اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نامه خاتمی به رهبرانقلاب صحت دارد



 

 

روزنامه جمهوری اسلامی گفت که برخلاف تکذیبی که از اظهارات سید محمد خاتمی در مورد خبر ارسال نامه به رهبر انقلاب استنباط می شد منابع موثق خبر می دهند ارسال چنین نامه ای صحت دارد.



این روزنامه نوشت : خاتمی در این نامه نقطه نظرات خود را در مورد مسائل و حوادث ماه های اخیر به اطلاع رهبری رسانده و پیشنهاداتی داده که از طرف رهبری نوشتاری نجیبانه دانسته شده است.

 


سید محمد خاتمی روز چهارشنبه در جمع دانشجویان خبر ارسال نامه ای به رهبر معظم انقلاب را که رسانه های نزدیک به دولت آن را پوشش داده بودند ، تکذیب کرد .

 

 

 


ویدیو مرتبط :
بازخوانی نامه رهبرانقلاب توسط جوانان لندن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبر راه‌ ندادن خاتمی به بیمارستان به هیچ وجه صحت ندارد / تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی




  اخبار سیاسی - سیدمحمد خاتمی:
صاحبان هویت بسته سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند

روابط‌عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی: رییس موسسه بین‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، گفت: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز به جهنم تبدیل‌شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «سیدمحمد خاتمی» در هفتادو‌نهمین نشست ماهانه بنیاد باران که به مناسبت سالگرد طرح گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در محل دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شد، گفت: «وجه بسیار بارز امتیاز و تمایز انسان از سایر موجودات، تکلم است؛ البته به‌جز انسان، خدا هم متکلم است. کائنات کلام خداست. حضرت عیسی‌مسیح(س) کلام خدا و کلمه‌الله است.

 

همچنین در تعبیرات دینی ما به حضرت‌بقیه‌الله‌، تامه یعنی کلمه کامل پروردگار گفته شده است.»«سیدمحمد خاتمی» که سخنان خود را با اشعاری از مثنوی معنوی مولانا آغاز کرده بود، افزود: «کسی که از گفت‌وگو صحبت می‌کند، اولا به حرمت و اهمیت کلام ایمان دارد. ثانیا از آنجایی که انسان موجودی اجتماعی است، می‌داند که مهم‌ترین وسیله ارتباط که قوام جامعه به آن است، کلام و گفت‌وگوست. وقتی سخن از گفت‌وگو می‌شود سخن از من و دیگری و ما و دیگران است. این من و ما و آن دیگر و دیگران هرکدام عالمی دارند. در صورتی گفت‌وگو میسر و ممکن است که این عالم‌ها به روی هم گشوده باشند.»


سیدمحمد خاتمی با بیان اینکه «صاحبان عالم‌ها و هویت‌های بسته، اهل گفت‌وگو نیستند»، ادامه داد: «صاحبان هویت‌های بسته نمی‌توانند ارتباط برقرار کنند. اگر هم سخنی بگویند، سخن یکدیگر را نمی‌فهمند، یا آنگونه می‌فهمند که خود می‌پندارند و می‌خواهند. گفت‌وگو به کسانی تعلق دارد که دارای عالمی باز و گشوده باشند.

 

برای برقراری ارتباط باید عالم آنها به روی دیگران گشوده باشد.»رییس‌جمهوری پیشین ایران افزود: «صاحبان هویت و عالم بسته، تک‌گو هستند؛ چراکه دیگری را نفی و حذف می‌کنند. آنچه را می‌بینند و می‌دانند اوهام سنگواره‌شده آنهاست، یا منافعی است که در تضاد با منافع دیگران تعریف می‌شود. آنها سخن نمی‌گویند، حذف می‌کنند. اگر قدرت دارند سرکوب و اشغال می‌کنند و به بردگی می‌کشند. اگر قدرت کمتری دارند، ترور می‌کنند.

 

خشونت از اینجا زاده می‌شود.»خاتمی تاکید کرد: «وقتی اساس رابطه خشونت شد، زمین به جهنم مبدل می‌شود؛ چنانکه امروز شده است. صاحبان عالم و هویت بسته، دین، هنر، اندیشه و همه دستاوردها و پدیده‌های مهم الهی و انسانی را در خدمت اوهام یا منافع خویش می‌گیرند. امروز وقتی صحبت از گفت‌وگوی تمدن‌ها، فرهنگ‌ها و دین‌ها می‌شود، باید بپرسیم چه کسانی دین‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها را نمایندگی می‌کنند، چه کسانی می‌توانند این نمایندگی را داشته باشند و چه کسانی می‌توانند گفت‌وگو کنند.»


«سیدمحمد خاتمی» با نام‌بردن از «داعش»، «صهیونیسم» و «نومحافظه‌کاران غربی» به‌عنوان «گروه‌هایی که اهل گفت‌وگو نیستند و صلاحیت نمایندگی ادیان خود را ندارند»، افزود: «صهیونیسم، نماینده و سخنگوی دین یهود نیست. داعش نماینده و سخنگوی تمدن اسلامی و مسلمانان نیست؛ چنانکه نومحافطه‌کاران نماینده تمدن غرب و فرهنگ مسیحیت نیستند.

 

طبیعی است که در این عرصه هنرمندان، متألهان، اندیشمندان و متفکرانِ «گشاده‌عالم» و صاحب عالم گشوده هستند که می‌توانند گفت‌وگو کرده و نمایندگی ادیان و فرهنگ‌ها را داشته باشند. گفت‌وگوی تمدن‌ها هم مورد اهتمام و توجه این بخش جامعه‌بشری قرار گرفت.»سیدمحمد خاتمی ادامه داد: «گرچه، چون وجدان بشر امروز این را می‌خواست، بسیاری از سیاستمداران هم که اهل گفت‌وگو نیستند به ناچار گفت‌وگوی تمدن‌ها را تایید کردند؛ ولی در عمل، قدرتمداران و سیاستمداران به جنگ دامن‌زدند. آنچه که بعد از 11سپتامبر پیش آمده است، خود حجت موجهی است بر اصالت و درستی گفت‌وگو و نیاز جامعه بشری به آن.»


او در پایان افزود: «امروز بیش از پیش، هم نیاز جامعه‌بشری و هم لزوم گفت‌وگو برای رهایی از وضعیت فعلی قابل‌بحث است. به‌نظر من، وجدان بشری امروز بیش از گذشته مشتاق گفت‌وگوست و از خشونت، ناامنی و تحقیر انسان بیش از گذشته به ستوه آمده است. اگر بشر دقت کند و ما بتوانیم توضیح بیشتری بدهیم، به این نتیجه خواهد رسید، یا به نتیجه‌ای که رسیده است بیشتر ایمان خواهد آورد که زمان را باید با گفت‌وگوی معطوف به تفاهم تلطیف کرده، از خشونت آن کاسته و با طرح و دامن‌زدن به گفت‌وگو، سیاستمداران قدرتمدار و خودپرست را یا از صحنه بیرون کرده، یا به انزوا کشاند یا دست‌کم آنها را وادار کند به حقیقت و زیبایی تن دهند.»

رضوی‌یزدی:
خبر راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان صحت ندارد
  عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه نامه این تشکل به رهبری در مورد سلامت ایشان انعکاس خوبی داشته است، گفت: «شایعه راه‌ندادن خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری صحت ندارد.»حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوی‌یزدی، درخصوص جلسه اخیر شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز گفت: «این جلسه شب دوشنبه و به ریاست سیدمحمد خاتمی برگزار شد.»او با اشاره به نامه مجمع روحانیون مبارز به مقام‌معظم‌رهبری گفت: «مجمع روحانیون مبارز مصوب کرده بود تا خدمت رهبری پیامی به مناسبت سلامتی‌شان بدهد و با امضای آقای خاتمی باشد چراکه آقای خاتمی علاقه‌مند بودند این نامه با امضای خودشان باشد.»

 

عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز با تاکید بر اینکه این نامه انعکاس خوبی داشته است، گفت: «این نامه می‌تواند حرکت بسیار خوبی در فضای سیاسی کشور باشد. البته مشاهده کردیم که برخی از افراد نیز خواستند این حرکت را تخطئه و ایرادگیری‌هایی کنند اما ایرادات قابل‌توجهی نبود و نتوانست اصل کار را به حاشیه براند.»رضوی‌یزدی در پاسخ به این سوال که برخی از رسانه‌های اقتدارگرا شایعه کرده‌اند که آقای خاتمی به بیمارستان محل بستری رهبری رفته اما وی را راه نداده‌اند؟ گفت: «این مساله به‌هیچ‌وجه صحت ندارد.»

 

                                     ..............................................................

 

  سید مهدی طباطبایی: نمی‌گذارند خاتمی حرفش را بزند
تشکر استاد اخلاق از نامه خاتمی به رهبر انقلاب

«نمی‌گذارند خاتمی حرفش را بزند.» این چكیده سخنان روز گذشته حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی درباره رفتار برخی نسبت به نامه خاتمی بود. نامه‌ای غافلگیر‌كننده برای تندروها. اما باز هم دست از تلاش خود بر نداشته و كمر به تحریف و تضییع آن بستند تا شاید یك بار دیگر مجمع روحانیون و در راس آن سیدمحمد خاتمی را منزوی كنند. اما نه مجمع روحانیون و نه خاتمی منزوی شدند و نه آن نامه از نظرها غافل ماند تا سیدمحمد رضوی یزدی، عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز درباره آن بگوید: «برخی از افراد خواستند این نامه را تخطئه كنند و ایرادگیری‌هایی كنند اما ایرادات قابل توجهی نبود و نتوانست اصل كار را به حاشیه براند.»

 

اخبار,اخبارسیاسی,سیدمحمد خاتمی

 

روز گذشته پس از آنكه برخی اصولگرایان تندرو سعی در تحریف ماجرای نامه مجمع روحانیون مبارز با امضای خاتمی به مقام معظم رهبری داشته و آن را بی‌نتیجه خواندند، تنی چند از اعضای مجمع روحانیون مبارز و همچنین جامعه روحانیت مبارز در تقدیر و تجلیل از این نامه روبه‌روی افراطیون ایستادند. حجت‌الاسلام سیدمحمد رضوی یزدی، عضو شورای مركزی مجمع روحانیون مبارز كه تا حدودی در جریان نحوه تنظیم و انتشار این بیانیه قرار داشت،

 

گفت: «مجمع روحانیون مبارز مصوب كرده بود تا خدمت مقام معظم رهبری پیامی به مناسبت سلامتی‌شان بدهد و با امضای آقای خاتمی باشد چراكه آقای خاتمی علاقه‌مند بودند این نامه با امضای خودشان باشد.» وی درباره ادعای برخی مبنی بر بی‌نتیجه بودن این نامه اذعان کرد: «این نامه انعكاس خوبی داشته و می‌تواند حركت بسیار خوبی در فضای سیاسی كشور باشد. البته مشاهده كردیم كه برخی افراد نیز خواستند این حركت را تخطئه كنند و ایرادگیری‌هایی كنند اما ایرادات قابل توجهی نبود و نتوانست اصل كار را به حاشیه براند.» رضوی یزدی همچنین در پاسخ به ادعای رسانه‌های وابسته به جریان تندرو كه ادعا داشتند از ورود خاتمی به بیمارستان جهت عیادت رهبری ممانعت شده است،

 

تاكید كرد: «این شایعه به هیچ‌وجه صحت ندارد.» اما این سخنان نه فقط محدود به اعضای مجمع روحانیون مبارز كه حتی مورد تایید جامعه روحانیت مبارز نیز قرار گرفت تا یك همگرایی فراجناحی در دفاع از خاتمی اتفاق افتد. جایی كه حجت‌الاسلام سید مهدی طباطبایی در تقدیر و تشكر از بیانیه خاتمی و در انتقاد به رفتار برخی به صراحت اعلام كرد: « در مجمع روحانیون افرادی هستند كه حامی و مدافع نظام و دین و رهبری هستند. اگر بگوییم اینها با نظام مشكل دارند، توهین است. خاتمی به مقام معظم رهبری ارادت دارد. ما همیشه نیاز به هشدار رهبری معظم داریم.» این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: «از آقای سیدمحمد خاتمی به خاطر نامه‌ای كه برای سلامت مقام معظم رهبری نوشتند تشكر می‌كنم.

 

همین مجمع روحانیون كه نامه با نام آنها هم نوشته شده بود بعضی از این آقایان افرادی بودند و هستند كه مورد نظر امام بودند، افكار ایشان را می‌شناختند.» به گفته او، «در همین مجمع روحانیون افراد زیادی هستند كه از ارادتمندان رهبری هستند. در مساجد گاه می‌بینیم كه برخی از این تندروها شروع به توهین می‌كنند و بسیاری اوقات این افراد به اسم حمایت توهین می‌كنند.» طباطبایی كه اعتقاد دارد از ابتدای انقلاب تاكنون عده‌ای در تلاش برای انحراف در اندیشه امام(ره) و مسیر انقلاب برای حفظ منافع خود بوده‌اند، سخنانش را اینچنین ادامه می‌دهد: «تندروها می‌خواهند میدان را از یاران اصیل امام بگیرند.

 

كسانی كه به دنبال انحراف اسلامیت و جمهوریت امام هستند در گام اول باید كار را از دست افراد اصیل و انقلابی بگیرند. تندروها با متهم كردن، آبرو بردن و منزوی كردن افراد و یاران امام، آنها را از میدان به در كردند. حتی موجبات انحراف اندیشه‌های امام را خود همین تندروها ایجاد كردند.» وی حتی فرازی به سخنان یکی از بزرگان درباره تحلیلش از رهنمودهای امام‌خمینی(ره) زده و گفت: «اصل جمهوریت و پذیرش نقش مردم، اصل مهم در اندیشه امام، است.

 

برخی به دنبال منحرف كردن این اصل و كم كردن نقش مردم و فاصله انداختن بین مسئولان و مجریان نظام با مردم هستند. ریشه این انحراف را باز هم باید در منافع این افراد جستجو كرد كه ترس از به خطر افتادن منافعشان باعث شده است كه دست به انحراف بزنند.» به گفته طباطبایی، هركس این نظر را داشته باشد امام را نشناخته است و خطر این انحراف از سوی هركس باشد باید جدی گرفته شود.

 

 اخبار سیاسی  - شرق, آرمان