اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست هماهنگی حقوق بشر وزارت خارجه و قوه قضائیه



اخبار,اخبار سیاسی ,محمد جواد لاریجانی

 

اخبار سیاسی - نشست هماهنگی حقوق بشر وزارت خارجه و قوه قضائیه

محمد جواد لاریجانی ضمن تشریح عملکرد و دستاوردهای حقوق بشر گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور ذاتی و براساس مبانی عقلانیت اسلامی به حقوق بشر احترام می گذارد و درحالی مورد فشارها و هجمه های ناجوانمردانه از سوی غرب قرار گرفته است که متحدان آنها در منطقه حتی یک نمونه از سوابق دموکراسی ، آزادی های مدنی وپیشرفت های پدید آمده برای آحاد ملت از جمله زنان در کارنامه خود ندارند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر در جلسه عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر با بیان اینکه غرب با امکانات وسیع خود اقدام به مخدوش کردن چهره نظام در صحنه بین المللی کرده است گفت: حقوق بشر باید مورد توجه همه قرار گیرد و به عنوان یک پروژه دراز مدت روی آن سرمایه گذاری و تمرکز شود چرا که این امر نیاز به مداومت دارد و ما باید در دفاع از خودمان و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران و زدودن زنگار اتهامات از چهره خود، برنامه‌ریزی‌های کلان داشته باشیم.
 
دبیر ستاد حقوق بشر با ابراز تاسف از رخداد فتنه 88 گفت: متاسفانه در جریان فتنه ضربه بدی از این ناحیه متوجه نظام شد و بهانه ای به دست غربی ها افتاد که با استفاده از آن بسیاری از دستاوردهای عظیم نظام را مخدوش کنند و حتی دموکراسی ما را که واقعا در خاورمیانه نظیر ندارد لکه دار کنند.
 
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: اما پیروزی اخیر آقای روحانی در انتخابات نشان داد، این اتهامات بی پایه و اساس بوده است و من در همان روزهای آغازین در نامه ای خطاب به ایشان نوشتم که این ویژگی مردمسالاری نظام اسلامی، برگ برنده ای است که غربی ها به هیچ وجه تحمل آن را ندارند.
 
در ادامه جلسه عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر برخی از موارد مربوط به گزارش یو.پی.آر جمهوری اسلامی ایران در حضور وزیر امور خارجه کشورمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر گفت: امام خمینی اولین شخصیت مذهبی و سیاسی دنیا بود که تغییر وضعیت دوقطبی حاکم به جهان را درک و پیش بینی کرد و با ارسال نامه به گورباچف ایران را به یک کنش گر در صحنه بین المللی تبدیل کرد.
 
محمد جواد ظریف که در جلسه عالی هماهنگی ستاد حقوق بشر سخنرانی می کرد با اشاره به اینکه غربی ها در پنجاه سال گذشته و خصوصا در دو دهه ای که از فروپاشی شوروی سابق می گذرد از حقوق بشر در راستای اهداف خود استفاده بعمل آوده اند گفت: غربی ها فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را پیروزی بزرگ لیبرال دموکراسی قلمداد و همه تلاش خود را بعمل آوردند تا در همین وضعیت موقتی که خودشان هم می دانند موقت است دیدگاه های خود را درقالب های مختلف از جمله حقوق بشر نهادیه و القاء کند و این وضعیت موقت را به دائمی بدل کنند.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیام تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به گورباچف که دکتر جواد لاریجانی حامل آن برای رهبر شوروی سابق بود گفت: حضرت امام (ره) در آن نامه به آقای گورباچف در واقع آینده وضع جهان را پیش‌بینی کردند و در شرایطی که جهان هنوز در شرایط گذشته به سر می برد، ایشان کنش گری در آینده نظام جهانی را آغاز کرده بود و این از برجستگی ها و ویژگی های منحصر به فرد امام(ره) و انقلاب اسلامی ما بود که از همان زمان بازی نقش آفرینی جهان بعدی را شروع کرده بودند.
 
وزیر امور خارجه گفت: در جهان انتقالی اولین کسی که شرایط ویژه را درک کرد حضرت امام(ره) بود. ایشان به خوبی فهمید در این بازی ایران خارج از ظرف قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی می تواند نقش آفرینی کند، چرا که ما یک دیدگاه فرهنگ محور داریم و در این دنیا حرف جدید داشتن تاثیر گذار باشد.
 
ظریف اضافه کرد: غرب از طریق تکیه بر بحث حقوق بشر، قدرت جمهوری اسلامی ایران را نشانه گرفته است و آنها می خواهند دقیقاَ در جایی که ما می توانیم نقش‌آفرینی کنیم با بهانه های حقوق بشری نقش ما را خراب کنند.
 
ظریف در ادامه افزود: ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره نشان داده است که کشوری ویژه، منحصر به فرد ودارای تفکر وصاحب پیام جهانی برای بشریت است و آنچه آمریکایی ها را اذیت می‌کند این است که ما می‌گوییم پیام جهانی داریم ویکی از دلایل اصلی فشارهای مختلف واز جمله فشارهای حقوق بشر بر کشور ما همین موضوع است.
 
ظریف در ادامه با اشاره به وجود فشارها و تبعیضات جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: فشار و تحریم نگرانی ما نیست، ما در حوزه هایی که حرف برای زدن داریم ودیدگاهی برای ارائه کردن داریم تعلل نخواهیم کرد.
 
وزیر امور خارجه سپس به فرمایش مقام معظم رهبری پیش از انتخابات ریاست جمهوری اخیر اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری قبل از انتخابات بحث حق الناس را مطرح کردند، این حرف نو، علمی و آکادمیک در عرصه حقوق بشر است که شما می توانید فوق همه نظارت ها و مکانیزم های نظارتی رایج یک نظارت بالاتر داشته باشید و در واقع بحث حق الناس یک مبنای جدید حقوقی در سطح بین المللی می تواند باشد. 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش وزارت خارجه به گزارش سالانه آمریکا درباره حقوق بشر در ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حقوق بشر

 

اخبار سیاست خارجی - واکنش وزارت خارجه به گزارش سالانه آمریکا درباره حقوق بشر در ایران

این بیانیه می‌افزاید: گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ایران عموما براساس داده‌های بی‌اساس گروه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و در جهت مقاصد سیاسی دولت آمریکا تنظیم شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است توسل ابزاری به حقوق بشر، مصداق عینی تضعیف مبانی و ارزشمند این حوزه انسانی خواهد بود.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در کشورمان توسط وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرد، دولت آمریکا در موضعی نیست که دیگران را در حوزه حقوق بشر موعظه کند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه وزارت امور خارجه کشورمان آمده است: افکار عمومی بین‌المللی، دولت آمریکا را به‌عنوان نماد دخالت گسترده در حوزه خصوصی افراد، نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در زندان‌های ابوغریب، بگرام و گوانتانامو و جلوگیری از مجازات عاملان این جنایات، بازداشت خودسرانه و شکنجه افراد در شبکه زندان‌های مخفی آمریکا از جمله در اروپا، قتل صدها زن و کودک بی‌گناه به‌وسیله هواپیماهای بدون سرنشین، حمایت‌های همه جانبه از اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین و اعمال مشابه می‌شناسد. در این شرایط، دولت آمریکا در موضعی نیست که دیگران را در حوزه حقوق بشر موعظه کند.

این بیانیه می‌افزاید: گزارش وزارت امور خارجه آمریکا در مورد ایران عموما براساس داده‌های بی‌اساس گروه‌های معاند علیه جمهوری اسلامی ایران تهیه شده و در جهت مقاصد سیاسی دولت آمریکا تنظیم شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است توسل ابزاری به حقوق بشر، مصداق عینی تضعیف مبانی و ارزشمند این حوزه انسانی خواهد بود.

این بیانیه در پایان تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس پایبندی به قانون اساسی و قوانین عادی و معاهدات بین‌المللی و هم‌چنین تعهدات دینی و اعتقادی خود در راستای توسعه و ارتقای حقوق بشر در سطح ملی و بین‌المللی گام برداشته است و در عمل نیز خود را متعهد به رعایت این موازین می‌داند. اقدامات و تعاملات مثبت جمهوری اسلامی ایران با نظام حقوق بشری ملل متحد و نهادهای بین‌المللی مبین تصمیم کشور به تداوم همکاری‌هاست.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا