اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نسخه های متفاوت نامزدهای جمهوریخواه برای ایران: از «دست دوستی» تا «حمله نظامی»



 

نسخه های متفاوت نامزدهای جمهوریخواه برای ایران: از «دست دوستی» تا «حمله نظامی»

 

نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 آمریكا در اظهار نظرها ، نوشته ها و مصاحبه های مطبوعاتی و تلویزیونی خود اظهارات متفاوتی درباره ایران دارند و از دو زاویه كاملا متفاوت از سیاست های دولت اوباما در قبال ایران انتقاد می كنند.

به گزارش عصر ایران در حالی كه یك سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری آمریكا برگزار خواهد شد ، بحث های داغ انتخاباتی در این كشور از ماه ها پیش آغاز شده و روز به روز با نزدیك تر  شدن به موسم انتخابات شدت بیشتری می گیرد.

هنوز پاسخ به این پرسش كه جایگاه مباحث مرتبط با ایران در انتخابات سال آینده آمریكا تا چه میزان خواهد بود ؟  كمی سخت است ، اما بی تردید همانند انتخابات دوره های گذشته در آمریكا ، ایران جایگاه خاصی در مباحث مرتبط با سیاست خارجی این كشور خواهد داشت .

به گمان بسیاری از ناظران محور اصلی مناظره ها و بحث های انتخاباتی سال 2012 آمریكا مباحث اقتصادی داخلی خواهد بود و كمتر ناظری در این مساله تردید دارد كه با توجه به مشكلات اقتصادی آمریكا و جهان ، موضوع اقتصاد محور اصلی بحث های انتخاباتی خواهد بود ؛ اما در میان موضوعات مرتبط با سیاست خارجی با توجه به تحولات به وجود آمده در ماه گذشته به نظر می رسد موضوع ایران و برنامه هسته ای و اتهام تلاش ایران برای انجام عملیات ترویستی در خاك آمریكا و ... یكی از محورهای اصلی بحث های انتخاباتی باشد .

مخلص كلام اینكه موضوع " نحوه مواجهه با تهدید ایران " یكی از مهم ترین محورهای سیاست خارجی انتخابات آینده خواهد بود و نامزدهای انتخاباتی باید راهكارهای خود برای این چالش مهم در سیاست خارجی را برای افكار عمومی و نخبگان آمریكا تشریح كنند .

در این مورد باید بیشتر از راهكارهای جمهوریخواهان سخن گفت ، چه آنكه راهكار  دموكرات ها ، همان سیاست های 3 سال قبل اوباما در قبال ایران بوده كه به محك آزمون گذاشته شده و به گمان بسیاری از ناظران نتیجه ای متناسب با امید های خلق شده در 3 سال پیش عاید دولتمردان آمریكا نگردیده است .

اما نامزدهای جمهوریخواه، سیاست های دولت آمریكا در قبال ایران را از دو زاویه متفاوت به نقد می گیرند:

تنها نامزدی كه در میان جمهوریخواهان نسخه ای متفاوت و نزدیك به نسخه اوباما در 3 سال پیش ارایه می دهد "‌ران پاول " است .

این نامزد جمهوریخواه حتی از اوباما انتقاد می كند كه در سیاست های اعلامی خود در قبال ایران تحرك زیادی نداشته و از آن " دست دوستی " كه به ایران وعده داده در سیاست هایش رد پایی دیده نشده است .

این نامزد جمهوریخواه در اظهارات خود به شدت با ایده حمله به ایران و حتی تشدید تحریم ها مخالفت كرده است و بر این باور است كه نباید تهدید ایران را زیاد بزرگ جلوه داد چرا كه ایران از تهدید شوروی سابق در دوره جنگ سرد بزرگ تر نیست .

ران پاول حتی در مصاحبه اخیر خود با فاكس نیوز به صراحت از " دوستی با ایران " سخن گفت .

اما دیگر نامزدهای جمهوریخواه با ران پاول هم عقیده نیستند و اكثریت آنها از این زاویه از اوباما انتقاد می كنند كه در مواجهه با ایران نرمش نشان داده و اجازه داده تا ایران به نقطه غیر قابل بازگشت در پیشرفت های هسته ای اش نزدیك تر شود .

خانم میشل باكمن یكی از نامزدهای جمهوریخواه روز سه شنبه در مصاحبه ای با شبكه " ای بی سی " آمریكا به صراحت از ایده حمله به ایران دفاع كرد و گفت :‌" اگر به ریاست جمهوری آمریكا برگزیده شوم پشت اسراییل خواهم ایستاد . من كارهایی را كه این رییس جمهور ( اوباما ) انجام داده و بین آمریكا و اسراییل شكاف انداخته را تكرار نخواهم كرد . این سیاست اوباما بسیار نابخردانه بوده است . من همه گزینه های نظامی را برای برخورد با ایران به كار خواهم بست ."

باكمن در این مصاحبه با انتقاد شدید از اوباما گفت كه وی چشم خود را در برابر حركت آرام ایران به سمت هسته ای شدن بست و در مقابل رابطه آمریكا با نزدیك ترین متحد خود در خاورمیانه ( اسراییل ) را دچار تلاطم و تنش كرده است.

" ریك سنتروم "  دیگر نامزد جمهوریخواه است كه وی نیز در اظهاراتی درباره ایران ضمن انتقاد شدید از سیاست های اوباما تصریح كرد كه در صورت برگزیده شدن به ریاست جمهوری آمریكا ، حتی به قیمت حمله نظامی مانع دست یابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد .

سنتروم با تصریح بر این نكته كه اگر رییس جمهور شود به اسراییل كمك خواهد كرد تا در برابر تسلیح اتمی ایران از خود دفاع كرده و به ایران حمله كند ، گفت :‌"‌ نیاز به هیچ گفتگویی با حكومتی رادیكال و تندرو همچون ایران نیست ، ما باید مانع دست یابی آنها به سلاح هسته ای شویم ".

سنتروم با اشاره به ناكارآمدی تحریم های اعمالی كنونی علیه ایران تصریح كرد كه باید تحریم های ایران بسیار شدید تر شود و اگر وی رییس جمهوری آمریكا شود سیاستی جز تشدید تحریم ها و حمله نظامی در قبال ایران نخواهد داشت و حاضر نیست با رژیمی چون ایران پشت میز مذاكره بنشیند.

سنتروم گفت :‌" ما نیازی به حمله زمینی به ایران نداریم . ما می خواهیم تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار دهیم و برای این كار از قدرت آتش كافی در خلیج فارس برخورداریم و اسراییل هم توان كافی برای انجام این مامورریت را دارد ."

در مجموع می توان گفت که به جز پاول ، بقیه نامزدهای جمهوری خواه - که به چند نفرشان اشاره شد - مواضعی تند و تهاجمی علیه ایران دارند..../عصرایران


ویدیو مرتبط :
کلیپی متفاوت از قدرت نظامی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد



 

 

 

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش:

آمریکا توان حمله نظامی به ایران را ندارد؛ پاسخ ما کوبنده است

تهران - فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شکست آمریکا در عراق و افغانستان گفت: آمریکا توان باز کردن جبهه سومی در مقابل کشورری قدرتمند جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

امیر سرتیپ احمد رضا پوردستان در گفت وگو اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایرنا و در پاسخ به ادعای رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا مبنی بر طرح حمله نظامی علیه ایران اظهار داشت: تهدید نظامی مسئولان آمریکایی علیه جمهوری اسلامی ایران چیز تازه ای نیست ما مطمئن هستیم که نیروهای آمریکایی در یک شرایط بسیار بد نظامی به سر می برند.

امیر سرتیپ پوردستان خاطر نشان کرد: آمار تلفات، خودکشی ها و بی انضباطی های سربازان آمریکایی حاکی از ناکامی هایی این کشور در عراق و افغانستان است.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر بخواهد تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران عملی بشود نیروهای مسلح ما آمادگی کامل برای مقابله در زمین، هوا و دریا را دارند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: ما آموزش های عملی را به صورت شبانه و روزانه و تیراندازی با کالیبر های مختلف ، در دستور کار گذاشته ایم و با توسل به آموزش سعی کرده ایم که توانمندی ها خود را بالا ببریم.

امیر پوردستان خاطر نشان کرد: از رصد لحظه به لحظه دشمنان و نیروهای فرامنطقه ای غافل نبوده ایم و منطبق با تهدیدات و دکترینی که تعریف شده رزمایش های خودمان را سازماندهی و به مرحله اجرا گذاشته ایم.

وی تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در حال حاظر از یک آمادگی رزمی و توان دفاعی بسیار بالایی برخوردار است و هر گونه تهدیدی با پاسخ کوبنده ایران مواجه می شود...../تحلیل:عصرایران