اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نرخ بیکاری به 4/12 درصد رسید



جدیدترین نرخ بیکاری,نرخ اشتغال,نتایج آمارگیری نیروی کار در سال 91

جدیدترین نرخ بیکاری سال 91 اعلام شد

نرخ بیکاری به 4/12 درصد رسید

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص نرخ اشتغال که نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان 91 است، توسط نتایج آمارگیری نیروی کار در زمستان 91 انتشار یافت.

نتایج این گزارش حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی در زمستان نسبت به پاییز کاهش یافته است، هم چنین نتایج این گزارش نشان می‌دهد نرخ بیکاری شهر نسبت به روستا و هم چنین زنان نسبت به مردان بیشتر است.

 

بیشترین نرخ بیکاری نیز در گروه سنی 20-24 سال ثبت شده است. بررسی نرخ بیكاری جمعیت 10 سال و بیشتر نشان می‌دهد كه این شاخص در زمستان 1391 نسبت به پاییز 1391، 1/1 درصد افزایش داشته است. این نرخ در نقاط شهری 9/0 درصد و در نقاط روستایی 8/1 درصد افزایش داشته است. جامعه هدف این طرح نیز شامل تمامی افرادی بوده است که طبق تعریف عضو خانوار معمولی ساکن در نقاط شهری و روستایی هستند.

 

روش نمونه‌گیری این طرح خوشه‌ای دو مرحله‌ای با طبقه‌بندی است. تعداد خانوار نمونه اعلام شده برای این آمارگیری در کل کشور 46764 خانوار اعلام شده است. بر اساس این گزارش نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت 10 سال و بیشتر در کل کشور 8/36 درصد بوده است. این شاخص در بین مردان 7/60 درصد و در بین زنان 13 درصد محاسبه شده است.

 

همچنین این گزارش نشان می‌دهد درصد جمعیت فعال 10 ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است، نرخ مشارکت روستایی 2/39 درصد و در نقاط روستایی 6/43 درصد بوده است، در صورتی که جمعیت 15 ساله و بیشتر جمعیت در سن کار فرض شود، نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور 4/40 درصد به دست می‌آید. این شاخص در بین مردان 8/66 درصد و در بین زنان 1/41 درصد، در نقاط شهری 2/39 درصد و در نقاط روستایی 6/43 درصد به دست می آید.

 

بیشترین نرخ مشارکت: 30 الی 34 سال

مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در گروه سنی 30-34 ساله و برابر 4/55 درصد بوده است. این شاخص در بین مردان گروه سنی 35-39 ساله با 1/94درصد و زنان گروه سنی 25-29 ساله با 2/24 درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده است.

 

کاهش نرخ مشارکت نسبت به پاییز 91

همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت 10 ساله و بیشتر در زمستان 1391 نسبت به پاییز 1391، 7/0 درصد کاهش داشته است. این شاخص در نقاط شهری 7/0 درصد و در نقاط روستایی 6/0 درصد کاهش داشته است. این نرخ در بین مردان 6/0 درصد و در بین زنان 7/0 درصد کاهش داشته است.

 

نرخ بیکاری: شهر بیشتر از روستا، زنان بیشتر از مردان

نرخ بیکاری نشان می‌‌دهد که چند درصد از جمعیت فعال، بیکار هستند. بر اساس نتایج به دست آمده در فصل پاییز، نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در کل کشور 12/4 درصد بوده است. این شاخص در بین مردان 8/10 درصد بوده است و در بین زنان 6/19 درصد بوده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است، به طوری که نرخ بیکاری در نقاط شهری 4/13 درصد و در نقاط روستایی8/9 درصد است.

 

بیشترین بیکاری: 20-24 سال

چنانچه جمعیت فعال، 15 ساله و بیشتر در نظر گرفته شود، نرخ بیکاری همان 4/12 درصد به دست می‌آید. مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی 20-24 ساله و به میزان 3/28درصد بوده است. بررسی این شاخص در بین مردان و زنان نشان می‌دهد، همین گروه سنی در بین مردان با 8/23 درصد و در بین زنان با 4/48 درصد، بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

 

كاهش بیكاری نسبت به زمستان سال 90

نرخ بیكاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در زمستان 1391 نسبت به زمستان 1390، 7/1 درصد كاهش داشته است، این شاخص در نقاط شهری 8/1 درصد و در نقاط روستایی 6/1 درصد كاهش یافته است. همچنین در بین مردان 6/1 درصد و در بین زنان 7/2 درصد كاهش یافته است.

 

تغییر در مبنای محاسبه نرخ بیکاری

عادل آذر، رییس مرکز آمار ایران سال گذشته در گفت‌و‌گو با  مهر اعلام کرده بود مبنای محاسبه نرخ بیکاری و اشتغال برای انطباق با تعاریف جدید و استانداردهای بین‌المللی که توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) ابلاغ می‌شود تغییر کرده و براساس نرخ اشتغال ناقص است. بر اساس این روش اگر شخصی یک ساعت در هفته شاغل باشد، شاغل است و در آمار کل محاسبه خواهد شد، همچنین بر اساس اظهارات عادل آذر اگر شخصی 44 ساعت در هفته کار داشته باشد، وضعیت اشتغال کامل دارد. وی خاطر نشان کرده بود محاسبه نرخ اشتغال ناقص در آمار کلی اشتغال تنها به قدر یک درصد موثر است.

 

کارشناسان بازار کار پیش از این به مرکز آمار انتقاد کرده بودند. به اعتقاد این کارشناسان هیچ فردی در شرایط فعلی امکان تامین هزینه‌ها و معیشت خود و خانوارش را با یک ساعت کار درهفته ندارد، انتقاد کارشناسان این بود که اساسا مشاغلی که بتواند با یک ساعت اشتغال امکان زندگی را به افراد بدهد وجود ندارند.

 

با این حال مرکز آمار برخی مشاغل هم چون وکالت و پزشکی را واجد این شرط می‌داند و از سویی مدعی است که موظف است در تعیین نرخ بیکاری از استانداردها و تعاریف بین‌المللی استفاده کند و قادر نیست نوعی تعریف بومی و داخلی برای آن به کار گیرد.

در گزارش مرکز آمار ایران در پاییز سال گذشته نرخ بیکاری 4/12 درصد و تعداد بیکاران کشور بیش از 3 میلیون و 23 هزار نفر اعلام شده بود./دنیای اقتصاد

 

 

 


ویدیو مرتبط :
نرخ بیکاری اسپانیا به بیش از 25 درصد رسید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مرکز آمار: نرخ بیکاری به 12.4 درصد رسید


بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در زمستان ۹۱ با 1.1 درصد افزایش به 12.۴ درصد رسید و استان لرستان عنوان بیشترین دارنده جمعیت بیکار را به خود اختصاص داد.

خبرگزاری فارس: بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری در زمستان ۹۱ با 1.1 درصد افزایش به 12.۴ درصد رسید و استان لرستان عنوان بیشترین دارنده جمعیت بیکار را به خود اختصاص داد.

مرکز آمار ایران امروز شنبه 22 تیرماه  92 نتایج آمارگیری نیروی کار مربوط به فصل زمستان سال 1391 را اعلام کرد.

بنابراین بررسی در فصل پاییز نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در کل کشور 12.4 درصد بوده که این شاخص در بین مردان 10.8 درصد و در بین زنان 19.6 درصد محاسبه شده است.

همچنین نتایج بیانگر آن است که نرخ بیکاری در نقاط شهری بیش از نقاط روستایی است، به طوری‌ که این نرخ در نقاط شهری 13.4 درصد و نقاط روستایی 9.8 درصد است و جمعیت فعال 15 ساله و بیشتر هم نرخ بیکاری همان 12.4 درصد است.

مقایسه نرخ بیکاری در گروه‌های سنی نشان می‌دهد، بیشترین نرخ بیکاری در گروه سنی 20 تا 24 ساله با رقم 38.3 درصد بوده و در این گروه سنی نرخ بیکاری در بین مردان 2.8 درصد و در بین زنان 48.4 درصد بالاترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است.

این گزارش می‌افزاید: بررسی نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد که این شاخص در زمستان 91 نسبت به پاییز همان سال 1.1 درصد افزایش یافته و این نرخ در نقاط شهری 0.9 درصد و در نقاط روستایی 1.8 درصد افزایش دارد.

نرخ بیکاری جمعیت 10 ساله و بیشتر در زمستان 91 نسبت سال 90، 1.7 درصد کاهش یافته است، این شاخص در نقاط شهری 1.8 درصد و در نقاط روستایی 1.6 درصد کاهش یافته و در بین مردان 1.6 درصد و در بین زنان 2.7 درصد کاهش یافته است.

همچنین نسبت اشتغال جمعیت 10 ساله و بیشتر 32.3 درصد بوده که این نسبت برای مردان به مراتب بیش از زنان بوده است، به طوری که نسبت مذکور در بین مردان 54.1 و در بین زنان 10.4 درصد به دست آمده است.

بررسی نسبت اشتغال در جمعیت 15 ساله و بیشتر نشان می‌دهد، این نسبت در کل کشور 35.4 درصد بوده و در بین مردان بیش از زنان و در نقاط روستایی بیش از نقاط شهری است.

به گزارش مرکز آمار از بحث اشتغال در بحث‌های عمده فعالیتهای اقتصادی بیانگر آن است که بیشترین درصد شاغلان در بخش خدمات و کمترین درصد شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند، ضمن اینکه سهم اشتغال در بخش‌های عمومی و خصوصی نشان می‌دهد 82.5 درصد در بخش خصوصی و 17.5 درصد در بخش عمومی مشغول به کار بوده‌اند.

همچنین نتایج به دست آمده در فصل زمستان نشان می‌دهد 8.1 درصد از جمعیت فعال اقتصادی 10 ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این شاخص در بین مردان 9.1 درصد و در بین زنان 3.2 درصد بوده است.

بررسی نرخ مشارکت اقتصادی در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، سطح مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر در استان زنجان با 41.1 درصد در جایگاه نخست قرار دارد و بعد از آن استان‌های آذربایجان غربی با 40.9 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است و در مقابل استان سیستان و بلوچستان با 28.3 درصد پایین ترین نرخ مشارکت اقتصادی را دارد، در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور برای جمعیت 10 ساله و بیشتر ، 36.8 درصد و جمعیت 15 ساله و بیشتر 40.4 درصد است.

همچنین شاخص نرخ بیکاری در استان‌های کشور نشان می‌دهد، استان لرستان با رقم 20.4 درصد در زمستان 91 بالاترین نرخ بیکاری را داشته و بعد از آن استان ایلام با 19.2 درصد قرار دارد.

از سوی دیگر پایین‌ترین نرخ بیکاری با 7.7 درصد در استان خراسان جنوبی ثبت شده است.

مقایسه نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور نشان می‌دهد استان زنجان با 36.4 درصد بالاترین نسبت اشتغال را دارد و استان سیستان و بلوچستان با 24.7 درصد پایین ترین نسبت اشتغال را دارد و نسبت اشتغال در کل کشور 32.3 درصد است.

همچنین مقایسه استان‌ها به لحاظ بخش‌های عمده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از آن است که در استان خراسان شمالی بیشترین شاغلان در بخش کشاورزی مشغول به کار بوده‌اند و در مقابل در استان تهران کمترین شاغلان در بخش کشاورزی بوده‌اند، در بخش صنعت استان قم با 43.6 درصد بیشترین و استان کرمانشاه با 18.9 درصد کمترین درصد شاغلان به خود اختصاص داده‌اند.

همچنین در بخش خدمات، استان تهران بالاترین و استان خراسان جنوبی پایین‌ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را دارند.

مقایسه سهم اشتغال در بین استان‌ها نشان می‌دهد، استان گلستان با 10.6 درصد، بالاترین اشتغال ناقص جمعیت 10 ساله و بیشتر و استان تهران با 1.4 درصد کمتر از استانهای دیگر است.