اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میزان فطریه امسال اعلام شد


آیت الله امامی کاشانی با اشاره به اینکه میزان زکات فطره سه کیلوگرم قوت غالب است گفت: زکات فطره امسال 2000 تومان برای هرنفر درنظر گرفته شده و مستحب است تا پیش از نماز عید فطر به دست فقیر رسانده شود.

آیت الله محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه عالی شهید مطهری در گفتگو با خبرنگار اظهار داشت:  زکات فطریه برای هر نفر سه کیلو، قوت غالب درنظر گرفته شده است و برای اشخاص بسته به نوع قوت غالب آنها متفاوت است.

وی افزود: اگر خانواده ای قوت غالبش برنج است و برنج اعلا مصرف می کند مستحب است که برای هر نفر 9 هزار تومان پرداخت کند.

تولیت مدرسه عالی شهید مطهری گفت: البته این مبلغ به نوع برنجی که افراد مصرف می کنند بستگی دارد، اما پرداخت این مبلغ واجب نیست بلکه احتیاط مستحب است. مبلغ واجب همان 2 هزار تومنی است که برای کسی که توان زندگی و معیشت دارند درنظر گرفته شده است.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به این که زکات فطره نوعی صدقه است اظهار داشت: فطریه به نیازمندان و کسانی که محتاج هستند پرداخت می شود و اگر فطریه دهنده از سادات باشد می تواند فطریه را به سادات و غیر سادات بدهد اما اگر کسی از سادات نباشد نمی تواند فطریه را به سادات بدهد.

منبع : مهـــر


ویدیو مرتبط :
فطریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میزان فطریه اعلام شد



 

 

بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم هزینه سه کیلو گندم دو هزار تومان و سه کیلو برنج معمولی 6 هزار تومان می‌شود، بنابراین اگر به نیت گندم می‌خواهید پرداخت کنید سه هزار تومان و به نیت برنج 6 هزار تومان پرداخت کنید.

مرجع تقلید شیعیان میزان فطریه هر انسان بر اساس قوت غالب گندم دو هزار تومان و برنج 6 هزار تومان اعلام کرد.

به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی بعدازظهر شنبه در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) پرداخت فطریه را از واجبات الهی دانست و اظهار داشت: در روایات اسلامی فراوان به فطریه اشاره شده و در قرآن هم اشاره‌ای به آن شده است.

وی ادامه داد: زکات فطره بر همه مسلمان عاقل و بالغ که توانایی دارند واجب است، یعنی بر روزه‌داران و معذورین و کسانی که عمداً روزه را خوردند واجب است.

این مرجع تقلید به دو فاید مهم پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: پرداخت زکات فطره از شرایط قبولی روزه ماه مبارک رمضان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: دومین فایده پرداخت زکات فطره بیمه‌کردن انسان در برابر حوادث مختلف در طول سال است و انسان مبلغ کمی می‌پردازد و خودش را بیمه می‌کند.

وی به میزان پرداخت زکات فطره اشاره کرد و گفت: زکات فطریه بر اساس قوت غالب باید پرداخت شود و قوت غالب هم چیزی است که مردم شهر قالباً از آن تغذیه می‌کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه مهمترین قوت غالب را گندم و برنج اعلام کرد و گفت: هر نفر باید به اندازه 3 کیلو گندم یا برنج به عنوان زکات فطره پرداخت کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم هزینه سه کیلو گندم دو هزار تومان و سه کیلو برنج معمولی 6 هزار تومان می‌شود، بنابراین اگر به نیت گندم می‌خواهید پرداخت کنید سه هزار تومان و به نیت برنج 6 هزار تومان پرداخت کنید.

وی پرداخت فطریه را ضامن سلامتی انسان دانست و افزود: هر چه انسان در راه زکات فطره سرمایه‌گذاری کند به‌جاست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تمامی کسانی که زندگی‌اشان تامین است باید زکات فطره پرداخت کنند گفت: کسانی که کمبود دارند و فقیر هم نیستند، به عنوان مثال درآمد فردی 19 و خرج او 20 باشد زکات فطره بر آنها واجب نیست و می‌توانند زکات بگیرند..../تحلیل:تابناک