اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نجات ایستگاه فضایی با یک مسواک!


مشكل در ایستگاه فضایی از هفته گذشته و زمانیكه «سونیتا ویلیامز» و «آكیهیكو هوشیده» دو فضانورد مستقر در ISS تلاش كردند یكی از واحدهای برق ایستگاه به نام MBSU را تعویض كنند، آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا: فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) با كمك یك مسواك سه دلاری موفق به نجات این ایستگاه 100 میلیارد دلاری شدند.

مشكل در ایستگاه فضایی از هفته گذشته و زمانیكه «سونیتا ویلیامز» و «آكیهیكو هوشیده» دو فضانورد مستقر در ISS تلاش كردند یكی از واحدهای برق ایستگاه به نام MBSU را تعویض كنند، آغاز شد.

چهار واحد برق MBSU به وزن 100 كیلوگرم در ایستگاه فضایی وجود دارد كه برق مورد نیاز را از طریق آرایه های خورشیدی خارج از ایستگاه تولید می كنند و بروز مشكل در یكی از این واحدها باعث محدود شدن برق ایستگاه می شود.

تلاش برای تعویض واحد MBSU‌ در تاریخ 30 آگوست (نهم شهریور) به دلیل وجود تراشه های فلزی در داخل پیچ و مهره ها با مشكل مواجه شد. سپس «ویلیامز» و «هوشیده» در طول بیش از هشت ساعت مأموریت دشوار خارج از ایستگاه تلاش كردند با كمك پاك كننده مخصوص، این تراشه ها را تمیز كنند.

با ناكام ماندن تلاش فضانوردان، محققان ناسا در هوستون شیوه های مختلف پاكسازی این تراشه ها را مورد بررسی قرار دادند و با توجه به محدودیت های موجود برای استفاده از قطعات تمیز كننده در نهایت ایده استفاده از مسواك مطرح شد.

دو فضانورد در طول یك مأموریت چهار ساعته با كمك یك مسواك معمولی سه دلاری موفق به پاكسازی تراشه ها، نصب و راه اندازی واحد جدید برق MBSU و ‌در نهایت نجات ایستگاه فضایی بین المللی 100 میلیارد دلاری شدند.     



مسواك ناجی ایستگاه فضایی



آماده سازی فضانوردان برای مأموریت نصب واحد برق جدید




مأموریت چهار ساعته برای حذف تراشه های فلزی با مسواك


ویدیو مرتبط :
مسواک زدن در ایستگاه بین المللی فضایی چگونه است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام وضعیت خطر برای نجات ایستگاه فضایی از انفجار + تصاویر



اخبارعلمی - اعلام وضعیت خطر برای نجات ایستگاه فضایی از انفجار + تصاویر

ایستگاه فضایی بین المللی امکان دارد که در معرض خطرناک ترین آسیب در طول حیات خود قرار داشته باشد.

کارشناسان هشدار می‌دهند ماهواره جاسوسی ساخت کشور چین می‌تواند منجر به نابودی ایستگاه فضایی بین المللی شود.

اخبار,اخبارعلمی,نابودی ایستگاه فضایی

گفتنی است؛ در حال حاضر گروهی از دانشمندان ناسا در مرکز کنترل در ایالت تگزاس ایالات متحده طرحی اورژانسی برای مقابله با برخورد احتمالی این ماهواره با ایستگاه فضایی بین المللی در دست تدوین دارند.

اخبار,اخبارعلمی,نابودی ایستگاه فضایی

بررسی‌ها نشان می‌دهند، این ماهواره در مداری حرکت می‌کند که احتمال برخورد با ISS در آن وجود دارد و با سرعت 5 متر در هر ثانیه به ایستگاه فضایی نزدیک می‌شود.

اخبار,اخبارعلمی,نابودی ایستگاه فضایی

این ماهواره به نام Yaogan-12 در سال 2011 با عنوان بررسی مقاصد علمی به فضا از سوی کشور چین پرتاب شده است اما به نظر می‌رسد رویکرد آن جاسوسی بوده است.

در حال حاضر میلیون‌ها تن زباله دست ساخته انسان در فضای اطراف جو کره زمین حرکت می‌کنند.

اخبارعلمی - باشگاه خبرنگاران