اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ناگفته‌هایی از حادثه برای شمشیرباز و همراهانش



اخبار,اخبار اجتماعی,احسان غفاری


 اخباراجتماعی - ناگفته‌هایی از حادثه برای شمشیرباز و همراهانش

این سه نفر رفقای صمیمی بودند و جمعه قبل از حادثه، سواری پرشیا متعلق به مهدی حسینی را با قطار به بندر عباس برده و از آنجا برای خرید به قشم و چابهار رفته بودند

بعد از ظهر روز یكشنبه 14 اردیبهشت 93، اطراف مسجد جامع شهرك غرب نسبتا شلوغ است و پلاكاردها و تاج گل‌های زیادی در مسجد به چشم می‌خورد كه روی تمام آنها فوت ناگهانی جوان ناكام «احسان غفاری» به خانواده‌اش تسلیت گفته شده، احسان همان همسفر 29 ساله حامد صداقتی و مهدی حسینی است كه پس از این حادثه بیشتر با نام شناسنامه‌یی‌اش «محمدعلی» از او نام برده می‌شود، جوانی كه حوالی غروب چهارشنبه هفته گذشته در حمله افرادی كه تحقیقات اولیه پلیسی از شرور بودنشان حكایت دارد، كشته شد و تاكنون از دو همراه دیگرش اطلاعاتی در دست نیست.

خبرنگار اعتماد پس از مراسم ختم با یكی از نزدیكان «احسان» که تاكید كرد كه نامی از او برده نشود، به گفت‌و‌گو پرداخت داد. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است كه در آن از اینكه هیچ یك از مسئولان با این خانواده ابراز همدردی نكرده‌اند، انتقاد شده است.

كمی از محمدعلی بگویید و اینكه چه زمانی از این حادثه مطلع شدید؟
تك پسر بود و یك خواهر دیگر هم داشت، محمدعلی اسم شناسنامه‌یی‌اش بود و اطرافیان احسان صدایش می‌كردند، فوق‌دیپلم كامپیوتر داشت و در كارخانه پدرش كار می‌كرد و در میان دوستان و آشنایان به عنوان فردی ساكت و آرام شناخته می‌شد و ما تعجب كردیم كه چرا برای احسان باید چنین اتفاقی رخ دهد.

 

حوالی ساعت 10:30 چهارشنبه شب یكی از مسوولان پلیس استان سیستان و بلوچستان با پدر احسان تماس گرفته و گفتند كه در جریان یك تصادف جنازه‌یی كشف كرده‌اند و در كنار آن نیز این تلفن همراه و مدارك شناسایی فردی به نام «مهدی حسینی» بوده. در واقع آن‌طور كه من اطلاع دارم نیروهای پلیس ابتدا گمان می‌كردند جسد كشف شده متعلق به مهدی حسینی است و از تلفن همراه احسان شماره‌یی كه با نام پدرش ثبت شده بود را گرفته و موضوع را اطلاع دادند.

بعد از این خبر خانواده احسان چه كردند؟
روز پنجشنبه به زاهدان و سپس برای شناسایی جسد به خاش رفتند، پیش از آنها ظاهرا از آشنایان حسینی نیز به سردخانه رفته اما هویت جسد را تایید نكردند كه پس از آن خانواده احسان به آنجا رفتند كه مشخص شد فردی كه به قتل رسیده احسان بوده است. پس از این ماجرا خانواده غفاری به دادسرای خاش رفته و شكایت خود را ثبت كردند و با همكاری پزشكی قانونی خاش و فرودگاه زاهدان پیكر احسان به تهران منتقل شد.

چند گلوله به او شلیك شده بود؟
آن‌طور كه من اطلاع دارم یك گلوله به زانوی چپ احسان اصابت كرده و از زیر گوشش وارد شده و از شقیقه خارج شده است.

از دو همراه دیگر احسان خبری ندارید؟
اینكه آنان چه سرنوشتی دارند و كجا هستند خیر، و آخرین اطلاعی كه ما از آنان داریم مربوط به پیش از حادثه و حدود یك ساعت قبل از وقوع آن است و آن‌طور كه مادرش تعریف می‌كند، احسان با او تماس گرفته و گفته كه در حال حركت به سمت زاهدان است و تا ساعتی دیگر به آنجا می‌رسد.

دوستانش را می‌شناختید؟ برای چه به سفر رفته بودند؟
این سه نفر رفقای صمیمی بودند و جمعه قبل از حادثه، سواری پرشیا متعلق به مهدی حسینی را با قطار به بندر عباس برده و از آنجا برای خرید به قشم و چابهار رفته بودند و چون تعریف چهارراه رسولی در زاهدان را شنیده بودند تصمیم داشتند برای خرید و یافتن كفش ورزشی خوب به زاهدان سفر كنند و پس از آن در روز جمعه‌یی كه گذشت با قطار به تهران بازگردند.

گفتید برای خرید رفته‌اند، آیا ممكن است سرقت بهانه‌یی برای این اتفاق بوده باشد؟
پلیس آگاهی در حال تحقیق روی این موضوع است و من نمی‌توانم نظر قطعی بدهم اما آنچه مشخص است سرسوزنی از وسایل آنان كم نشده بود و لپ تاپ، آی‌پد، چند میلیون پول نقد و... همگی دست نخورده در ماشین مانده بود.

برخی خصومت شخصی را علت این اتفاق اعلام كرده‌اند، با شناختی كه از احسان و دوستانش داشتید چقدر این موضوع را محتمل می‌دانید؟
همان‌طور كه گفتم این سه نفر از دوستان صمیمی یكدیگر بودند و از طرفی احسان ورزشكار (والیبالیست) بود و روحیاتش هم به گونه‌یی نبود كه اهل دعوا و نزاع باشد، حامد هم قهرمان شمشیربازی و مهدی وكیل بود و به نظر نمی‌رسد ظرف چند ساعت خصومت شخصی سبب رخ دادن چنین اتفاقی در میان آنان شود به ویژه آنكه احسان در آخرین تماس با مادرش نیز شرایطی عادی داشته و از خوب بودن اوضاع خبر داده اما در كل ما منتظر اعلام نتایج تحقیقات پلیس آگاهی هستیم.

 

پلیس اعلام كرده كه تنها یكی از چندین فرضیه مطرح شده در این خصوص بحث شخصی بودن ماجراست و فرضیه‌های دیگری نیز وجود دارد و من معتقدم كه پلیس با انجام یك‌سری تحقیقات و بررسی صحنه و... می‌تواند به این موضوع پی ببرد.

 

در اینجا موضوعی كه اطلاع دارم سبب رنجش خاطر خانواده غفاری نیز شده است سخنی است كه یكی از مسوولان شهرستان خاش به زبان آورده، او علت این حادثه را خصومت و درگیری شخصی اعلام كرده بود و گلایه ما از ایشان این است كه با توجه به جایگاه حقوقی‌ای كه دارند چرا پیش از اعلام نظر رسمی و نتایج تحقیقات، چنین صحبتی كرده‌اند؟ به نظر ما این‌طور صحبت كردن به نوعی فضاسازی برای سلب مسوولیت از خود است. در ضمن اگر نتایج تحقیقات نیز اعلام شده باشد به نظرم منطقی نیست كه به جای آنكه آن را به خانواده غفاری اطلاع دهند در فضای عمومی منتشر كنند.

اطلاع دارید كه آیا تاكنون گروهك‌های تروریستی مسوولیت این اقدام را پذیرفته‌اند یا خیر؟
تاكنون خیر، البته اگر گروهكی این كار را كرده باشد باید آن را اعلام كند تا به عنوان مثال از این طریق خود را مطرح یا سهم خواهی كند.

شكایت‌تان به كجا رسیده؟ كمیته‌یی هم در كمیسیون امنیت ملی مجلس برای بررسی این موضوع تشكیل شده است، تماسی با شما داشته‌اند؟
شكایت‌مان در دادگستری خاش ثبت شده و چند تماس هم برای پیگیری موضوع از اداره آگاهی بوده و آن‌طور كه ما می‌دانیم تا زمانی كه با شما صحبت كرده‌ام تماس دیگری نبوده است. در حقیقت توقع داشتیم كه حداقل یكی از مسوولان یا نماینده‌یی از سوی آنان در مجلس ترحیم حاضر می‌شد و برای آرامش خاطر خانواده‌اش هم كه شده به آنان تسلیت می‌گفت اما این‌طور نبوده یا حداقل خانواده غفاری از آن بی‌خبرند البته ما به مسوولان اعتماد داریم و منتظریم تا تحقیقات‌شان كامل شود.

خانواده غفاری در چه شرایطی هستند، از خواسته آنان خبر دارید؟
طبیعی است كه در شرایط خوبی نیستند، پدری كه بازنشسته ارتش است و 30سال برای تنها پسرش زحمت كشیده چه حالی می‌تواند داشته باشد؟ آنها خواستار پیگیری موضوع هستند و قصد ندارند از این حادثه سوءاستفاده‌یی صورت بگیرد و تنها خواسته‌شان همان‌طور كه گفتم پیگیری موضوع و یافتن حقیقت است تا اگر این اتفاق تروریستی بوده یا به دست اشرار رخ داده است، با عاملان آن برخورد و نسبت به تامین امنیت منطقه اقدام شود.

مسئولان قول دادند پیگیری كنند
دكتر اسماعیل غنیان، از اعضای خانواده حامد صداقتی نیز كه پیگیری ماجرای ناپدید شدن وی از عصر چهارشنبه هفته گذشته را بر عهده دارد، توضیحاتی را در خصوص آخرین پیگیری‌هایش ارائه كرد.

به مجلس رفته بودید، توضیح می‌دهید كه در مجلس چه اتفاقی افتاد؟
به كمیسیون امنیت ملی رفتم و گزارش و خواسته‌های‌مان را اعلام كردیم و آنان نیز به خواسته‌های ما گوش كرده و قول پیگیری دادند.

كمیسیون امنیت ملی چه قولی داد؟
آنان هیاتی را برای بررسی و رسیدگی به این موضوع تشكیل دادند و قرار شد تا نمایندگانی از این هیات به منطقه رفته و محل وقوع حادثه را از نزدیك بررسی كنند.

خواسته شما چه بود؟
تمام خواسته ما این است كه این افراد سالم نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

آخرین اطلاعات‌تان از این ماجرا چیست‌؟
تا آنجا كه به ما گفته‌اند تاكنون این افراد از مرز خارج نشده و اقدامات كنترلی نیز در مرز تشدید شده است، شاید اگر گروهی بخواهد مسوولیت ربودن این افراد را بر عهده بگیرد، منتظر هستند تا آنان از مرز خارج شوند اما این فقط یك احتمال است و ما منتظر تحقیقات پلیس هستیم.

اخبار اجتماعی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
ناگفته های حادثه منا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

همه ناگفته‌های یک حادثه +تصاویر جدید



کودکانی که قربانی بی مسئولیتی شدند

همه ناگفته‌های یک حادثه +تصاویر

فروش بلیت بیش از ظرفیت سالن، نبود نظم در محل برگزاری برنامه، عدم وجود افرادی برای کنترل ورود و خروج از سالن، نبود پزشک متخصص در بیمارستان و حضور پرستاران در بیمارستان بوعلی خرمدره، آمبولانس‌های فاقد امکانات و تجهیزات لازم و جنازه کودکی که در زمان انتقال به پزشکی قانونی زنجان از آمبولانس خارج می‌شود. حرف‌ها و دردهای پدران و مادران قربانیان حادثه «خاله شادونه» است.

 

یک هفته از حادثه دلخراش و در عین حال عبرت آموز که سوالهای زیادی را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده است، می‌گذرد. طی هفت روزی که از این حادثه می‌گذارد اظهارنظرهای مختلفی در این خصوص صورت گرفت ولی در استان یا کسی ابراز تاسف و عذرخواهی نکرد یا آنقدر دیر این اتفاق افتاد که تسلی بخش نبود.

به گزارش خبرنگار مهر از زنجان، نوگلانی که خنده بر لبانشان خشکید و قربانی بی مسئولیتی و سهل انگاری و منفعت طلبی تعدادی شدند که امروز همه مقصران به حاشیه رفته اند و پدر و مادرها را در این داغ به حال خود رها کرده اند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شاید مدیرکل ارشاد استان زنجان که در اظهار نظری خطاب به خانواده‌های داغدار گفت «بیایید ببخشید و من حاضرم به خاطر هنرمندان به زندان بروم!» تنها فردی بود که حرفی در این خصوص زد و البته رئیس کل دادگستری استان نیز اولین دستگاهی بود که قاطعانه وارد عمل شد و دستگاه قضایی را مامور رسیدگی به پرونده حادثه «خاله شادونه» کرد و به برخی مدعیان عدالت محوری یادآور شد که کودکانی که پرپر شدند عزیزانی بودند که هنوز هم مادرشان هر شب رختخواب آن را می‌اندازد و برای آنها لالایی می‌گوید. پدر بهاره شادمهر، کلید اتاق فرزندش را پنهان کرده تا مبادا همسرش به اتاق بهاره برود.

فروش بلیت بیش از ظرفیت سالن، نبود نظم در محل برگزاری برنامه، عدم وجود افرادی برای کنترل ورود و خروج از سالن، نبود پزشک متخصص در بیمارستان و حضور پرستاران در بیمارستان بوعلی خرمدره، آمبولانس‌های فاقد امکانات و تجهیزات لازم و جنازه کودکی که در زمان انتقال به پزشکی قانونی زنجان از آمبولانس خارج می‌شود. همه حرف‌ها و دردهای پدران و مادران قربانیان حادثه «خاله شادونه» است.

و از همه مهمتر عدم برگزاری جلسه هماهنگی و شورای تامین توسط مسئولان شهرستان خرمدره، نکته ای است که احمد مهدوی نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس نهم بر آن تاکید دارد و خواستار روشن شدن دلیل این امر است.

«محمد شادمهر»، پدر «بهاره» جان‌باخته شش ساله که پس از انتقال به بیمارستان آیت الله موسوی شهر زنجان فوت کرد در خصوص حوادث برنامه شادونه گفت: در حادثه خاله شادونه همه چیز فدای پول شد و مسئولان برگزاری برنامه، هیچ برنامه ریزی مناسب در خصوص آن نداشتند.

تنها چیزی که تسلی خاطر والدین را فراهم می‌کند رسیدگی به پرونده تشکیل شده است

شادمهر افزود: متأسفانه ناهماهنگی بین‌بخشی و بی‌توجهی مسئولان امر، باعث بروز این فاجعه شد و تنها چیزی که تسلی خاطر والدین را فراهم می‌کند رسیدگی به پرونده تشکیل شده است و خواسته ما برخورد شدید و قاطع عاملین است.

وی با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان فرمانداری شهرستان خرمدره در خصوص روند صدور مجوز و نحوه برگزاری برنامه افزود: در این حادثه مقصر اصلی صادرکنندگان مجوز هستند که بدون توجه به سابقه فرد مجوز برپایی جشن را صادر کرده و به هیچ عنوان نظارتی بر نحوه برگزاری مراسم نداشتند.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شادمهر، فرماندار خرمدره و شادونه را مقصر این قضیه اعلام کرد و افزود: باید تدابیر لازم برای برگزاری برنامه «خاله شادونه» از سوی فرمانداری شهرستان صورت می‌گرفت.

به گفته شادمهر، خانم ملیکا زارعی «خاله شادونه» که همیشه برنامه‌های را اجرا می‌کنند باید به حضور اکیپ کامل از پزشک و انتظامات و .. در این برنامه تاکید کرده و با مشاهده نبود چنین امکانات و نیروهای در برنامه از اجرای برنامه و ورود به سالن خودداری می‌کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وی همچنین از عدم وجود دکتر در بیمارستان بوعلی ابهر و نبود آمبولانس مناسب برای انتقال فرزندش گلایه کرد و افزود: برای انتقال فرزندم به شهر زنجان، آمبولانسی به من دادند که فاقد تجهیزات لازم بود و فردی که همراهم بود دکتر نبود و اصلا سررشته ای از پزشکی نداشت و تنها یک آمپول به فرزندم داد که تا زنجان قطره قطره به او تزریق کنم.

با بیان اینکه بعد از بروز حادثه، امکاناتی در اختیار نداشتیم که کودکان را به بیمارستان مجهز منتقل کنیم، افزود: بعد از اعزام آمبولانس به محل، مشاهده کردیم که این آمبولانس امکانات لازم را ندارد و پزشکی نیز حاضر نبود که به وضعیت افرادی همچون «بهاره» که دچار مشکل شده بودند، رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه چرا بودجه‌ای برای خرید آمبولانس برای شهرستان‌ها اختصاص نمی‌دهند، افزود: به همه ابهامات خانواده‌های داغ‌دار باید پاسخ داده شود.

شادمهر با اشاره به نبود پزشک متخصص در بیمارستان بوعلی خرم‌دره افزود: در حالی که بهاره تنفس داشت، اما به این بهانه اینکه که روز تعطیل است و پزشک ساعت 9 شیفت دارد، جان خود را از دست داد و این موضوع برای ما اصلاً قابل قبول نیست.

این پدر عزادار، با انتقاد از عملکرد مسئولان استانی و حتی کشور برای عدم ابراز تاسف از وقوع این حادثه گفت: متاسفانه در خارج از ایران اگر زنی یا بچه ای به دلیل بی توجهی مسئولی بمیرد موج پیام‌های تسلیت سرازیر می‌شود و حتی اینها در داخل کشور یک تسلیت هم نگفتند و شبکه‌های ایرانی بعد از رسانه‌های خارجی، خبر را پخش کردند.

شادمهر در ادامه با استناد به مشاهدات همسرش از روز حادثه ادامه داد: فروش بلیت بیش از حد ظرفیت سالن و حتی تا زمانی که خاله شادونه برنامه را تمام کرد، جای سئوال است که هیچ پاسخی برای آن پیدا نمی‌کنیم و نمی‌دانیم با چه منطق و مجوزی این کار انجام شده و کسی نیز مخالفتی با این موضوع نداشته و اعتراضی نکرده است.

 

در زمان برگزاری جشن هیچ گونه نظمی در سالن وجود نداشت

وی با  بیان اینکه در زمان برگزاری جشن هیچ گونه نظمی در سالن وجود نداشت، افزود: حتی امکان داشت به دلیل عدم   وجود نظم و کنترل در سالن کسی بمبی در سالن جاسازی کند یا ماده محترقه ای بندازد و آن موقع جواب مسئولان چه بود.

شادمهر که می‌خواهد ساختمان محل سکونتش را ترک کند و ساختمان را به اسم فرزندش نامگذاری کند، ادامه داد: فرماندار در دیدار با خانواده‌های داغ‌دار عنوان کرد که مدیریت سالن با شخص دیگری بود اما جای تأسف است که به این نکته توجه نمی‌شود که پس از صدور مجوز نظارت تمام مسئولیت با صادر کنندگان مجوز است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

این پدر داغ‌دار به فروش بلیت بیش از حد ظرفیت اشاره کرد و یادآور شد: چرا قبل از بروز فاجعه کسی کاری نکرد، در حالی که مادران حاضر در سالن عنوان می‌کنند که در زمان برگزاری مراسم مشخص بود مشکلی در کار است.

وی نبود عوامل نیروی انتظامی در سالن را در زمان بروز حادثه نیز مؤثر دانست و گفت: فرماندهان نیروی انتظامی عنوان می‌کنند که آن‌ها مسئول نظم سالن نبودند و مقرر بود امنیت بیرون از محل جشن را تأمین کنند.

 

فرزند من به علت نبود امکانات جان خود را از دست داد

شادمهر با تأکید بر اینکه مرگ هر کودک یعنی از بین رفتن سرمایه ملی افزود: فرزند من به علت نبود امکانات جان خود را از دست داد و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

در این میان پدر بهار شادمهر به نقل از دایی نگار صالحی کودک هفت ساله هیدجی که در محل حادثه کشته شده گفت: وقتی در مسیر حرکت به سمت زنجان و انتقال جسد به پزشکی قانونی بودیم به آمبولانس دستور داده شد نمی‌تواند از محدوده خارج شود و باید به خرمدره برگردد و جسد نگار را در وسط جاده رها کردند و از هیدج آمبولانس گرفتند و به زنجان انتقال دادند.

همچنین والدین «نگار صالحی» و «مهدی مولایی» با تاکید بر برخورد با مسببان این حادثه، خواستار تعجیل در رسیدگی به پرونده شدند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در عین حال رئیس کل دادگستری استان زنجان اظهار بی اطلاعی برخی ازمسئولان شهرستان خرم دره از اجرای برنامه خاله شادونه در این شهرخرم دره را توجیه پذیر ندانست.

جعفر گلمحمدی از رخداد اخیردر خرم دره به عنوان واقعه فوق العاده تلخ نام برد و گفت: چطور ممکن است مسئولی ازاین همه تبلیغات برای اجرای این برنامه در خرم دره اظهار بی اطلاعی کند؟     

جعفر گل محمدی افزود: تحقیقات از این رویداد ناگوار شروع و مدیر اجرایی برنامه خاله شادونه با قرار وثیقه بازداشت شده است.

واقعه تلخ خرم دره حاصل قصور و بی مبالاتی برخی مسئولان محلی و دست اندرکاران  است

رئیس کل دادگستری کل استان زنجان واقعه تلخ خرم دره را حاصل قصور، تقصیر و بی مبالاتی برخی از مسئولان محلی و دست اندرکاران این برنامه اعلام کرد و افزود: ما در این پرونده عوامل اجرایی و مسئولان نهاد و اداره‌هایی که از اجرای این برنامه آگاهی داشتند یا باید مطلع می‌شدند را مسئول این حادثه می‌دانیم.

گل محمدی  با بیان اینکه همکاران دادگستری هیچ نقشی در پیشگیری، صدور مجوز و کنترل این برنامه نداشته اند، افزود: به مسئولان قضایی شهرستان خرم دره ابلاغ شده است تا با در نظر گرفتن همه جوانب با هر فرد یا افرادی که دراین برنامه مسئولیتی داشته است در حد قصور و تقصیر برخورد قانونی کنند.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

وی با ابراز همدردی با خانواده‌های جان باختگان خرم دره ای گفت: متاسفانه در پایان برنامه خاله شادونه 3کودک فوت و 6 نفر دیگر مصدوم شدند.

برنامه «خاله شادونه» زنگ خطری بود برای مسئولان که برای برگزاری مراسم‌های جشن و سایر مراسما‌ها تدابیر خاص بیانیشند و امروز بهاره، مهدی و نگار در حالی زودتر از موعدهقربانی بی مسئولیتی و منفعت طلبی تعدادی شده اند که حقشان زندگی و آینده ای بهتر و برتر بود./مهر