اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌های صالحی از سیاست خارجی دوره احمدی‌نژاد/تلفنی اطلاع دادند سفارت انگلیس تسخیر شد!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

 ناگفته‌های صالحی از سیاست خارجی دوره احمدی‌نژاد
تلفنی اطلاع دادند سفارت انگلیس تسخیر شد!

وزیر امور خارجه احمدی نژاد لب به انتقاد از تندروی‌های آن دوران پرداخته و می گوید كه اگر می‌خواستیم رویه تندخویی و سیاست چکشی را در پیش بگیریم، الان مشخص نبود در چه شرایطی بودیم.

صالحی كه هم اكنون ریاست سازمان انرژی اتمی را عهده دار است البته معتقد است آتش تحریم تا حدودی كنترل شده است. به اعتقاد صالحی تحریم‌ها «فلج‌کننده» نشد، ولی «تأثیرگذار» بود.

 

وی توضیح داد: «اگر مدیریت نظام ناکارآمد بود، تحریم‌ها فلج‌کننده می‌شد. ایران راه دور زدن تحریم‌ها را می‌داند. تحریم‌ها که خود به خود دور نخوردند، بلکه سفرا و نمایندگی‌های ما در خارج از کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت نفت بارها جلسه گذاشتند تا چگونه رفتار کنیم که تحریم‌ها را دور بزنیم.»

 وی در این رابطه گفت : درباره این‌که چه کردیم تا آتش تحریم‌ آنگونه که می‌خواستند دامن ما را نگیرد، تاریخ قضاوت خواهد کرد.

وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی همچنین می‌گوید دو سال و نیم پیش درباره تحریم‌ها به مسئولان هشدار داده بود ولی به گفته وی به تحلیل‌های او «ایراد» می‌گرفتند و وزارت خارجه مظلوم واقع شده بود.


صالحی كه با ایرنا گفت و گو می كرد ،گفت: در چنان مظلومیتی بودیم که در داخل کشور نیز نمی‌توانستیم حرف خود را بزنیم. به ما می‌گفتند این چه حرفی است و چه نامه‌ای است که نوشته‌اید... می‌گفتند نمی‌توانند بانک مرکزی را بر اساس قوانین بین‌المللی تحریم کنند، ولی ما می‌گفتیم اینها متأسفانه خودشان واضع قوانین هستند و خودشان هم مرجع، هم قاضی و هم دادستان هستند.

وزیر امور خارجه دولت دهم با بیان این که هم‌اکنون پشتوانه داخلی و انسجام داخلی بیش از قبل است، اظهار داشت: در دولت یازدهم، در مجموع انسجام داخلی بیشتری وجود دارد که خیلی مهم است و باید بگویم وزارت خارجه شانس آورده که پشتوانه‌ای قوی دارد.

 

در این هنگام خبرنگار ایرنا از صالحی پرسید: پس تلویحا می‌گویید که در دوره قبل انسجام داخلی وجود نداشت،وی پاسخ داد: نه این که در دولت انسجامی نبود، بلکه می‌خواهم بگویم انسجام داخلی در درون کشور نبود.

 

علی‌اکبر صالحی در ادامه این گفت‌و‌گو به قضیه حمله به سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و با اظهار این‌که آن زمان برای شرکت در جلسه‌ای در جده بود، گفت: «در آن جلسه یکدفعه به صورت تلفنی به من اطلاع دادند که چرا نشسته‌ای؟ سفارت انگلیس در تهران را گرفته‌اند.

 

همانجا به صورت تلفنی با ویلیام هیگ صحبت کردم و تلاش کردم قضیه را جمع کنم.»  صالحی گفت: «وقتی می‌آیید سفارت انگلیس را می‌گیرید، نباید انتظار داشته باشید که کشورهای اروپایی برای شما نقل و نبات پخش کنند.»

 

وی اقدام وزارت خارجه برای کنترل موضوع سفارت انگلیس را «شاهکار» خواند و گفت اگرچه آن زمان برخی رسانه‌های داخلی علیه وزارت خارجه مقاله‌های نوشتند، این وزارتخانه مقابل «هجمه‌‌های عظیم» ایستاد. 

 

وزیر خارجه پیشین همچنین اظهار کرد که در برابر این حملات رسانه‌ای وزارت خارجه «هیچ کس به میدان نیامد تا از وزارت خارجه دفاع کند» و وزارت خارجه تنها ایستاد و چیزی نگفت تا این که به گفته آقای صالحی مقام معظم رهبری «به کمک» این وزارتخانه آمدند./قانون


ویدیو مرتبط :
سیاست خارجی زمان احمدی نژاد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نظر احمدی‌ نژاد درباره تسخیر سفارت انگلیس


یس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت بریتانیا گفت: مسئولین وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام کردند و مسئولین امنیتی کشور نیز مشغول بررسی موضوع هستند.

 رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی با یک شبکه ونزوئلایی به سئوالات مجری این برنامه درباره موضوعاتی نظیر تسخیر سفارت انگلیس در تهران، تهدید رژیم صهیونیستی، گزارش اخیر آزانس و غیره پاسخ گفت.
 
 محمود احمدی نژاد رئیس‌جمهور در مصاحبه زنده با شبکه تلویزیونی بین المللی ونزوئلا (تله سور) که در کل منطقه آمریکای لاتین پخش می شود ، در پاسخ به سوالی درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش اتحادیه اروپا و آمریکا برای متهم کردن ایران به تولید سلاح هسته ای اظهار داشت:

دشمنی اروپا و آمریکا با ملت ایران موضوع جدیدی نیست؛ آنها معمولا با همه دولت ها و ملت های مستقل و آزادیخواه مخالف هستند و مخالفت خود را به بهانه های گوناگون نشان می دهند.

* از تقابل سلطه طلبان با ایران خوشحال نیستیم اما نگرانی هم نداریم

رییس جمهور خاطرنشان کرد: قدرت های زورگو و زیاده خواه 32 سال است که با ملت ایران مخالفت می کنند و امروز هم برای همگان روشن است که گزارش آژانس بین المللی اتمی یک موضوع سیاسی است چرا که هیچ گونه سند و مدرکی در خصوص ادعای خود ارائه نمی دهند و صرفاً اتهامات بی اساسی را مطرح می سازند؛ البته از اینکه عده ای به جای همکاری در نقطه مقابل ملت ایران هستند، خوشحال نیستیم اما نگران هم نیستیم.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ملت ایران نیازی به بمب اتم ندارد، گفت: کسانی ملت ایران را به تولید سلاح هسته ای متهم می کنند که خودشان اینگونه سلاح ها را در اختیار دارند و بارها از آن علیه دیگران استفاده کرده اند.

رییس جمهور افزود: کسانی ملت ایران را متهم می کنند که دوره سیاه استعمار را مدیریت کرده و مردم بومی آمریکا را تحت استعمار قرار داده بودند و امروز هم به طور برنامه ریزی شده و سیستماتیک ثروت دنیا را غارت می کنند.

احمدی نژاد تصریح کرد: گزارش آژانس بین المللی اتمی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته ای ایران یک موضوع سیاسی است و ارزش حقوقی ندارد و خود مدیرکل آژانس هم به خوبی اطلاع دارد که این یک گزارش سیاسی است.

احمدی نژاد با اظهار تاسف از اینکه سلطه گران متوجه نیستند که چگونه با ملت ها تعامل کنند و با ملت های بزرگ، بی ادبانه و توهین آمیز رفتار می کنند، اظهار داشت: البته این گونه رفتار آنها نشانه عصبانیتشان است و این عصبانیت از موضع ضعف می باشد.

رییس جمهور تصریح کرد: قدرت های سلطه گر آرزو دارند که جریان نفت ایران را ببندند و یا آن را در اختیار خود قرار دهند اما هیچ گاه به این آرزو نخواهند رسید.

* هیچ کس جرات صدور فرمان حمله نظامی علیه ایران را ندارد

احمدی نژاد افزود: آرزوی سلطه گران این است که به ایران ضربه بزنند ولی چنین فرصتی در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت و با توجه به اطلاعاتی که از شرایط منطقه و توانمندی های ایران دارند، فکر نمی کنم که کسی جرات داشته باشد، فرمان حمله نظامی به ایران را صادر کند؛ این گونه تهدیدات بیشتر جنبه فشار سیاسی و روانی دارد.

رییس جمهور گفت: سلطه گران آرزو دارند که ملت ها و دولت های مستقل را از جهان حذف کنند ولی ضعیف تر از آن هستند که بتوانند چنین کاری انجام دهند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره موفقیت ایران در دستیابی به هواپیمای بسیار پیشرفته و سری بدون سرنشین آمریکا و ادعای آمریکاییان مبنی بر اینکه ایران قادر نیست، این هواپیما را مهندسی معکوس کند، اظهار داشت:

شاید آمریکایی ها خودشان تصمیم گرفتند که این هواپیما را در اختیار ایران قرار دهند! بدون تردید کسانی که توانستند این هواپیما را در اختیار بگیرند، حتما می توانند سایر اقدامات را نیز روی آن انجام دهند، ضمن اینکه ایران در زمینه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین و کنترل از راه دور پیشرفت های زیادی به دست آورده و دست کمی از آنها ندارد.

رییس جمهور در پاسخ به اینکه آمریکاییها معتقدند فناوری های پیچیده این هواپیما برای ایران کاربردی ندارد اما برای روسیه و چین کاربرد دارد، گفت: آمریکایی ها حرف های زیادی می زنند، اگر با بیان اینگونه حرف ها که ایرانی ها نمی توانند از این هواپیما استفاده کنند، خوشحال می شوند، خوب خوشحال باشند، اما بالاخره به زودی با توانمندی های جدید ایران آشنا خواهند شد.
 
*نظر احمدی نژاد درباره تسخیر سفارت انگلیس توسط دانشجویان

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره حمله به سفارت بریتانیا گفت: مسئولین وزارت خارجه موضع جمهوری اسلامی ایران را در این خصوص اعلام کردند و مسئولین امنیتی کشور نیز مشغول بررسی موضوع هستند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره اقدام بشر دوستانه ایران در آزادی سه جوان آمریکایی که به طور غیر قانونی وارد مرزهای جمهوری اسلامی ایران شده بودند، اظهار داشت: ملت ایران ملتی با فرهنگ و متمدن است و ملت ایران با مردم آمریکا مشکلی ندارد، آنها هم با ما مشکلی ندارند، مشکل اصلی صرفا تعدادی از حاکمان آمریکایی هستند.

رییس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا اقدام متقابلی از سوی آمریکا در آزادی شهروندان ایرانی که در آن کشور زندانی هستند، صورت گرفته است؟ گفت: انتظار عمومی این بود که دولت آمریکا هم گامی در این زمینه بردارد، البته هنوز به طور کامل مایوس نیستیم اما با توجه به فرهنگ دولتمردان آمریکا و سابقه استعماری آنها امیدی هم به این موضوع نداریم.

فکر می کنیم برای آقای اوباما خیلی سخت است که بتواند اقدامی انسانی انجام دهد، اگر هم بخواهد که بعید است، متاسفانه در محاصره صهیونیست های جهانخواری قرار دارد که حیاتشان در جنگ و آدمکشی معنا پیدا می کند.

احمدی نژاد افزود: از کسانی که خانه های مردم را بر سرشان خراب می کنند، نمی توان انتظار عمل انسانی داشت؛ دولت آمریکا هم که مدعی دفاع از حقوق انسان ها و آزادی است، باید نشانه ای از عمل متقابل انجام دهد.


* ملت ایران و همه مسیحیان و یهودیان واقعی در مقابل اقلیت زورگوی حاکم بر جهان در یک جبهه قرار دارند

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: نظام سرمایه داری اگر چه هیاهو و جار و جنجال زیادی دارد، اما سرنوشت محتوم آن رفتن است و سرنوشت محتوم بشریت رسیدن به عدالت، آزادی، عشق و محبت است، البته تحقق آن نیازمند وجود نظام عادلانه بر جهان و حاکمان عادل و آزادی خواه است و این موضوع هم به دست ملت ها محقق خواهد شد.

رییس جمهور با بیان اینکه روند عمومی جهان به نفع ملت ها در حال حرکت است، اظهار داشت: با همت دولت ها و ملت های مستقل و آزادی خواه نظام سرمایه داری برچیده شده و نظام عادلانه و انسانی و مهربان حاکم خواهد شد و خدا یار ملت ها و یار عدالت و آزادی است و خدا و ملت ها پیروز هستند.

احمدی نژاد در پاسخ به سخنان مجری این شبکه تلویزیونی مبنی بر اینکه اصول مذهبی و آرمانهایی که از طرف جنابعالی مطرح می شود مورد قبول ما مسیحیان هم هست، گفت: فطرت انسان ها مشترک است، عدالت و آزادی در سایه خداپرستی در دل همه انسان ها شکل می گیرد و انسان ها فارغ از رنگ و نژاد و نام محترم هستند، به همین دلیل همه انسانها اعم از مسیحی و یهودی واقعی را دوست داریم و بر این باوریم که همه در مقابل اقلیت زورگو و زیاده خواه در یک جبهه قرار داریم.

رییس جمهور گفت: سلطه گران سعی دارند بین ملت ها با تقسیم بندی هایی مانند رنگ، نژاد و حتی مذهب فاصله بیندازند، در حالی که ملت ها هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند. آنهایی که قصد دارند ثروت ملت ها را غارت کنند اگر فرصت پیدا کنند حتی داخل خانواده ها هم تفرقه و جدایی به وجود می آورند زیرا وقتی ملت ها از هم فاصله داشته باشند فرصت سلطه برای آنها فراهم می شود.


منبع: فارس