اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مگر حجاج متولی‌اند جیب بانك‌ها را پر كنند؟



مگر حجاج متولی‌اند جیب بانك‌ها را پر كنند؟

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: چرا نباید از سرمایه‌ی عظیم زائران كه در اختیار بانك‌ها قرار می‌گیرد، در راستای حج استفاده و از آن بهره‌برداری كنیم؟ مگر حجاج ما متولی‌اند كه جیب بانك‌ها را پر كنند؟!

 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسكر در نخستین همایش «حج و اقتصاد» كه از صبح امروز با حضور علی لاریجانی ـ رییس مجلس شورای اسلامی ـ در سازمان حج و زیارت برگزار شد، یادآوری كرد: حج ظرفیت‌های فراوانی دارد كه متأسفانه بخش ناچیزی از آن را نیز در اختیار نداریم و موفق به اجرا و عملیاتی كردن آن نشده‌ایم.

 

او در ادامه گفت: گردشگری در دنیا به یكی از منابع مهم درآمد و اشتغالزایی تبدیل شده و طبق آمارهایی كه مطرح می‌شود، حدود یك‌میلیارد نفر در سال به گردش در كشورهای مختلف می‌پردازند و درآمد گردشگری نیز رقمی بیش از 900میلیارد دلار است. متأسفانه درآمد كشور ما با داشتن منابع و ذخایر فراوان گردشگری، از این سهم بزرگ ناچیز است.

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان كرد: البته آنچه به گردشگری در سطح جهان مربوط می‌شود، در حوزه‌ی كاری ما نیست و ما بیشتر به گردشگری دینی و زیارت می‌پردازیم و سهمی كه این حوزه در اقتصاد، اشتغال و تولید دارد.

 

قاضی‌عسكر در ادامه‌ی سخنانش با اشاره به تأثیر شگرف حج بر اقتصاد، حدیثی را از امام سجاد (ع) مبنی بر این‌كه اهل بیت خدا پاك‌ترین درآمد خود را در زمینه‌ی حج هزینه می‌كنند، نقل كرد و افزود: پاك كردن مال، اگر با نگاه اجتماعی انجام شود، تأثیر فراوانی در سطح جامعه خواهد داشت و امنیت اقتصادی برای عموم مردم به‌وجود می‌آورد.

 

سرپرست حجاج ایرانی به بركات حج و اقتصاد آن اشاره و اظهار كرد: در ثبت نامی كه به‌تازگی برای عمره انجام شد، حدود شش‌میلیون و 500هزار نفر هریك با پرداخت 800هزار تومان به بانك‌ها، نام‌نویسی كردند. در حج هم كه البته ثبت نام آن فعلا متوقف است، طبق آخرین‌ آمار ثبت نامی، یك‌میلیون و 700هزار نفر با پرداخت هر نفر یك‌میلیون تومان به بانك‌ها، نام‌نویسی كردند. به این ترتیب، سرمایه‌ی عظیمی در اختیار بانك‌ها قرار گرفت كه می‌تواند بسیار تحول‌آفرین باشد.

 

او در عین حال یادآوری كرد: سازمان حج و زیارت نقشی در این سپرده‌گذاری‌ها ندارد، چون مردم در بانك‌ها سپرده گذاشته‌اند و سود آن مشخص است و هنگامی كه نوبت آن‌ها فرارسید، پول‌شان را از بانك‌ها پس می‌گیرند و سرانجام در اختیار سازمان حج و زیارت قرار می‌دهند تا برای سفر آن‌ها هزینه كند.

 

قاضی‌عسكر در ادامه بیان كرد: حالا اگر معادله عوض شود و این پول سرشار جمع‌آوری‌شده در اختیار سازمان حج و زیارت قرار گیرد تا سرمایه‌گذاری كند، البته نه با سود شخص، بلكه براساس نرخ تورم، سود سالانه را طبق معاملات شرعی به خود مردم پرداخت كند تا افت پول ایجاد نشود و در عین حال مازاد درآمد را در كاهش هزینه‌ها استفاده كند، با این كار، بستری فراهم می‌شود كه مردم راحت حج انجام دهند.

 

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به شكل ثبت نام در كشورهای دیگر از جمله مالزی، گفت: در این كشور، سیستمی طراحی شده است تا مبلغی را كه برای بچه‌ها ثبت نام می‌كنند، متولی حج با آن سرمایه كار كند و در زمانی كه مبلغ در اختیار گرفته‌شده به حد استطاعت رسید، متولی اعلام می‌كند كه متقاضی می‌تواند به حج مشرف شود.

 

قاضی‌عسكر با بیان این‌كه تمام اموری كه حاجی پیش از اعزام انجام می‌دهد در اشتغالزایی و ایجاد درآمد تأثیر دارد، ادامه داد: در سیستم حمل و نقل هوایی حجاج، متأسفانه در دوره‌ی گذشته قراردادی با عربستان بسته شد تا نیمی از زائران ایرانی توسط شركت‌های هواپیمایی سعودی منتقل شوند، یعنی اگر قرار باشد 800هزار نفر زائر به عربستان بفرستیم كه البته امسال این رقم محقق نشد، باید 400هزار نفر آن‌ها را هواپیمایی سعودی منتقل كند. در حالی كه با توجه به ظرفیت داخلی، اگر تمام این زائران را خودمان به عربستان، عتبات و سوریه منتقل می‌كردیم، درآمدزایی ایجاد می‌شد و اشتغالزایی افزایش می‌یافت.

 

او اظهار كرد: پولی كه در بخش مسكن هزینه می‌شود كم نیست. علاوه بر این، در موسم حج روزانه باید خوراك حدود 100هزار زائر را تأمین كنیم، یعنی در شبانه روز 300هزار وعده‌ی غذایی می‌شود. برای همین، سازمان حج و زیارت تلاش می‌كند تا جایی كه می‌تواند این اقلام را از داخل كشور تأمین كند تا ارز خارج نشود.

 

سرپرست حجاج ایرانی همچنین گفت: در حال حاضر موضوع تشكیل شركت حمل و نقل بین‌المللی برای انتقال زائران در عراق مطرح است. این كار صنعت حمل و نقل ما را توسعه می‌دهد. عربستان در موسم حج، تعداد زیادی راننده را از مصر یا كشورهای دیگر برای انجام حمل و نقل درون‌شهری می‌آورد. آیا ما نمی‌توانیم از ظرفیت اعزام نیروی كار به عربستان استفاده كنیم؟

 

نماینده‌ی ولی فقیه در امور حج و زیارت در عین حال بیان كرد:‌ روابط سیاسی ما با عربستان فعلا به حدی رسیده است كه این صحبت‌ها را نمی‌توان مطرح كرد.

وی در ادامه‌ی سخنانش با بیان این‌كه سوغات یكی دیگر از فرصت‌های مهم اقتصاد حج است، افزود: متأسفانه در حال حاضر مبلغ زیادی ارز از كشور خارج می‌شود و چون مردم به دلایل گوناگون تلاش می‌كنند، سوغات بخرند و معمولا هم اجناس بیشتر با كیفیت كمتر می‌خرند، مشكلاتی ایجاد شده است. ما سال‌هاست به‌دنبال حل این مسأله هستیم، اما متأسفانه هنوز به دلایل گوناگونی كه روزی آن‌ها را خواهم گفت، به نتیجه نرسیده‌ایم.

قاضی‌عسكر گفت: دو راه حل برای سامان‌دهی این موضوع وجود دارد، یكی این‌كه تولیدات باكیفیت داخل پیش از خروج زائران در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

 

وی درباره‌ی راه حل دوم نیز توضیح داد: در شبانه‌روز، هزاران نفر از ایرانی‌ها مرتب به كیش می‌روند و كالا می‌خرند، آیا ما نمی‌توانیم از همان ظرفیت برای حجاج استفاده كنیم؟ یعنی این‌كه در تالارهای ترانزیت كالاهایی كه تولید داخل است و سودش به جیب كشور می‌رود، در اختیار زائر قرار دهیم. آیا این كالا حتما باید در عربستان خریده شود؟ این‌ها همه فرصت‌هایی است كه اگر به آن‌ها نپردازیم، چیزی نصیب ما نمی‌شود و این فرصت‌ها را از دست می‌دهیم.

او با تأكید بر این‌كه باید برای اقتصاد كشورهای اسلامی چاره‌ای اندیشید، گفت: بیشتر كالاهایی كه مردم ما از عربستان می‌خرند، ساخت كشورهایی است كه حتا به خدا هم اعتقاد ندارند؛ اما اگر بازار بین‌المللی اسلامی در تمام شهرهای زیارتی ایجاد شود و ما از مردم بخواهیم برای ایجاد اشتغال در كشورهای اسلامی از این بازارهای خرید، شرایط بهتر می‌شود.

 

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه اظهار كرد: سالانه نزدیك به یك‌میلیون نفر به حج و عمره مشرف می‌شوند و حالا كه شرایط عراق مساعد نیست، 5 / 1 میلیون نفر به این كشور سفر می‌كنند، البته اگر اوضاع این كشور مساعد شود، این تعداد به هشت تا ده میلیون نفر می‌رسد و اگر اوضاع سوریه هم بهبود یابد نزدیك به یك‌میلیون نفر به این كشور اعزام می‌شوند. بنابراین اگر به این موضوع و فرصت‌های نپردازیم ارز و سرمایه‌ی زیادی از كشورها خارج می‌شود و تبعات آن برای ما منفی خواهد بود.

 

قاضی‌عسكر همچنین گفت: فرصتی را مانند قربانی كه ما روزی آن را سامان دادیم، می‌توانیم با دیگر كشورها مطرح كنیم و حتا به عربستان هم این موضوع را انتقال دهیم و اجازه ندهیم این ظرفیت كه می‌تواند نصیب كشورهای اسلامی شود، نصیب دیگر كشورها شود.

 

او در عین حال یادآوری كرد: البته این همایش نخست است و تلاش می‌كنیم همایش دوم را با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار كنیم تا از ظرفیت‌های عظیم بهره ببریم.

قاضی‌عسكر در این مراسم با اشاره به جمعیت اندكی كه در سالن حضور داشتند، گفت: با توجه به فصل سفر، ما با مشكل دعوت‌شوندگان روبه‌رو هستیم. این مساله در همایش امروز كاملا مشهود است

به گزارش ایسنا، در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی ـ دبیر علمی همایش ـ گزارشی را ارائه كرد و درباره‌ی اثر و رابطه‌ی حج با اقتصاد كشورها سخن گفت و به اهمیت مالی حج اشاره و یادآوری كرد: شكل‌گیری جریان مالی گسترده‌ی حج در سطح داخل و خارج نشان از اجرای احكام فقهی اسلامی دارد. اقتصاد حج، بخشی از اقتصاد اسلامی است.

او در ادامه به پنج محور كلیات، مباحث فقهی، اقتصاد خرد، كلان، و بین‌الملل مرتبط با حج كه تا بعدازظهر امروز در این همایش به آن‌ها پرداخته می‌شود، اشاره كرد و گفت:‌ از مجموع 75 مقاله‌ای كه به كمیته رسیده است، 32 مقاله به‌صورت كتاب چاپ شدند و هشت مقاله نیز ارائه می‌شوند.

 

به گزارش ایسنا، در همایش امروز ظرفیت‌های اقتصادی حج، چالش‌های اخلاقی در اقتصاد حج، سیستم ثبت نام عمره، چالش‌ها و راهكارها، امكان‌پذیری اوراق عمره، تبیین استطاعت،‌ محاسبه آن و بررسی رابطه‌اش با شئون، سوغاتی در حج و ضرورت تغییر فرهنگ موجود، اقتصاد حج از زاویه‌ی دیگر و تأثیر حج بر رفتار عاملان اقتصادی بررسی می‌شود. بعدازظهر امروز نیز جمع‌بندی تمام این مباحث در میزگردی با حضور جمعی از كارشناسان اقتصادی و بعثه‌ی مقام معظم رهبری برگزار می‌شود./ایسنا


ویدیو مرتبط :
جیب پر قدرت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ردپای انتخاباتی رضایی با دولت فراگیر و رنگ آبی فیروزه‌ای/ جوانان‌مان را باعزت و جیب‌‌شان را پر پول می‌کنیم



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ردپای انتخاباتی رضایی با دولت فراگیر و رنگ آبی فیروزه‌ای/ رضایی: جوانان‌مان را باعزت و جیب‌‌شان را پر پول می‌کنیم

محسن رضایی با برگزاری جشن شکوه وحدت به نوعی استارت انتخاباتی خود با اعلام شعار انتخاباتی «دولت فراگیر و جامعه امید» و انتخاب رنگ آبی فیروزه‌ای زد.به گزارش نامه، پنج شنبه 5 بهمن ماه آغازی متفاوت برای اصلاح طلبان در یک سو و اصولگرایان در سوی دیگر بود. در یک سوی ماجرا مصطفی کواکبیان، حسن روحانی و مسعود پزشکیان از کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری در کنگره حزب مردمسالاری گرد هم جمع شده بودند و در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره حضورشان در انتخابات آتی حضور خود را نفی نکردند و البته بیش از کواکبیان و پزشکیان این حسن روحانی بود که تلویحا گمانه زنی ها درباره حضورش در انتخابات آتی را تایید کرد

. در دیگر سو محسن رضایی کاندیداهای همیشه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری با برگزاری جشن «شکوه وحدت» استارت جدی انتخاباتی خود را زد. جشنی که به مناسبت هفته وحدت و میلاد پیامبر برگزار شد اما سخنان رضایی، بروشورهای انتخاباتی پخش شده در این همایش، پلاکاردهای نصب شده در سالن برگزاری جشن و ... همه گویای شروع فعالیت های انتخاباتی برادر محسن بود.

فیش حقوقی 700 هزار تومانی به اندازه 300 هزار تومان در سال گذشته هم قدرت خرید ندارد

محسن رضایی در این همایش نقدهای جدی را به سیاست های اقتصادی دولت وارد کرد.  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت فعلی اقتصادی کشور، اظهار داشت: امروز وقتی به اطراف نگاه می‌کنیم، می‌بینیم پول ما بی‌ارزش شده است، بیکاری، فقر و بداخلاقی همه جا را گرفته، چرا اینطور شده، اگر اسلام ما را به پیشرفت می‌رساند و اگر اسلام ما زیر بازوی ما را گرفته تا سر پا بایستیم چرا امروز در وضعیت فعلی به سر می‌بریم، به این دلیل است که اسلام را وارد زندگی، اقتصاد و اخلاق خود نکرده‌ایم. اگر این اتفاق می‌افتاد امروز شاهد فقر، بیکاری و اعتیاد نبودیم.

رضایی ادامه داد: وقتی اسلام را در سیاست خود وارد کردیم به انقلاب ختم شد و وقتی آن را در امنیت خود وارد کردیم، توانستیم جنگ هشت ساله را بدون اینکه یک وجب از خاک‌مان را واگذار کنیم پایان دهیم،امروز هم نیاز به جامعه‌ی توحیدی داریم، اگر ارزش‌های الهی رعایت شود فقر، بیکاری و گرانی نخواهد بود بلکه صداقت و برادری جای آن را خواهد گرفت.

رضایی افزود: در شرایط فعلی همه باید به هم کمک کنیم و  یک بار دیگر اسلام را وارد زندگی، اقتصاد و اخلاق خودمان کنیم.  باید بتوانیم زندگی و اقتصاد را درست فهم کنیم تا به نقطه‌ی نهایی آرما‌ن‌مان برسیم،‌ اگر چنین نکنیم متوقف خواهیم شد.  رضایی به روال دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری، در ادامه جوانان را محور اصلی سخنان خود قرار داد و آنها را فرشتگان نجاتی دانست که خودشان امروز نیازمند کمک هستند.

وی ادامه داد: فیش حقوقی 700 هزار تومانی به اندازه 300 هزار تومان در سال گذشته هم قدرت خرید ندارد، این مساله در شان جامعه اسلامی و جامعه توحیدی نیست. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وضعیت تحریم‌های خارجی کشور، اظهار کرد: دشمن فشار را بر وضعیت اقتصادی ما گذاشته و می‌خواهد پول کشور ما را بی‌ارزش کند، در چنین شرایطی باید تمام نیروهای خود را بسیج کنیم تا این فشار را از روی دوش اقتصاد کم کنیم، همچنین باید از منازعات بیهوده بپرهیزیم، این همان چیزی است که اسلام و رهبری از ما انتظار دارند.

رضایی با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر تمام شعارها و نامگذاری‌های رهبری اقتصادی بوده است، گفت: این نشان می‌دهد که باید به فکر اقتصاد و اشتغال کشور باشیم، امروز علاوه بر جوانان بیکار، جوانان بسیاری هستند که شغل دارند اما پول ندارند، باید این مشکلات را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند مردم ایران را به بازی بگیرد، اظهار کرد: ملت ایران همان‌طور که در سیاست و جنگ شکست نخورده است در اقتصاد هم در برابر بی‌عرضگی‌ها و تحریم‌ها کنار نخواهد کشید.  رضایی اظهار کرد: جیب‌های جوانان را پر از عزت و پر از پول خواهیم کرد، ما می‌خواهیم از سقوط پول ملی جلوگیری کنیم و پول ملی را به بهترین پول عالم تبدیل کنیم، جامعه توحیدی، جامعه‌ای است که هم دنیا و هم آخرت مردم آن آباد باشد، عزت، آبرو، جان و مال مردم ما باید اولویت داشته باشد، امروز چشم و گوش مردم ما باز است. مردم ما اذیت شده‌اند و صبر کرده‌اند، حالا در شرایط فعلی تصمیم تاریخی خودشان را خواهند گرفت.

محسن رضایی با دولت فراگیر و جامعه امید به میدان آمد

جشن شکوه وحدت اما تنها جشن میلاد پیامبر نبود، محسن رضایی با برگزاری این جشن به نوعی حضور خود در انتخابات را با اعلام رسمی شعار انتخاباتی اش که بر «دولت فراگیر» و «جامعه امید» تاکید داشت و اعلام رنگ انتخاباتی اش «آبی فیروزه‌ای» حضور رسمی خود را در لفافه اعلام کرد.

در این همایش ویژه‌نامه‌ای با نام «آبی فیروزه‌ای» در اختیار میهمانان قرار گرفته بود که در آن مطالبی با عناوین «دولتی فراگیر که جامعه امید را به همراه خواهد داشت»، «دست در دست او دهیم به مهر»، «از انتخاب تا رهایی»، «نشاط و رقابت دو حلقه مفقوده بانکداری در کشور»، «رفع مشکلات اقتصادی با استفاده از ظرفیت‌های اقوام»، «انتقاد محسن رضایی از بی‌توجهی به مفهوم زندگی»، «مبانی اقتصاد فدرالی» و ... وجود داشت.

در این همایش همچنین کتابچه‌ای با عنوان «فدرالیسم اقتصادی» به عنوان ایده‌ای از محسن رضایی برای ایران آینده در اختیار میهمنان قرار گرفت. این کتابچه نیز به رنگ آبی فیروزه‌ای بود.

حضار در این همایش نیز پرچم جمهوری اسلامی ایران را درحالی در دست داشتند که آن روی برگه نوشته شده بود «ما آمدیم ...! از رد پایمان پیداست...».

نصب بنرهای حمایتی از کاندیداتوری محسن رضایی دیگر نکته انتخاباتی این جشن بود آنجا که بر روی یکی از بنرها نوشته شده بود««جناب آقای دکتر محسن رضایی همان‌گونه که به فرمان امام راحل تشکیل سپاه به شما محول شد و تصمیم‌گیری شجاعانه و بر حق‌تان باعث تحولات عظیم در جبهه‌ها و جنگ تحمیلی گردید و برای ادامه این راه، ما پیروان آن امام راحل خواهان حضور مقتدرانه جناب عالی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری هستیم، باشد با رأی و حمایت این ملت همیشه در صحنه، بار دیگر فرماندهی جنگ اقتصادی را نیز رهبری نمایید. به امید موفقیت شما».

و در نهایت امضای طوماری در حمایت از کاندیداتوری محسن رضایی پایانی بر اولین اعلام رسمی انتخاباتی برادر محسن در 5 بهمن ماه 1391 بود./نامه نیور