اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موتور سواران سیاست ایران



اخبار,اخبارسیاسی,تخلفات دولت احمدی نژاد


  اخبار سیاسی  - موتور سواران سیاست ایران

در حال پیاده روی در خیابان بودم که ناگهان موتوری از کنارم به سرعت گذشت و بوقی را نثار من کرد که چرا حواست نیست؟ چند متر جلوتر نیز درحالی که 90 ثانیه‌ای منتظر سبزشدن چراغ بودم تا با اطمینان عرض خیابان را طی کنم، ناگهان با بوق موتوری متوجه خود شدم که باید در هر حالی حواسم به حضور این همیشه حاضران باشد. حاضرانی که به هیچ وجه پایبندی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند و مطابق میل خود عمل می‌کنند. به بیان بهتر قوانین راهنمایی و رانندگی برای موتورها همانی است که راننده در همان لحظه تصمیم به اجرای آن گرفته است.

در این بین و در میانه درگیری‌های ذهنی ام با موتور و موتورسواران به این اندیشیدم که چه شباهتی است میان خیابان‌های تهران و فضای سیاسی کشور.


در ایران نیز کسانی وجود دارند که نقش موتورسواران بی قانون شهر‌ها را در فضای سیاسی بازی می‌کنند، کسانی که می‌شود آنها را موتورسواران سیاست ایران نامید.افرادی که با اجتهادها و استدلال‌های شخصی، این اجازه را به خود می‌دهند که هر کاری دلشان می‌خواهد در فضای سیاسی کشور انجام دهند.


این موتورسواران سیاسی که در ماه گذشته رئیس جمهور از آنان به عنوان “تازه به دوران رسیده‌ها” یاد کرد و آیت‌الله هاشمی آنان را “جدیدالاسلام‌ها” نامید، به خود اجازه می‌دهند جای هر نهاد و مرجعی تصمیم بگیرند و به راحتی برای افراد حکم صادر کنند.


این افراد که نمونه‌های آن را به راحتی می‌شود در این روزهای ایران مشاهده کرد به راحتی به تمام مخالفان خود برچسب ضدیت با انقلاب و نظام می‌زنند اما تاب شنیدن هیچ گونه انتقادی را ندارند و اگر انتقادی از آنان مطرح شود صدای «وا مظلوما» سر می‌دهند و با سخنرانی‌ها و همایش‌های مختلف سعی می‌کنند مظلومیت خود را به مردم ثابت کنند. این گروه که خود را ترازوی خوب وبد می‌دانند به راحتی حکم اعدام مخالفان را امضا می‌کنند.


این افراد بسیاری از شخصیت‌های شناخته شده و قابل احترام نظام (اعم از اصلاح طلب و اصولگرا) را به بهانه‌های مختلف اعم از «دخیل در فتنه» یا «ساکت فتنه» مورد نوازش قرار دادند.


چه بسیار از معتمدین مردم که با برچسب‌های این افراد مجبور به خانه نشینی و ترک مناصب دولتی و غیر دولتی شدند. گویی موتورسواران سیاست، دارای اجتهاد شخصی یا حق بدنام کردن افراد را دارند.


این افراد که کم کم تبدیل به یک جریان سیاسی در کشور شده‌اند یک عادت بزرگ دیگر نیز دارند. آنها عادت ندارند اشتباهات خود را ببینند اما استاد دیدن اشتباهات دیگران هستند. این جریان سیاسی کشور طی هشت سال گذشته «مهر سکوت» به لبان خود زده و چشم خود را بر اشتباهات و تخلفات دولت قبلی یعنی دولت محمود احمدی نژاد بسته بودند و در کنار آن مخالفان دولت نهم و دهم را ضدانقلاب و خارج از ریل انقلاب خطاب می‌کردند. همین افراد امروز با تغییر دولت، تبدیل به سربازان خط مقدم مخالفت با دولت روحانی شده‌اند و حتی کوچک ترین اشتباه دولت را با ذره بین نگاه خود آنقدر بزرگ می‌کنند که گویی روحانی در حال انجام خیانتی بزرگ به کشور است.

 

این رفتار درست مانند زمانی است که موتورسواران شهری در حال رانندگی در پیاده رو هستند و در هنگامه خروج از پیاده رو، به راننده یک ماشین پرخاش می‌کنند که چرا هنگام پیچیدن راهنما نزده است.نحوه برخورد با فیلم‌های سینمایی مجوزدار از وزارت ارشاد، یا کتاب‌ها و کنسرت‌ها نمونه بارز دیگر رفتار این افراد است. این جریان بدون آنکه فیلمی را دیده باشد یا موسیقی ای را گوش داده باشد حکم خلاف شرع بودن آن را امضا می‌کند و جالب آن است که با قدرت نیز نظر آنان اجرا می‌شود.آری، این روزها موتورسواران شهری و موتورسواران سیاسی در حال جولان در کشور هستند و باید راه حلی برای مقابله با آن پیدا کرد.

 

راه حلی که تنها از طریق یک اتحاد ملی قابل شکل گیری است. نحوه برخورد با موتور سواران خیابان‌ها را به اهلش می‌سپاریم که با وضع قوانین سخت، جلوی این سرکشی شهری را بگیرند اما در مورد موتورسواران سیاسی می‌توان با حضور مدنی و سیاسی در انتخابات مجلس دهم جلوی آنها ایستاد و اجازه نداد بازهم مکانی برای جولان خود پیدا کنند. تعدل این افراد می‌تواند کمک بزرگی به تغییر فضای سیاسی ایران کند، تغییری که می‌تواند بشارت دهنده روزهای خوب برای کشور باشد.

 

 اخبار سیاسی  - ابتکار

 

 


ویدیو مرتبط :
نمایشات موتور سواران ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا سیاست های اوباما در برابر ایران تغییر می یابد؟



 

آیا سیاست های اوباما در برابر ایران تغییر می یابد؟

 

پس از شکست دموکرات ها در انتخابات اخیر آمریکا

آیا سیاست های اوباما در برابر ایران تغییر می یابد؟

"تونی کارون" تحلیلگر آمریکایی در گزارشی با عنوان " آیا انتخابات، سیاست اوباما درباره ایران را تغییر می دهد؟ " در مجله تایم نوشت: قرار است مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران اواخر ماه جاری میلادی در اروپا از سر گرفته شود اما انتظار نمی رود که تهران آنچه را که آمریکا ، خواهان شنیدن آن است، بگوید."

در انتخابات اخیر کنگره آمریکا، حزب دموکرات که باراک اوباما نیز عضو آن است، از حزب جمهوری خواه شکست خورد.

در ادامه این مقاله می خوانیم: مقامات آمریکایی از مذاکرات هسته ای پیش رو با ایران انتظارات بسیاری ندارند. هم اکنون تنها امید اوباما برای پیروزی در انتخابات آینده ریاست جمهوری، یکپارچه کردن کشور آمریکا در پشت سر خود به بهانه مقابله با ایران است.

هیچ نشانه ای از تردید اوباما یا تصمیم گیران آمریکایی در به کار گیری راه حل نظامی برای ایران وجود ندارد البته آنها درک می کنند که موضوع جنگ علیه ایران چالشی بزرگتر از تهدید  فعلی ایران است.

"دنیس روس" نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران نیز گفته است ایران در موضوع هسته ای عقب نشینی نخواهد کرد مگر اینکه موضوع تهدید نظامی را به صورت جدی حس کند. این در حالی است که چارچوبی برای اقدام نظامی علیه ایران وجود ندارد. کشورهای حامی تحریم ها علیه ایران، موضوع اقدام نظامی علیه این کشور را رد می کنند. در این باره اجماعی وجود ندارد و همین مسئله باعث احساس راحتی ایران می شود.

مقامات آمریکایی از اینکه موافقت ایران با دور جدیدی از مذاکرات را به عنوان پیروزی سیاسی قلمداد کنند، خودداری می کنند. آنها به رغم اینکه معتقدند تحریم ها تاثیرات بسیار بیشتر از آنچه که تهران فکرش را می کرد، داشته است ولی می دانند ایران همچنان میزبان حجم بسیار زیادی از فعالیت های بازرگانی و سرمایه گذاری از سوی کشورهایی منطقه مانند چین است.

این وضعیت باعث می شود ایران با نگاه مصلحت آمیز به مذاکرات هسته ای با غرب وارد شود.

تاثیرات پیروزی جمهوری خواهان درانتخابات کنگره بر سیاست های اوباما در برابر ایران

علاوه بر مواد مطرح شده در این گزارش مجله تایم، باید گفت پس از این پیروزی جمهوری خواهان و نشانه واضح از کاهش محبوبیت باراک اوباما و حزب دموکرات در مقابل حزب جمهوری خواه، قطعا با تغییراتی در سیاست های آوباما در برابر روبه رو می شویم.

اوباما با وجود در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی و اعمال تحریم های متنوع از سوی شورای امنیت و کشورهای مختلف از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن ، کره جنوبی و استرالیا (که با پیگیری های آمریکا محقق شده اند) ولی در روند فعالیت های هسته ای ایران تغییری ایجاد نشده است.

ایران ضمن پافشاری بر مواضع اش، فعالیت های هسته ای را ادامه می دهد بدون اینکه کمترین و کوچکترین تغییری را در این روند اعمال کند.

این در حالی است که در این مدت آمریکا ضمن نادیده گرفتن پیش شرط خود، نماینده ای را برای حضور در مذاکرات 5+1 به ایران اعزام کرد.

آمریکا همچنین ضمن موافقت با ارائه پیشنهاد مبادله سوخت هسته ای با اورانیوم کم غنی شده ایران، به طور تلویحی در برابر غنی سازی اورانیوم در ایران چشم پوشی کرد و برخلاف قطعنامه های شورای امنیت درباره تحریم ایران، به داد و ستد هسته ای با این کشور پرداخت.

آمریکا در دوره اوباما برای همراه کردن روسیه، چین ، هند ، ژاپن، کره جنوبی و دیگر هم پیمانان آمریکا در منطقه امتیازات گسترده و مهمی را به این کشورها ارائه کرد اما نتیجه مطلوب را در عملکرد هسته ای ایران مشاهده نکرد.

از سوی دیگر اسرائیل نیز از مجموعه فعالیت آمریکا و شخص اوباما برای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران راضی نیست و در کنار آن، فشارهای اوباما بر تل آویو در موضوع فلسطین و لزوم تعلیق فعالیت های شهرک سازی، بر شدت این نارضایتی افزوده است.

در همین حال حزب جمهوری خواه آمریکا با در نظرگرفتن مجموعه این شرایط، انتقادات از سیاست های اوباما را در برابر ایران را افزایش داده است. جمهوری خواهان به تهدیدات شدیدتر و جدی تر ایران برای بازداشتن این کشور از ادامه روند هسته ای اش  معتقدند.

همچنین نگاه سران حزب جمهوری خواه به گزینه نظامی در برابر ایران، پررنگ تر است.

هم اکنون با افزایش شمار اعضای حزب جمهوری خواه در کنگره آمریکا، قطعا اوباما تحت فشار بیشتری از سوی جمهوری خواهان قرار می گیرد و مطالبات آنها در سیاست های اوباما نیز پررنگ خواهد شد.

کمترین تاثیر این است که قطعا اوباما سیاست نرمش را در مقابل ایران ادامه نخواهد داد البته از آن سو ظرفیتی برای اقدامات شدید علیه ایران نیز وجود ندارد و توقف و ایستایی در چنین وضعیتی ، قطعا به معنی شکست سیاست های رئیس جمهور دموکرات آمریکاست.

نگاهی به کنگره آمریکا

کنگره آمریکا یا همان قوه مقننه و نهاد قانون گذاری این کشور از دو مجلس سنا و نمایندگان تشکیل شده است.

مجلس نمایندگان از 435 عضو تشکیل شده که همه  با رای مستقیم مردم برای دوره دو ساله انتخاب می شوند و وظیفه قانون گذاری دارند.

مجلس سنا نیز از 100 عضو تشکیل شده که برای دوره شش ساله و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. با این حال یک سوم اعضای سنا هر دو سال یک بار انتخاب می شوند لذا اعضای سنا هر دو سال یک بار ، با تغییر یک سوم اعضای خود روبه رو می شوند.

مجلس سنا حق قانون گذاری ندارد بلکه مصوبات و قانون گذاری های مجلس نمایندگان را تایید می کند. مجلس سنا در مقابل، وظیفه دادن رای اعتماد به وزرای کابینه آمریکا را برعهده دارد.

رئیس مجلس سنا براساس قانون، معاون اول رئیس جمهور است که بدون حق رای ، مدیریت جلسات سنا را عهده دار است. رئیس مجلس نمایندگان نیز، رئیس فراکسیون اکثریت در این مجلس است.

در انتخابات میاندوره ای اخیر آمریکا، در مجلس سنا، شمار اعضای دموکرات از 56 به 51 نفر و در مجلس نمایندگان نیز از 255 به  190  نفر کاهش یافت.

در مقابل، اعضای حزب جمهوری خواه در مجلس سنا از 41  به 46 نفر و در مجلس نمایندگان از 178 به 236 نفر افزایش یافت...../تحلیل:عصرایران