اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
موسویلاری: امام كارهای خلخالی را قبول نداشت
موسویلاری:
امام كارهای خلخالی را قبول نداشت
سیدعبدالواحد موسویلاری، روحانی سیاستمدار اهل فارس و از اعضای مجمع روحانیون مبارز كه سابقه نمایندگی مجلس، معاون حقوقی -پارلمانی سیدمحمد خاتمی بوده است و وزارت كشور دولت اصلاحات را پس از استیضاح عبدالله نوری در مجلس پنجم را در كارنامه خود دارد. لاری در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی و خبری جماران به تحلیل نوع برخورد و رفتار امام خمینی با برخی از مخالفین پرداخته و ضمن بیان منش كلی حضرت امام و برخورد با عناصر تندرو به نقش ویژه مجریان و دست اندركاران حوادث و وقایع آن دوران اشاره میكند.
جماران در گفتوگویی با عبدالواحد موسویلاری نوشت: امام وقتی كه انقلاب به پیروزی رسید دنبال برخورد و تداوم خشونتها نبود. كاری كه امام انجام داد در رابطه با عفو عمومی نشانگر این بود كه امام نمیخواست بگوید هر كسی كه تخلفی كرده حتما باید جوابگو باشد و با او باید برخورد كرد.
رفراندم تعیین نظام در انقلابهای اجتماعی شبیه انقلاب ایران تقریبا باید بگویم كه یا بیسابقه یا كمسابقه است؛ اینكه كمتر از دو ماه از پیروزی اولیه انقلاب، امام اصل نظام را به رای مردم گذاشت. این اقدام با وجود این انجام شد كه در آن زمان كاریزمای شخصیت امام بر جامعه مستولی بود و هر حرفی كه امام میزد مردم نه نمیگفتند، ولی امام برای اینكه به مردم بها بدهد و نشان بدهد كه دنبال جامعهیی با محوریت مردم است كه روی پای خودش بایستد، بحث رفراندم را مطرح كرد.
یكسری برخوردها و اعدامها در اوایل انقلاب صورت گرفت و اینها متوجه كسانی بود كه دستشان به خون مردم آلوده بود. یعنی فرماندهان حكومت نظامی، نیروهای امنیتی و سركوبگر و شكنجهگرانی كه آزادگان و مبارزان را شكنجه میكردند و آن هم بعد از شهادت شهود انجام میشد. من نمیخواهم بگویم كه در آن زمان هیچگونه كار شتابآمیز و با عجله و خارج از عرفی صورت نگرفته است؛ بلكه حرف من این است، موضوعی كه امام دنبالش بود نهادینه شدن آرمانهای ملت بود و چیزی كه مجوز برخورد داشت محاكمه كسانی بود كه دستشان به خون ملت آلوده بود كه اینها هم در دو سه گروه مشخص بودند؛ عوامل ساواك، افرادی كه در حكومت نظامی فرماندهی كرده بودند و در شهرها مردم را در 17 شهریور و 15 خرداد و... كشته بودند. در این میان ممكن است برخی قضات و برخی از كسانی كه دستاندركار امور بودند، تخلف یا ناشیگری كرده باشند كه این موضوع با جهتگیری كلی كه امام تبیین كرده بود متفاوت بود.
امام بعد از پیروزی انقلاب نگاهش همان بود كه در عفو عمومی اعلام كرد. نگاهش همان بود كه در تثبیت پایههای نظام بود و دنبال انتقام نبود. قبل از پیروزی انقلاب این مساله را مطرح كردند، امام درباره شاه گفت: اگر ما در انقلاب پیروز شدیم ایشان را محاكمه میكنیم و طبق موازین با او برخورد میكنیم؛ یعنی نمیگفت كه حكم او روشن است.
نظام و امام با وجود اینكه میدانست منافقین فاز جدایی را طراحی كردند و ساز جدایی را میزنند تا زمانی كه اسلحه به دست نگرفتند برخورد فیزیكی با اینها نكرد و وقتی آنها اسلحه به دست گرفته و آدمكشی كردند طبیعی است كه نظام با آنها برخورد میكند. منافقین به آدمكشی ادامه دادند، اما همه اینها یك فاز جنایت این گروه بود و فاز عظیم جنایتشان همكاری با صدام بود. اینها در دوران جنگ به عنوان ستون پنجم در خدمت صدام بودند. طبیعی است كه اینها وقتی چنین مسیری را دنبال میكردند از یك طرف آدم میكشتند و از طرف دیگر در كنار صدام بودند و در تمام جنایت صدام با او همراهی میكردند، حكومت با آنها برخورد كرد. زمانی امام با آنها برخورد كرد كه آنها مسلحانه علیه حكومت جنگیدند، پس نگاه امام به مخالفین تا زمانی كه در حد اظهارنظر و بیان دیدگاه است، اشكالی ندارد اما هنگامی كه اسلحه به دست گرفتند طبیعی است كه با آنها برخورد میشود.
در اوایل پیروزی انقلاب كمیتههایی در ادارات تشكیل شده بود به نام «كمیته پاكسازی» كه عوامل رژیم گذشته را كنار بگذارند و اجرای آن در شورای انقلاب و دولت آقای بازرگان دنبال شده بود. زمانی به امام گزارش دادند كه این كمیتهها خیلی تندروی میكنند. مثلا دادگاههای انقلاب تند برخورد میكردند و در مصادره اموال مردم و متهمانی كه با رژیم گذشته همكاری میكردند، سختگیری میكردند. امام این مساله را با مشی عمومی خودش در تعارض میدید. یعنی آنچه كه دادگاههای انقلاب و كمیته پاكسازی كه توسط دستگاه قضایی و دولتی ما شكل گرفته بود در تعارض با افكار امام بود. لذا امام آن فرمان هشت مادهیی را داد كه در حقیقت جریان به همان فاز كلی كه امام میخواست، برگردد. یعنی انقلاب در 22 بهمن 57 رژیم گذشته را از بین برده و حالا ما باید به آینده نگاه كنیم، از تخلفاتی كه در زمان گذشته كسی انجام داده، نباید انتقام گرفته شود.
اساسا براساس این فرمان با تعدادی از قضات كه موجه هم بودند، برخورد شد. مثلا یكی از كسانی كه فرمان هشت مادهیی باعث كنار گذاشتن او شد، مرحوم حبیبالله مقایسهیی قاضی شهر بوشهر بود كه عزل شد. در عینحال كه از قضات وفادار امام و طلبهها بود، اما با استانداردهای امام نمیخواند. شهیداسدالله لاجوردی و همچنین آقای خلخالی كه امام تندرویهای او را قبول نداشت، اینها نیروهای انقلاب بودند و فكر میكردند كه برای انقلاب كار میكنند و وجودشان در خیلی جاها، موثر بود ولی روشهایشان درست نبود. برداشت من از فرمان هشت مادهیی، این است كه امام یك بار دیگر به همه متولیان انقلاب چه در قوه مقننه، چه درقوه مجریه و چه در قوه قضاییه، گوشزد كرد كه مسیر انقلاب این نگاه است.
در قانون اول برگزاری انتخابات، امام میتوانست نظارت استصوابی راه بیندازد و میتوانست بگوید كسانی كه گرایش ماركسیستی دارند نمیتوانند در انتخابات شركت كنند اما امام این كار را نكرد. امام از موضع قدرت و با داشتن اختیار كامل و قدرت كامل تحمل معاند كرده بود نه از روی اینكه ایشان ناتوان بودند./روزنامه اعتماد
ویدیو مرتبط :
اصلا پیامبر ص فتوحات خلفا را قبول نداشت !!!!
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
مشاور هاشمی: اگر امام بود فریب و دروغ اینگونه رواج نداشت / موسوی تبریزی : یعنی چه که شرایط رفع حصر فراهم نیست؟!
اخبار سیاسی - همایش سازمان دانشجویی :
غلامعلی رجایی : مگر امام نگفت شنود حرام است/ موسوی تبریزی : یعنی چه که شرایط رفع حصر فراهم نیست؟!
نقد سازنده اصلاحطلبی
امیر احمد منظمی نائب رئیس سابق سازمان دانشجویی ، با بیان این نکته که امروز نیاز به نقد اساسی و سازنده برای اصلاحطلبان وجود دارد، در ادامه گفت: بعد از ۲ خرداد ۷۶ بعضی از پیشکسوتان و بزرگان دچار هیجانزدگی شدند و باعث به وجود آوردن تندرویهایی شد که ما جوانان امروزه هزینه آن را پرداخت میکنیم، منظمی بیان کرد؛ موضوع به شکلی شده است، که گویا دیوار بیاعتمادی بین افراد شاخص نظام و جریان اصلاحطلبی به وجود آمده. وی افزود؛ ما امروز باید انرژی خود را صرف اعتماد سازی کنیم و برای برگزاری چنین همایشی باید تعهدهای مختلف بدهیم و پاسخگوی سوالات گوناگون به افرادی باشیم که برای این کار حقوق دریافت میکنند، این در حالی است که ما از عمر و وقت خود هزینه میکنیم و جوانی خود را پای آرمانها و ارزشهایی میگذاریم که در چهار چوب انقلاب اسلامی است .
اندیشه قابل درک اصلاحطلبی برای عموم
این فعال اصلاحطلب بیان کرد اهداف و آرمانهایی که ما به دنبال آن هستیم چیزی جز آرمانهای اصیل امام نیست، چرا باید هر روز شاهد تهدید و هر سال شاهد بازداشتها باشیم؟ منظمی تاکید کرد؛ اصلاحطلبان یار واقعی امام بودند و اگر برخی نهادهای تند اصلاحات ما را به امان خدا رها نمیکردند افرادی غیر انقلابی در بدنه و راس آنها قرار نمیگرفتند، که در فعالیتهای ما اخلال ایجاد کنند. وی ادامه داد؛ بزرگان ما کار حزبی را به درستی انجام ندادند، به طوری که برخی از احزاب به بنگاههای سیاسی تبدیل شدند که هم و غم آنها رسیدن به قدرت بود و بعد از رسیدن به قدرت برنامه خاصی نیز نداشتند. این عضو سازمان دانشجویی گفت: کار تشکیلاتی با هدف اصلاح امور کشور مغفول مانده است. باید اندیشه اصلاحطلبی را در کشور جا بیندازیم نه اندیشهای که عدهای در ادامه راه از قطار آن خارج شوند، بلکه اندیشهای که در مسیر حرکت، گروهها و اقشار مختلف را همراهی کند و فواصل اجتماعی را از بین ببرد. اندیشهای که نه فقط در محافل روشنفکری و دانشگاهها جایگاه و طرفدار داشته باشد بلکه اندیشهای که قابل بحث و درک برای عموم باشد.
اصلاحطلبی نه تهدید بلکه فرصت است
احمد منظمی ادامه داد اندیشهای که ما به دنبال آن هستیم متفاوت از اندیشههای به ظاهر اصلاحطلبانی است که به چیزی جز منافع شخصی خود فکر نمیکنند. ما میخواهیم کشوری داشته باشیم که شهروندان به خاطر منافع سایر شهروندان از منافع خود دست بکشند. ما میخواهیم نشان دهیم اصلاحطلبی نه تهدید بلکه فرصت است که با استفاده درست از آن ایران را به الگویی برای دنیا تبدیل کند. وی در پایان تاکید کرد پیروزی ما شکست هیچ کس نیست. اعتماد به جوانان میتواند مشکلات را برطرف کند همانوطر که امام به جوانان اعتماد کرد.
غلامعلی رجایی : اگر امام بود فریب و دروغ اینگونه رواج نداشت
در ادامه این همایش غلامعلی رجائی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به ایراد سخنرانی پرداخت. رجائی گفت: اگر امام بود وضع ما اینگونه نبود، کرامت مردم این نبود، فریب و دروغ اینگونه رواج نداشت، ارزشهای انسانی پایمال نمیشد و همه مردم به کار گرفته میشدند. وی در ادامه به اندیشه امام اشاره کرد و گفت: امام کسی بود که میفرمود؛جانم فدای یکایک ملت شریف ایران باد، اما اکنون هم خود آن مرد تکرارناپذیر است و هم این نگاه.
مشاور هاشمی رفسنجانی در ادامه به جملهای از امام اشاره کرد، که در هواپیما و هنگام آمدن به ایران از ایشان پرسیده شده چه احساسی دارید و ایشان گفتهاند؛ هیچ. رجائی افزود اصل فیلم این به این صورت نیست، به امام میگویند به خبرنگاری که کنار شماست کاری نداشته باشیم و امام گفتند هیچ. وی تصریح کرد: مگر میشود امام برای به میان مردم آمدن احساسی نداشته باشند. مشاور هاشمی رفسنجانی گفت: هرچند امام به ندرت از خود میگفت و هر چه میگفت از کرامت و ارزش مردم بود. از نظر امام و شاگردان او حکومت امانتی است دست حاکم و رای مردم تزئینی نیست.
غلامعلی رجائی تاکید کرد اندیشههای امام گفته شده اما باید بازخوانی شود و از این اندیشهها و آرا فاصله گرفته شده است. مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد مگر امام نگفت شنود حرام است چرا بنای کار بر اساس شنود و بازخواست و محاکمه بر اساس شنود گذاشته میشود؟ این چه بساطی است که ما بر میراث امام نشاندهایم؟ مگر امام نیروهای مسلح را از دخالت در سیاست منع نکرد؟ وی تاکید کرد این افراد نخواهند توانست به کار خود ادامه دهند و اگر هوشمندی هاشمی رفسنجانی در انتخابات نبود، برنامهای که برای محروم کردن از حضور بزرگان بود باز هم ادامه پیدا میکرد اما چرا باید در رادیو تلویزیون شاهد صحنه تخریب بزرگان باشیم؟
امام می گفت به مردم دروغ نگویید
دکتر رجائی با بیان حساسیت امام نسبت به بلاتکلیف نگه داشتن زندانیان سیاسی گفت: حقوق ملت از نظر امام(ره) مسلم و قطعی بود و امام با نگاه توحیدی و عرفانی به مساله حاکمیت نگاه میکردند و اینگونه بود که با وجود حضور ۱۴ ساله ایشان در نجف و با وجود اینکه مردم ایشان را ندیده بودند امام به هدایت مردم میپرداختند. وی با اشاره به این نکته که امام همواره تاکید داشتند به مردم دروغ نگویید تشریح کرد، اما چقدر در این سالها دروغ گفتند و مدعی شدند که پاکترین و کارامدترین دولت را دارند. اگر اینها برای حافظه تاریخی ملت ارزش قائل باشند اینگونه حرف نمیزنند. وی تاکید کرد دولت روحانی ۲۰ سال زمان نیاز دارد تا طرحهای نمایشی دولت قبل و چالشهای ایجاد شده در سیاست خارجه و طرح بیخود هولوکاست را درست کند.
مردم به دولتی رای نداند که بترسد و مماشات کند
رجائی ادامه داد؛ بیخودی با دنیا درگیر شدند و فقط هم صرف شعار بود. دنیا برای این حرفها تره هم خرد نمیکند، دنیا که بازیچه نیست. وی به پاسداشت کرامت مردم توسط امام اشاره کرد و گفت: وقتی امام از سودای دل میگفت که برای خودم ارزش قائل نیستم و کار را مردم انجام دادند با اعتقاد خالص این حرف را میزدند. از دیگر آموزههای مهم امام ؛ مقدم ندانستن وظیفه سیاسی و اخلاقی خود بر دین بود. مشاور هاشمی رفسنجانی اظهار کرد دولت روحانی باید بداند دولتی است که بر اساس تغییر به آن رای داده شده و مردم نمیپذیرند که به خصوص در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت که با نیروهای طرفدار دولت با تمسخر رفتار شود. وی تاکید کرد مردم به دولتی رای نداند که بترسد و مماشات کند، فرصتها از دست میرود.
دکتر رجائی در پایان تاکید کرد؛ مردم منتظرند واقعه تاریک حصر برچیده شود و من امیدوارم و میدانم که سیاست نظام به گونهای است که این مساله حل شود و به زودی دوران حصر زندانیان و کسانی که برای انتخابات زحمت کشیدند و در زندانهای انفرادی شکنجه شدند تمام شود.
ایجاد احزاب کارآمد و قوی
ساعده سیما دبیر کمیته روابط عمومی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در ادامه این همایش با اشاره به این نکته که؛ راه حل مسائل و مشکلات به دور از هر گونه افراطیگری از راه اصلاحات و اعتدال میگذرد به بیان چند راه حل در این خصوص پرداخت: ایجاد احزاب کارآمد و قوی، بازنگری کار تشکیلاتی، بهبوبد روشهای سیاسی گذشته، بازنگری در تعاریف اصلاحطلبانه، به اثبات رساندن خود در فضای سیاسی کشور، تثبیت نسل دوم اصلاحطلبی، آگاهیبخشی عمومی، توسعه فرهنگی و اقتصادی در کنار توسعه سیاسی و پذیرش اشتباهات گذشته و نگاه امیدوارانه به آینده.
هوشیاری جوانان در انتخابات
در پایان این همایش آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به ایراد سخنرانی پرداخت. موسوی تبریزی با اشاره به نقش جوانان در انتخابات گفت: جوانان با هوشیاری و فهم زمانه در روزهای پایانی و بروز برخی کینهها و حیلههای انتخابات، این آگاهی و هوشیاری را پیدا کردند و کار خود را انجام دادند، و این افتخاری است برای ما که با چنین جامعهای مواجهیم. این آگاهی جای قهر و پشت کردن به ملت را گرفت. وی افزود؛ موضوع انتخاب شده این همایش بسیار مهم است و باید بسیار زیاد درباره اینکه اگر امروز امام بود صحبت کرد. امام قبل از آنکه یک شخصیت سیاسی، رهبر و امام ملت باشد، یک مسلمان واقعی و وراسته و شیعه به تمام معنای مولا امیرالمومنین بود.
نماینده مجلس اول شورای اسلامی به موقعیت حساس در زمان فوت آیتهالله بروجردی در قم اشاره کرد و گفت: امام حتی آن موقع هم حاضر نشدند برای مرجع بزرگی که استاد شان بود فاتحه بگیرد زیرا احساس میشد که امام میخواهند خود را مطرح کنند. موسوی تبریزی ادامه داد؛ امام نمیگذاشتند هرگز کسی پشت سر ایشان راه بیفتد، امام هرگز علاقه نداشت خود را مطرح کند. از ابتدای مرجعیت تا فوت ایشان اجازه ندادند رساله خود را از بیتالمال چاپ کنند. وی گفت : وقتی برنامهای را نقد میکردیم امام بیشتر تحویل میگرفت تا وقتی از ایشان تعریف و تمجید میشد.
دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد؛ آنچه که امام دنبال میکردند اسلام و عدالت و رفتار عادلانه بود که از حضرت امیر یاد گرفته بودند. آیتالله موسوی تبریزی به خطبه ۲۱۶ نهجالبلاغه و رفتار امیرالمومنین اشاره کرد و گفت: امام هیچگاه به خود فکر نمیکرد بلکه به راه خود فکر میکرد که راهی جز راه خدا نبود و میفرمود ما مامور به تکلیفیم. امام همچنین میفرمودند مردم مالک انقلاب هستند و هیچگاه به غیر از مردم به کسی تکیه نمیکردند.
موسوی تبریزی در ادامه بیان کرد؛ امام هرگز مردم را فراموش نمیکرد، به طور مثال در مورد انتخابات به مردم میگفتند که خودتان مطمئن شوید به چه کسی میخواهید رای دهید که فردی صالح و سالم و خدمتگزار و عادل باشد و تا اطمینان پیدا نکردهاید رای ندهید و امام معتقد بودند هیچ کس مانند دوره شاه حق ندارد به مردم بگوید به شخص خاصی رای دهید. وی با اشاره به صحبت روز قبل آیتالله جنتی درباره تائید صلاحیت کاندیداها مبنی بر اینکه بین اصولگراها و اصلاحطلبان فرق نمیگذاریم و حتی ممکن است از اصولگرایان هم رد صلاحیت شوند، خطاب به ایشان گفت: شما از مجلس سوم بیش از ۴۰ نفر را به عنوان عدم انتظام به اسلام و قانون اساسی رد صلاحیت کردید که از بهترین علما و مسئولان بودند، جرم آنها چه بود؟ غیر از اینکه میخواستند صاف و پوستکنده حرف بزنند و تعریف و تمجید در کارشان نبود و بله قربانگو نبودند.
یعنی چه که شرایط رفع حصر فراهم نیست؟!
آیتالله سید حسین موسوی تبریزی به ضعف در مدیریت در ۸ سال گذشته پرداخت و گفت؛ ۸ سال اقتصاد مملکت را نادرست اداره کردند و کارهایی انجام دادند که خلاف عدالت بود. وی در مورد قضیه حصر گفت: گفته میشود تصمیم بر این است که موسوی و کروبی آزاد شوند یعنی چه که شرایط فراهم نیست؟ چه کسی میخواهد شرایط را بر هم بزند؟ چه کسی میخواهد از این شرایط استفاده کند که آنها توبه کنند. چرا باید افرادی همچون تاجزاده در انفرادی بماند و از تمام حقوق خود محروم شود؟ از این حرفها و بگو مگوها چه کسی بهره میبرد؟
دبیر کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پایان به دوران دادستانی شهید لاجوردی اشاره کرد و گفت: آن زمان زندانیان غیر از ملاقات هفتگی در محیطی مقابل لونو پارک با خانوادههای خود ملاقات میکردند تا خانوادهها به محیط زندان نروند و حتی زندانیان همسردار چند ساعت در اتاقی بدون مزاحمت با همسر خود ملاقات میکردند.
اخبار سیاسی - سایت پویش