اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه ظریف به نهاوندیان درباره وضعیت ریچارد فرای(+عکس)



اخبار سیاسی -  نامه ظریف به نهاوندیان درباره وضعیت ریچارد فرای

در پی درخواست رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برای انتقال پیکر ریچارد فرای، ایرانشناس آمریکایی به ایران و دفن وی در اصفهان، وزیر امور خارجه طی نامه‌ای به رئیس دفتر رئیس جمهور، خواسته است که از اقدامی که معمول می‌شود، این وزارتخانه را نیز مطلع کند.

به گزارش مهر، به دنبال پیگیری مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نسبت به انتقال پیکر ریچارد فرای، ایرانشناس آمریکایی به ایران و دفن وی در اصفهان و نامه‌نگاری با مسولان دولتی، وزیر امور خارجه طی نامه‌ای به محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور حسن روحانی، خواسته است که از اقدامی که معمول می‌گردد این وزارت را نیز مطلع کند.

متن این نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر نهاوندیان

رئیس دفتر محترم ریاست جمهوری

با سلام، احتراماً به پیوست تصویر نامه واصله از جناب آقای موسوی بجنوردی رئیس محترم مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به شماره 12050 مورخ 19/01/1393 جهت استحضار و صدور دستور جنابعالی ایفاد می‌گردد.

در نامه یاد شده درخواست شده است پیکر شادروان ریچارد نلسون فرای استاد ایران‌شناسی آمریکائی که اخیراً درگذشته است، از بیمارستانی در بوستون آمریکا به ایران منتقل شده و در اصفهان کنار مزار آرتورپوپ دفن گردد. ضمناً مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی اعلام داشته است بقیه امور، از تحویل پیکر در فرودگاه تا خاک‌سپاری مشارالیه در اصفهان را برعهده خواهد گرفت.

خواهشمند است دستور فرمائید از اقدامی که معمول می‌گردد این وزارت نیز مطلع نمائید.

محمد جواد ظریف
رونوشت: جناب آقای موسوی بجنوردی، رئیس محترم مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، جهت استحضار جنابعالی (بازگشت به نامه شماره 12050 مورخ 1393/1/19)


اخبار,اخبار سیاسی,نامه ظریف به نهاوندیان

اخبار سیاسی - مهر


ویدیو مرتبط :
حاشیه نشینان، جوانان و جنازه ریچارد فرای را دریابید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تکذیب نامه منتسب به ظریف درباره ریچارد فرای



اخبار, اخبار سیاسی,ریچارد فرای


اخبار سیاسی - تکذیب نامه منتسب به ظریف درباره ریچارد فرای

برخی سایت های خبری نامه ای منتسب به وزیر امور خارجه مبنی بر دفن پیکر ایران شناس آمریکایی در جوار مزار استادش «آرتور پوپ» در حاشیه زاینده رود اصفهان منتشر کرده اند.

یک منبع مطلع برخی اخبار منتشره مبنی بر نامه منتسب به «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه به «محمد نهاوندیان» رییس دفتر ریاست جمهوری درباره دفن پیکر «ریچارد نلسون فرای» ایران شناس آمریکایی در اصفهان را تکذیب کرد.

این منبع مطلع در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: اصولا وزیر امور خارجه از چنین حقی برخوردار نیست که چنین دستوری بدهد.

برخی سایت های خبری نامه ای منتسب به وزیر امور خارجه مبنی بر دفن پیکر ایران شناس آمریکایی در جوار مزار استادش «آرتور پوپ» در حاشیه زاینده رود اصفهان منتشر کرده اند.

ریچارد نلسون فرای، ایرانشناس و شرق شناس برجسته آمریکایی، هفتم فروردین در سن 94سالگی در شهر بوستون درگذشت.

فرای بنیانگذار کرسی مطالعات ایرانی در دانشگاه های کلمبیا و هاروارد بود و انتشارات فراوانی در ارتباط با تاریخ ایران داشت؛ از این شرق شناس به عنوان «برترین ایرانشناس معاصر جهان» یاد شده است که دکترای تاریخ خود را از دانشگاه هاروارد در سال 1946 دریافت کرد. رساله دکترای او درباره تاریخ بخارا بود.

ریچارد فرای وصیت کرده بود که پس از مرگش، او را در حاشیه زاینده رود اصفهان و در کنار قبر استادش پوپ دفن کنند.

انتشار این خبر، واکنش برخی گروه ها را در داخل کشور به همراه داشت؛ احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم اصفهان هفته گذشته در تذکری در مجلس شورای اسلامی خواستار جلوگیری از دفن ریچارد فرای در کنار زاینده رود شد.

وی گفت: «جلوگیری از دفن این فرد ضروری است، زیرا زاینده رود به رودخانه مرده رود تبدیل شده است؛ پوپ استاد ریچارد فرای که با رضا قلدر ملاقات کرده و سارق محراب یک هزار و چندساله مسجد اصفهان است که اکنون در موزه نیویورک است. وی دلال عتیقه جات بود و ریچارد فرای نیز شاگرد او است.»

21 فروردین نیز جمعی از مردم اصفهان در اعتراض به تصمیم خاکسپاری ریچارد فرای در کنار زاینده رود در کنار مقبره پوپ تجمع کردند.
  اخبار سیاسی - ایرنا