اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات کشتی ایرانی از دست دزدان دریایی


صیادان محلی، ‌شاهدان و منابع امنیتی سومالی اعلام کردند چند دزد دریایی سومالی در تیراندازی که امکان آزادی یک کشتی ماهیگیری ایرانی را فراهم کرد، کشته شدند.

شبکه خبر: صیادان محلی، ‌شاهدان و منابع امنیتی سومالی اعلام کردند چند دزد دریایی سومالی در تیراندازی که امکان آزادی یک کشتی ماهیگیری ایرانی را فراهم کرد، کشته شدند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه از موگادیشو، کشتی آزاد شده، ‌یک کشتی ماهیگیری ایرانی با 15 خدمه است که این هفته قبل ربوده شد و در سواحل سومالی نگهداری می شد.

اوایل هفته گذشته، ‌چند دزد دریایی سومالی به این کشتی ایرانی و همچنین به یک کشتی تایلندی حمله کردند اما کشتی تایلندی موفق شد فرار کند.

مختار یعقوب ماهیگیر منطقه هراردیری، از مناطق مهم راهزنی دریایی در سومالی توضیح داد: ما صدای تیراندازی های شدیدی را شنیدیم. شمار زیادی از راهزنان دریایی کشته شدند و کشتی ربوده شده آزاد شد.

عبداللهی باره از رهبران محلی نیز گفت: هفت نفر از راهزنان دریایی کشته و دو تن دیگر به شدت زخمی شدند. اما این آمار هنوز تایید نشده است .

شرایط این تیراندازی و اینکه آیا نیروهای امنیتی مداخله کرده اند یا گروگان ها خودشان خود را آزاد کرده اند فعلا مشخص نیست. همچنین از سرنوشت گروگان ها اطلاعی در دست نیست.

راهزنان سومالی در اوج قدرت خود در سال 2011، ‌بیش از 700 گروگان و نیز 32 فروند کشتی تجاری از جمله چند نفتکش در اختیار داشتند و به طور جدی به فعالیت دریایی در شاخ آفریقا لطمه زدند.

تدابیر مختلفی که شرکت های مالک کشتی ها اتخاذ کردند از جمله حضور نگهبانان مسلح در داخل کشتی ها، به طور گسترده ای راهزنان دریایی را در سال های اخیر ناکام گذاشته است. با این حال ده ها گروگان از جمله 26 خدمه کشتی نهام 3، همچنان در اختیار گروه های راهزن دریایی هستند. نهام کشتی کوچک ماهیگیری عمانی است که مارس 2012 ربوده شد و اکنون به خرابه ای تبدیل شده است.
 
علاوه بر این راهزنان دریایی 15 خدمه کشتی سراج را در اختیار دارند. سراج کشتی صیادی ایرانی است که مارس 2015 ربوده شد و نخستین راهزنی دریایی سومالیایی ها در طول سه سال محسوب می شد.

چهار نفر از این ملوانان ایرانی اوایل نوامبر در عملیات نیروهای امنیتی سومالی آزاد شدند.


ویدیو مرتبط :
نجات کشتی ایرانی از چنگ دزدان دریایی، توسط تکاوران ارتش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نجات نفتکش ایرانی از دست دزدان دریایی



معاون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ناوگروه سی وچهارم ارتش در جنوب دریای عمان، با دزدان دریایی درگیر و نفتکش ایرانی را نجات داد.

امیر دریادار سیدمحمود موسوی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا افزود: روز جمعه 15 خرداد ماه در جنوب دریای عمان یک فروند لنج دزدان دریایی قصد نزدیک شدن و تعرض به نفتکش ایرانی را داشت که با حضور به موقع و اجرای آتش توسط ناوگروه سی وچهارم، این لنج از منطقه متواری شد.

وی ادامه داد: سی وچهارمین ناوگروه اطلاعاتی ـ عملیاتی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل ناو لجستیک بوشهر و ناوشکن البرز 19 فروردین ماه امسال بمنظور تأمین خطوط مواصلاتی کشتیرانی ایران و حراست از منافع جمهوری اسلامی در آبهای آزاد، عازم مأموریت برون مرزی در منطقه خلیج عدن و تنگه باب المندب شد.

معاون عملیات نیروی دریایی ارتش گفت: حدود 2600 کشتی تجاری و نفتکش ایرانی توسط ناوگروه های نیروی دریایی ارتش به سلامت اسکورت شده اند و 286 درگیری مستقیم با دزدان دریایی به ثبت رسیده است.

ناوگروه سی وچهارم ارتش جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(دوشنبه) وارد بندر مسقط کشور عمان شد.

 اخبار حوادث  - ایرنا