اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نسبت فامیلی خواننده پاپ با وزیر بهداشت


مراسم روز جهانی بهداشت امسال در حال برگزار شد كه اجرای زنده محمد اصفهانی و اعلام نسبت فامیلی وی با وزیر بهداشت از نكات حاشیه‌ای این مراسم بود كه مورد توجه حضار قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا: مراسم روز جهانی بهداشت امسال در حالی با حضور جمعی از مسئولان و ورزشكاران و هنرمندان در سالن همایش‌های رازی برگزار شد كه اجرای زنده محمد اصفهانی و اعلام نسبت فامیلی وی با وزیر بهداشت از نكات حاشیه‌ای این مراسم بود كه مورد توجه حضار قرار گرفت.

 مراسم روز جهانی بهداشت امسال در حالی با هنرنمایی و اجرای زیبای محمد اصفهانی همراه بود كه محمد اصفهانی پیش از اجرای برنامه خود، در سخنانی غیررسمی با تقدیر از تلاش‌های وزیر بهداشت، اظهار كرد: خانم دستجردی به خانواده ما محبت بسیاری دارند و به من خیلی كمك كرده‌اند و در دوران بیماری مادرم نیز همراهی و كمك زیادی داشتند.

وی گفت:‌ ما نسبت فامیلی با خانم دكتر داریم و مادر بنده، خاله خانم وزیر بهداشت هستند.

این جملات اصفهانی با تشویق همراه با هیجان حضار مواجه شد.

 مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران، فرزند مرحوم دکتر سیف الله وحید دستجردی رئیس سابق هلال احمر است.

الهه وحید دستجردی رییس دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و رییس كلینیك دندانپزشكی خبرنگاران نیز خواهر وزیر بهداشت است.

مرضیه وحید دستجردی اگرچه در تهران متولد شده است اما خانواده او اصالتا اصفهانی هستند.  


ویدیو مرتبط :
سفر وزیر بهداشت بهداشت به استان مرکزی- خبر سیمای آفتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل شیوع ۷۰ درصدی سزارین نسبت به زایمان طبیعی از نظر وزیر بهداشت



اخبار,اخباراجتماعی,وزیر بهداشت

 

 اخبار اجتماعی - دلایل شیوع ۷۰ درصدی سزارین نسبت به زایمان طبیعی از نظر وزیر بهداشت

  وزیر بهداشت گفت: موفقیت در کنترل میزان سزارین، کاهش آسیب در اجرای بسته زایمان طبیعی و حمایت از داروهای ناباروری در گرو همکاری تیمی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ دکتر سید حسن هاشمی در نخستین نشست مشترک وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت و اعضاء بوردهای تخصصی و هیئت مدیره انجمن های متخصصین زنان و مامایی، گفت: در مورد میزان سزارین در ایران، همانند سیاست های جمعیتی افراط و تفریط وجود دارد. بخصوص در بخش خصوصی در مورد میزان سزارین با مشکلات بیشتری روبرو هستیم.

وی افزود: نگرانی در مورد نحوه زایمان طبیعی نیز کم نیست. ضروری است تعیین تکلیفی در مورد کاهش میزان خطرات زایمان طبیعی صورت گیرد.

دکتر هاشمی با بیان این که موفقیت در گرو همکاری تیمی در این حوزه است، گفت: به نظر می رسد باید واقع بینانه به این مسائل نگاه کنیم. در خصوص راهکارهایی که منجر به کاهش آسیب در اجرای بسته زایمان طبیعی می شود و حمایت از پوشش داروهای ناباروری در سیکل های درمانی زوج های نابارور باید همفکری جدی صورت گیرد. همچنین میزان سزارین در بخش خصوصی باید محدود شود و در ارزشیابی بیمارستان ها، نسبت سزارین به زایمان فیزیولوژیک لحاظ شود.

وزیر بهداشت ضمن بیان این که معاونت درمان وزارت بهداشت نیز با جدیت این روند را دنبال می کند، گفت: طی حداقل ده سال باید از نظر میزان سزارین به عددی برسیم که از نظر علمی قابل دفاع باشد. نحوه بکارگیری و آموزش متخصصان زنان و تعرفه های ناعادلانه برای ماماها و متخصصان به نوعی نیازی القایی و فرهنگی نادرست را در جامعه ایجاد کرده است که همه مردم تصور کنند سزارین مناسب و زایمان طبیعی با درد و رنج همراه است و این باور و فرهنگ نادرست ما را امروز به نقطه ای رسانده است که بیش از 70 درصد زایمان ها در کشور به روش سزارین انجام می شود.

گفتنی است نخستین نشست مشترک وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت و اعضاء بوردهای تخصصی و هیئت مدیره انجمن های متخصصان زنان و مامایی با موضوع سیاست های جدید جمعیتی و بهداشت باروری صبح امروز در وزارت بهداشت برگزارشد.
 
خدمات ناباروری بیمه می شود
معاون وزیر بهداشت گفت: با توجه به ابلاغیه سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر بیمه شدن خدمات ناباروری، ضروری است شورای عالی بیمه در سال جاری این خدمات را تصویب کند.

رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در نخستین نشست مشترک وزیر بهداشت و مسئولان وزارت بهداشت و اعضاء بوردهای تخصصی و هیئت مدیره انجمن های متخصصین زنان و مامایی، گفت: داروهای درمان ناباروری تحت پوشش نیستند ولی دی ماه سال گذشته به این تفاهم رسیدیم که بخشی از این داروها با مکانیزم پرداخت از سوی بیمه ها تحت پوشش وزارت بهداشت قرار گیرد.

دیناروند گفت: تعدادی از اقلام دارویی وارد فهرست پوشش بیمه شده و طی تفاهم نامه ای که امسال به امضای وزیر بهداشت و وزیر رفاه رسید، این حمایت از 50 درصد پوشش به 70 درصد رسید. امیدواریم با توجه به ابلاغیه سیاست های جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری که تاکید بر بیمه ای کردن خدمات دارد، امسال تحت پوشش قرار دادن این داروها در شورای عالی بیمه نیز تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه هزینه داروهای درمان ناباروری 70 درصد به عهده دولت خواهد بود، گفت: وزارت بهداشت اعتبار دیگری نیز برای حمایت از درمان ناباروری در نظر گرفته که مختص به بیماران بی بضاعت خواهد بود. البته این حمایت به طور کلی مربوط به فرایند درمان است و نه فقط دارو.

ایجاد فضاهای اختصاصی برای زایمان طبیعی در بیمارستان ها
دکتر آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: در خصوص زایمان سه ضلع مادر، عامل زایمان و بیمارستان در نظر گرفته می شود. اگر بخواهیم از آمار غیر منطقی 54 درصد سزارین به سمت آمار منطقی حدود 30 درصد حرکت کنیم، باید هر سه ضلع را در نظر داشته باشیم.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مشوق هایی برای هر سه ضلع در نظر گرفته شده به طوری که حذف فرانشیز برای مادر یکی از این مشوق ها است. مشوق دوم بحث بازسازی بلوک های زایمان و و زایشگاه ها و ایجاد فضاهای اختصاصی برای مادران است.

آقاجانی با اشاره به این که بخشی از اعتبارات طرح تحول سلامت را صرف بازسازی این بلوک ها خواهیم کرد، گفت: صندوق ترویج زایمان طبیعی نیز در این طرح ایجاد شده است که از محل هدفمندی و زایمان هایی که انجام می شود، رقمی به این صندوق خواهد رفت. از محل این صندوق زیر نظر روسای دانشگاه ها و بخش ها برای بازسازی زایشگاه ها، فرهنگ سازی و آموزش مادران استفاده می شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به این که مشوق سوم برای مادران زایمان بی درد است، گفت: بحث بعدی در راستای سیاست های تشویقی بسته زایمان طبیعی، توانمندسازی مادران در قالب برگزاری 8 جلسه آموزشی است.

وی با اشاره به این که مشوق های عامل زایمان نیز در نظر گرفته شده اند، ادامه داد: همچنین برای اشتغال به کار ماماهای بیکار برنامه هایی پیش بینی شده چون با اجرای طرح تحول سلامت افزایش نیاز به نیروهای ماما و جذب ماماهای بیکار بیش از گذشته حس می شود.

آقاجانی گفت: همچنین ماماهایی که بیرون از فضای بیمارستان مطب داشته و مشغول به کار هستند، می توانند در صورت وجود ظرفیت خالی زایشگاه های بیمارستان، در آنجا خدمت رسانی کنند.
اخبار اجتماعی - پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت