اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

می‌خواهم مساله‌كشدار وزارت‌علوم را خاتمه دهم



اخبار,اخبارسیاسی,وزارت علوم


 اخبار سیاسی  - می‌خواهم مساله‌كشدار وزارت‌علوم را خاتمه دهم

در سال ٦٤ با دعوت دكتر فرهادی به وزارت علوم آمدم و اگر نمایندگان سوابقم را بدانند به من رای می‌دهند

این ششمین گزینه است كه در كمتر از ١٤ ماه گذشته «فعلا» به دفتر وزارت در طبقه شانزدهم ساختمان شیشه‌یی وزارت علوم در شهرك غرب رفت و آمد دارد؛ همان ساختمانی كه می‌گویند در زمان مسوولیت او در سمت معاون طرح و برنامه برای وزارت علوم خریداری شده. «دانش آشتیانی» گزینه دولت برای وزارت علوم این روزها بیشترین زمانش را در جلسه با نمایندگان مجلس می‌گذراند؛ گلایه دارد از اینكه شخصیت و سوابقش به خوبی روشن نشده و ناخواسته و در كمتر از یك هفته از معرفی‌اش به عنوان گزینه دولت برای وزارت علوم، از او چهره‌یی سیاسی و پرحاشیه ساخته‌اند.

گفت‌وگو با وزیر پیشنهادی علوم را می‌خوانید:

‌ ‌‌ شما در شرایطی وارد عرصه شدید كه از سه وزیر قبلی دو وزیر رای نیاورده بودند و یك نفر استیضاح شده بود و حساسیت زیادی روی وزارت علوم از سوی مجلس و جریان‌های سیاسی بود، چطور و با چه نگاهی در این شرایط حاضر شدید، وارد عرصه شوید؟
این پیشنهاد در زمانی مطرح شد كه من احساس می‎كردم برای وزارت علوم و دانشگاه‌ها بحران به وجود آمده و مساله یك مساله ملی شده و فراتر از مساله وزارت علوم و دانشگاه‌هاست. من همیشه خودم را در خدمت نظام می‌دانستم و در هر دوره و هر جا كه احساس می‌كردم خطری وجود دارد وارد شده‌ام.

 

عملكرد اجرایی من این مساله را نشان می‌دهد كه در بحران‌ها و مشكلات سعی كردم اگر كاری از دستم بر می‌آید وارد شوم و در حد توانم موضوع را حل كنم. در این زمان هم وقتی دیدم چنین شرایطی به وجود آمده و از طرفی دولت هم مصرانه از من خواست شما بیایید چون شما با توجه به سوابق اجرایی بالایی كه دارید می‌توانید با مجلس تعامل داشته باشید و مشكل را حل كنید، قبول كردم و وارد شدم.

‌ ‌‌ برنامه شما برای تعامل بیشتر با مجلس چیست؟
بحث تعامل با مجلس دو مرحله دارد؛ یك مرحله قبل از رای اعتماد است. یك مرحله بعد از رای اعتماد است. تعامل ما با مجلس قبل از رای اعتماد این است كه حضور بیشتری در مجلس داشته باشیم و بتوانیم با نماینده‌های بیشتری صحبت كنیم و برنامه‌ها و بینش و تفكری كه می‌خواهیم با آن وزارتخانه را اداره كنیم را تشریح كنیم و از سوابق ‌مان بگوییم.


در مرحله دوم نیز باید با تعامل با مجلس و تشریح مشكلات آموزش عالی و در نظر گرفتن دغدغه‌های نمایندگان محترم برنامه‌های مناسبی ارایه داد كه نمایندگان محترم از آن پشتیبانی كرده و امكان اجرای آن را برای وزیر فراهم كنند. نمونه بارز این تعامل را در دوره قبل مسوولیتم با نمایندگان مجلس محترم داشتم.

‌ ‌‌ ارزیابی‌تان از رای مجلس و جلسه روز سه‌شنبه چیست؟
اگر نماینده‌های محترم مجلس سوابق من را بدانند مطمئنم آن كسانی كه قصد خدمت به كشور و توسعه و نظام كشور را دارند حتما با من موافق خواهند بود. از طرفی با تعاملی كه با نماینده‌های محترم مجلس دارم و سابقه‌یی كه در طول بعد از انقلاب در آموزش عالی داشتم اگر نمایندگان مجلس هم شناخت كافی از من، رفتارها و عملكردم داشته باشند، مطمئن هستم به این نتیجه می‌رسند كه می‌توانم مساله كشدار جاری در وزارت علوم و دانشگاه را خاتمه دهم.

‌حساسیت زیادی در این دوره روی وزارت علوم و انتخاب وزیر وجود داشت. ریشه این حساسیت‌ها را در چه می‌دانید و چقدر به مجلس و نماینده‌ها بابت این حساسیت حق می‌دهید؟
حساسیت وزارت علوم بر كسی پوشیده نیست. وزارت علوم وزارتخانه كلیدی است كه نقش عمده‌یی در توسعه كشور دارد، این حساسیت‌ها به همین دلیل وجود آمده است. به خصوص اینكه فضا بعد از چند جلسه رای اعتماد و استیضاحی كه به وجود آمد فضای مناسبی نبود و مسیر درست خود را طی نكرد.

وزارت علوم و دانشگاه‌ها آلوده جریان‌های سیاسی شد و برخی تلاش كردند این وزارتخانه را به سمت جریان‌های سیاسی بكشانند، در حالی كه این كار سم مهلكی برای توسعه علمی كشور است. حساسیت همه، چه نماینده‌های محترم و دولت بر این است كه دانشگاه و وزارت علوم در مسیر اهداف نظام حركت كند. مهم‌ترین مساله نظام در حال حاضر این است كه دانشگاه‌ها در مسیر توسعه كشور قرار گیرند.

‌ ‌‌ اخیرا یك سری از نامه‌ها و اسناد مبنی بر امضای شما پای نامه حمایت از تحصن نمایندگان مجلس ششم از سوی یك سری از رسانه‌ها منتشر شده است، این موضوع را قبول دارید؟
اینها كذب محض است. آن نامه را برخی معاونان وزرا امضا كرده بودند و اصلا من در آن موقع معاون نبودم و به‌شدت تكذیب می‌كنم. من در آن زمان نه نامه‌یی نوشتم و نه در تحصنی شركت كردم. به‌شدت این موضوع را تكذیب   می‌كنم.

‌ ‌‌ حضور شما در سمت‌های اجرایی در وزارت علوم از چه زمانی بود؟ بخشی از حاشیه‌ها پیرامون شما به این موضوع بر می‌گردد كه جریان‌های مخالف می‌گویند شما در دوران اصلاحات با دكتر معین به وزارتخانه آمدید.
ورود من به وزارت علوم در سال ٦٤ با دعوت دكتر فرهادی بود. آن زمان وقتی آمدم بخش عمرانی وزارتخانه را برعهده گرفتم. مساله جنگ مطرح بود، دكتر فرهادی گفت چون شما با فرماندهان جنگ و سپاه در ارتباط بودید و در بخش‌های فنی سپاه كار می‌كردید خوب است كه مساله حضور دانشگاه در جبهه‌ها را پر رنگ كنید. چون موضوع نظام و مملكت بود این مسوولیت را بر عهده گرفتم و سعی كردم هم حضور دانشجوها را در جبهه‌ها و هم حضور اساتید و تخصص دانشگاه را در خدمت جنگ داشته باشیم.

 

این یك مرحله‌یی بود كه انجام شد. بعد از جنگ گفتند استان ایلام چون منطقه جنگ زده بود مشكل دارد و مردم و آموزش عالی صدمات زیادی دیده بودند، و می‌خواهیم آموزش عالی در این استان رشد خوبی داشته باشد. جناب دكتر معین بعد از جنگ گفت شما بهترین كسی هستید كه می‌توانید زیر ساخت‌های لازم را در این زمینه ایجاد كنید. در آن زمان من با اینكه معاون وزارتخانه بودم قبول كردم و زیر ساخت‌های مناسبی را در دانشگاه ایلام به وجود آوردم كه هنوز نیز مورد تایید دانشگاهیان ایلام است.

‌ ‌‌ در حال حاضر چه پتانسلی در خودتان برای اداره وزارت حساس علوم می‌بینید كه مسوولیت را پذیرفتید؟
اصلی‌ترین دلیل من برای قبول این مسوولیت این است كه ١٦ سال در وزارت علوم بودم، و تمام مسائل و چالش‌های دانشگاه‌ها و وزارتخانه را به خوبی می‌شناسم

‌ ‌‌ اصلی‌ترین چالش وزارت علوم از نظر شما كه در صورت رای اعتماد به آن اولویت می‌دهید، چیست؟
اصلی‌ترین چالش وزارت علوم حفظ و تضمین كیفیت برای دانشگاه‌هاست. توسعه‌های كمی در این مدت صورت گرفته و در حال حاضر موضوع ما توسعه كیفی دانشگاه است. ما باید به این سمت حركت كنیم كه دانشگاه تنها یك نهاد خدماتی نباشد. تجاری‌سازی یكی از برنامه‌های من در وزارت علوم است. قصد دارم دانشگاه را در مسیر تولید ثروت قرار دهم و به جای برداشت خدماتی از دانشگاه نشان دهیم دانشگاه‌ها نیز همانند صنعت از جمله دستگاه‌های زیربنایی هستند.

 

مساله دیگری كه وجود دارد بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌هاست كه اگرچه ممكن است خیلی در حیطه وزارت علوم نباشد اما من طرح و برنامه دارم برای اینكه مساله اشتغال فارغ‌التحصیلان را به سمت و سویی ببریم كه از حالت معضل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی كم شود.

 اخبار سیاسی - اعتماد


ویدیو مرتبط :
‫تماشاگر // مهرعلیزاده:وزارت ورزش‌نه، می خواهم به مجلس بروم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدعلی نجفی: انشالله خودم گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم خواهم بود



اخبار,اخبار دانشگاه ,وزارت علوم

 

اخبار دانشگاه - محمدعلی نجفی: انشالله خودم گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم خواهم بود/آرامش گورستانی در دانشگاه ها به نفع کشور نیست

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: جریانات رقیب و کسانی که با مدیریت دانشگاه ها،وزارت علوم یا دولت به طورکلی مخالف هستند می توانند از طریق ابزارهای خود فشار بیاورند و این موضوع غیرطبیعی نیست اما مسوولیت شرعی و ملی ما ایجاب می کند جانب انصاف و تقوا را رعایت کنیم.

به گزارش «انتخاب»، دکتر محمدعلی نجفی  در پنجاه و چهارمین همایش معاونین دانشجویی دانشگاه های سراسر کشور گفت: در حالی که یک سال از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد اما مخالفت های سیاسی با این دولت به اندازه چهار سال گذشته بوده است.

وی از آنچه که «آرامش گورستانی» در دانشگاه ها خواند انتقاد کرد و گفت: اگر حالتی از تحکم در دانشگاه ها ایجاد شد که دانشجویان بترسند حقوق خود را مطالبه کنند این مساله در درازمدت به نفع کشور نیست و نباید اجازه دهیم حقوق دانشجویان توسط هر کسی پایمال شود.

نجفی خواستار توجه به حقوق دانشجویان در کمیته های انضباطی شد و از معاونین دانشجویی خواست در احکام صادره در این کمیته ها به سن و سال دانشجویان و به مسائل و مشکلات امروز کشور توجه کنند.

نجفی کمیته انضباطی را کمیته هایی تربیتی توصیف کرد که باید جریمه آنها در رشد جوانان موثر باشد.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین درباره زمان اعلام گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم به ایسنا گفت: انشاءالله خودم گزینه پیشنهادی خواهم بود.
اخبار دانشگاه - انتخاب