اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه سرگشاده هزار استاد دانشگاه به لاریجانی درباره وزیر علوم



اخبار ,اخبار دانشگاه ,نامه استادان دانشگاه به لاریجانی

اخبار دانشگاه - نامه سرگشاده هزار استاد دانشگاه به لاریجانی:از وزیر علوم دلجویی کنید

هزار استاد دانشگاه در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند از وزیر علوم به دلیل توهین یک نماینده دلجویی کنند.

چند هفته پیش خبر رسید رییس کمیسیون آموزش مجلس در جلسه کمیسیون در واکنش به انتصاب برخی معاونان، به رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم توهین کرده است (اینجا و اینجا) اکنون ۹۹۸ استاد دانشگاه در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستند از وزیر علوم به دلیل توهین یک نماینده دلجویی کنند. 

 

متن این نامه که نسخه ای از آن برای خبرآنلاین ارسال شده، به شرح زیر است؛

جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام

مجلس شورای اسلامی در بین ملت ایران و به ویژه دانشگاهیان از جایگاه والا و پر اهمیتی برخوردار است. مجلس تریبون خواسته ها و مطالبات مردم و نمایندگان محترم، وکیل مردم و علی الاصول حافظ منافع آنها و مدافع موکلین خود باید باشند.

 

مع الاسف اخیراً، بر اساس اخبار منتشره، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهارات به غایت توهین آمیز و دون شأن یک نماینده را در مورد وزیر محترم، دانشمند و مورد اعتماد مجلس و مورد وثوق و مقبول قاطبه دانشگاهیان، ابراز نموده اند.

 

این عبارات موهن و سخیف توهینی آشکار نسبت به وزیری است که بیش از چند روزی از جلسه رأی اعتماد وی سپری نشده است و فراتر از آن وهن جامعه دانشگاهی کشور به شمار می رود.

 

انتشار این خبر موجبات آزردگی شدید بسیاری از اعضای هیئت علمی را فراهم نموده و هتک حرمت مجلس، دانشگاه، وزیر و اعضای هیئت علمی که حامی اصلی آقای دکتر فرجی دانا بوده و هستند را به همراه داشته است.

 

این گونه سخنان را نه تنها توهین به دانشگاهیان کشور بلکه وهن جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی نیز دانسته و وابستگی گوینده این سخنان سخیف به جامعه اعضای هیئت علمی را موجب کمال شرمساری می داند. اکنون برای جبران آسیب ها و اصلاح انتصابات ناصوابی که در چندسال گذشته بر دانشگاهها رفته است باید فضای وفاق و همدلی ایجاد گردد.

 

امضاء کنندگان این نامه ضمن حمایت قاطع از مقام محترم وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و تصمیم های ایشان  که همراه و همدل با دولت تدبیر و امید است، از جنابعالی تقاضا دارند تا ضمن قرائت متن این نامه در صحن علنی مجلس از مقام محترم وزیر و جامعه علمی کشور دلجویی گردد. البته از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات انتظار می رود که  از رفتار ناشایست خود ابراز پشیمانی نموده و از جامعه علمی کشور صریحاً و بطور رسمی عذرخواهی نماید.

 

توفیق و سربلندی برای نظام جمهوری اسلامی ایران را از خداوند منّان خواستاریم.

اخبار دانشگاه -خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
شوخی لاریجانی با وزیر بهداشت در همایش هییت امناهای دانشگاه‌های علوم پزشکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه 269 استاد دانشگاه تهران به وزیر علوم


در حالی كه تعدادی از نمایندگان مجلس و در صدر آنها برخی از چهره‌های كمیسیون آموزش با جمع‌آوری امضا همچنان پیگیر استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم با دلایلی همچون «انتصابات ضعیف» هستند، 269 استاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به وزیر علوم حمایت خود را از او اعلام و از شیوه انتخاب رییس دانشگاه تهران تشكر و قدردانی كردند.

روزنامه اعتماد: در حالی كه تعدادی از نمایندگان مجلس و در صدر آنها برخی از چهره‌های كمیسیون آموزش با جمع‌آوری امضا همچنان پیگیر استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم با دلایلی همچون «انتصابات ضعیف» هستند، 269 استاد دانشگاه تهران در نامه‌ای به وزیر علوم حمایت خود را از او اعلام و از شیوه انتخاب رییس دانشگاه تهران تشكر و قدردانی كردند.

در نامه 269 استاد دانشگاه تهران به وزیر علوم آمده است: فرآیندی كه در طول هفته‌های اخیر برای تعیین رییس دانشگاه تهران به نمایش درآمد، بی‌شك حمایت بیش از پیش استادان سراسر كشور را در پی خواهد داشت. ضمنا این رویكرد با ایجاد آرامش، همدلی و وفاق در فضای دانشگاه، تداوم و اثربخشی فعالیت‌های علمی و فناوری دانشگاهیان را نیز در پی خواهد داشت.

انتصابات و تغییرات وزارت علوم در این دوره به همان اندازه كه مورد حمایت جامعه دانشگاهی بوده، به مذاق مجلسی‌ها خوش نیامده است. «ضعیف بودن انتصابات» و «بی‌توجهی به نظرات دیگران در انتصابات» از جمله دلایلی است كه مجلسی‌های پیگیر استیضاح، برای استیضاح وزیر علوم عنوان می‌كنند؛ استیضاحی كه بعد از افشای پرونده بورسیه‌های غیرقانونی دولت گذشته از سوی وزارت علوم دولت یازدهم جدی‌ترشد و به نظر می‌رسد بیشتر با اهداف و سهم‌خواهی‌های سیاسی دنبال می‌شود.

سبك و سیاق وزارت علوم در این دوره در انتخاب روسای دانشگاه‌ها با مشورت اعضای هیات علمی دقیقا نقطه مقابل شیوه انتخابی روسای دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته وزارت علوم است. مشاركت دانشگاهیان در معرفی گزینه‌های مورد تایید اكثریت به وزیر علوم و انتخاب گزینه نهایی ریاست از سوی وزیر، رضایت دانشگاهیان را بعد از هشت سال حاشیه‌نشینی و دور بودن از هرگونه مشاركت در انتخاب روسای دانشكده‌ها و دانشگاه‌ به دنبال داشته است.

استادان دانشگاه تهران در نامه تقدیر و حمایت خود از فرجی دانا نوشته‌اند: شورای منتخب اعضای هیات علمی دانشگاه تهران كه با درایت جنابعالی ایجاد شد، در هفته‌های اخیر فضای دانشگاه را از وفاق، همدلی و اعتماد آكنده كرد و باعث افزایش آرامش و انسجام در بین استادان دانشگاه شد و درایت و تدبیر آنان را به نمایش گذاشت. در ادامه این نامه با اشاره به انتخاب نیلی احمدآبادی برای ریاست دانشگاه تهران آمده است: جناب آقای دكتر محمود نیلی احمدآبادی، استاد برجسته دانشكده مهندسی متالورژی و مواد پردیس دانشكده‌های فنی كه از خدمتگزاران و یادگاران دفاع مقدس است و در سنگر علم و دانش، مراتب بالای علمی، وقار، آرامش، مدیریت و تدبیر از برجستگی‌های شاخص ایشان است، توسط شورای منتخبین مشورتی به همراه افراد عالم و شایسته دیگری پیشنهاد شدند و جنابعالی با درایت و دوراندیشی ایشان را به سرپرستی دانشگاه منصوب فرمودید. لازم است به خاطر این انتصاب شایسته ومورد وثوق خانواده بزرگ دانشگاه تهران، تشكر و تقدیر كرده و مراتب رضایتمندی و خرسندی خود را ابراز كنیم.

در این نامه با اشاره به سرپرستی چند ماهه محمد حسین امید در دانشگاه تهران بعد از پایان دوران ریاست فرهاد رهبر آمده است: همچنین بایسته است از زحمات همكار عزیز و دلسوز، استاد برجسته دانشگاه تهران، جناب آقای دكتر امید، كه در این مدت ساز و كار تشكیل شورای منتخبین مشورتی را فراهم آورد و اعضای شورای منتخبین، تشكر و قدردانی كنیم.

در پایان نامه تقدیر و حمایت 269 استاد دانشگاه تهران از وزیر علوم آمده است: جناب آقای دكتر فرجی دانا، خداوند منان را سپاس می‌گوییم كه با توفیقات الهی گام دیگری در مسیر ساختن دانشگاهی كه می‌خواهیم، برداشته شده است. استادان دانشگاه در صحنه حضور دارند و با جدیت، شكیبایی و تدبیر از جنابعالی حمایت و پشتیبانی می‌كنند و امیدوارند كه آموزش عالی، پژوهش و فناوری كشور با آرامش و همدلی و امید، صحنه شكوفایی و رشد و توسعه پایدار و سازنده برای كشور و مردم عزیزمان شود.