اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

موافقت ضمنی دولت با افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران/ انجام برآوردهای اولیه



عضو شورای عالی کار خبر داد

موافقت ضمنی دولت با افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران/ انجام برآوردهای اولیه

عضو شورای عالی کار از موافقت ضمنی رئیس‌جمهور با افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران خبر داد.

اخبار اقتصادی - محمد احمدی در گفت‌وگو با  فارس با اشاره به وضعیت معیشت قشر کارگر، اظهار داشت: قبل از تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال گذشته، دولت با افزایش  بن و حق مسکن کارگری موافق بود.

وی ادامه داد‌: در جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد 92 کارگران از سوی نمایندگان دولت عنوان شد که در سال جاری برای حق بن و مسکن تصمیم‌گیری شود.

عضو شورای عالی کار با بیان اینکه اوایل سال جاری یک نامه از سوی سه تشکل عالی کارگری برای رسیدگی به موضوع حق مسکن به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ارسال شد، بیان داشت: افزایش حق مسکن از اختیارات دولت است و رئیس جمهور نیز در جلسه با کارگران با این موضوع موافق بود.

نائب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه حق مسکن و خواربار کنونی با توجه به تورم موجود قابل قیاس نیست، گفت: باید این دو موضوع به گونه ‌ای تعیین شود که بتوان هزینه‌های اجاره بها مسکن کارگری را پوشش دهد.

وی تاکید کرد: ملاک‌ها و معیارهای تعیین هزینه مسکن و خواروبار کارگری از سوی تشکل‌ها در نظر گرفته خواهد شد تا بتوان بخشی از هزینه‌های سبد معیشت خانوار کارگری را تامین کرد.

به گفته احمدی، اکنون برآوردهای اولیه صورت گرفته و باید این موضوع به صورت دقیق بررسی شود تا بتوان عدد و رقم مطلوبی براساس میانگین اجاره بها موجود در کشور و نیز هزینه‌های خواروبار تعیین کرد./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف تسهیلات مسکن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

3 سناریو افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران/ حداقل 200 هزار تومان برای مسکن



افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران خبر داد

3 سناریو افزایش حق مسکن و خواروبار کارگران/ حداقل 200 هزار تومان برای مسکن

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از سه سناریو برای افزایش حق مسکن و خواروبار کارگری خبر داد و گفت: حداقل کمک هزینه 200 هزار تومانی برای مسکن در نظر گرفته شده است.

هادی ابوی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به جلسه شورای عالی کار به منظور رسیدگی به تعیین حق مسکن و خواروبار کارگران، اظهار داشت: پیشنهاد شده که از بانک مرکزی یا مرکز آمار و اتحادیه املاک قیمت متوسط یک منزل اجاره‌ای در هر شهری که مد نظر دارند تهیه کرده و 50 درصد آن را ملاک افزایش حق مسکن قرار دهند.

وی ادامه داد: کارگران نیز با این پیشنهاد موافق هستند زیرا قرار است کمک هزینه مسکن پرداخت شود.

سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در صورت مخالفت و عدم پذیرش این موضوع از سوی کارفرمایان باز هم پیشنهاد جدید وجود دارد، گفت: در این صورت دولت به عنوان شریک کارگران وام خرید مسکن، رهن و اجاره مسکن با سود کم با اقساط بلندمدت پرداخت کند.

وی تاکید کرد: حداقل افزایش پیشنهادی 200 هزار تومان برای کمک هزینه مسکن در نظر گرفته شده است.

این فعال کارگری در خصوص میزان افزایش هزینه خواروبار تصریح کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان می دهد هزینه نقدی دردی از جامعه کارگری دوا نمی کند و به دنبال اختصاص سبد کالا به کارگران هستیم.

وی افزود: این موضوع می‌تواند با نظارت دولت و وزارت مربوطه انجام شود تا قدرت معیشت خانوار حفظ شود و مزیت آن افزایش نیافتن تورم در جامعه است.

ابوی به دیگر ویژگی های سبد کالا برای کارگران اشاره کرد و بیان داشت: اکنون بسیاری از کارگران حداقل بگیر هستند و نمی‌توانند امرار معاش کنند و در تامین گوشت قرمز و سفید با مشکلاتی مواجه هستند.

این فعال کارگری تاکید کرد: جامعه سالم در بدن سالم است اما بسیاری از این قشر نمی ‌توانند کالری مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گفته عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور، وظیفه نمایندگان شورای عالی کار افزایش قدرت خرید و حفظ معیشت این قشر هستند و دولت باید براساس قانون اساسی اقدام کند.

وی یکی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور را افزایش روز افزون قیمت‌ها دانست و گفت: با وجود اینکه حداقل مزد کارگران 25 درصد افزایش یافته است اما بسیاری از هزینه‌ها به قدری بالا رفته که معیشت را با مشکل مواجه کرده است./فارس