اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشست نمایندگان۱+۵ برگزارمی شود



 

 

نشست نمایندگان

 

همزمان با اعلام وزارت خارجه امریکا مبنی بر برگزاری قریب الوقوع نشست ۱+۵ درباره پرونده هسته یی ایران، هیلاری کلینتون وزیر خارجه این کشور تاکید کرد تحریم مقام های ارشد ایران مد نظر امریکاست.

وی در عین حال تصریح کرد؛ تصمیم نهایی درباره تحریم ایران هنوز گرفته نشده است. با این حال وزارت خارجه امریکا اعلام کرد کشورهای ۱«۵ ممکن است به زودی برای گفت وگو درباره ایران با یکدیگر دیدار کنند. به گزارش ایسنا فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر ویلیام برنز معاون وزیر امور خارجه امریکا به مادرید و مسکو گفت؛ در آینده نزدیک ۱«۵ ممکن است نشستی داشته باشد و این می تواند بخشی از این سفر باشد. به گزارش رویترز کراولی گفت برنز قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه به مسکو و روز جمعه به مادرید برود. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، برنز در مادرید با مدیران سیاسی کشورهای اروپایی دیدار خواهد کرد که برنامه هسته یی ایران یکی از موضوعات گفت وگوها خواهد بود. کراولی اشاره یی به اینکه نشست ۱«۵ درباره ایران در کجا برگزار خواهد شد، نکرد.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام های امریکایی گزارش داد توافق های اولیه برای تشکیل اجلاس نمایندگان کشورهای عضو گروه ۱«۵ برای بررسی عدم تبعیت ایران از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است. بنا بر این گزارش نشست نمایندگان ۱+ ۵ قرار است شنبه آینده در نیویورک برگزار شود. ناظران و تحلیلگران بر این عقیده اند که ایالات متحده و متحدان غربی اش تلاش خواهند کرد چهارمین دور تحریم ها علیه ایران را به مورد اجرا بگذارند، هرچند چین به صراحت اعلام کرده زمان را برای اعمال تحریم های بیشتر علیه تهران مساعد نمی بیند. از سوی دیگر هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا مدعی شد دولت باراک اوباما به این نتیجه رسیده است که بهترین راه برای اعمال فشار بر ایران برای شفاف سازی نیات هسته یی اش این است که تحریم هایی را علیه «نخبگان حاکم» ایران اعمال کنیم. به گزارش ایسنا کلینتون خاطرنشان کرد اجازه نهایی برای اعمال تحریم ها هنوز داده نشده است. وی افزود مقامات دولت امریکا پس از مشورت های گسترده با متحدان خود و سایر کشورها در حال حرکت به آن سمت هستند. به گزارش آسوشیتدپرس کلینتون گفت؛ کاملاً مشخص است اگر ما بتوانیم تحریم هایی را تنظیم کنیم که کسانی را که به تصمیم گیری مشغولند هدف قرار دهد، فکر می کنیم این روش هوشمندانه تری برای اعمال تحریم ها است. در هر صورت این تصمیمی است که هنوز گرفته نشده است. وزیر امور خارجه امریکا همچنین به این نکته اشاره کرد که نمایندگان پنج عضو دائم شورای امنیت متشکل از امریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه به علاوه آلمان در پایان این هفته در نیویورک دیدار می کنند. وی اما به روز خاصی برای این دیدار اشاره نکرد. کلینتون گفت؛ آنها درباره نوع و میزان تحریم هایی که باید آن را دنبال کنیم صحبت خواهند کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر امور خارجه امریکا مشخص نکرد کسانی که قرار است در داخل ایران تحت هدف تحریم های جدید قرار بگیرند، چه کسانی هستند. کلینتون در عین حال تاکید کرد امریکا همچنان به تعامل با ایران علاقه مند است؛ گرچه در عین حال راه هایی را برای اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم ها دنبال می کند. وی در پاسخ به اینکه نظرش درباره اشارات تلویحی اخیر ایران مبنی بر اینکه ممکن است پذیرای راه حل های جدیدی در زمینه مساله هسته یی اش باشد، چیست،گفت؛ ما به طور مداوم اشاره هایی را از جانب ایران درباره رویکردهایی که ممکن است در نظر بگیرند، دریافت می کنیم. سایر کشورها نیز تمام مدت دست شان را به سوی آنها دراز کردند و از آنها می پرسند آیا به یک یا دو پیشنهاد دیگر نگاه می کنند یا خیر. در عین حال دو مقام عالی رتبه کشورهای ۱«۵ در گفت وگو با آسوشیتدپرس گفتند نشست ۱«۵ برای روز شنبه در نیویورک تنظیم شده است، اما این مساله تصویب شده نیست. این مقامات به دلیل محرمانه بودن اطلاعات شان خواستند نام شان فاش نشود. یکی از این دو دیپلمات گفت؛ شورای امنیت سازمان ملل احتمالاً محدودیت های سفری و انسداد دارایی های مالی برخی افراد ایرانی و نیز شرکت های ایرانی را در دستور کار خود قرار خواهد داد. در ادامه گزارش آسوشیتدپرس آمده است؛ از آنجا که روسیه و به ویژه چین نسبت به هر گونه تحریم های جدیدی علیه ایران شک و تردید دارند امریکا باید با احتیاط عمل کند تا اتحاد این شش کشور در زمینه چگونگی برخورد با ایران حفظ شود.

چین که در اوایل ماه میلادی جاری ریاست شورای امنیت را برعهده گرفت، اعلام کرده است با هرگونه تحریم جدیدی علیه ایران مخالف و همچنان بر این عقیده است که گفت وگو و مذاکره بهترین راه برای حل مساله هسته یی ایران است. امریکا و برخی متحدان اروپایی اش مدعی اند ایران تحت پوشش برنامه هسته یی صلح آمیزش در تلاش برای تولید سلاح هسته یی است و در همین راستا تاکنون تحریم هایی را علیه تهران اعمال کرده اند تا ایران را متقاعد به تعلیق فعالیت های هسته یی اش کنند. این در حالی است که ایران بارها تاکید کرده است برنامه هسته یی اش کاملاً صلح آمیز است و آژانس بین المللی انرژی اتمی که مسوولیت نظارت بر فعالیت های هسته یی ایران را برعهده دارد نیز در گزارش های متعدد خود به عدم تحریف این فعالیت ها به سوی تسلیحاتی شدن اذعان داشته است. از سوی دیگر رئیس جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تشدید تحریم ها علیه ایران به خاطر آنچه وی بی توجهی تهران به درخواست های بین المللی درباره برنامه هسته یی اش خواند، حمایت کرد. به گزارش ایسنا کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که ماه میلادی گذشته جانشین خاویر سولانا شد، ایران را به اتلاف وقت متهم کرد. به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، اشتون خطاب به اعضای کمیته امور خارجی پارلمان اروپا گفت؛ اگر ما شاهد پیروی از قوانین باشیم آنگاه مجبوریم به نوعی دست به اقدامی بزنیم. تحریم ها چیزی هستند که در گفت وگوها مطرح خواهند شد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا قرار است در نشست ۲۵ و ۲۶ ژانویه (پنجم و ششم بهمن) تلاش امریکا برای اعمال تنبیهات شدیدتر علیه تهران را بررسی کنند. اشتون گفت؛ من می خواهم برای گفت وگو آماده باشم اما این بهانه یی برای وقت تلف کردن نیست.

 

 


ویدیو مرتبط :
نشست فلسفی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چهارمين نشست مقامات کنسولي ايران وچين درپکن



پکن - چهارمين نشست مقامات کنسولي ايران و چين با حضور مقاماتي از وزارت خانه هاي امور خارجه دوکشور در پکن برگزار شد.به گزارش روز جمعه ايرنا ، در اين نشست " سيد حسين ميرفخار " مدير کل کنسولي وزارت امور خارجه ايران و " سون تائو " معاون وزير خارجه چين و " وي وي " مدير کل کنسولي وزارت خارجه چين درباره راههاي توسعه و گسترش همکاري هاي کنسولي ايران و چين و رفع برخي موانع و مشکلات بحث و تبادل نظر مي کنند.

ارايه تسهيلات کنسولي به اتباع دوکشور،فراهم کردن آزادي وتبادل زندانيان دوکشور،صيانت از حقوق اتباع دوکشور ازجمله موضوعاتي است که دراين نشست يک روزه مطرح ومورد بررسي قرار مي گيرد.