اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موشی که مانند پرنده ها آواز می خواند + عکس



 

 

موش تراریخته

 

 

دانشمندان ژاپنی موفق به تولید موش تراریخته ای شده اند که می تواند مانند یک پرنده آواز بخواند.گروهیاز محققان دانشگاه اوساکا در حال تولید موشهایی تراریخته هستند که در معرض نسخه برداری نادرست DNA قرار داشته و احتمال جهش ژنتیکی در آنها بالا است. موش آواز خوان که می تواند صدایی مانند پرنده ها را از خود ایجاد کند در بخشی از این پروژه به نام "موش تکامل یافته" به وجود آمده است و دانشمندان ژاپنی امیدوارند با کمک آن بتوانند اطلاعات جدیدی درباره چگونگی تکامل زبان به دست آورند.

 

به گفته محققان جهش ژنتیکی نیروی محرکه تکامل به شمار می رود و از این رو این محققان موشهای اصلاح ژنتیکی شده را برای چندین نسل پرورش دادند تا نتیجه این تغییرات را ببینند، نتیجه این تغییرات موشی است که به تازگی متولد شده و می تواند مانند پرنده ها آواز بخواند.

 

این موش آوازه خوان به صورت اتفاقی متولد شده است اما این ویژگی در وی به صوت موروثی به نسلهای آینده انتقال داده خواهد شد. در این پروژه موشی دیگر با ماهیچه ها و دم کوتاهتر مانند نژاد "داشهوند" در سگها نیز متولد شده است.

 

محققان امیدوارند با کمک این جانداران بتوانند نشانه هایی را از چگونگی تکامل زبان در انسانها به دست آورند، درست مانند دیگر محققان از کشورهای دیگر که برای درک روند تکامل زبان در میان انسانها در حال مطالعه بر روی آواز فنچها هستند. با این همه از آنجایی که موشها در دسته پستانداران به شمار می آیند، محققان آنها را نمونه های مطالعاتی بهتری برای کشف منشا زبان در میان انسانها می دانند.

 

بر اساس گزارش میل آنلاین، محققان همچنین دریافتند موشهای عادی که به همراه موشهای آوازخوان رشد می کنند، نسبت به دیگر موشهای معمولی اصوات جیرجیر مانند فراصوت کمتری از خود ایجاد می کنند که این به معنی آن است که روشهای ارتباطاتی نیز مانند یک لهجه می تواند در میان یک گروه پخش شود. محققان ژاپنی می گویند شاید این مطالعات برای بسیاری غیر عادی و دور از ذهن به نظر بیاید اما آنها قصد دارند مطالعات خود را تا روزی که بتوانند یک "میکی ماوس" زنده به وجود آورند، ادامه دهند.

منبع:پایگاه خبری تحلیلی فرارو


ویدیو مرتبط :
پرنده های آواز خون با عکس و آواز

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرنده‌ای که با بالهایش آواز می‌خواند +عکس


دانشمندان زیست شناس دانشگاه کورنل طی اکتشافات خود در جنگلهای مرتفع آندین پرنده ای کشف کردند که می تواند با کمک پرهای خود صدایی ویولن مانند ایجاد کرده و از این طریق آواز بخواند.

خبرگزاری مهر:  دانشمندان زیست شناس دانشگاه کورنل طی اکتشافات خود در جنگلهای مرتفع آندین پرنده ای کشف کردند که می تواند با کمک پرهای خود صدایی ویولن مانند ایجاد کرده و از این طریق آواز بخواند.

محققان دانشگاه کورنل گونه ای پرنده را شناسایی کرده اند که در نوع خود اولین به شمار رفته و می تواند با پرهای خود آواز بخواند. این پرنده با حرکات سریعی که در پرهای خود ایجاد می کند می تواند صدایی مانند صدای ویولن از خود ایجاد کند.

پرنده‌ای که با بالهایش آواز می‌خواند+عکس

پرنده Club- Winged Manakin که در اعماق جنگل مرتفع آندین یافته شده است با این کار توجه دیگر پرنده ها از جمله پرنده های ماده را به خود جلب می کند. دانشمندان با بررسی حرکات بال این پرنده توانستند ثابت کنند صدای ویولن مانند به واسطه پرهای بال این پرنده به وجود می آید.

بررسی ها نشان داد پرنده Manakin می تواند ارتعاشی بیش از 100 دور در ثانیه در پرهای خود به وجود آورد که این سرعت دو برابر سرعت بالهای مرغ مگس خوار است.

با کمک گرفتن از پرتو لیزر برای کنترل ارتعاش پرها، دانشمندان اعلام کردند ارتعاش پرهای این پرنده نادر هزار و 500 هرتز است و با ایجاد ارتعاشات مختلف می تواند آواز خوانده و با دیگر پرنده ها ارتباط برقرار کند.

  از دیگر جاندارانی که از بالهای خود برای ایجاد صدا و یا خواندن آواز استفاده می کنند می توان به زنجره ها و نوعی بید به نام بید Castanet یا قاشقک اشاره کرد.