اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

میانگین عمر شهروندان ایرانی چقدر افزایش یافته است ؟



اخبار ,اخبار اجتماعی ,میانگین عمر شهروندان ایرانی

 

اخبار اجتماعی - میانگین عمر شهروندان ایرانی 15 سال افزایش یافته است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به برکت انقلاب اسلامی، عمر شهروندان ایرانی 15 سال افزایش یافته و میانگین عمر آنها اکنون به 74 سال رسیده است.

به گزارش ایرنا، «علی آقا محمدی» شامگاه سه شنبه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان این مطلب افزود: پس از انقلاب دستاوردها و سرمایه های فراوانی بدست آمده است که یکی از آن ها نیروی انسانی در کشور است.

وی اظهار داشت: عمر متوسط مردم در اوایل انقلاب 59 سال بود، اما این رقم امروز به 74 سال رسیده است. به عبارت دیگر 75 میلیون 15 سال عمر اضافه بدست آورده ایم که سرمایه بزرگی است.

آقامحمدی افزایش میزان افراد باسواد در کشور را دستاورد دیگر نظام دانست وگفت: امروز متوسط نرخ بی سوادی در جهان 11 درصد است حال آنکه این میزان در ایران به 3.2 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: میانگین نرخ سواد در ایران امروز بالاتر از سطح جهانی است و پیش بینی می شود در آینده نزدیک به کشورهای سطح کاملا پیشرفته در این زمینه برسیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مطالعات اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین نشان می دهد که برای تحصیلات دانشگاهی هر ایرانی، 77 میلیون تومان هزینه می شود.

آقا محمدی ادامه داد: اگر تحصیلات ابتدایی و متوسطه را هم حساب کنیم این عدد به 150 میلیون تومان برای هر نفر خواهد رسید.

وی افزود: این سرمایه ها باید در خدمت تولید ناخالص ملی باشد اما می بینیم که در کشور چنین اتفاقی رخ نمی دهد و نرخ بیکاری در نسل جوان، 26 درصد است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نرخ بیکاری در خصوص بی سوادها نیز اکنون 10.5 درصد است و در مورد جوانان تحصیلکرده دانشگاهی این میزان به 33 درصد می رسد.

وی گفت: آمار به ما می گوید که کار مناسب برای افراد تحصیلکرده وجود ندارد و اگر نخواهیم این روند را تغییر دهیم، مطمئنا در اجرای برنامه های موردنظر به موفقیت نمی رسیم.

آقا محمدی ادامه داد: دستیابی به فناوری هسته ای، پزشکی، نانو و دیگر عرصه هایی که امکان کسب دانش از بیرون وجود نداشته، به ما ثابت کرده است که می توانیم به آنچه می خواهیم دست پیدا کنیم.

وی گفت: اینکه ما را در خصوص هر چیزی که مصرف دوگانه دارد، تحریم می کنند نشان دهنده توان بالای دانشمندان جوان ما است که در داخل کشور تحصیل کرده اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: زمانی ما نمی دانستیم موشکی که پرتاب می کنیم به کجا می رود اما امروز به یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه تبدیل شده ایم.

او که در باره اقتصاد مقاومتی سخن می گفت، یکی دیگر از راه های تحقق سیاست های این مدل اقتصادی را کوچک شدن دولت، واگذاری امور به مردم و حمایت و پشتیبانی از مردم در این زمینه دانست.

آقامحمدی اظهار داشت: امروز وزیران ما مشغول انتخاب مدیران عامل و اعضای هیات رییسه شرکت ها هستند و وقت نمی کنند به کارهای مهم برسند حال آنکه فرصت زیادی هم ندارند.

وی تصریح کرد: توجه به کشاورزی، آب و محیط زیست باید در راس برنامه ها باشد و در ادامه برای دستگاه ها نقشه راه و برنامه های مدون نوشته شود و همواره شاخص هایی برای ارزیابی عملکردها وجود داشته باشد که در این خصوص، مرکز آمار و بانک مرکزی باید هر چه سریعتر وارد میدان شوند.

آقامحمدی در ادامه با بیان اینکه ارگان های مختلفی از جمله گمرک، پلیس و ستاد مبارزه با قاچاق مشغول مبارزه با قاچاق هستند اما بین 14 تا 19 میلیارد دلار قاچاق کالا وجود دارد، این وضعیت را تاسف آور خواند و گفت: باید سیستم و مکانیسم ها اصلاح شود تا در مسیر اجرای سیاست های ابلاغی به موفقیت برسیم.

وی افزود: نظارت مهمترین بخش کار است چون سیاست های اقتصاد مقاومتی با سایر سیاست ها تفاوت جدی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: اگر به دنبال اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی هستیم باید اقدامات لازم را هر چه سریعتر انجام دهیم و فعال شویم. در غیر اینصورت، موفق نخواهیم بود.

وی گفت: نظام امروز به این نتیجه رسیده است که باید در این مسیر گام بردارد تا اقتصاد ایران مقاومتی شود.

آقا محمدی افزود: ما از جمله کشورهایی هستیم که سریعا به اقتصاد مقاومتی روی آورده ایم تا بتوانیم یک کشور مستقل و خودکفا باشیم و این به معنای قطع رابطه با خارج نیست بلکه با سایر کشورها نیز ارتباطات خود را گسترش خواهیم داد.

اخبار اجتماعی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
واکنش شهروندان به افزایش قیمت نان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

میانگین طول عمر مردان و زنان در ایران چقدر افزایش داشته است ؟



اخبار,اخباراجتماعی,میانگین طول عمر برای مردان


 اخبار اجتماعی - افزایش میانگین طول عمر مردان و زنان در ایران

ملک زاده دلیل این افزایش طول عمر را ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی و پیشگیری از بیماری های عفونی، کاهش مرگ کودکان بین یک تا پنج سال و همچنین کاهش مرگ مادران بیان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی گفت: با اقدامات هدفمند بهداشتی بر کنترل بیماری های غیرواگیر باید طول عمر افراد را در کشور به 80 سال رساند.

به گزارش ایرنا، رضا ملک زاده شامگاه چهارشنبه در نشست یک روزه بررسی و تایید طرح کوهورت (هم گروهی) دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: هر چند در 45 سال گذشته 22 سال بر طول عمر افراد اضافه شده ولی این رقم کافی نیست.
 
وی میانگین طول عمر برای مردان ایرانی را 71.5 سال و زنان را 73 سال عنوان کرد.
 
ملک زاده دلیل این افزایش طول عمر را ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و درمانی و پیشگیری از بیماری های عفونی، کاهش مرگ کودکان بین یک تا پنج سال و همچنین کاهش مرگ مادران بیان کرد.
 
وی گفت: بررسی ها نشان می دهد که در تهران 35 درصد افراد مبتلا به سکته های قلبی زیر 50 سال و 10 درصد این افراد زیر 40 سال هستند که باید در زمینه کنترل بیماری های غیرواگیر فعالیت اساسی داشت.
 
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: اگر دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بخواهد در کشور معتبر و نمونه باشد می تواند با حمایت وزارت بهداشت و به کارگیری سه درصد از بودجه های دانشگاه، مرکز تحقیقات بیماری های غیرواگیر را تشکیل دهد.
 
وی گفت: با توجه به اینکه این کار در استان گلستان انجام شده می توان از تجربیات آن ها استفاده کرد ضمن اینکه تیمی از گلستان نیز به رفسنجان اعزام خواهیم کرد تا در این مرکز، مطالعات و تحقیقات بر روی بیماری های کبدی و گوارشی، بالینی و روانپزشکی صورت گیرد.
 
ملک زاده با اشاره به اینکه چنین تحقیقات در 50 دانشگاه علوم پزشکی در حال انجام است گفت: این تحقیقات 50 سال طول می کشد و در کنار آن باید اعتماد مردم، روستاییان و شهرنشینان را جلب کرد تا به سلامتی خود اهمیت دهند.
 
وی با اشاره به اینکه بیماری سرطان معده در استان گلستان از سایر نقاط دنیا بیشتر بود افزود: با راه اندازی کلینیک درمان رایگان، جلب اعتماد مردم و رایزنی با ائمه جماعات و ائمه جمعه توانستیم اهداف این برنامه را دنبال کنیم و هم اکنون در مقایسه با کشورهای دیگر، تحقیقات خوب و رضایت بخش بوده است.
 
وی گفت: با توجه به اینکه 80 درصد از جمعیت کشور در روستاها به سر می برند مطالعات در زمینه های مختلف پزشکی در 342 روستا در حال انجام است.
 
فرماندار رفسنجان هم در این نشست گفت: 90 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود دارد و هر سال 800 تن سمپاشی در این باغ ها انجام می شود.
 
ˈحمید ملانوریˈ تصریح کرد: از آنجا که زندگی بیشتر مردم در روستاها و در دل این باغ هااست بگونه ای انتشار سم و استنشاق این ماده در سبد کالای مردم قرار دارد.
 
وی افزود: آلایندگی معدن مس که بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه می باشد نیز عوارضی را در پی داشته است.
 
وی بیان کرد: تحقیقات در زمینه آلایندگی ها و بیماری ها می تواند برای پیشگیری، کمک بزرگی به مردم شود و نیاز است که طرح ایجاد مرکز تحقیقات بیماری های غیر واگیر در رفسنجان به صورت ملی اجرا شود.
 اخبار اجتماعی - ایرنا