اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نشانه‌های تغییر مواضع غرب درباره حضور روسیه در سوریه



اخبار,اخبار  بین الملل  ,کیوسک بین المللی

تأکید لاوروف بر مواضع روسیه در قبال گروه های تروریستی سوری، ارزیابی نماینده سازمان ملل از وضعیت مذاکرات صلح ژنو، نیاز غرب به روسیه برای به ثبات رساندن اوضاع سوریه، تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا، ارزیابی وضعیت بازار ایران برای خارجی ها و آخرین وضعیت انتخابات مقدماتی در آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است.

 به گزارش «تابناک»، برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، همچنان یکی از مهمترین موضوعاتی است که مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار دارد. در این زمینه، خبرگزاری فرانسه اظهارات وزیر خارجه روسیه را بازتاب داده که مذاکرات جاری را مرحله ای حساس و سرنوشت ساز خوانده است. به نوشته این خبرگزاری، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی خود، گفت مذاکرات که رسماً از روز دوشنبه آغاز شده، نشان دهنده مرحله‌ای بسیار سرنوشت ساز است. وی گفت شرکت کنندگان در گفت و گوهای ژنو تلاش می‌کنند خود را با مواضع یکدیگر تطبیق دهند. وی همچنین تأکید کرد مشارکت افرادی از جیش الاسلام و احرار الشام در مذاکرات ژنو ۳ در چارچوب هیئت ریاض، به معنای به رسمیت شناختن این دو گروه به عنوان شریکی در مذاکرات نیست.

خبرگزاری «رویترز» نیز اظهارات نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه را بازتاب داده که مذاکرات ژنو را آخرین امید برای سوریه دانسته است. به نوشته این خبرگزاری، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه گفت مذاکرات کنونی در ژنو که دولت و گروه های مخالف در آن حضور دارند، آخرین امید برای سوریه به شمار می‌رود. دی میستورا به کارگیری همه تلاش های ممکن را برای حل و فصل این منازعه خواستار شد. دی میستورا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مذاکرات ژنو شکست تحقیر آمیزی را شاهد خواهد بود، گفت: «این همواره محتمل است؛ به ویژه پس از پنج سال جنگ وحشتناک. چرا که همه طرف‌ها، دیگری را محکوم می‌کند و بی‌اعتمادی کامل وجود دارد».

در همین حال، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» با انتشار مطلبی از نیاز غرب به حضور روس ها در سوریه و تجدیدنظر کشورهای غربی در مواضع خود در این زمینه سخن گفته است. این سایت می نویسد واشنگتن و دیگر پایتخت‌های اروپایی، اخیراً مصمم به تجدیدنظر در تحریم‌های ضدروسی شده‌اند، چرا که روسیه به عنوان عامل و بازیگری مهم در حل بحران سوریه، در صف نخست مبارزه با گروه تروریستی داعش قرار دارد. اگرچه تروریست‌های داعش به واسطه حملات هوایی روسیه در سوریه که از اواخر سپتامبر ۲۰۱۵ آغاز شد، مجبور به عقب نشینی شده‌اند، اما این گروه تروریستی برای ایجاد هرج و مرج در خاورمیانه و آفریقای شمالی به اندازه کافی قوی است و در چنین شرایطی مشارکت و حضور روسیه در سوریه نه تنها مطلوب بلکه لازم و ضروریست.

اما بخشی از مطالب مهم امروز نیز به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. پایگاه اینترنتی «هیل» از تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریم های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا خبر داده است. به نوشته این سایت، اعضای مجلس نمایندگان با ۲۴۶ رای موافق در مقابل ۱۸۱ رای مخالف طرح موسوم به «قانون شفافیت تامین مالی تروریسم ایران» را تصویب کردند. تقریباً تمام جمهوری خواهان به این طرح رأی مثبت و اکثریت دموکرات‌ها به آن رای منفی دادند. با این حال، انتظار نمی‌رود این طرح حتی با وجودی که جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار دارند به قانون بدل شود. حتی اگر مجلس سنا هم این مصوبه را تصویب کند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، وعده داده که آن را وتو خواهد کرد.
 
از سوی دیگر، روزنامه «گاردین» در مطلبی با اشاره به اشتیاق کشورها و شرکت های خارجی برای ورود به بازار ایران در دوره پس از تحریم ها، به بررسی وضعیت این بازار پرداخته است. گاردین با بیان اینکه شرکت‌های ایرانی در دوران تحریم خودساخته شده‌اند، می نویسد بازار ایران در منطقه منحصر به فرد است. در حالی که شرکت‌های بزرگ درصدد هستند با برداشته شدن تحریم‌ها به بازار ایران هجوم آورند، متوجه خواهند شد که بسیاری از بخش‌های مهم اقتصاد ایران با محصولات داخلی اشباع شده است. با وجود اینکه ایرانیان تشنه برندهای خارجی هستند، اما بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه «ایران پل دات کام»، ۹۵درصد بازار غذایی و ۸۰ درصد بازار دارویی از سوی شرکت‌های ایرانی اشغال شده است. این نظرسنجی همچنین موید آن است که محصولات ایرانی سایر بخش‌ها از جمله بازار البسه و وسایل نقلیه را اشباع کرده است.

آخرین تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله دیگر موضوعات مهم امروز است. سایت شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی به نتایج نخستین دور انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته و اشاره می کند که بر خلاف جمهوری خواهان، فاصله نزدیک دو نامزد دموکرات در آیووا باعث شد که هرچند ستاد انتخاباتی کلینتون به صورت زودهنگام پیروزی وی را اعلام کرد، حزب دموکرات ایالت آیووا تا شمارش آخرین آرا در آخرین حوزه انتخابیه در این ایالت، صبر کرد و پس از ساعت‌ها تأخیر، سرانجام بر پیروزی کلینتون در ایالت آیووا صحه گذاشت. مارتین اومالی، با توجه به عملکرد بسیار ضعیفش در ایالت آیووا - که کمتر از یک درصد رأی آورد - رسماً از ادامه مبارزات انتخاباتیِ خود انصراف داد. از این رو، برای حزب دموکرات اکنون فقط دو رقیب نزدیک و سرسخت به نام‌های هیلاری کلینتون و برنی سندرز، باقی مانده‌اند.


 اخبار بین الملل  -  تابناک


ویدیو مرتبط :
حمله روسیه به مواضع داعش در سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواضع متفاوت روسیه و غرب درباره روند مذاکرات هسته‌ای/ حضور جان کری در مرحله نهایی مذاکرات



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  , مذاکرات هسته ایر

ادعای منابع روس درباره کند شدن روند مذاکرات هسته ای و دیدگاه مقامات غربی در این زمینه، ابراز نگرانی ایران نسبت به جاسوسی رژیم اسرائیل از مذاکرات هسته ای، تأکید جان کری بر حضور در مرحله نهایی مذاکرات، انتقال جسد طارق عزیز به اردن و حمایت کشورهای خارجی از جبهه النصره در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، موضع گیری ها درباره روند مذاکرات هسته ای ایران، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه «دیلی میل» در این زمینه به اظهارات مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه در گروه 1+5 پرداخته که مدعی شده سرعت پیشرفت گفت و گوهای هسته ای به طور نگران کننده ای کند شده است. سرگئی ریابکف ضمن بیان اینکه سرعت پیشرفت مذاکرات کاهش یافته، این موضوع را نگران کننده خوانده، زیرا زمان زیادی تا ضرب الاجل دستیابی به توافق نهایی باقی نمانده و طرفین باید هرچه زودتر وارد مرحله نهایی شوند. در همین حال، یک خبرگزاری روسی دیگر نیز به نقل از یک مقام دیپلماتیک نوشته مذاکرات هسته ای عملاً متوقف شده و احتمال دارد بار دیگر تمدید شود.

با این حال، سایت شبکه خبری «سی ان ان» با انتشار مطلبی به نقل از یک مقام عالیرتبه آمریکایی و یک دیپلمات غربی، گزارش خبرگزاری روس مبنی بر توقف مذاکرات را رد کرده و می نویسد به گفته این دو مقام غربی، مذاکرات همان گونه که انتظار می رفت دشوار است، اما همچنان در مسیر پیشرفت قرار دارد. با این حال، این دو تن گفته اند که در حال حاضر، مذاکرات در وضعیت حساسی قرار دارد و ممکن است مذاکره کنندگان تصمیم بگیرند گفت و گوها را تا چند روز پس از ضرب الاجل 30 ژوئن نیز ادامه دهند. با این حال، به گفته آن ها هیچ یک از طرفین تاکنون از تمدید تمام و کمال مذاکرات سخن نگفته است.

در این میان، انتشار اخبار مربوط به جاسوسی رژیم اسرائیل از هتل های محل مذاکرات هسته ای ایران و ابراز نگرانی ایران از این موضوع مورد توجه برخی مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد ایران روز جمعه درمورد امنیت سایبری مذاکرات هسته ای با شش قدرت جهان پس از حملات سایبری گزارش شده به محل های مرتبط با مذاکرات درباره برنامه هسته ای تهران ابراز نگرانی کرد. پس از انتشار گزارشی از سوی شرکت امنیت رایانه ای «کاسپرسکی»، وزارت امور خارجه ایران با نوشتن نامه ای برای دولت های اتریش و سوئیس، در این خصوص به شدت ابراز نگرانی کرده است. تهران همچنین درخواست کرده است نتایج تحقیقات در این باره در اختیار ایران نیز قرار بگیرد.

در مطلبی دیگر درباره مذاکرات هسته ای، خبرگزاری «رویترز» اظهارات وزیر خارجه آمریکا را پس از مرخص شدن از بیمارستان بازتاب داده که از حضور خود در مرحله نهایی گفت و گوهای هسته ای ایران و گروه 1+5 سخن گفته است. به نوشته این خبرگزاری، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که روز جمعه پس از درمان شکستگی ران پایش از بیمارستان محل بستری خود در بوستون ترخیص شد، تأکید کرد که به طور کامل در مذاکرات اتمی ایران شرکت خواهد کرد. وی گفته: «من به طور کامل در این مذاکرات شرکت خواهم کرد و البته هم اکنون نیز در مذاکرات حضور دارم و چیزی از من پنهان نیست. در روزهای آینده و در لحظه مناسب به آنجا خواهم رفت تا در این موقعیت سخت، مذاکرات را به جلو پیش ببرم».

در میان دیگر مطالب، انتقال جسد طارق عزیز، مقام ارشد دولت عراق در زمان صدام به اردن، در شماری از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. شبکه خبری «الجزیره» اعلام کرده جسد طارق عزیز وارد امان، پایتخت اردن شده است. بر اساس این گزارش، یک فروند هواپیمای پادشاهی اردن جسد وی را از بغداد به اردن منتقل کرده است. رسانه ها قبلاً از ربودن جسد وی هنگام انتقال از فرودگاه بغداد به امان و نیز پیدا شدن آن خبر داده بودند. اما روز گذشته پایگاه خبری «النخیل» گزارش داد که نیروهای امنیتی عراق جسد طارق عزیز وزیر امور خارجه سابق و معاون صدام حسین را که اعلام شده در فرودگاه بغداد ربوده شده است، از ربایندگان پس گرفتند.

در نهایت، حمایت آمریکا، ترکیه، قطر و عربستان از گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه، موضوعی است که شبکه خبری «المیادین» در قالب گزارشی به آن پرداخته است. المیادین در این گزارش از نقش محوری آمریکا و رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس (به‌استثنای عمان) در گسترش اقدامات تجاوزکارانه جبهه تروریستی النصره در سوریه خبر داده و آن را از نتایج نشست اخیر مقامات آمریکایی ــ عربی در کمپ دیوید می‌داند. جبهه النصره شاخه القاعده در سرزمین شام، به یک بازیگر اصلی در نقشه نظامی سوریه تبدیل شده است که یک بار به‌صورت جداگانه و بار دیگر تحت پوشش کشورهای میانه‌رو از نظر غربی‌ها در حال گسترش فعالیت‌هایش است. گسترش فعالیت‌های جبهه النصره در حالی با حمایت‌ها و پوشش آمریکایی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد که در فهرست تروریستی طبقه بندی شده است.

اخبار  سیاست  خارجی  -  تابناک