اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نتیجه بازی با پول ملی/احمدی نژاد سرانه نقدینگی را 6 برابر کرد



کاهش ارزش پول ملی,افزایش نقدینگی دردولت احمدی نژاد,کاهش ارزش پول رایج توسط احمدی نژاد

نتیجه بازی با پول ملی/احمدی نژاد سرانه نقدینگی را 6 برابر کرد

یکی از اشتباهات محمود احمدی نژاد بازی با ارزش پول ملی بود.

برای واژگون کردن اساس یک مملکت، هیچ وسیله‌ای ظریف‌تر و مطمئن‌تر از کاهش ارزش پول رایج نیست. تنزل ارزش پول رایج، تمام نیروهای پنهان اقتصادی را در راستای نابودی به کار می‌گیرد و این عمل را به گونه‌ای انجام می‌دهد که حتی یک نفر از میلیون‌ها نفر نیز متوجه آن نمی‌شود. (جان مینارد کینز)

این عبارت آنچنان معروف است که نیازی نیست برای یافتن آن چندان در میان کتابهای اقتصادی بگردید، متاسفانه باید گفت یکی از بزرگترین اشتباه هایی که محمود احمدی نژاد طی دوران ریاست جمهوری اش مرتکب شد، حرکت در همین مسیر بود.

روندتغییرات نقدینگی دردولت احمدی نژاد,پول ملی,افزایش چاپ اسکناس دردولت احمدی نژاد

روایت آمارها از رشد سریع نقدینگی حرف تازه ای ندارد، تازه ترین حجم نقدینگی اعلام شده از سوی محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی در پایان سال 91 حجم نقدینگی را 460 هزار میلیارد تومان اعلام می کند.

 

نگاهی به انتشار اسکناس در دوران محمود احمدی نژاد نشان میدهد که حجم اسکناس و مسکوک منتشره توسط بانک مرکزی از 4.8 هزار میلیارد تومان در سال 83 به 33.8 هزار میلیاردتومان رسیده است یعنی 570 درصد رشد در چاپ اسکناس در دوران فعالیت محمود احمدی نژاد البته بدون لحاظ آمارهای سال 91 که هنوز از سوی بانک مرکزی منتشر نشده اند.

 

در حالی که در سالهای 77 تا 83 کل انتشار و مسکوک منتشر شده 2.8 هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی در زمینه انتشار اسکناس در دوران محمود احمدی نژاد با یک جهش 900 درصدی مواجه هستیم آنهم در شرایطی که رشد اقتصادی در سالهای 76 تا 83 معادل 4.9 درصد بوده در حالیکه رشد اقتصادی طی سالهای 84 تا 91 معادل 3.6 درصد بوده است.

 

انتشار اسکناس بی پشتوانه تنها دلیل رشد نقدینگی در کشور نبوده است، بزرگترین خطای احمدی نژاد در بازی با پول ملی رواج تجارت پول به جای حمایت از تولید بوده است.

 

رشد تجارت پول در افزایش حجم شبهه پول در مقایسه با پول در سرجمع نقدینگی قابل شناسایی است، تغییرات اجزای نقدینگی نشان میدهد که طی سالهای 84 تا پاییز سال 91 نسبت پول به شبهه پول از 53 درصد به 29 درصد رسیده است، این نشان می دهد که حجم خلق نقدینگی توسط سیستم مالی کشور اعم از بانکها،موسسات مالی، صندوقهای قرض الحسنه و شرکتهای لیزینگ و دیگر مجموعه های واسطه گری پول به شدت افزایش پیدا کرده است وهمین مسئله به آنچه به عنوان تجارت پول می شناسیم دامن زده است.

 

روندتغییرات نقدینگی دردولت احمدی نژاد,پول ملی,افزایش چاپ اسکناس دردولت احمدی نژاد

اندازه واقعی تصویر

 

 

در حال حاضر تعداد شعب بانکها در برخی از مناطق از تعداد واحدهای صنفی خرده فروشی بیشتر شده و این به خوبی گویای سود بالای دلالی پول است، آیا واقعا محمود احمدی نژاد که با شعار روبی شدن سیستم بانکی به صندلی ریاست جمهوری تکیه زده می تواند مدعی شود که در طول دوران فعالیت اش رباخواری را کاهش داده است؟

 

در نهایت آنچه در آینه آمار دیده می شود چیزی نیست به غیر از بازی با ارزش پول ملی، چیزی که مبنای اقتصادی کشور را به چالشی جدی کشیده است و تبعات اجتماعی آن مانند گسترش فساد در دستگاههای دولتی تا رشد شکاف طبقاتی کاملا قابل لمس است.

 

سرانه نقدینگی در کشور در دوران فعالیت محمود احمدی نژاد از یک میلیون تومان در سال 84 به 6 میلیون تومان در سال 91 رسیده است، این شش برابر شدن حجم نقدینگی (در بهترین حالت) با نصف شدن قدرت خرید ریال همراه شده است و همین قدرت نصفه و نیمه باقی مانده نیز به مدد درآمدهای کلان نفتی و سرریز واردات ارزان چینی باقی مانده است که در صورت اندکی خلل در درآمدهای نفت به شدت بیشتری سقوط خواهد کرد، این همان پرتگاهی است که کینز به آن اشاره می کند و امروز تمامی مردم آنرا لمس کرده اند.

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

خبرآنلاین

 

 


ویدیو مرتبط :
پول و نقدینگی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دو سوم ارزش پول ملی از بین رفته/ وزرا به سیاستهای نادرست احمدی نژاد نه بگویند



عضو کمیسیون برنامه و بودجه:دو سوم ارزش پول ملی از بین رفته/ وزرا به سیاستهای نادرست احمدی نژاد نه بگویند

از رییس جمهور پرسیده شود چند تا دولت دیگر باید بیاید تا بتوانیم ثروت از دست رفته مردم را ترمیم کنیم؟ وقتی دلار هزار تومانی می شود 3 هزار یعنی دو سوم ثروت ملی نسبت به پول جهان بر باد رفته و به طور واضح تر یعنی وزن ثروت ملی ما دو سوم کاهش پیدا کرده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محمد قسیم عثمانی، عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارمجلس نیوز  ، در خصوص پیشنهاد جمعی از نمایندگان برای رفتن بانک مرکزی به زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی گفت:اگر نمایندگان چنین پیشنهادی دادند در جهت این است که بتوانند نظارت بیش تری بر بانک مرکزی داشته باشند در حالی که این الحاق استقلال بانک مرکزی را بدتر می کند .

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: اگر بانک مرکزی زیر مجموعه وزارت اقتصادی شود، به جای این که ابزاری باشد برای حفظ قدرت خرید پول و بنیه مالی کشور ، یک دستگاه دولتی می شود.

عثمانی با تاکید بر این که بانک مرکزی در تمام دنیا نهاد مستقلی از بدنه اجرایی کشور است، گفت: بانک مرکزی در تمام دنیا دستگاه مجزایی است که اگر رییس جمهور در حال حاضر به این مسئله اعتنایی نمی کند، بحث دیگری است.

این نماینده مجلس با اشاره به این که نباید ساختار درست را خراب کنیم تا بتوانیم سوال در خصوص بانک مرکزی را ساماندهی قانونی کنیم، تاکید کرد:این همه دستگاه دولتی داریم که بر اساس قانون می توانیم از آن ها  سوال بپرسیم و یا می توانیم وزرا را استیضاح  کنیم.

وی ادامه داد: مگر از انها راضی هستیم؟ مگر از اختیارات قانونی در مورد دیگر دستگاه ها ونهادها و وزرا به درستی استفاده می کنیم؟

عثمانی مشکل اصلی بانک مرکزی را مسئله ای فارغ از جایگاه این نهاد در برابر سوالات مجلس توصیف و تصریح کرد:بانک مرکزی جایگاه درستی دارد و اگر ریاست این بانک در حال حاضر ریاست ناقابلی است ، این مسئله بحث دیگری است.

وی تاکید کرد: مگر زمانی که مرحوم نوربخش  ریاست این بانک را بر عهده داشت ساختار همین نبود؟ مگر در آن زمان مشکلات امروز را داشتیم؟ پس نگاه به گذشته به ما ثابت می کند که مسئله ساختار بانک مرکزی مشکل نداشته و این رییس فعلی این بانک است که اراده کارشناسی ندارد.

وظایف اصلی بانک مرکزی فراموش شده است

عثمانی در تشریح وظایف بانک مرکزی تصریح کرد: وظیفه بانک مرکزی حفظ قدرت خرید پول و حفظ ثروت مردم است اما امروز این بانک تبدیل به  ابزاری شده است در دست دولت چرا که نگاه دولت به این مسئله نگاه غلطی است.

وی افزود: این که ساختار این نهاد تغییر کند، وضع را از این هم بدتر می کندو اگر امروز تنها رییس جمهور می تواند در خصوص کارکردهای این بانک دخالت کرده و دستور دهد، فردا وزیر اقتصاد هم می تواند چنین دخالت هایی داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در تشریح دلایل نمایندگان برای ارائه طرح رفتن بانک مرکزی به زیر مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی گفت:مشکلی که نمایندگان می گویند مبنی بر این که بانک مرکزی در اختیار رییس جمهور است، باید از طرق دیگری حل شود.

وی در این خصوص گفت:در ارتباط با بانک مرکزی از رییس جمهور سوال شود و این سوال سیاسی هم نیست و کاملا  اقتصادی و فنی است و حالا اگر بحث سوال از رییس جمهور سخت و مشکل است باید برای این مسئله راهکاری اندیشید نه این که ساختار بانک را بر هم زد.

چند دولت باید روی کار بیاید تا ارزش پول ملی ترمیم شود؟

عثمانی با انتقاد از مدیذیت دولت بر بازار ارز تاکید کرد:از رییس جمهور پرسیده شود چند تا دولت دیگر باید بیاید تا بتوانیم ثروت از دست رفته مردم را ترمیم کنیم؟ وقتی دلار هزار تومانی می شود 3 هزار یعنی دو سوم ثروت ملی نسبت به پول جهان بر باد رفته و به طور واضح تر یعنی وزن ثروت ملی ما دو سوم کاهش پیدا کرده است.

وی تاکید کرد: چه کسی می خواهد این  نقص را درست کند؟ چند سال باید کار کرد تا این وضعیت را به قبل از بحران های ارز  برگردانیم؟

این نماینده مجلس خواهان پاسخگویی رییس جمهور در این خصوص شد و افزود: بانک مرکزی و رییس بانک مرکزی که تحت امر رییس جمهور است باید در این خصوص جواب دهد.

مشکل، رییس بانک مرکزی است نه ساختار آن

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و ماسبات ریشه اصلی نابه سامانی های فعلی را مدیریت حاکم بر بانک مرکزی توصیف و تصریح کرد:شخص من وضعیت فعلی را ناشی از ناکارآمدی شخص رییسکل بانک مرکزی می دانم.

وی در این خصوص افزود:شخص من اگر  رییس کل بانک مرکزی بودم، رییس جمهور دستوری می داد و من احساس می کردم این مسئله از لحاظ کارشناسی درست نیست، انجام نمی دادم.

عثمانی با انتقاد از روابط بین وزرا و رییس کل باتک مرکزی با رییس جمهور تاکید کرد:یا رییس جمهور کنار می امد یا من بر کنار می شدم.

این نماینده مجلس با اشاره به وظایف بانک مرکزی در حفظ ارزش پول ملی گفت:مدیری واقعی کسی که مانع از ، از دست رفتن دو سوم ثروت ملی کشور شود  چرا که اولین و اساسی ترین وظیفه  بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است و  بانک مرکزی امروز ارزش پول ملی را به باد داده است.

وی افزود:ساختار مدیریت بانکی و پولی ما ساختار سازمانی درستی است و این  ادم ها هستند که در جای مناسب  ننشسته اند یعنی ادم هایی که دلسوز کشور هستند اما کارشناس نیستند یا کارشناس هستند اما فقط می خواهند میز هایشان را حفظ کنند.

وزرای دولت  و رییس کل بانک مرکزی به سیاست های نادرست احمدی نژاد نه بگویند

عثمانی با انتقاد از این که وزرای دولت نهم و دهم فاقد هر نوع اختیاری هستند گفت:اگر 4 تا وزیر و رییس بانک مرکزی می به رییس جمهور گفتند ، شرایط امروز پیش نمی آمد و کشور به این روز نمی افتاد.

وی افزود:متاسفانه همه فکر می کردند که چاره ای نیست و رییس جمهور وقتی حرفی را گفته باید اجرا شوددر حالی که وزیری که به روشنی می بیند کار غیر کارشناسی به وی محول و موظف شده، چرا دستور را اجرا می کند؟

آقایان وزراء ! نیت خدمت تنها چیزی است که از مسئولان باقی می ماند

عثمانی با انتقاد از تفکر غالب در وزرای هیئت دولت گفت:به نظر می رسد برخی اطاعت ها برای حفظ میز و پست است.

وی تاکید کرد: میز مهم است اما این میز چند ماه دیگر تمام شده است و چیزی که از انسان باقی می ماند میز نیست بلکه نیت خدمت است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات تاکید کرد:وزرای دولت باید به خاطر داشته باشند که خداوند به درون ادم ها اگاه است./مجلس نیوز