اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نباید به افراطیون میدان دهیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی,قربانعلی دری نجف آبادی

آیت ا... قربانعلی دری نجف آبادی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی فقیه در استان مركزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

 جماران گفت‌وگویی با آیت ا... قربانعلی دری نجف آبادی انجام داده است؛ تا ویژگی‌های انتخابات و مجلسین شورای اسلامی و خبرگان را از ایشان كه در چهار دوره مجلس شورای اسلامی حضور داشته و هم‌اكنون عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری است و همچنین در زمان حیات امام نمایندگی امام در چهارمحال بختیاری را بر عهده داشته است جویا شود.
 
ارزیابی شما از فعالیت‌هایی كه دولت یازدهم در عرصه اقتصادی، سیاسی و دیگر عرصه‌ها داشته است چیست؟
به نظر می‌رسد این دولت تا الان بیشتر همتش به نتیجه رسیدن برجام بوده است. كار اصلی دولت تا اینجا این بود و در مجموع كار بزرگی هم انجام دادند. حالا اینكه در پسا برجام چه اتفاقاتی پیش بیاید بحث دیگری است. تا اینجا زحمت زیادی كشیده شده است. البته مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نیز كمك كردند تا برجام به جایی برسد كه تحریم‌ها برداشته شدند و دیگر ما به شورای امنیت نمی‌رویم. این قدم خیلی بزرگی است.

دولت چگونه می‌تواند اقتصاد را متحول كند؟ آیا به شرایط آرمانی نزدیك خواهد شد؟
اقتصاد ما به تاكید بر سرمایه‌ها و منابع داخلی نیاز دارد و باید از داخل اقتصادمان شكوفا شود. برای این كار باید همه ظرفیت‌های داخلی را به كار بگیریم. اگر ظرفیت‌های خارجی هم به كمك ما بیاید و بتوانیم از تجارب، تكنولوژی و سرمایه‌گذاری واقعی آنها استفاده كنیم، بسیار خوب است. اما اگر بنا باشد ما نفت بفروشیم و دلار حاصل از آن را به كالاهای مصرفی تبدیل كنیم در دراز مدت جواب نمی‌دهد. حاصل آن رونق بازارها و تولید دیگران است، در حالی كه بازار داخلی خودمان مشكل دارد. برای مثال ما در استان مركزی نزدیك به سه‌هزار واحد صنعتی داریم كه با كمتر از 40 درصد ظرفیت كار می‌كنند. همچنین 23 شهرك صنعتی داریم كه وضعیت نابسامانی دارند.

از زمان روی كار آمدن دولت جدید اتفاق بهتری برای این شهرك‌های صنعتی رخ نداده است؟
به دلیل دلیل تحریم‌ها و مشكل نقدینگی و ارز رشد آنها منفی بوده است.

حل شدن مناقشات بین‌المللی كشور چقدر می‌تواند در رفع مشكلات داخلی به ما كمك كند؟
اگر آن سیاست‌هایی كه گفتم محقق نشود این حل شدن‌ها خیلی تاثیر معجزه گونه‌ای نخواهد گذاشت.

با توجه به اینكه شما عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هستید، رقابت‌ها برای انتخابات خبرگان و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌كنید؟
بیشتر اعتراض‌هایی كه درباره بحث‌های مربوط به صلاحیت وجود دارد، علمی و طلبگی است. البته كاندیداهای خبرگان باید حائز پنج ویژگی مهم باشند كه یكی از آنها فقاهت است. الحمدالله زمینه خوبی است. حساب خبرگان از مجلس شورای اسلامی جداست. ما نباید حساب مجلس خبرگان را با مجلس شورای اسلامی یكی بدانیم. در مجلس شورای اسلامی یك محاسبات دیگری است زیرا یكی می‌خواهد به بودجه، اقتصاد و دردهای اجتماعی مردم برسد. این در حالی است كه خبرگان یك گنجی برای شرایط ویژه و استثنائی است كه اگر خدای نكرده حادثه‌ای مانند حادثه زمان حضرت امام خمینی (س) اتفاق افتاد، خبرگان بتواند تصمیم بگیرد كه آن تصمیمشان همان‌طور كه در 27 سال گذشته یك تصمیم مورد قبول ملت بوده و روز به روز ملت ما نسبت به این تصمیم هوشیارتر و قدرشناس‌تر می‌شود، اگر 10 یا 20 سال بعد نیاز شد خبرگان چنین تصمیم بگیرند، دوباره تصمیمشان همین طور صحیح باشد و وقتی خبرگانی تصمیم می‌گیرند، تصمیمی باشد كه همه روی سر بگذارند و همه مراجع قم و نجف، مردم، نخبگان، فرهیختگان و همه اقشار سیاسیون غیر سیاسیون به آن آفرین بگویند. بنابراین هرچه تعداد كاندیداها به گونه‌ای باشد كه كسانی كه شایستگی لازم و خبرویت، بصیرت، آگاهی لازم و شناخت لازم را دارند و حرفشان در جامعه حرف متاع و مورد اعتماد است و مردم به حرف آنها اعتماد ویژه دارند، بتوانند حضور یابند.

یكی از تفاوت‌های عمده انتخابات مجلس خبرگان این دوره با انتخابات قبلی خبرگان حضور مجتهدان جوان در این انتخابات است. ارزیابی شما از حضور مجتهدان جوان در این مجلس خبرگان چیست؟
اعضای مجلس خبرگان شخصیت‌های مورد اعتماد نظام، روحانیت، مراجع عالی قدر قم و نجف و وفادار به آرمان‌های امام و رهبری هستند و جوان و پیر بودنشان مساله دوم است. مساله اول حفظ اصول، شاكله و شاخص‌هاست. بعضی از بزرگان وجودشان در مجلس خبرگان نعمت، بركت و موثر است و نیامدشان نیز ممكن است خسارت باشد. ممكن است در صورت حضور در مجلس خبرگان نیز خیلی نتوانند فعال باشند. اما آنها برای كشور یك وزنه به حساب می‌آیند و 50 سال در خدمت نظام و اسلام بودند. آنها شخصیت‌های محترم، شناخته شده و اركان نظام هستند.

 

اگر در مجلس خبرگان هم نباشند مثل مراجع می‌مانند حالا رده دوم مراجع هستند. بنابراین ما هرچه مجلس خبرگان و اعتبار خبرگان و اعتماد ملی به آن را ارتقا ببخشیم به نفع نظام است. من در دوره‌های قبل خدمت بعضی از این آقایان مثل آیت ا... جوادی، آیت ا... مظاهری، آیت ا... سید جعفر كریمی رسیدم و از آنها برای حضور دعوت كردم. من دوره اول با اینكه از چهارمحال بختیاری ثبت نام كرده بودم برادرم مدارك آقای امینی را گرفتند. خودم نیز در تلویزیون اصفهان سخنرانی كرده و گفتم به آقای امینی رای می‌دهم. این در حالی است كه جوانان بسیار فاضلی در حوزه‌های علمیه قم و شهرهای دیگر هستند كه آنها هم می‌توانند در مجلس خبرگان حضور داشته باشند. ما نمی‌خواهیم راه را بر دیگران سد كنیم. حتما نباید راه را بر دیگران سد كنیم. اما مجلس خبرگان باید هرچه وزین‌تر باشد و شخصیت‌های معتبرتر و مورد احترام‌تر حضور داشته باشند چون فردا می‌خواهند یك تصمیم خیلی تاثیرگذار بگیرند.

یكی دیگر از ویژگی‌های انتخابات دور بودن از افراط‌ها و تفریط‌هاست. چه كاری باید انجام دهیم كه انتخابات ما از فضای افراط‌ها دور بوده و طبق نظر امام بتواند مجلسی را رقم بزند كه در راس امور است؟
افراط و تفریط در هر جامعه‌ای انحراف است. بعضی افراد افراطی شبانه به سفارت عربستان حمله كردند. مثل دروازه بانی كه گل وارونه به خودمان زد. این اقدام آنها را تحریك كرد تا بعد از این همه جنایت در منا و حوادث دیگر از جمله حمله یه یمن و بحرین به جای بدهكار بودن طللبكار شوند. بنابر این افراط و تفریط‌ها 100 درصد نه تنها نتیجه مثبت ندارد بلكه نتیجه منفی می‌دهد. تجربه 40 ساله من این است كه با قاطعیت می‌گویم، ما نباید میدان را دست آدم‌های افراطی و تفریطی بدهیم. اگر ما سهل انگاری كردیم حتما یك عده افراد افراطی و تفریطی كار دست ما می‌دهند. اگر ما وظیفه خود را درست و قاطع انجام ندادیم، افراطیون و تفریطیون میدان داری می‌كنند.


 اخبار  سیاسی -   جماران


ویدیو مرتبط :
قابل توجه افراطیون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کی‌روش: تیم برتر میدان عمان بود/مثل آرژانتین و برزیل با مسی و رونالدو دیگر بازیکن تغییر نمی‌دهیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت:نتیجه خوبی بود اما باید اذعان کنم که تیم برتر میدان، عمان بود.

کارلوس کی‌روش پس از تساوی یک بر یک ایران مقابل عمان اظهار داشت: نتیجه خوبی بود اما باید اذعان کنم که تیم برتر میدان عمان بود بازی خوبی شاهد بودیم. اول اینکه تیم عمان بهتر بود و دوم اینکه ایران 90 دقیقه جنگید، می‌دانستیم بازی سختی داریم. پاداش یک امتیازی برای هر دو تیم مناسب بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی براینکه چرا ایران عملکرد همیشگی نداشته و این موضوع به گرمای هوا برمی‌گردد یا به علت درگذشت هادی نوروزی بوده است و همچنین علت عصبی بودن بازیکنان تصریح کرد: به دلیل 2موضوع بود یکی اینکه عمان تیم برتر میدان بود و توانستند توانایی‌های خود را بهتر نشان دهند دلیل دوم این بود که هرچه خواستیم بازیکنان را با درجه آب و هوا تطبیق دهیم نشد و برای بازیکنان ایرانی همیشه در چنین هوایی بازی کردن دشوار است.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد اینکه آیا فکر می‌کنید ایران پایین‌تر از حد انتظار بوده است گفت: بله همین طور است آن انتظارات برآورده نشد و عمان بهتر بازی کرد البته به خاطر شرایط آب و هوایی بازیکنان وضعیت دشواری داشتند اما بازیکنان نشان دادند توانایی ذهنی بالایی دارند و می‌توانند با ذهنشان بازی را مدیریت کنند. 4 بازی هنوز باقی مانده است و 3 دیدار در خانه داریم. در خانه ما رقبا کار سخت‌تری خواهند داشت و سعی می‌کنیم بتوانیم نتیجه بگیریم.

کی‌روش در مورد اینکه در نیمه اول شاهد بودیم ایران بیشتر دفاع کرد و چه تغییراتی در نیمه دوم داشتند تاکید کرد: شک نداریم که ایران بازی خوبی انجام نداد با توجه به اینکه عمان با سیستم دفاعی 5 نفره بازی می‌کرد فشار زیادی را تحمل کردیم و کنترل زیادی در وسط زمین نداشتیم با تغییرات در نیمه دوم سعی کردیم وسط زمین را بیشتر کنترل کتیم و تحرک بیشتری داشتیم.

وی افزود: وقتی ما شاهد این بودیم که بازیکنان از لحاظ فیزیکی آن طروات لازم را ندارند سعی کردیم از بعد انگیزشی با استفاده از قدرت روحی روانی بازی خوبی را انجام دهیم و بازی را کنترل کنیم و نتیجه لازم را به دست آوریم.

 

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در مورد اینکه چرا نتوانستیم پس از 14 سال عمان را شکست دهیم تاکید کرد: (کی‌روش در این لحظه از یکی از خبرنگاران درخواست سکه کرد) به نتیجه بازی امروز اشاره می‌کنم که مثل یک سکه بود یک روی آن این بود که 14 سال نتوانستیم نتیجه بگیریم اما مساوی امروز را می توان با آن روی سکه نگاه کرد و آن این بود که توانستیم در مسیر صعود یک امتیاز بگیریم و حالا در تهران میزبان آنها هستیم که مطمئنا کار دشواری در تهران دارند.

کی‌روش در مورد اینکه در گذشته شاهد ستارگان ایرانی مثل خداداد و عابدزاده بودیم اما امروز شاهد عده محدودی از بازیکنان ایرانی هستیم این طور به نظر می‌رسد که بازیکنان از استقلال و پرسپولیس و سپاهان انتخاب می‌شوند گفت: ما مثل آرژانتین و برزیل هستیم که وقتی بازیکنانی چون مسی و رونالدو پیدا می‌کنیم دیگر بازیکن خود را تغییر نمی‌دهیم.

 

اخبار ورزشی - فارس