم به اصولگرایان فرصت داده شود تا با چهره ای به غیر از احمدی نژاد، کشور را اداره کنند.

دقیقاً؛ بله ، اصولگرایان باید با کسی کشور را اداره کنند که معایب و نقاط ضعف احمدی نژاد را نداشته باشد./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد: نظام ولایت فقیه، مترقی ترین نظام عالم است

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد احمدی نژاد از حملات به رحیمی: به خاطر نظام تحمل می کنیم/ احمدی نژاد قبل از شروع سخنرانی لاریجانی ها، اجلاس را ترک کرد



انتقاد احمدی نژاد از حملات به رحیمی: به خاطر نظام تحمل می کنیم/ احمدی نژاد قبل از شروع سخنرانی لاریجانی ها، اجلاس را ترک کرد

احمدی نژاد بدون اشاره به هتک حرمت بسیاری افراد در ایام انتخابات پیشین و پس از آن، می گوید: بر اساس اصل 39 قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی و یا تبعید شده، به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است...

انتخاب : رییس‌جمهور، نسبت به سیل اتهامات اخیر به سوی معاون اولش، واکنش نشان داد و پس از پایان سخنانش، در حالی که هنوز سخنان علی لاریجانی و ایت الله آملی لاریجانی رییس دو قوه دیگر شروع نشده بود ، محل همایش را ترک کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

 وی در همایش سراسری قوه قضاییه که در تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی در حال برگزاری است، گفت: زمانی بود که افرادی شبانه روز و حتی اضافه كار می‌کردند و حقوق نمی‌خواستند، زمانی بود که پارتی بازی و تبلیغات پرخرج برای رسیدن به مناصب حکومتی ضد ارزش بود و با مشاهده تبعیض و تضییع حقوق فریاد‌ها بلند می‌شد. مبادا این ارزش‌ها با توجیه‌های بی‌پایه حتی تحت عنوان حفظ نظام در حاشیه قرار گیرد.

محموداحمدی‌نژاد گفت: بدون تردید آیت الله شهید بهشتی نقش برجسته‌ای در بنیان‌گذاری نظام قضائیه جمهوری اسلامی داشته و نقش ایشان در تدوین قانون اساسی بر کسی پوشیده نیست.

 

رئیس‌جمهور سال ۱۳۶۰را سال تمیز خط اصیل و ناب اسلامی از انحرافات عنوان کرد و افزود: در این جلسه نه به عنوان رئیس جمهور، بلکه به عنوان برادر مسلمان و معتقد در محضر خدا، امام رضا و امام عصر در خصوص دو مطلب یعنی اصل انقلاب اسلامی واهداف آن و همچنین حقوق اساسی مردم صحبت خواهم کرد.

 

احمدی‌نژاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی مهم‌ترین تحول موثر نه تنها در ایران بلکه در جهان است، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین موج تحول خواهی در جهان دانست و گفت: در حاکمیت طاغوت بسیاری از مظاهر آزادی و شخصیت والای انسانی پایمال می‌شد و با چپاول ثروت ملت، فرصت شکوفایی از آنان سلب شده بود. وابستگی حاکمیت به بیگانگان، نقض استقلال کشور و خفقان در زندان‌های ساواک و دادگاه‌های نظامی فرصت اعتلای ملت ایران را از بین برده بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ملت ایران مانند هزارو ۴۰۰ سال قبل به دنبال تحقق عدالت، آزادی و برخورداری از کرامت انسانی بود، ادامه داد: ملت ایران تحقق آرزوهای چند صد سال خود را در انقلاب اسلامی دید به فرمان امام خمینی لببیک گفت و به همین خاطر تمام دارایی‌های خود را در طبق اخلاص قرار داد و به انقلاب هدیه کرد.

 

احمدی‌نژاد با تاکید براینکه ملت ایران همه ماموریت‌های خود را به خوبی انجام داده و هیچ کوتاهی نکرده است، اظهار کرد: این مناسبت‌ها برای این است که ما مسئولیت خطیر انقلابی خود را یادآوری و وضعیت خود را با آن ارزش‌ها مقایسه کنیم.

وی با تاکید براینکه ما باید خود را با اصل انقلاب مقایسه کنیم، گفت: انقلاب برای انقلاب و یا حکومت برای حکومت و یا جابه جایی در قدرت و چهره‌ها نیست. که این در نقطه مقابل حقیقت انقلاب است اصل حکومت برای برپایی عدالت و احقاق و صیانت از کرامت و ترویج پاکی و یگانگی است و بدون تردید رضایت مردم به معنای مشروعیت نظام‌است، اگر حکومت به عدالت نینجامد به گفته امام‌علی از عطسه بز پایین‌تر است.

رئیس جمهوری تصریح کرد: مبادا جناح‌بندی قدرت و ثروت جای حق و عدالت بنشیند و تعصبات گروهی و حزبی مشروعیت یافته و مانع از اجرای عدالت شود.

 

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: زمان بود که افرادی شبانه روز و حتی اضافه كار می‌کردند و حقوق نمی‌خواستند، زمانی بود که پارتی بازی تبلیغات پرخرج براری رسیدن به مناصب حکومتی ضد ارزش بود و با مشاهده تبعیض و تضییع حقوق فریاد‌ها بلند می‌شد. مبادا این ارزش‌ها با توجیه‌های بی‌پایه حتی تحت عنوان حفظ نظام در حاشیه قرار گیرد، چراکه حفظ نظام مکتبی و زنده نگه داشتن آن، پایبندی به‌‌ همان ارزش‌ها است.

 

احمدی‌نژاد رعایت حقوق اساسی و آزادی‌های مشروع را بهترین راه برای اشاعه عدالت و حفظ نظام دانست وگفت: نظام بدون اجرای عدالت اصلا نظام نیست، همه باید بین خود و خدا، ایمان خودمان را با این حقایق بسنجیم و قرار نیست خودمان را قانع کنیم و به گونه‌ای خود را ارزیابی کنیم که خدا می‌بیند و قضاوت نهایی با او است.

 

رئیس جمهور با تاکید براینکه نمی‌توان خدا را فریب داد و یا به خاطر ملاحضاتی او را ساکت کرد، گفت: خداوند با کسی خویشاوندی ندارد و تضمین‌های او صرفا در رعایت موازین، اصول و حرکت در مسیر درست است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حقوق دولت و مسئولیت حکومت در قانون اساسی پرداخت و گفت: آیت الله شهید بهشتی توانست با کمک یاران الهی خود قانون اساسی جمهوری اسلامی را به عنوان سند حقوقی مترقی به ثبت برساند و از این رو معتقدم که حقوق اساسی ملت ایران که در قانون اساسی آمده قابل عرضه به همه دنیا است و از مترقی‌ترین، الهی‌ترین و زیبا‌ترین حقوق اساسی ملت‌ها به شمار می‌آید.

 

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود به برخی از حقوق ملت در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: از جمله این موارد اداره‌کشور با اتکا به آرای عمومی، اجازه برگزاری تجمعات به مردم به شرط آنکه مخل مبانی اسلامی نباشد، هیچ کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر با حکم قانون، ممنوعیت شکنجه برای گرفتن اقرار و اصل برائت می‌باشد.

 

احمدی نژاد اظهار داشت: همچنین بر اساس اصل 39 قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی و یا تبعید شده، به هر صورت که باشد، ممنوع و موجب مجازات است، که امروز می بینیم به طور معمول هر کس متهم می شود، آبروی آن فرد به طور جدی در خطر می افتد.

محمود احمدی‌نژاد پس از سخنرانی خود اجلاس را در حالی که روسای دو قوه دیگر هنوز سخنرانی نکرده بودند ترک کرد./انتخاب