اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میزان دارایی‌های آزاد شده ایران چقدر است؟/ پیام ناتو به آنکارا درباره سوریه



 اخبارسیاست خارجی,خبرهای  سیاست خارجی ,کیوسک بین المللی

اظهارنظر جان کری درباره میزان دارایی های آزاد شده ایران، توجه دولت آمریکا به انتخابات ایران، مشخص شدن هویت عامل حمله انتحاری اخیر در ترکیه، درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه، پیام ناتو به آنکارا درباره سوریه و آمادگی آمریکا برای شکست احتمالی آتش بس در سوریه، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، جلسه استماع شب گذشته در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که بخش مهمی از آن به مسائل مربوط به ایران اختصاص داشته، از جمله مطالب مهم امروز مطبوعات و رسانه های بین المللی است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در این جلسه در پاسخ به گزارش های ضد و نقیض درباره میزان دارایی های آزاد شده ایران پس از برجام اظهار داشت مبلغی که ایران با اجرای توافق هسته ای دریافت خواهد کرد کمتر از 50 میلیارد دلار است. وی در ادامه درباره روند اجرایی توافق هسته ای ایران گفت: «در ماه های آینده، ما همچنان با کنگره مشورت نزدیک خواهیم داشت و در عین حال، پیروی و تبعیت ایران از برجام را زیر نظر داریم. ما در مخالفت با سیاست ها و اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه، در کنار دوستان و همپیمانان خود هستیم». کری همچنین بار دیگر بر تعهد آمریکا بر امنیت رژیم اسرائیل تأکید کرده است. 

در مطلبی دیگر درباره ایران، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» به موضوع برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران پرداخته و از توجه دولت آمریکا به این انتخابات سخن گفته است. به نوشته این سایت، دولت اوباما مراقب است که اشتیاق خود به مسئله انتخابات ایران را بروز ندهد و از آن بیم دارد که هر گونه نقش آفرینی آشکار آمریکا، «تندروهای ایران» را جسورتر کند. اکنون که ایرانی‌ها قرار است اواخر این هفته به پای صندوق‌های رأی بروند، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و دستیاران او مشتاقانه اوضاع را زیر نظر دارند. ایرانی‌ها روز جمعه در دو انتخابات پارلمان با 290 کرسی و همچنین مجلس خبرگان با 88 نماینده شرکت می‌کنند. اوباما و دستیاران وی امیدوارند که تعامل با ایران در بلند مدت به افزایش لیبرالیسم و دموکراسی در ایران کمک کند؛ اما خود آن ها معتقدند که بعید است این اتفاق به زودی رخ دهد.

مشخص شدن عامل حمله تروریستی اخیر در ترکیه، از جمله دیگر موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، مقامات امنیتی ترکیه اعلام کرده‌اند که نتایج آزمایش «دی‌ان‌ای» عامل انتحاری اخیر در آنکارا، که دستکم ۲۹ کشته بر جای گذاشت، یک شهروند ترکیه‌ای بود، نه شهروند سوری. این مقامات اعلام کردند که نتایج آزمایش «دی‌ان‌ای» عامل انفجار تروریستی اخیر در آنکارا یک شهروند ترکیه به‌نام «عبدالباقی سومر» بود، نه یک شهروند سوری. انفجار انتحاری چهارشنبه گذشته، که در اطراف مراکز نظامی شهر آنکارا به‌وقوع پیوست دست‌کم 29 کشته و بیش از 60 زخمی به جای گذاشت.

در میان دیگر موضوعات، اخبار مربوط به سوریه و آخرین تحولات این کشور، بخش مهمی از مطالب مطبوعات و رسانه های بین المللی را تشکیل می دهد. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای، ازسرگیری فوری مذاکرات صلح در سوریه را خواستار شده است. اعضای این شورا همچنین حملات تروریستی در حمص و منطقه سیده زینب را در سوریه محکوم کرد و خواستار تحت تعقیب قرار دادن عاملان و حامیان مالی آن شدند. از سوی دیگر، گفته می شود مذاکرات صلح سوریه که قرار بود 25 فوریه ازسر گرفته شود، به اول مارس موکول شده و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در امور سوریه، روز پنجشنبه رسماً این موضوع را اعلام خواهد کرد. در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ضمن ابراز امیدواری نسبت به مذاکرات صلح سوریه، گفت: «مذاکرات صلح سوریه به جلو می‌رود؛ زیرا آمریکا، ایران و روسیه در حال تبادل نظر بر سر جزئیات آن هستند».

در همین زمینه، شبکه خبری «راشا تودی» در گفت و گویی با یک دیپلمات سابق آمریکایی، به تحلیل ابعاد مختلف توافقنامه آتش بس در سوریه پرداخته است. به اعتقاد جیم جاتراس،  آمریکا با قبول مفاد توافقنامه ترک مخاصمات در سوریه، این پیام را به ترکیه داد که از تلاش های آنکارا در زمینه اعزام نیرو به سوریه حمایت نخواهد کرد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای نجات آن ها وارد عمل نخواهد شد. وی درباره بخت موفقیت اجرای آتش بس در سوریه نیز گفت: «اگر حملات هوایی روسیه و پیشروی های ارتش سوریه با کمک روسیه، گروه های تروریستی مختلف تحت حمایت عربستان، ترکیه و بهتر است بگوییم آمریکا را به مرحله ای نمی رساند که درخواست صلح کنند، چنین اتفاقی نمی افتاد و شانس برقراری آتش بس وجود نداشت. اما اینکه آیا این آتش بس اجرا و حفظ خواهد شد یا خیر، باید صبر کرد و دید».

در نهایت، مباحثات درباره اجرای آتش بس در سوریه در حالی است که به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال»، دولت آمریکا از هم اکنون خود را برای شکست اجرای آتش بس آماده می کند. به نوشته این روزنامه، مشاوران رئیس‌جمهوری آمریکا با ادعای اینکه مسکو به طرح آتش‌بس در سوریه پایبند نخواهد بود، خواستار آمادگی واشنگتن برای افزایش حمایت از معارضان مسلح سوریه شده‌اند. به گفته منابع آگاه، مشاوران ارشد نظامی و اطلاعاتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از دولت خواسته‌اند آمادگی لازم برای افزایش فشار بر روسیه، با افزایش حمایت از معارضان در حال نبرد با دولت سوریه را داشته باشد. اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال دانفورد، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح، در حال تهیه طرحی پیشنهادی برای باراک اوباما در این زمینه هستند.

 

  اخبار سیاست  خارجی -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
پیام ناتو به ایران و روسیه و چین و کره شمالی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چقدر از دارایی بلوکه شده ایران آزاد می شود؟


یک خبرگزاری غربی از آزاد شدن 550 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران در غرب در تاریخ اول فوریه (12 بهمن) و واریز آن به حساب جمهوری اسلامی خبر داد.

خبرگزاری مهر: یک خبرگزاری غربی از آزاد شدن 550 میلیون دلار از پول های بلوکه شده ایران در غرب در تاریخ اول فوریه (12 بهمن) و واریز آن به حساب جمهوری اسلامی خبر داد.

 با اجرایی شدن توافقنامه هسته ای ژنو بین ایران و کشورهای 1+5، چهار میلیارد و 200 میلیون دلار از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران نیز به تدریج در اختیار ایران قرار می گیرد.

در همین رابطه رویترز از آزاد شدن 550 میلیون دلار از این مبلغ در تاریخ اول فوریه(12 بهمن) خبر داده است. به موجب توافقات حاصل شده میان ایران و کشورهای 1+5، توافقنامه هسته ای امضا شده در نوامبر سال گذشته (آذر ماه سال جاری) در ژنو از تاریخ 20 ژانویه (30 دی) به اجرا در می آید و به موجب آن طرفین ملزم به انجام اقداماتی برای رسیدن به توافق نهایی هستند.

بر اساس این گزارش، یک مقام عالی رتبه در وزارت خارجه آمریکا واریز این مبلغ به حساب ایران را در تاریخ اول فوریه تایید کرده است.

بر همین اساس رویترز تاریخ واریزهای بعدی پول های بلوکه شده به حساب ایران را به شرح زیر اعلام کرده است :

- اول فوریه : مبلغ 550 میلیون دلار (نکته : از آنجا که اول فوریه روز شنبه است و اغلب کشورهای غربی در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هستند ممکن است واریز این مبلغ در روز سوم فوریه انجام شود.)

- اول مارس : 450 میلیون دلار

- هفتم مارس : 550 میلیون دلار

- دهم آوریل : 550 میلیون دلار

- پانزدهم آوریل : 450 میلیون دلار

- چهاردهم می : 550 میلیون دلار

- هفدهم ژوئن : 550 میلیون دلار

- بیستم جولای : 550 میلیون دلار ( نکته : 20 جولای مصادف است با روز یکشنبه، ممکن است این واریز در تاریخ 21 جولای انجام شود.)