اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مورد عجیب یک جلسه رای اعتماد



اخبار,اخبارسیاسی,وزیر پیشنهادی علوم


اخبار سیاسی - مورد عجیب یک جلسه رای اعتماد

شاید مبدع پخش فیلم و صدا در مجلس محمود احمدی‌نژاد بوده باشد اما برخی نمایندگان مجلس از آن به خوبی حفاظت کردند. راهش را ادامه دادند و پخش فیلم و صوت تبدیل به یک امر معمول در جلسات رای اعتماد و استیضاح شده است.

پاستور نشینان دولتی و مجلس‌نشینان بهارستان امروز برای پنجمین بار از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید به منظور دادن رای اعتماد به یک وزیر پیشنهادی برای یک وزارتخانه دولت در صحن علنی مجلس حاضر می‌شوند.

به نوشته ابتکار، در شرایطی که به نظر می‌رسد بعضی از دلواپسان و منتقدان دولت دوست دارند این بازی باز هم ادامه پیدا کند و ماجرا به جلسه ششم و حتی بیشتر بکشد، دولت عزم خود را جزم کرده است که این بار برای وزیر پیشنهادی‌اش رای اعتماد بگیرد و صندلی وزارت تنها وزارتخانه بی وزیرش را تحویل دانش آشتیانی دهد.منتقدان دولت تخریب گزینه جدید پیشنهادی وزارت علوم را این بار نه حتی پس از معرفی رسمی وی که از شب قبل از آن آغاز کردند. کار به جایی رسید که برخی از نمایندگان مجلس، در هنگام قرائت نامه معرفی دانش آشتیانی در صحن علنی، مخالفت خود با وزیر پیشنهادی دولت را حتی بدون شناخت کافی از وی و سوابق و برنامه‌هایش با همنوایی «دو دو» فریاد زدند.

حافظان میراث پخش فیلم در مجلس
با این همه گویا قرار است این بار مخالفت‌های به شکل ابتکارهای جدیدی هم بروز کند. ایلنا در گزارشی به برنامه‌های مخالفان وزیر پیشنهادی دولت در روز رای اعتماد پرداخت و با بیان این که مخالفان «این بار می‌خواهند با دست پر به میدان بیایند»، نوشت: «بخشی از نمایندگان مجلس را باید حافظان میراث محمود احمدی‌نژاد دانست. شاید مبدع پخش فیلم و صدا در مجلس محمود احمدی‌نژاد بوده باشد اما برخی نمایندگان مجلس از آن به خوبی حفاظت کردند. راهش را ادامه دادند و پخش فیلم و صوت تبدیل به یک امر معمول در جلسات رای اعتماد و استیضاح شده است».

بنا بر این گزارش برگ برنده مخالفان دولت یک ویدئو، سه فایل صوتی و یک استشهاد محلس است. این بار اما مخالفان دولت کمی هم ابتکار عمل به خرج داده‌اند و با دستکاری تاریخ این فیلم‌ها تلاش کرده‌اند تا شرایط را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند.

به گفته این خبرگزاری فیلم مورد نظر صحنه‌هایی از حضور برخی چهره‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در یکی از موسسه‌های وابسته به مجتمع آموزشی مفید که ریاست آن در یکی دو دهه اخیر بر عهده دانش آشتیانی بوده است را نشان می‌دهد. در اصل فیلم مورد نظر مربوط به روزهای پیش از انتخابات است اما با تمیدات مخالفان دولت قرار است که این فیلم به عنوان یک اتفاق پس از انتخابات جلوه داده شود تا سناریوی حضور فعال دانش آشتیانی در حوادث سال 88 نیز تایید گردد.

 

شرایط در مورد فایل‌های صوتی نیز به همین شکل است. فایل‌های صوتی مربوط به جلسات ستادی اصلاح‌طلبان در سال 88 البته بازهم قبل از انتخابات نیز به عنوان یک مرجع برای فتنه‌گر دانستن دانش‌آشتیانی انتخاب شده است.

جالب‌ترین قسمت ویژه برنامه مخالفان دولت اما در مورد قسمت سوم مدارک آنان است. یعنی درست جایی که از نگهبان محله این موسسه آموزشی تحقیق به عمل آمده است و در مورد نقش دانش آشتیانی در حوادث سال 88 سوال پرسیده شده است.نکته اصلی در مورد این آثار سمعی و بصری در تاریخ‌سازی‌های صورت گرفته است. تاریخ‌ها دستکاری شده است تا هم با غافلگیر کردن نمایندگان در جلسه رای اعتماد و هم فتنه‌گر خطاب کردن دانش آشتیانی با دست پر از جلسه رای اعتماد بیرون بیایند. فیلم‌ها و صوت‌های تهیه شده قرار است طبق تقسیم کار صورت گرفته میان مخالفان دولت از سوی یکی از نمایندگان اصولگرای مخالف دولت که ید طولانی در مخالفت با مجموعه دولت دارد مطرح شود.

 

نماینده‌ای که علاقه عجیبی به نمایش فیلم و رو کردن سند علیه مردان حسن روحانی دارد.این در شرایطی است که منتقدان دولت تاکنون از طیف متنوعی از کلیدواژه‌ها برای متهم ساختن و رد گزینه‌های پیشنهادی وزارت علوم استفاده کرده‌اند. اطلاق اصطلاح «باشگاه سیاست» به وزراتخانه تحت هدایت وزرای پیشنهادی، «امضای نامه‌های اعتراضی و حمایتی و یا حضور در تجمع‌های اعتراضی» و البته برچسب «فتنه» برخی از این کلیدواژه‌ها بوده‌اند. البته دلواپسان برای تنوع این بار از کلیدواژه‌ای به نام «مخالفت با بسیج» نیز بهره خواهند برد تا حوصله کسی از واژه‌های تکراری سر نرود!

شش گام دلواپسان علیه دولت
به نظر می‌رسد مخالفان دولت که در اولین گام‌های خود در مخالفت با دولت روحانی، لقب دلواپس را به خود گرفتند، سعی کردند مخالفت خود با دولت را گام به گام پیش ببرند. نامه‌نیوز نوشت: منتقدان دولت روحانی در اولین گام شطرنج خود با روحانی به سراغ وزرای دولت او رفتند و به هر بهانه اعضای کابینه را به مجلس فراخواندند تا پاسخگوی سوالات آنان باشند. نمایندگان مخالف روحانی در مجلس پس از چندماه از آغاز به کار دولت، گام دوم خود را آغاز کردند که آن هم، سوال از وزرا در صحن علنی مجلس و دادن کارت زرد به آنها بود.گام سوم، گام «قانع شدم» نام دارد. گامی که وزرا را به صحن علنی می‌کشاند اما دیگری خبری از کارت زرد نیست و نماینده سوال کننده از پاسخ‌های وزیر قانع می‌شود.

منتقدان دولت در مورد زنگنه «وزیر نفت»، ظریف «وزیر امور خارجه» و آخوندی «وزیر مسکن و شهرسازی» و برخی دیگر از وزرا این استراتژی خود را پیاده کردند.گام بعدی مخالفان را می‌شود گام دستور به روحانی نامید. مخالفان دولت تصمیم گرفتند، که به دولت خط بدهند و به روحانی بگویند که چه بکند و چه نکند. توصیه‌های دستوری، رمز آغاز این عملیات برای مقابله با دولت است. توصیه‌های برخی نمایندگان به دولت برای تغییر در رفتار خود به ویژه در سیاست خارجی، نمونه بارز این رفتار است.

استیضاح، پنجمین پله‌ای بود که دلواپسان برای به زمین زدن دولت، طراحی کردند و وزیر علوم دولت یازدهم نیز اولین قربانی آن بود و به نظر می‌رسد، جنتی و آخوندی دیگر قربانیان گام پنجم مخالفان روحانی باشند.ششمین گام مخالفان که به نظر می‌رسد از مهم‌ترین قسمت‌های پازل آنان برای مقابله با دولت باشد، رای ندادن به وزرای پیشنهادی روحانی و تحمیل نامزد مطلوب خود به دولت هستند.

 

آنها می‌خواهند با زدن برچسب نقش داشتن در حوادث سال 88 به وزرای پیشنهادی روحانی، آنها را از گردونه دولت خارج کنند تا در نهایت با گیرانداختن روحانی در گوشه رینگ، او را مجبور کنند به سمتی حرکت کند که آنها می‌خواهند. طیف دلواپسان مجلس با اطلاع از حساسیت نمایندگان بر روی حوادث سال 88، تلاش می‌کنند که آنها را نیز با خود همراه کنند که تا حدود زیادی نیز موفق به این همراهی شده‌اند. میزان رای کم نمایندگان به نیلی احمدی آبادی وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم، خود بیانگر همین معناست.مخالفان می‌دانند که بیشترین رای روحانی متعلق به دانشجویان است و نومید کردن آن‌ها از دولت تدبیر و امید، می‌تواند یک برگ برنده بزرگ سیاسی در انتخابات مجلس آینده باشد.

پافشاری روحانی در برابر دلواپسان
روحانی نیز در مقابل این بازی تازه، تصمیم گرفته است، وزرایی را به مجلس معرفی کند که همگی از لحاظ فکری و عملی نزدیک به فرجی دانا، اولین وزیر علوم دولت یازدهم باشند. روحانی همانطور که در حکم نجفی اعلام کرد باید مسیری که فرجی دانا آغاز کرده است در وزارت علوم ادامه پیدا کند.مسابقه طناب کشی میان دولت روحانی و مجلس شورای اسلامی وارد فاز تازه‌ای می‌شود و نمایندگان مجلس باید دوباره در آزمونی دیگر به وزیر پیشنهادی روحانی رای اعتماد و یا عدم اعتماد بدهند.

 

رایی که در هر دو صورت یک برنده خواهد داشت و آنهم دولت روحانی است. رای به وزیر پیشنهادی یعنی همان خواست دولت و رای ندادن به آن یعنی، معرفی وزیر دیگر به مجلس که در همین مسیر گذشته گام بر می‌دارد.رفتار روحانی نشان می‌دهد که او نمی‌خواهد در مقابل مخالفان خود در مجلس کوتاه بیاید و وزارت علوم را قربانی مسائل سیاسی کند. مخالفان نیز قطعا در قبال این رفتار دولت، حرکت تازه‌ای را آغاز خواهند کرد و باید دید آنها با گام تازه خود، چه چاهی را جلوی پای دولت روحانی حفر می‌کنند.

فضای مجلس در روز رای اعتماد
در شرایطی که دولت از یک سو و دلواپسان منتقد دولت از سوی دیگر تمام عزم خود را برای جلسه امروز رای اعتماد جزم کرده‌اند، برخلاف فضای جلسه رای اعتماد به نیلی احمد آبادی، حاصل کار قابل پیش‌بینی نیست.

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا این موضوع را تائید می‌کند و می‌افزاید: تجربه نشان داده که بعد از طرح مباحث مختلف جمع‌بندی نهایی نظر نمایندگان در جلسه رسیدگی به رای اعتماد شکل می‌گیرد.این در حالی است که پس از جلسه روز یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت مجلس – به عنوان اصلی‌ترین فراکسیون حال حاضر مجلس – با دانش آشتیانی، اعضای رهروان نتوانسته‌اند به جمع‌بندی مشخصی درباره رای دادن یا ندادن به گزینه پیشنهادی دولت برسند.

غلامرضا اسداللهی عضو هیات رئیسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس در این باره می‌گوید: جلسه روز یکشنبه فراکسیون با وزیر پیشنهادی علوم منتج به نتیجه مشخصی نشده و فراکسیون هم به جمع‌بندی نرسیده که جلسه مجددی تشکیل دهد بنابراین اعضا آزادند هر طور به جمع‌بندی رسیدند عمل کنند و رای دهند چرا که گاهی اقتضای شرایط همین است.در شرایطی که وی نسبت به نتیجه نداشتن جلسات دانش آشتیانی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس چندان ابراز خوشبینی نمی‌کند، اما می‌افزاید: اگر آقای دانش آشتیانی بتواند برخی شبهات خصوصا شبهات سیاسی که در ذهن نمایندگان وجود دارد را برطرف کند شاید بتواند به توفیقی دست پیدا کند.

این در حالی است که ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس، در گفت‌وگو با نامه‌نیوز پیش‌بینی می‌کند: بر اساس تجربیات خود در مجلس باید بگویم که این احتمال وجود دارد که رای آقای آشتیانی کمتر از وزیر پیشنهادی قبل آقای نیلی باشد!الیاس نادران، نماینده عضو جبهه پایداری که نامش در میان دلواپسان منتقد دولت برده می‌شود، دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس، همچنان به پس گرفتن نام دانش آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اصرار کرد.

 

وی گفت: اگر دولت گزینه پیشنهادی وزارت علوم را پس گرفت و فردی را با تعامل به مجلس معرفی کرد که فبهاالمراد. اما در غیر این صورت لااقل برای گزینه بعدی این مسیر را اصلاح کنند.نماینده مردم تهران یادآور شد: هیچ نامه‌ای از طرف هیچ کس به هیچ کجا نوشته نشده اما تماس‌هایی با مقامات دولتی از طریق موثرین مجلس صورت گرفته که گزینه را تغییر دهند.

وی در عین حال توپ روشن نشدن تکلیف وزارت علوم را در زمین دولت می‌اندازد و می‌گوید: بعضی‌ها از ناحیه دولت بنای بر لج‌بازی دارند و ما نمی‌دانیم دلیلش چیست وگرنه خیلی راحت‌تر از اینها می‌شد مساله را حل و فصل کرد.علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز که پیشتر اعلام کرده بود برای سخنرانی در مقام موافق دانش آشتیانی نام‌نویسی کرده است، ضمن سازمان یافته خواندن مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: معمولا دستگاه‌های اطلاعاتی اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند.

وی درباره فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم، گفت: هنوز فضا خیلی روشن نیست اما احساس من این است که به مرور فضا بهتر می‌شود، به هر حال ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و حرف‌هایمان را می‌زنیم، چه وزیر رای بیاورد یا نه.مطهری همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است فیلمی در جلسه رای اعتماد پخش شود گفت:‌ انشالله این فیلم اکشن باشد که از دیدن آن لذت ببریم.در این میان خود گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اعتقاد دارد نقطه ابهامی در زندگی و سوابق کاری‌اش وجود ندارد که او را از راهیابی به این وزارتخانه باز دارد.

فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی در گفت‌وگو با ایلنا افزوده است: من این آمادگی را دارم که با همه نمایندگان و همه گروه‌ها صحبت و گفت‌وگو کنم، البته به شرطی که طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد و گفت‌وگوها برمبنای منطق پیش رود.وی ادامه داد: من از عملکرد خودم آگاه هستم و همان‌طور که اشاره کردم، هیچ نقطه ابهامی در این زمینه وجود ندارد، لذا با استقبال و آمادگی کامل با نمایندگان صحبت خواهم کرد و مطمئن هستم، می‌توانیم با یکدیگر مسائل را حل کنیم.

 

دانش‌آشتیانی تصریح کرد: از ناحیه هر جناحی با دانشگاه و وزارت علوم برخورد سیاسی شود، علم آسیب می‌بیند و بنده مطمئن هستم اگر با وزارت علوم برخورد سیاسی نشود، مشکلی به وجود نخواهد آمد.با توجه به این فضای نامعلوم درباره نشست علنی مجلس، انتظار می‌رود امروز یکی از جالب‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین جلسات رای اعتماد تاریخ مجلس را شاهد باشیم. باید منتظر بود و دید که در نهایت چه کسی در طناب‌کشی مجلس و دولت پیروز خواهد شد.


  اخبار سیاسی - ابتکار


ویدیو مرتبط :
نطق حکیمی نماینده مردم رودبار در در جلسه رای اعتماد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عکس: جلسه رای اعتماد به وزرای روحانی(2)


جلسه رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور.

 
 
 
 
  صبح بخیر: