اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌های سفر تركیه در ساختمان ولنجك



اخبار,اخبارسیاسی,احمدی‌نژاد

آقای اربكان در دولت ترکیه که حضور ندارد و هم‌سویی اهداف و ارزش‌های مشترک و ظرفیت‌های دكتر باعث شد آقای اربكان از دكتر احمدی نژاد دعوت کند و این دعوت برای ملت‌ها صورت گرفت.

اگر مردم احمدی‌نژاد را می‌خواهند به دلیل آرمان‌های دكتر است نه چهره ایشان در ساختمان ولنجك در مورد رابطه مردم و حكومت بحث می‌كنیم در هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد مردم بورسا تكبیر می‌گفتند و تشویق می كردند در استانبول مهمان موسسه ای بودیم كه متعلق به آقای شهرستانی، نماینده آیت ا... سیستانی بود تاكنون كسی درخواستی برای حضور احمدی نژاد در سیاست نداشته است احمدی نژاد اصلا در فاز انتخابات نیست در وسط جمعیت یکی با پرچم ارتش آزاد فریاد زد و علیه ایران و سوریه شعار داد كه جمعیت آن را از سالن بیرون كردند به اتهامات درصورت لزوم پاسخ می دهیم.

به گزارش قانون، ساختمان ولنجك بنایی در شمال تهران و محل استقرار رئیس جمهور سابق است.آنقدر هم كه می‌گویند،این ساختمان مرموز نیست.با فردی در این مكان قرار داریم كه این روزها اورا نزدیك ترین شخص به محمود احمدی نژاد بعد از جدایی مشایی، معرفی می‌كنند.

سیدمجتبی ثمره هاشمی، مردی از یاران بهاری دولت گذشته كه در این روزگار پایدارتر از همه كنار احمدی نژاد مانده است.او كه همسفر آن مرد در تركیه بود، بهترین گزینه برای شفاف سازی شایعات حول این سفر به شمار می‌آمد. شایعاتی كه می گفتند، این سفر برای بازگرداندن پول طلاهای خارج شده از كشور در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد و نیز تبلیغات انتخاباتی است.آقای مهندس ثمره می گوید، همه جا از آنها استقبال می شود ولی ما گفتیم، واقعیت، حقیقت دیگری را تبیین می كندو حمله هایی كه درسخنرانی‌ها به اظهارات احمدی نژاد شد،بیانگر ماجراست!

گفت‌و‌گوی «قانون» با این مرد بهاری را برای روشن سازی یك سفر در زیر می خوانید.
 
 ضرورت سفر احمدی نژاد به تركیه چه بود؟
 امسال چهارمین سال درگذشت آقای اربکان، نخست وزیر اسبق ترکیه بود و فرزند ایشان آقای فاتح اربکان که رئیس یک بنیاد خیریه در تركیه نیز است به نام خودشان یک دعوتنامه برای آقای احمدی‌نژاد فرستاد و تلفنی هم با دکتر صحبت وآقای احمدی نژاد  هم قبول کردند.

  دلیل خاصی داشت كه این دعوت را قبول كردید؟
اولا نگاه آقای اربکان جهانی بود و مسلمانان را دوست داشت وباید دعوت اجابت می‌شد و یکی از دلایل دیگر این بود که آقای اربکان بعد دوره‌ای از لائیک‌ها برسر کار آمد و به مبانی دینی معتقد بود و در سخنرانی‌هایش مردم را به دین و جهاد دعوت می‌کرد و از همه مهم‌تر بر اساس همین مبانی به دنبال استقلال و مبارزه با آمریکا و صهیونیست‌ها بود ودر زمان نخست وزیری‌اش باعث تقویت روابط ایران و ترکیه شد. دلیل دیگر همکاری‌های دو ملت ایران و ترکیه است. باید برای همگرایی بیشتر میان دو كشور در این برهه از زمان كه گذشته از اختلافات تهران و آنكارا منافع مشترکی را دارند، سفر انجام می‌شد.

  احمدی‌نژاد  را برای مراسم در بورسا دعوت كردند چرا به استانبول رفت؟
اول كه پرواز در استانبول می‌نشست و بعد هم چند برنامه در این شهر داشتیم. یکی حضور میان علما و طلاب در موسسه آل والبیت بود.این موسسه متعلق به آقای شهرستانی نماینده آیت‌ا... سیستانی است و ما نیز مهمان ایشان بودیم و بعد از آن هم آقای احمدی‌نژاد با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ترکیه مصاحبه کردند و سپس ما به بورسا رفتیم.

  در بورسا چه گذشت؟
بعد از نماز جمعه  از منزل رهبركبیر انقلاب دیدار کردیم كه در حال حاضر دست یک مهندس معمار است و آن را بازسازی کرده است. هنگامی‌كه به محله سكونت امام(س) وارد شدیم مردم آن محله جمع شدند و به یاران وآقای احمدی‌نژاد ابراز محبت داشتند و تسلیت می‌گفتند.

  تسلیت برای چه؟ برای در گذشت والده احمدی نژاد؟
بله، همه افراد آنجا  اطلاع داشتند.در صورتی‌كه ما هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی نكرده بودیم و به نظرم  از رسانه‌ها مطلع شده بودند.اولین برنامه ما در بورسا حضور  در  مسجد جامع آن شهر و شركت در نماز جمعه بود.

  در نماز جمعه اهل تسنن شركت كردید؟
بله. وقتی هم كه نماز تمام شد، نمازگزاران و مردم خیابان استقبال چشمگیری از دكتر احمدی‌نژاد كردند. با حضور ما جمعیت زیادی علیه آمریکا شعار می‌دادندكه این نشان دهنده ظرفیت ضد صهیونیستی در ترکیه و همگرایی آن ملت با ایران است. در ادامه سفر به بورسا نیز ما بعد یک مصاحبه با شبکه تی‌آرتی تركیه داشتیم و در نهایت برای سخنرانی كه در سالگرد آقای اربكان برنامه‌ریزی شده بود، شركت كردیم.در این مراسم آقای فاتح اربکان یک سخنرانی انقلابی كرد كه بیشتر آن مربوط به دفاع از ایران علیه صهیونیست ها و دخالت آمریكا در منطقه بود.

  اربكان علیه دولت مستقرهم حرفی زد؟
مستقیم نه، سیاستمداران برداشت‌های خودشان را دارند. او بیشتر صهیونیست‌ها را محکوم و اختلافات منطقه‌ای را رد کرد. بعد از آقای اربكان، دكتر احمدی‌نژاد به جایگاه رفت و با دعا برای امام زمان(عج) کار را شروع کرد و در سخنرانی پیشنهاد داد كه چطور می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

   چه پیشنهاد‌هایی داد؟
اگرخلاصه بخواهم بگویم ابتدا به نابسامانی‌های چهار صد سال اخیر نظیر برده داری و بی‌عدالتی‌ها، جنگ‌ها به خصوص جنگ اول و دوم جهانی، غارت منابع و ثروت ملت‌ها و نظامات ظالمانه حاکم برجهان اشاره کردندوگفتندبایدازاین‌ نوع معضلات عبورشود وچندنکته راپیشنهاد دادنداز جمله به تقویت خودباوری و شناخت قدرت ملت‌ها، گسترش آگاهی و شناخت نقشه‌های دشمنان، تلاش برای وحدت و همبستگی، بسط دوستی‌ها و از همه مهم‌تر به تلاش برای شکل دهی مدیریت مشترک جهانی اشاره کردند.

   استقبالی هم از این سخنان شد؟
این پیشنهادات برای حضار مهم بود و بار‌ها در ضمن سخنرانی تشویق می‌کردند قبل از سخنرانی صحنه‌هایی ازسخنرانی آقای احمدی‌نژاددرسازمان ملل که در مورد حقوق مردم فلسطین صحبت می‌کردند و می‌گفتند «در حالیکه اگر جنگ‌های اول و دوم در اروپا اتفاق افتاده است چرا سرزمین فلسطین باید اشغال شود» پخش شد حضار با دیدن این صحنه‌ها مرتب تشویق می‌کردند و تکبیرمی گفتند.

  با این همه استقبال پس چه كسی سخنرانی را خراب کرد؟
كسی سخنرانی را خراب نكرد. زمانی كه آقای احمدی‌نژاد گفت این زمستان به پایان خواهد رسید و جهان رو به عدالت در پیش است و به نام مبارک حضرت مهدی(عج) اشاره کردند مردم شروع به ابراز احساسات و تکبیر گفتن كردند كه در وسط جمعیت یکی با پرچم ارتش آزاد فریاد زد و علیه ایران و سوریه شعار داد كه جمعیت آن را  از سالن بیرون كردند.

  اهل تسنن بورسا با شنیدن این سخنان تكبیر گفتند؟!
بله. نام حضرت مهدی به عنوان منجی عدالت و امید در عالم آن‌قدر طرفدار دارد و ما می‌بینیم که در شهر بورسا این طرفداری می‌شود.

  احتمال داشت آن فرد از طرف دولت آقای اردوغان باشد؟
نه تصور نمی‌كنم زیرا سودی برای اردوغان نداشت و شعار‌های مردم علیه دولت نبود و فقط می‌گفتند كه با تروریسم و حمایت از آن مخالف‌اند.


  اصلی‌ترین برنامه احمدی‌نژاد همین بود؟
بعد از بورسا به استانبول برگشتیم و در این شهر برنامه‌های دیگری مانند حضور در برنامه سوال و جواب رسانه‌ای بود كه آقای احمدی‌نژاد هم شرکت کرد و به سوال‌ها پاسخ داد.بعد از آن در جمع مسلمانان و در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت زینب(س)شركت كردیم كه در آن مراسم هم یك فردی مراسم را به‌هم زد ودر میان سخنرانی آقای احمدی نژاد به اعتراض فریاد زد.

  آثار سفر را چگونه می‌بینید؟
این سفر نشان داد که درمسیر آرمان‌های بلند، مرزهای نژادی ، قومی و مذهبی مانع از برادری نیست و همه زیر پرچم عدالت و آزادی می‌ایستند. مطلب بعدی اینکه عموم مردم به آینده امید دارند و همه به صحنه خواهند آمد و مردم نشان دادندكه تابوی صهیونیست‌هاشكسته است و اگر دولت‌ها هم بخواهند با آمریكا و اسرائیل رابطه داشته باشند ملت‌ها نمی‌خواهند.باید اشاره شود كه جمهوری‌اسلامی ازظریفت بالایی برخوردار است و درگیری‌های جناحی نا متعارف آفتی برای انجام فعالیت‌ها و ماموریت‌های جهانی ایران است. احمدی‌نژاد یکی از ظرفیت‌ها در اختیار جمهوری‌اسلامی است و دكتر هرکجای دنیا برود از او استقبال می‌شود.

  ولی خلاف گفته شما آن چیزی كه ما برای مثال در سازمان‌ملل می‌بینیم نكته دیگری را می‌رساند و از عدم استقبال از او خبر می‌دهد!
منظور من مردم آزاده و آزادیخواه جهان هستند نه دولت‌های چند كشور.ما آمریکای لاتین، آفریقا،آسیا و حتی  اروپا و آمریكا كه می‌رویم مردم از آقای احمدی‌نژاد استقبال می‌کنند و نباید با بد اخلاقی سیاسی از این مهم غافل شویم.

  البته به نظر شعارهایی كه او می‌دهد سبب استقبال مردم می‌شود ، نه خودشخص احمدی نژاد؟
بله مردم به‌دنبال حق و عدالت هستند. بیان انسان‌ها و خواست عمومی آنها مقابله با ظلم است و انسان‌ها توحید‌گرا هستند و به این دلیل از شعار‌های آقای احمدی نژاد مردم استقبال می‌کنند.از سوی دیگر شجاعت ایشان موردتوجه است و همه جا از ایشان عکس می‌گرفتند و وقتی می‌گفتیم چرا!؟ می‌گفتند به دلیلی سخنرانی‌ها‌یشان در سازمان ملل و شجاعت‌های ایشان است. اگر مردم احمدی‌نژاد را می‌خواهند به دلیل آرمان‌های دكتر است نه چهره ایشان. ولی این آرمان‌ها باید در رفتار افراد هم باشد و آقای احمدی‌نژاد هر چه می‌گوید در کردارش هم وجود دارد و این باعث استقبال از ایشان می‌شود. آقای احمدی‌نژاد متعلق به نظام است و باید از آن حمایت کنیم و برای منافع حزبی شخصیت و جایگاه ایشان را مخدوش نکنیم. بله شاید شما نقد کنید ولی نباید تهمت و افترا در میان باشد.

  احمدی‌نژاد خودش بسیاری از چهره‌های نظام را تخریب کرد، چرا الان به این نتیجه رسیدید؟
ایشان تهمت و افترا به كسی نزده‌اند. وقتی دولت جدیدی سر کار می‌آید بیانگر آن است كه مردم دولت تازه را می‌خواهند و برای همین به آن رای دادند و سر کار آوردند و سیاست‌های قبلی را دیگر قبول ندارند و موافق نیستند گرچه در این دوره اخیر کسی از آقای احمدی‌نژاد كاندیدا نبود و دولت یازدهم توانست رای مردم را برای خود كند.همه باید منصفانه نقد کنیم و منافع ملی را بر هر منفعتی ترجیح دهیم.

  دلیل دعوت اربکان از احمدی نژاد چه بود؟ چرا فردی از دولت مستقر را دعوت نكرد؟
آقای اربكان در دولت ترکیه که حضور ندارد و هم‌سویی اهداف و ارزش‌های مشترک و ظرفیت‌های دكتر باعث شد آقای اربكان از دكتر احمدی نژاد دعوت کند و این دعوت برای ملت‌ها صورت گرفت.

  در دیدار با عبدا... گل چه رخ داد؟
در این دیدار دو رئیس جمهور اسبق با هم دیدار و گفت و گو كردند تا برای استفاده از ظرفیت‌ها و نزدیک شدن مردم و دولت‌ها بایکدیگر هماهنگ شوندو جلوی پیشرفت دو كشور به دلیل اختلافات جزئی گرفته نشود.

  در مصاحبه با خبرنگار بی‌.بی.‌سی چه گذشت؟
مصاحبه‌ای قرار نبود انجام شود خبرنگاربی.بی.سی گفت از واحد مرکزی خبر کسی برای پوشش اخبار سفر دكتر احمدی نژاد نیامده و من با شما مصاحبه می‌کنم و ما نیز فکر کردیم از واحد دیگری برای تهیه خبرآمده داست ولی وقتی دیدیم که از جای دیگری است،پاسخ او را ندادیم و خبرنگار هم بعد به درستی در شبكه خودش درباره این ماجرا توضیح داد.

  چرا پوشش این خبر برای رسانه‌های ملی اهمیت نداشت و به آن توجه نكردند؟
ما که به آنها اعلام نکردیم ولی آنها باید گروهی را می‌فرستادند و مردم را در جریان می‌گذاشتند تا مردم برای اطلاع پیدا كردن از جزئیات این سفر به رسانه‌های غیر مراجعه نكنند.


  از طرف آقای اردوغان کسی برای استقبال نیامد؟
چون این سفررسمی نبود کسی از طرف شخص اردوغان برای استقبال نیامد ولی  مقامات محلی آمدند واز طرف دیگر پلیس تركیه برای حفاظت سنگ تمام گذاشت.

  برخی معتقدند این سفرها بیشتر جنبه انتخاباتی و بازگشت به عرصه سیاست دارد،آیا این‌گونه است؟
کم لطفی می‌کنند و همه چیز را از عینک سیاسی می‌بیند.برای مثال در مسئله درگذشت والده محترم آقای دكتر، ایشان به  همه گفتند مبادا این جلسات سیاسی شود و حتی جلوی شعار‌هایی كه در برخی از مراسم داده می‌شد را به شخصه می‌گرفتند ولی وقتی دیگر مردم از ایشان استقبال می‌كنند كه مقصر ما و آقای احمدی‌نژاد نیستیم.

  جلسات یاران احمدی نژاد در این ساختمان(ولنجك) برگزار می‌شود؟ساختار اینجا چگونه است؟ 
بله، جلسات اینجا برگزار می‌شود وفقط اعضای دولت قبل حضور ندارند بلكه جلسه‌های علمی با علما، روحانیون و دانشگاهیان برگزار می‌شود  و در مورد مباحث انقلاب و مبانی ارزشی بحث می‌شود و مسائل سیاسی به ندرت مطرح می‌شود.

  تصمیم گیری‌های سیاسی چطور؟
 سیاسی کاری نداریم و تنها روی مبانی انقلاب كار می‌كنیم .برای مثال روی رابطه مردم و حکومت بحث می‌شود که ما به عنوان یک حکومت اسلامی چه باید بكنیم ودر یك كشور اسلامی‌مردم چه حقوقی دارند.

  به نظر می‌رسد احمدی نژاد قصد بازگشت به سیاست از طریق انتخابات سال آینده را دارد، درست است؟
خیر ایشان اصلا در فاز انتخابات نیست و به عرصه ورود هم نمی‌كند.ایشان می‌گویند باید مبانی انقلاب زنده بماند و طرح و حفظ شود.

  اهالی سیاست چطور؟ برای بازگشت به قدرت سراغ او نیامدند؟
خیر بحثی تا كنون نشده است و تنها اظهار نظر‌هایی می‌شود و در آن به نظر می‌رسد برخی مواضع‌شان تند شده است و موازین را از دست داده است و تهمت می‌زنند و برخی هم كه مواضع تندی داشتند،حال متعادل‌تر شدند. فضای سیاسی کشور متغیر است و باید صبر و سعی کنیم مبانی انقلاب فراموش نشود و این درگیری‌ها نشانه این است که برخی فراموش کردند برای چه  انقلاب کردند.

  اگر تهمت می‌زنند چرا احمدی‌نژاد در برابر آنها موضعی نمی‌گیرد؟
 حجم توهین‌ها و اتهام‌ها آنقدر زیاداست كه اگر بخواهیم وارد آن شویم و پاسخ دهیم از اهداف اصلی دور می‌شویم و این اتهامات کف‌های بر آب است كه خواهد رفت.البته به برخی از اتهامات در صورت لزوم پاسخ می‌دهیم.

 اخبار سیاسی  -  قانون


ویدیو مرتبط :
تور تركیه بلیط هواپیما تركیه هتل تركیه تور لحظه آخری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ناگفته هایی جدید از سفر هاشمی به خراسان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

آیت الله هاشمی:    رای قاطع به اعتدال، مخالفت مردم با شعارهای بی محتوا بود

سفر چهار روزه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به مشهد روز گذشته به پایان رسید. خراسان سال‌هاست که حیاط خلوت آیت‌الله برای دوری از پایتخت، استراحت و زیارت است؛ رسمی که دو سالی بود آیت‌الله به دلیل فضای به‌وجودآمده در کشور آن را تا چهار روز پیش به تاخیر انداخته بود و از چهارشنبه گذشته در تالار آینه میهمان آیت‌الله واعظ ‌طبسی شد.

اگرچه آیت‌الله هاشمی با هرگونه استقبال «به‌خصوص استقبال مردمی» در بدو ورود خود مخالفت کرده بود اما آیت‌الله واعظ‌ طبسی به رسم دیرین به فرودگاه رفت تا اولین کسی باشد که ورود او را به خراسان خوش‌آمد بگوید.

به غیر از واعظ، فروزان‌مهر استاندار خراسان هم به استقبال رفت. رسمی که طی سال‌های اخیر به دلیل فشار بر استانداران از یاد رفته بود.

 

واعظ آخر هفته گذشته میزبان دوست قدیمی خود بود. در جلسات کنار دست او می‌نشست و در دیدار آیت‌الله با علما و روحانیون مشهدی از دوست دیرینه خود تجلیل کرد. او حتی در خلال صحبت‌هایش از آنچه به آیت‌الله گذشته ابراز ناراحتی کرد و گفت: «متاسفانه سال گذشته توفیق آن را نداشتیم که در خدمت آیت‌الله هاشمی باشیم. خوشحالم که امروز آیت‌الله هاشمی در جمع ماست. دو سال از آخرین سفر ایشان به مشهد می‌گذرد و امیدوارم که بتوانیم از محضر ایشان استفاده کنیم.» واعظ گفت که «جهان آبستن حوادث جدید است»

 

و ابراز امیدواری کرد که با عنایت خداوند و تقدیر حکمت‎آمیز مقام معظم رهبری آنچه در آینده رخ می‌دهد در جهت سود ملت باشد. نماینده ولی‌فقیه در خراسان پیام حماسه بزرگ سیاسی را نشان دادن هوشمندی ملت عنوان کرده و گفت: «انتخابات این دوره پیام مهمی برای قدرت‌های سلطه‌گر داشت. این حماسه نشان داد که ما باید از بیان شخصیت‌های علمی، انقلابی و متفکران اسلامی استفاده کنیم.»

 

حکایت یک دیدار عجیب

یک روزی از اقامت آیت‌الله هاشمی در تالار آینه گذشت که دیدارها کم‌کم شروع شد. حجت‌الاسلام شوشتری و فروزان‌مهر استاندار خراسان از اولین کسانی بودند که به دیدار آیت‌الله آمدند. استاندار گزارشی کلی از وضعیت استان داد. کم‌کم وقت نماز می‌رسد. حاضران نمازشان را به آیت‌الله هاشمی اقتدا می‌کنند. چند دقیقه‌ای از نماز گذشته بود که علم‌الهدی امام‌جمعه موقت مشهد برای دیدار با هاشمی وارد تالار آینه می‌شود. دیداری غیرمنتظره که تنها چند دقیقه طول کشید و با صرف ناهار در کنار هاشمی و چند جمله خوش‌وبش به پایان رسید. اما در کنار این دیدار، گپ چند دقیقه‌ای مهدی هاشمی با علم‌الهدی در هنگام خداحافظی توجه همه را به خود جمع کرد. آیت‌الله شیرازی و حجت‌الاسلام راشد یزدی از دیگر علمایی بودند که روز دوم به دیدار هاشمی آمدند.

 

جنتی در سرای خادمان، هاشمی در تالار آینه

دیدار علم‌الهدی منتقد همیشگی آیت‌الله در تالار آینه در حالی بود که احمد جنتی نیز که برای زیارت به مشهد رفته بود، سرای خادمان «محل اقامت خود» را ترک نکرد تا مبادا چشمش به چشم هاشمی بیفتد.

 

دیدارها در تالار آینه در عصر چهارشنبه گذشته هم ادامه داشت. همه می‌خواستند با آیت‌الله دیدار کرده و از دغدغه‌هایشان بگویند. دیدار با صنعتگران و کارآفرینان استان خراسان اولین دیدار رسمی هاشمی در تالار آینه در سفر روز دوم بود. صنعتگران هاشمی را استاد سازندگی می‌خواندند و خطاب به او از رنج‌هایی که در سال‌های اخیر کشیده‌اند می‌گفتند. 

 

از امیدشان گفتند و این‌که آمادگی دارند با تمام وجود در خدمت دولت اعتدال و عقلانیت باشند تا اقتصاد را از شرایط فعلی خارج کنند. هاشمی هم با ابراز امیدواری از آینده از همه خواست به دولت عقلانیت برای پیشبرد اهداف کمک کنند.

 

البته هاشمی تاکید کرد که برون‌رفت از وضعیت فعلی کار سختی نیست. او از تجربه‌اش پس از دوران جنگ هشت ساله گفت. او تاکید کرد که امروز شرایط راحت‌تر است. او گفت که برای درست کردن شرایط احتیاجی به سرمایه‌گذاری سنگین نیست. بلکه تشکیل کابینه فراجناحی و تعامل با دیگر کشورها می‌تواند خیلی زود کشور را از شرایط بحران خارج کند.

 

هاشمی به صنعتگران گفت که راه روشنی در پیش داریم. با وجود آن‌که خیلی‌ها تلاش کردند مردم را به سوی دیگر بکشانند اما دیدیم که مردم با انتخاب خود نشان دادنند که چه می‌خواهند.

 

4 دیدار در یک روز

جوانان اصلاح‌طلب، اهل سنت، اعضای ستاد روحانی در مشهد و روحانیون و علمای مشهد از دیگر گروه‌هایی بودند که پنجشنبه گذشته و در سومین روز به دیدار آیت‌الله رفتند. دیداری‎هایی که به دلیل کمی وقت از صبح زود شروع و تا ساعت 11شب به طول انجامید.

 

دیدارهایی که مانند روز چهارشنبه بیشتر به سختی‎هایی که در این هشت ساله بر ملت رفته بود گذشت و این‌که امیدها به دولت عقلانیت و تدبیر گره خورده است.

 

امینی مسئول ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در مشهد هم از جمله کسانی بود که به عنوان سخنران در جمع اعضای ستاد روحانی، پیروزی24خرداد را پیروزی مجدد آرمان‎های امام عنوان کرد و با ابراز تاسف از کشیدن بعضی خط و نشان‌ها از سوی بعضی افراد برای دولت تدبیر و امید گفت: «متاسفانه بعضی تنها در پی خط‌ونشان کشیدن هستند.

 

این افراد پاک‌ترین مسئولان را جاسوس و فتنه‌گر خطاب می‌کنند. حتی یک پیام تبریک هم بر نمی‌تابند. همه این‌ها در حالی است که مردم با رای خود وزن این افراد را مشخص کرده‌اند. اما این‌ها که در اقلیت هستند باز خود را نماینده مردم می‌پندارند. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که آقای روحانی نسبت به این خط و نشان‌ها موضع‌گیری کند.» استاندار سابق سیستان و بلوچستان در پایان ابراز امیدواری کرد که دولت ترکیبی از نیروهای کارآمد را برای کابینه خود برگزیند. بعد از صحبت‎های امینی و تیمورعلی عسگری نوبت به آیت‌الله رسید. هاشمی ترجیح داد در جمع 100 نفره اعضای ستاد روحانی نزدیک به 40 دقیقه ایستاده سخن بگوید.

 

او انتخابات این دوره را یک حادثه استثنایی و عجیب خواند. به گفته هاشمی حادثه آن‌قدر عجیب و استثنایی بود که حتی اهل سنت که در مرزها ساکن هستند نزدیک به 85‌درصد در انتخابات شرکت کرده‌اند و البته رای بالایی به گزینه‌ای که امروز رییس‌جمهوری منتخب است داده‌اند.

 

هاشمی این میزان آگاهی را متحیر‌کننده خواند و گفت: «این انتخابات نشان داد که صاحب‌نظران و تحلیل‌گران مردم ما را به‌خوبی نمی‌شناسند. رای به نامزد پیروز در روستاهای کوچک به رغم تلاش بعضی نهادها در جهت خاص، نشان داد که مردم حتی در کوچک‌ترین روستاها هم به هوشیاری رسیده‌اند.» وی در ادامه با تاکید بر این‌که «مردم امروز از افراط و تفریط خسته شده‌اند» گفت: «مردم از افراط و تفریط متنفر هستند.

 

مردم از این‌که سرنوشتشان به شعار منتهی بشود ناراحت هستند. مردم انتظار دارند که دولت عقلانی حرکت کند و با شعار همه‌چیز را به باد ندهد و با اظهارنظرهای تند دشمن‌تراشی نکند.» هاشمی همچنین در دیدار با اهل سنت سیستان از حضور آنان در انتخابات تشکر کرد.

 

روحانی آبروی روحانیت را تقویت کند

دیدار با علمای مشهد از دیگر برنامه‌های سفر هاشمی به خراسان بود. دیداری که آیت‌الله واعظ هم دوشادوش هاشمی در آن حضور داشت. در ابتدای مراسم واعظ به هاشمی خیر‌مقدم گفت و این‌که از بودن او در مشهد بسیار خرسند است و از اتفاقات سال‌های نه چندان دور گلایه کرد. بعد از صحبت‌های واعظ‌طبسی، هاشمی با اشاره به انتخابات اخیر و انتخاب روحانی گفت: «انتخاب روحانی یک پیشامد خوب بود که باید از آن به‌خوبی بهره ببریم. با انتخاب روحانی می‌توانیم آبروی انقلاب، اسلام و روحانیت را تقویت کنیم. ما باید از فرصت به دست آمده استفاده کنیم.» 

 

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «در این هشت سال به دلسوزان نظام سخت گذشته است» گفت: «اگر این انتخابات به این خوبی پیش نمی‌رفت فضا جور دیگری بود. ما خیلی از علما را می‌بینیم که در گذشته با آنان بد رفتار شد. اما بعد از انتخابات مردم با دید بهتری به ما نگاه می‌کنند. ببینید چقدر زود فضا عوض شد. مردم امروز احترامشان به روحانیت را بروز می‌دهند. مردم فهمیده‌اند که چه خبر است و آدم‌های دیگر چطور عمل می‌کنند.» هاشمی در ادامه گفت: «این انتخابات برای روحانیت یک آبروی جدید به وجود آورد. اما اگر نگذارند کار شود ضررش را نمی‌توان جبران کرد.» 

 

دیدار روحانیون مشهد با هاشمی در حالی بود که جمعی از روحانیون تهران نیز از سوی روحانی مامور بودند پیام تشکر رییس‌جمهوری منتخب از علمای مشهد را به گوش آنان برسانند. هاشمی در آخرین روز سفر خود روانه بیت آیت‌الله وحید خراسانی شد تا دیداری با این مرجع تقلید داشته باشد. شاید هم می‌خواست از باب حمایتی که برای حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری از آیت‌الله داشت تشکری کند.

 

مهم‌ترین اظهارات هاشمی در سفر به خراسان

ارثیه‌ای که از احمدی‌نژاد مانده کار را بسیار دشوار کرده است.

باید به دنبال تعامل با دیگر کشورها باشیم.

تعامل به معنای امتیاز دادن نیست بلکه به معنای انجام کار با تدبیر است.

دست آدم‌های هیاهو‌گر را باز گذاشته‌اند. باید جلوی این‌ها که حتی در حوزه هم وجود دارند گرفته شود.

باید در رفتار و سیاست‌هایمان تغییر ایجاد کنیم.

مردم نابسامانی‌ها را سخت قبول می‌کنند.

باید دست روحانی را در تشکیل کابینه فراجناحی باز بگذاریم.

این انتخابات برای روحانیت یک آبروی جدید به وجود آورد.

فشار هنوز از روی ما برنداشته شده اما لحن رسانه‌های دنیا با ما عوض شده است دیگر نمی‌توانند بگویند ایران انتخاباتش فرمایشی است.

اگر انتخابات به‌خوبی پیش نمی‌رفت فضا جور دیگری می‌شد.

بدون هیچ حادثه‌ای انتخابات به این عظمت برگزار شد. این خود نشان از توجه نظام به افکار عمومی است.

مسئولان کشور باید بدانند که اگر تعهدی به مردم می‌دهند اگر به آن عمل نکنند حرام است.

وعده نادرست دادن حرام است.

امیدوارم مانع نشوند تا مدیران راه درست را بروند. اگر غیر از این باشد ظلم به مردم می‌شود.

هیچ دلیلی ندارد به‌گونه‌ای رفتار کنیم که این همه تحریم‌ها سخت شود.

این چه مدیریتی بود. بوق و کرنایش گوش مردم را کر کرده است.

مردم بدون هیچ تنشی کار خود را کردند و البته مسئولان هم کمابیش همکاری کرده و آلوده نشدند.

مردم از افراط و تفریط متنفر هستند. راه روشنی در پیش داریم.

اگر اتفاقات اخیر نمی‌افتاد سردترین انتخابات اخیر را داشتیم.

هیچ‌وقت کشور را این‌قدر آرام ندیدم.

مردم از شرایط سخت به‌خوبی عبور کردند.

راه کشور از سازندگی می‌گذرد.

پس گرفتن قطعنامه آسان نیست اما شدنی است.

روزنامه بهار