اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

نادران:یک رییس‌جمهور نباید خروس جنگی باشد و دل مردم را با خروس قندی خوش کند



الیاس نارادان, جبهه حماسه‌سازان

علاج نادران برای «اقتصاد بیمار»

سخنگوی اقتصادی جبهه حماسه‌سازان گفت: بخش اعظمی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از غفلت مسوولین از این سیاست‌هاست.

به گزارش ایسنا، الیاس نادران در سومین نشست از سلسله نشست‌های مشق حماسه که با عنوان «میزگرد تخصصی اقتصادی و آسیب‌شناسی اقتصاد کشور و ارائه برنامه‌های راهبردی جبهه حماسه‌سازان» با بیان این‌ اعتقاد که «اقتصاد ایران دارای یک بیماری است» ابراز عقیده کرد: بیماری که اقتصاد ایران از آن رنج می‌برد، تبدیل اقتصاد به یک نظام رانتی دولتی آلوده به فشار، است و باید برای برون‌رفت از این وضعیت به سمت یک اقتصاد کارآفرین، رقابتی، سالم و باثبات برنامه‌ها و راهکارهای عملی خاصی را دنبال کنیم.

وی افزود: به اعتقاد ما سیاست‌های کلی اصل 44 مدلی از مدیریت اقتصادی کشور و ساختار اقتصادی کشور را طراحی می‌کند که اگر این سیاست‌ها به طور همه‌جانبه عملیاتی شوند می‌توان معضلات اقتصادی ایران را برطرف کرد. متاسفانه اجرای این سیاست‌ها امری است که مورد غفلت قرار گرفته و به دلیل انحراف از این سیاست‌ها شاهد شرایط بد اقتصادی هستیم. بخش اعظمی از این مشکلات ناشی از غفلت مسوولین از این سیاست‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های کلی اصل 44 سیاستی است که سال‌ها برایش زحمت کشیده شده و نهادهای بسیاری درگیر تدوین و تصویب این سیاست بوده‌اند و بین کارشناسان اقتصادی نیز یک اجماع در این رابطه وجود داشته است. حال ما نقدمان بر این است که اگر سیاست‌های کلی اصل 44 به صورت جامع عملیاتی می‌شد امروزه شاهد بسیاری از مشکلات اقتصادی نبودیم.

این نماینده مجلس هم‌چنین گفت: سیاست‌های کلی اصل 44 هم ناظر به آزادسازی اقتصادی بود و هم ناظر به خصوصی‌سازی به معنای خاص ماهوی برخی از مالکیت‌های دولتی بود. این سیاست‌ها به مفهوم رقابتی کردن اقتصاد و همچنین به مفهوم ایجاد عدالت توزیعی در بین مردم و توانمندسازی اقشار مختلف جامعه بود که متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم منحصرا به بحث واگذاری‌ها توجه شد و اکثر موارد ذکر شده نادیده گرفته شد. به طور مثال در حوزه عدالت توزیعی آن‌چه که مورد نظر سیاست‌ها بود عملی نشد.

وی با بیان این‌ اعتقاد که «اقتصاد ما در شرایطی است که دولت باید به مردم ماهی بدهد و برای آن‌ها‌ ماهیگیری کند»، ابراز عقیده کرد: دولت سیاست چاوز را در پیش گرفته است، دولت با این سیاست پیش می‌رود که طبقات پایین جامعه را حفظ و بقیه طبقات جامعه را به حال خود رها کند سپس همه مشکلات را به گردن آمریکا بیاندازد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌هایی که برای رییس‌جمهور آینده مطرح می‌شود گفت: یک رییس‌جمهور نباید خروس جنگی باشد و دل مردم را با خروس قندی خوش کند.

در ادامه احسان خاندوزی یکی از سخنرانان این برنامه با بیان این‌که «آینده خوبی در انتظار اقتصاد ماست» گفت: با جمع‌بندی‌هایی که از ابعاد مختلف صورت گرفته است و با در نظر گرفتن بسترهایی که در اقتصادمان وجود دارد این نتیجه را می‌گیریم که اگر اقتصاد ایران در مقابل شوک‌هایی که از بیرون وارد می‌شود مقابله کند حتما وضعیت مطلوب‌تری در انتظارش خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از این وضعیت راهکارهای زیادی وجود دارد که عمدتا راهکارهای بلندمدت هستند.

وی تاکید کرد: نباید اقتصاد را پاشنه آشیل حوزه‌های دیگر قرار دهیم و برای گذر از مشکلات اقتصادی باید راه‌حل غیراقتصادی یافت.

عطا‌الله رفیعی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم نیز با بیان این‌که «یکی از مشکلات اساسی و بنیادین دولت‌های بعد از انقلاب اسلامی تنزل مطالبات مردم به سمت مطالبات اقتصادی بود» گفت: دولت سازندگی همه مطالبات مردم و انقلاب را به مطالبات اقتصادی تبدیل کرد. این دولت در بستری که مناسب برپایی الگوهای غربی نبود، الگوهای غربی اقتصادی را مورد نظر قرار داد و این باعث شد که به اقتصاد بیش از دیگر حوزه‌ها توجه شود.

وی با تاکید بر این‌که «بین فرهنگ و اقتصاد، باید فرهنگ برای ما ارجحیت داشته باشد» گفت: اگر بنا باشد بین این دو یکی را انتخاب کنیم قطعا فرهنگ دارای اولویت بیشتری است که متاسفانه در دوره دولت سازندگی به این امر پرداخته نشد./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آخره خروس لاری خروس شامو خروس جنگی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شعر کودکانه خروس جنگی



 

من كه به اين قشنگي ام

با پر و بال رنگي ام

يكه خروس جنگي ام

قوقولي قو قو

 

 

خروس

 

 

ببين ببين تاج سرم

ببين ببين بال و پرم

اين قد و بالا را برم

قوقولي قو قو

 

 

خروسخروس

 

 

منم خروس خوش صدا

هميشه بانگ من به پا

ببين مرا ببين مرا

قوقولي قو قو

 

 

خروس

 

 

دهم هميشه آب و دان

به مرغ و جوجه ها نشان

منم خروس مهربان

قوقولي قو قو