اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت وزیران خارجه کشورهای اسلامی با تعلیق عضویت سوریه



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

موافقت وزیران خارجه کشورهای اسلامی با تعلیق عضویت سوریه

ایران در این نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی ، با تصمیم تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری کشورهای اسلامی مخالفت کرده است.

یک منبع در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی) اعلام کرد وزیران خارجه کشورهای اسلامی با تعلیق عضویت سوریه در این سازمان موافقت کرده اند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این تصمیم گیری در نشست دیروز دوشنبه وزیران خارجه کشورهای اسلامی در شهر جده انجام شد. این نشست یک روز قبل از برگزاری نشست سران کشورهای اسلامی در شهر مکه برگزار شد و پیش نویس قطعنامه نشست سران را ارائه کرد.

دولت سوریه به نشست وزیران خارجه و سران کشورهای اسلامی در مکه دعوت نشده است.قبل از این اتحادیه عرب نیز عضویت سوریه را در این سازمان ، به حالت تعلیق درآورده بود.

این منبع به رویترز گفت: نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی به پایان رسید. وزیران خارجه تصمیم هایی از جمله تعلیق عضویت سوریه در این سازمان را تایید کردند.

این اقدام سازمان همکاری اسلامی (سازمان کنفرانس اسلامی) با عضویت 57 کشور اسلامی پس از گذشت 17 ماه از آغاز ناآرامی در سوریه صورت می گیرد.

این تصمیم سازمان همکاری اسلامی بیش از آنکه تاثیر عملی بر حکومت سوریه داشته باشد تاثیر سمبلیک خواهد داشت.

ایران در این نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی ، با تصمیم تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری کشورهای اسلامی مخالفت کرده است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران قبل از آغاز نشست وزیران خارجه کشورهای اسلامی در شهر جده به خبرنگاران گفت: "تعلیق عضویت یک کشور به این معنی نیست که شما در مسیر حل مسئله حرکت می کنید بلکه به معنی حذف صورت مسئله است. واقعا ما خواهان حل این مسئله هستیم."

صالحی قبل از این در روز یکشنبه گفته بود: "استعفای کوفی عنان از مسئولیت نمایندگی سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه به معنی پایان طرح شش ماده ای وی برای حل بحران سوریه نیست."

وی افزود: "ایران مخالف ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه است."

برقراری منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه خواسته مخالفان حکومت این کشور و مورد حمایت کشورهای عربی، آمریکا و ترکیه نیز قرار گرفته است.مخالفان حکومت سوریه می گویند برقراری منطقه پرواز ممنوع می تواند از قدرت نیروی هوایی این کشور در حمله به مواضع آنها موثر باشد.

نشست فوق العاده امروز سه شنبه سران کشورهای اسلامی به دعوت ماه گذشته ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی برگزار می شود.در این نشست علاوه بر موضوع حوادث سوریه، مسائل مسلمانان میانمار و فلسطین نیز بررسی می شود.

یک دیپلمات فعال در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در این باره گفت: سران کشورهای اسلامی به صورت رسمی درباره سوریه تصمیم گیری و این تصمیم خود را در روز چهارشنبه آینده اعلام خواهند کرد. تایید تصمیم تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی منوط به تایید دو سوم اعضاست.

رویترز می نویسد: اظهارات صالحی نشان دهنده رویارویی احتمالی دیپلماتیک در نشست مکه از یک سو میان کشورهای اسلامی حامی مخالفان حکومت سوریه و از جمله عربستان سعودی و از سوی دیگر ، ایران و حامی حکومت سوریه است. این رویارویی، بازتابی از بحران های مذهبی روبه افزایش در سراسر منطقه است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران نیز دیروز دوشنبه از شهر مدینه، وارد مکه شد و او هم به مانند ملک عبدالله پادشاه عربستان خواستار تقویت وحدت میان مسلمانان در نشست سران کشورهای اسلامی شد. وی گفت این نشست فرصتی برای توضیح شفاف نظرات ایران است.

رویترز می نویسد: ایران در خواست می کند نشست سران کشورهای اسلامی برای خیزش اعتراضی مستمر در بحرین نیز راه حلی ایجاد کند. شماری از نظامیان عربستان سعودی در سال گذشته میلادی با تقاضای خانواده سنی مذهب حاکم بر بحرین، وارد این کشور شدند تا به روند سرکوب اعتراضات گسترده اکثریت شیعه کمک کنند.

در همین ارتباط، دعوت ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از احمدی نژاد باعث بروز انتقادات کم نظیری از سوی رسانه های در مالکیت شهروندان سعودی شده است. روزنامه الحیات چاپ لندن در سرمقاله خود نوشته بود: دعوت از احمدی نژاد برای نشست مکه تنها منجر به افزایش تقسیم بندی میان کشورها می شود.

دولت عربستان سعودی قبل از این خواسته بود در صورتی که جامعه جهانی نتواند از ملت سوریه در برابر حکومت این کشور حمایت کند اقدامی صورت بگیرد تا ملت سوریه بتواند از خود حمایت کند.

رویترز اضافه کرده است: ریاض به شدت از افزایش تنش مذهبی در بحرین و دیگر کشورهای دارای جوامع بزرگ شیعه نگران است./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
نشست وزیران اقتصاد کشورهای اسلامی در استانبول ترکیه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عضویت سوریه در سازمان همكاری‌های اسلامی به حالت تعلیق درمی‌‌آید



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

در ادامه اقدامات ضدسوری كشورهای عربی؛

عضویت سوریه در سازمان همكاری‌های اسلامی به حالت تعلیق درمی‌‌آید

شركت‌كنندگان در نشست فوق‌العاده سازمان همكاری‌های اسلامی در مكه با تاكید بر ضرورت لغو محاصره نوار غزه و توقف اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی و همچنین محافظت از تمامیت ارضی سوریه، عضویت این كشور را در سازمان همكاری اسلامی و نهادهای مربوطه به حالت تعلیق درمی‌آورند.

به گزارش ایسنا، به نقل از الجزیره، ملك عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنان خود در نشست فوق‌العاده سازمان همكاری اسلامی در مكه عنوان داشت: امت اسلامی در شرایطی به سر می‌برد كه فتنه‌ها در میان مردم وجود دارد و در ماه مبارك رمضان می‌بینیم كه خون مسلمانان در سراسر كشورهای اسلامی ریخته می‌شود.

وی در ادامه افزود: حل و فصل این مساله تنها از طریق همكاری و اتحاد در برابر كسانی كه می‌خواهند وحدت ما را از بین ببرند صورت می‌گیرد.

پادشاه عربستان همچنین عنوان داشت: باید فتنه‌ها را كنار بگذاریم و اتحاد اسلامی داشته باشیم. من پیشنهاد می‌كنم یك مركز برای انجام مذاكرات و گفت‌وگو میان مذاهب اسلامی در ریاض ایجاد شود. اعضای این مركز از سازمان همكاری اسلامی تعیین شوند.

نشست فوق‌العاده سازمان همكاری اسلامی در حالی با مشاركت بیش از 40 كشور برگزار شد كه دمشق در آن حضور نداشت.

ماكی سال، رئیس جمهوری سنگال كه ریاست دوره‌ای سازمان همكاری اسلامی را بر عهده دارد در سخنان خود از دولت سوریه خواست تا از رنج و دردهای مردم این كشور بكاهد.

وی بر ضرورت حمایت از مردم سوریه برای رویارویی با آنچه كه در معرض آن قرار دارد، تاكید كرد.

سال همچنین عنوان داشت: امت اسلامی اگر وحدت داشته باشد می‌تواند با چالش‌های پیش رو مبارزه كند.

اكمل‌الدین احسان اوغلو، دبیركل سازمان همكاری اسلامی نیز عنوان داشت: جهان اسلام در سخت‌ترین دوره خود از زمان جنگ جهانی اول به سر می‌برد.

وی در ادامه افزود: جهان اسلام نمی‌تواند به شیوه كنونی ادامه دهد چرا كه مسلمانان خواهان داشتن زندگی خوب هستند و شاهد وقوع انقلاب‌ها و اعتراض‌ها در كشورهای اسلامی هستند.

اكمل‌الدین احسان اوغلو عنوان داشت: سازمان همكاری اسلامی تلاش دارد تا از حقوق اقلیت‌های مسلمان در برخی از كشور حمایت كرده و با اقدامات تروریستی مبارزه كند.

در پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همكاری اسلامی كه قرار است به صورت رسمی امروز (چهارشنبه) منتشر شود، آمده است: وحدت در میان كشورهای اسلامی رمز قدرتمندی این كشورها است و باید از تمام امكانات برای تقویت وحدت استفاده كنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: اختلافات و فتنه‌ها و همچنین درگیری‌های طایفه‌ای میان مسلمانان باید كنار گذاشته شود.

در این بیانیه درخصوص مساله فلسطین آمده است: مساله فلسطین یك مساله محوری برای امت اسلامی به شمار می‌رود و باید اشغالگری در اراضی فلسطینی سال 1967 از جمله قدس شرقی و بلندی‌های جولان سوریه و بخشی از سرزمین لبنان پایان یابد.

در ادامه این بیانیه تاكید شده این درخواست یك درخواست مهم از سوی امت اسلامی به شمار می‌آید و باید مساله فلسطین برای تحقق صلح و امنیت جهانی حل و فصل شود.

شركت كنندگان همچنین بر ضرورت لغو محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی تاكید كرده و از شورای امنیت خواستند تا برای لغو این محاصره و توقف اقدامات خصمانه اسرائیل وارد عمل شود.

آنها از درخواست فلسطین برای عضویت در سازمان ملل حمایت كرده و اقدامات اسرائیل در بازداشت كردن فلسطینی‌ها و شكنجه آنها را محكوم كردند.

در این نشست درخصوص مساله سوریه اعلام شد: باید از وحدت در سوریه و حاكمیت و استقلال این كشور حمایت شود و روند خون‌ریزی در سوریه متوقف گردد. مسئولیت ادامه یافتن درگیری‌ها و خشونت‌ها در سوریه متوجه مسئولان سوری است.

شركت كنندگان همچنین نگرانی خود را نسبت به ادامه یافتن شرایط در سوریه اعلام كرده و ساقط كردن یك هواپیمای نظامی تركیه‌ای را توسط نیروهای سوری محكوم كردند. آنها همچنین تاكید كردند كه این اقدام خطر بزرگی برای امنیت در منطقه به شمار می‌آید و دولت سوریه باید به تمام تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی خود برای توقف خشونت‌ها عمل نموده و تمام بازداشت شدگان را آزاد كند.

در این نشست شركت كنندگان تصمیم گرفته‌اند تا عضویت سوریه را در سازمان همكاری‌های اسلامی و تمام نهادهای وابسته به دلیل عدم پایبندی دمشق به طرح كوفی عنان به حالت تعلیق درآورند.

درخصوص كشتار مسلمانان در میانمار نیز بر این مساله تاكید شد كه باید با كشورهای غیر عضو كه دارای اقلیت مسلمان هستند در این خصوص مذاكره شود و از حقوق اقلیت‌های مسلمان حمایت گردد.

شركت كنندگان همچنین سیاست‌ سركوب خشونت دولت میانمار علیه مسلمانان را محكوم كرده و از كشورهایی كه با میانمار روابط سیاسی و اقتصادی دارند خواستند تا با استفاده از این روابط روند كشتار و خشونت علیه مسلمانان را متوقف كنند.

در بیانیه پایانی این نشست تاكید شده است: باید برای رویارویی با چالش‌های پیش روی كشورهای سودان، سومالی، افغانستان، كشمیر، عراق، یمن، ساحل عاج، قبرس و تركیه و دیگر كشورهای اسلامی تلاش كرد. آنها همچنین "تجاوز ارمنستان به آذربایجان" را محكوم كرده و اعلام كردند كه تحقق اصلاحات امری مهم است.

شركت كنندگان همچنین اعلام كردند كه باید با اقدامات برخی افراد برای ترویج اخبار منحرف و افراطی به نام دین اسلام مبارزه شود. آنها همچنین نگرانی خود را نسبت به افزایش تفكر وجود رابطه میان اسلام و تروریسم اعلام كردند./ایسنا