اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نایلکس‌ها نفس زمین را بریده اند!



اخبار,اخبار اجتماعیز,نایلکس

امسال فعلا ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از برنامه های وی‍ژه اش برای کاهش استفاده از کیسه ها فو ظروف یکبار مصر پلاستیکی خبر داده؛ برنامه هایی با شعار «پلاستیک کمتر، زمین پاک تر، سلامت بیشتر.».

پلاستیک‌ها شده‌اند وزنه‌ای سنگین؛ امان بریده‌اند از زمین. دست انداخته‌اند دور گردنش، خودشان را کشیده‌اند بالا؛ حالا نفس زمین به شماره افتاده از هجوم آلودگی در ریه‌هایش. حکایت آلودگی زمین، واقعیت تلخی است؛ حکایت مهمانی است که ناخوانده آمده و ماندگار شده؛ مهمانی که جان صاحبخانه را به لب رسانده و تا 400 سال بعد برای خودش سفره پهن کرده و زندگی می‌کند.
 
برای کمک به زمین بهانه زیاد ساخته ایم؛ از مناسبت هایی که روی تن تقویم ها نشسته تا همایش ها و نشست هایی که هر چند وقت یک بار برگزار می شود و قرار است حال زمین را خوب کند. حال زمین، اما خوب نیست، چشمش به آسمان است؛ به معجزه ای که از راه برسد، نبضش را بگیرد و مرهم بگذارد روی زخم هایش؛ زخم هایی که دو سه روز دیگر، همزمان با آغاز هفته چهارم تیرماه، دوباره سر باز می کند.

حتما نباید جزو دوستداران و فعالان محیط زیست باشید تا بدانید چه عنوانی روی پیشانی این هفته گرم و تبدار تابستانی نوشته شده است؛ می توانید همین حالا صفحات تقویم را ورق بزنید و برسید به 20 تا 26 تیر؛ هفت روز، 168 ساعت و 10080 دقیقه ای که به طور اختصاصی و ویژه به نام هفته بدون نایلکس نامگذاری شده است.

وی‍ژه برنامه های محیط زیستی رسم همیشگی مسئولان در نهادهای مختلف اجرایی کشورمان در چنین ایامی است. امسال فعلا ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از برنامه های وی‍ژه اش برای کاهش استفاده از کیسه ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی خبر داده؛ برنامه هایی با شعار «پلاستیک کمتر، زمین پاک تر، سلامت بیشتر.»

برنامه هایی که به سبب همزمانی اش با ماه رمضان، با اطلاع رسانی درباره تاکیدات مذهبی که روی حفظ منابع طبیعی و محیط زیست وجود دارد، دست روی اعتقادات مذهبی شهروندان روزه دار گذاشته تا از این طریق توجه آنها را به مصرف پلاستیک کمتر جلب کند.

پس خیلی هم تعجب نکنید اگر امام جماعت مسجدتان بعد از نماز مغرب و عشا از لزوم استفاده کمتر از کیسه های نایلکس حرف زد، زیرا موضوع استفاده کمتر از کیسه ها و ظروف پلاستیکی یکی از موضوعات ثابت جلسات و سخنرانی های ائمه جماعات مساجد مختلف در این ایام خواهد بود.

این البته تمام ماجرا نیست، هفته بدون نایلکس، در نمایشگاه قرآن امسال هم جایگاه ویژه ای پیدا کرده؛ قرار است در این هفته و مخصوصا 21 تیرماه که روز جهانی بدون نایلکس نام گرفته، به بازدیدکنندگان نمایشگاه قرآن توصیه شود از گرفتن کیسه های نایلونی از فروشندگان خودداری کنند و هنگام خرید با خودشان کیسه پارچه ای به همراه داشته باشند؛ اتفاقی که اگر دامنه اش به خریدهای روزانه شهروندان در سطح شهر کشیده شود، قدمی بزرگ برای کمک به بهبود حال زمین خواهد بود.

بجز این، توزیع کیسه های زیست تجزیه پذیر در بوستان ها و مبادی ورودی کوهستان ها و ... از دیگر برنامه های هفته بدون نایلکس است؛ برنامه هایی که قرار است همه ما را متوجه وخامت حال زمین کند؛ دقت کنید همه ما؛ پس برای درک شرایط اورژانسی زمین، جستجو میان خبرهای روزنامه ها کافی نیست، لطفا دلتان را جستجو کنید؛ برداشتن چین میان دو ابروی زمین شاید سخت باشد، اما شدنی است؛ پس شما هم یک قدم جلوتر باشید و از همین امروز شروع کنید.

اخبار اجتماعی - جام جم


ویدیو مرتبط :
نفس بریده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر نفس‌گیر طلوع در افق زمین از فضا



فرمانده ایستگاه بین المللی تصویر نفس گیری از نخستین نور طلوع آفتاب روی افق زمین گرفته و به زمین ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این تصویر خیره کننده توسط کریس هدفیلد فضانورد کانادایی مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی ثبت شده است.

این تصویر برفراز جنوب غربی آمریکا گرفته شده و یکی از جدیدترین تصاویری است که وی به زمین ارسال کرده است.

  اخبار,اخبار علمی,ایستگاه بین المللی فضایی,

 آخرین تصویر کریس هدفیلد از ایستگاه بین المللی فضایی نشان دهنده جنوب شرقی آسیا پیش از طلوع است، وقتی که ماه هنوز در افق مشاهده می شود

هدفیلد که در حال حاضر فرمانده ایستگاه فضایی بین المللی است و به کرات تصاویر زیبایی که از فضا می گیرد را در شبکه های اجتماعی منتشر کرده و این تصاویر طرفداران بسیاری به دست آورده است.

وی از تاریخ 21 دسامبر در ایستگاه بین المللی فضایی که با سرعت 8 کیلومتر در ثانیه در مدار زمین حرکت می کند، حضور دارد و اواخر این ماه به زمین باز می گردد.

مجموعه تصاویر زیبایی که وی از ایستگاه فضایی به زمین ارسال کرده بسیار متنوع است، نورهای درخشان سانفرانسیسکو و تشکیل ابرها روی آفریقا از جمله این تصاویر زیبا محسوب می شوند.

اما گفته می شود که آخرین تصویر وی از طلوع بهترین تصویری است که وی تاکنون از ایستگاه فضایی گرفته است.

 اخبار,اخبار علمی,ایستگاه بین المللی فضایی,

  تشکیل ابرها برفراز آفریقا یکی از تصاویر زیبای هدفیلد بوده است

این فضانورد همچنین از زمان حضور خود در ایستگاه فضایی ویدئوهای سرگم کننده ای از چگونگی اصلاح، مسواک زدن و دست شستن در فضا تهیه کرده است.

صحرای بزرگ آفریقا یکی از نقاط مورد علاقه وی برای عکاسی است، وی اظهار داشت که همواره به قدری منتظر می ماند که خورشید درست بالای سر صحرای آفریقا قرار بگیرد تا بهترین عکس خود را تهیه کند.

وی در این رابطه می گوید: برای عکاسی مسابقه ای در کار نیست، باید صبور باشید تا مثل یک شکارچی بهترین لحظه را بدست آورید.

منبع:mehrnews.com