اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مولاوردی: ترک تحصیل در پسران بیشتر از دختران است/ اعتیاد به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند



اخبار,اخباراجتماعی,مولاوردی


 اخباراجتماعی -  مولاوردی: ترک تحصیل در پسران بیشتر از دختران است/ اعتیاد به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: میزان ترک تحصیل در پسران از دختران بیشتر است و دختران به کسب سرمایه انسانی توجه بیشتری دارند.

شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده امروز در دوره آموزشی توجیهی کارشناس مسئولان امور زنان آموزش و پرورش که در باشگاه فرهنگیان برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: طبق بررسی تحلیلی وضعیت جوانان که با همکاری صندوق جمعیتی سازمان ملل و یکی از دانشگاه‌ها در سال 92 انجام شده است، 23 میلیون نفر از جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که قطعاً نیمی از آنها را دختران تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: از نظر کیفی جوانان پیشرفت داشتند مانند سواد، تکنولوژی ارتباطات که باعث تحول و عامل تغییرات اجتماعی می‌شود.

*تجرد در بین جوانان در حال افزایش است
مولاوردی به وضعیت ازدواج و طلاق اشاره کرد و یادآور شد: به لحاظ وضعیت ازدواج و طلاق شاهد هستیم نسبت تجرد در جوانان در حال گسترش است و در دوره سال‌های 1365 تا 1390 نسبت تجرد در مردان از 60 به 70 درصد افزایش پیدا کرده است و این میزان در بین زنان از 36 درصد به 48 درصد رسیده است که بین سنین 15 تا 24 سال مطرح است و روند افزایش آن نیز در سن 15 تا 29 سالگی است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به علل تأخیر در ازدواج اشاره کرد و افزود: ما ازدواج زیر 15 سال هم داریم اما در مورد علل تأخیر در ازدواج که در این گزارش آمده است عواملی مانند عدم دسترسی به همسر مناسب با توجه به ملاک‌ها، عدم امکان ازدواج به دلیل شرایط اقتصادی نامطلوب و توجه به انگیزه‌های فردی مورد توجه است.

وی به افزایش طلاق در جامعه اشاره کرد و گفت: افزایش طلاق نیز نگران کننده است و در سال 90 دو پنجم طلاق‌ها برای مردان و 60 درصد برای زنان اتفاق افتاده است.

مولاوردی در خصوص میزان باروری یادآور شد: الگوی سنی باروری از الگوی زودآوری به الگوی دیرآوری پیش رفته است.

وی گفت: بحث باروری زودهنگام و عفونت‌های جنسی مانند ایدز و زیست‌فاکتورهای خطرناک قابل توجه است و میزان آنان برای زنان 33.4 و برای مردان 9.5 درصد است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به بحث رفتارهای مورد خطر اشاره کرد و گفت 4 نوع رفتار یعنی استفاده از مواد مخدر و سیگار و الکل، روابط جنسی ناسالم و حوادث برای جوانان وجود دارد.

*70 درصد بیکاران جوان هستند
مولاوردی اضافه کرد: با پدیده بیکاری به خصوص در سال‌های اخیر مواجه هستیم و حدود 70 درصد بیکاران کشور در سنین جوانی هستند و میزان مشارکت اقتصادی مردان جوان 5 برابر زنان بوده و میزان بیکاری زنان نیز دو برابر مردان جوان است که این یکی از مشخصه‌های بارز بازار کار کشور است و نشان می‌دهد تعادلی در بازار کار نداریم.

*ترک تحصیل در پسران بیشتر از دختران است
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به میزان بیکاری در جوانان اشاره کرد و افزود: میزان بیکاری در جوانان دارای تحصیلات دانشگاهی بالاست و از نظر فرهنگی و باسوادی نیز باسوادی پسران در سال‌های 35 تا 90 از 28 درصد به 96 درصد و در دختران از 10 درصد به 97 درصد افزایش پیدا کرده اما میزان ترک تحصیل در پسران از دختران بیشتر است و دختران به کسب سرمایه انسانی توجه بیشتری دارند.

مولاوردی با تأکید بر نقش اوقات فراغت جوانان خاطر نشان کرد: جوانان در اوقات فراغت الگوهای متفاوتی با توجه به الگوهای نابرابر اجتماعی تجربه می‌کنند و در استفاده از اینترنت عمده کاربران در کشور را جوانان تشکیل می‌دهند که این روبه افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: جوانان امروزی به ارزش‌های فرامادی ارزش بیشتری می‌دهند تا به ارزش‌های مادی؛ و با توجه به باز شدن جامعه به روی فرهنگ‌های محتلف ما شاهد مجموعه پیچیده‌ای از نگرش‌ها در جوانان هستیم و نمی‌توانیم یک نسخه فرهنگی و اجتماعی برای جوانان بپیچیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اهمیت جایگاه نهادهای رسمی متولی برنامه‌ریزی در امور جوانان گفت: جایگاه نهادهای رسمی در امور جوانان را جایگاه مشخصی نمی‌بینم چرا که دو دهه اسناد راهبردی برای جوانان داشته‌ایم اما جایگاه مشخصی برای آنان ندیده‌ایم و بحث دیگر در بحث بودجه‌ریزی کشور است و از این نظر نیز فقدان نظارت و ارزیابی جوانان نیز وجود دارد و با آمد و شد دولت‌ها با تغییر رویکردها مواجه هستیم که این موضوع، زمان را از ما می‌گیرد.

وی با اشاره به مسائل زنان یادآور شد: مسائل زنان را بیشتر در مسائل اقتصادی می‌بینیم و کانون تسهیل ازدواج جوانان به هر دلیلی به اجرا در نیامده است؛ از سال 1384 که این قانون تصویب شده همه منتظر هستند تا ببینند چه زمانی اجرایی می‌شود.

مولاوردی در خصوص حوزه جوانان یادآور شد: برنامه جامعی را مشاهده نمی‌کنیم و برنامه مهارت‌های شغلی و زندگی و سبک زندگی سالم دیده نمی‌شود و باید در سیاست‌گذاری‌های کلان از آرمانگرایی فاصله گرفته و واقعی‌گرا باشیم و فاصله بین برنامه‌ریزی و اجرا برداشته شود.

وی اضافه کرد: استفاده از جوانان یک فرصت است که این مستلزم توانمندسازی و ایجاد محیط و بستر مناسب برای آنهاست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه نیاز به یک پیمایش ملی در بررسی مسائل جوانان داریم، افزود: در سیاست‌های جمعیتی که طبق ابلاغیه مقام معظم رهبری آورده شده است، باید نیازهای جوانان مانند ازدواج، مسکن، اشتغال در اولویت قرار گیرد.

مولاوردی اضافه کرد:‌ در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری تلاش می‌کنیم با کمک تمام نهادهای اجرایی و مردم‌نهاد برنامه‌های خودمان را پیش ببریم که در کمتر از یک سال فعالیت خود، ابتدا با بررسی راهبردی مسائل را شروع کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه تحکیم بنیاد خانواده، پروژه خانواده سالم را با رویکردی جدید آغاز کرده‌ایم و هدف ما تقویت کارکرد خانواده و ایجاد فرصت‌های ارتباطی بین اعضای خانواده است و امسال مقدمات اجرایی آن را فراهم می‌کنیم.

*اعتیاد به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: اعتیاد به سمت زنانه شدن حرکت می‌کند و در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی در حال اجراست که به کاهش فقر و افزایش حمایت‌های اجتماعی از این زنان برسیم و در 5 سال اخیر در خصوص زنان سرپرست خانوار شاهد هستیم که 12.1 درصد خانواده‌ها زن‌سرپرست هستند و در پی آن با بحث بی‌سوادی و کم‌سوادی و سالمندی آنها روبرو هستیم و در مجموع نیز با زنان شدنی فقر مواجه هستیم.

مولاوردی خاطر نشان کرد طرح جامع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار با مشارکت تمامی دستگاه‌ها مانند فرمانداری، شهرداری، وزارت بهداشت و وزارت کار در شهرری به صورت پایلوت در حال اجراست تا در آن به مسائل حمایتی از این زنان بپردازیم و اطلاعات آن را یکپارچه‌سازی کرده و اگر جواب دهد آن را به کل کشور تامین دهیم و در این طرح را نیز در صورت پاسخ مثبت در مورد آسیب‌های اجتماعی نیز انجام دهیم.

وی اضافه کرد: 8 هزار اطلاعات در این خصوص جمع‌آوری شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص زنان بهبودیافته نیز خاطر نشان کرد: مهم این است که این زنان بعد از پاک شدن به اعتیاد باز نگردند چرا که ما مواجه هستیم سن اعتیاد پایین می‌آید و روی آوری دختران به مواد محرک صنعتی نگران کننده است و عامل 55 درصد طلاق‌ها اعتیاد بوده و حدود 63 درصد معتادین نیز متاهل هستند.

وی در پایان به بحث اشتغال نیز اشاره کرد و افزود:‌ بسته اجرایی اشتغال پایدار زنان را در نظر داریم که دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی مناطق محروم و زنان سرپرست خانوار را شامل می‌شود که به دنبال تصویب آن در شورای اشتغال هستیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پایان خاطر نشان کرد: ‌پرتال جامع زنان را نیز راه‌اندازی کردیم که آن را در آینده رونمایی خواهیم کرد.


 اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
مصاحبه سایت ترک اعتیاد رئیس اداره پزشکی اعتیاد آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتیاد به استفاده از موبایل در دختران بیشتر است یا پسران؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,اعتیاد به تلفن همراه

 

اخبار اجتماعی - اعتیاد دختران به تلفن همراه دو برابر پسران

بین بخش اعظمی از جوانان استفاده از تلفن همراه از یک وسیله ارتباطی ضروری به یک اسباب‌بازی تبدیل شده که به‌طور قطع این روند خطرات زیادی دارد.

متخصص علوم رفتاری با اشاره به نتایج یک پژوهش از اعتیاد دو برابری دختران نسبت به پسران در زمینه استفاده از تلفن همراه خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مجید ابهری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: امروزه 80 درصد از تلفن‌های همراه در دست افرادی است که استفاده شغلی نداشته و فقط برای گفت‌وگوی روزانه یا ارسال پیامک‌های دوستانه، ارسال جوک، بازی‌های تلفنی و ورود به نرم‌افزارهای اجتماعی استفاده می‌کنند. متاسفانه بین بخش اعظمی از جوانان استفاده از تلفن همراه از یک وسیله ارتباطی ضروری به یک اسباب‌بازی تبدیل شده که به‌طور قطع این روند خطرات زیادی دارد.

60 درصد از دختران مورد پژوهش از گوشی‌های همراه برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های مرتبط استفاده می‌کنند و 30 درصد آنها هنگام اتمام شارژ یا جا ماندن تلفن یا قطع آن به هر شکلی دچار استرس می‌شوند. در حالی که 80 درصد از پسران در کنار استفاده‌های نرم‌افزاری، از تلفن همراه برای مکالمه استفاده می‌کنند. با توجه به بافت فرهنگی کشور، مخصوصا شهرهای غیر از پایتخت و از آنجا که دختران سرگرمی‌های گسترده‌ای ندارند، دو برابر پسران به تلفن همراه وابستگی دارند.

در چنین شرایطی که با ضعف گسترده درباره فرهنگ استفاده از تلفن همراه در کشور مواجهیم اعمال آموزش نحوه کاربرد صحیح، استفاده منطقی از تلفن همراه توسط رسانه‌ها یا آموزش و پرورش در صرفه‌جویی وقت جوانان و استفاده بهینه از عمر آنان بسیار موثر است. با توجه به ارزان بودن برخی از سیم‌کارت‌های اعتباری، پیش‌بینی می‌شود حداقل سن استفاده از تلفن همراه به هفت یا هشت سال رسیده است. حال آنکه نوجوانان و جوانان برای تهیه انواع گوشی‌های مدرن و گران‌قیمت با یکدیگر به رقابت‌های آزار‌دهنده می‌پردازند.
اخبار اجتماعی - شفاآنلاین