اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواظب بیماری «شیرین» باشید!


یک فوق تخصص غدد و متابولیک، دیابت را شایع‌ترین بیماری غدد و متابولیسم در جهان دانست و گفت: این بیماری عامل 9 درصد کل مرگ‌های جهان است.

خبرگزاری ایسنا: یک فوق تخصص غدد و متابولیک، دیابت را شایع‌ترین بیماری غدد و متابولیسم در جهان دانست و گفت: این بیماری عامل 9 درصد کل مرگ‌های جهان است.

دکتر «مهرعلی رحیمی» به‌مناسبت هفته سلامت، دیابت یا مرض قند را یک بیماری غیرواگیر و ناتوان‌کننده برشمرد و افزود: دیابت بیماری‌ای است که در آن قند به جای ورود به سلول‌ها درون خون باقی می‌ماند و در نتیجه سلول‌های بدن به کمبود انرژی دچار می‌شوند.

این متخصص غدد و متابولیک تصریح کرد: دیابت در مجموع یک اختلال چند عاملی است که با افزایش قند خون(هیپرگلیسمی) مشخص می‌شود و افزایش مزمن قند خون موجب اختلال عمل و نارسایی ارگان‌های مختلف به‌خصوص کلیه، چشم، قلب و اعصاب می‌شود.

رحیمی با اشاره به وجود سه نوع دیابت، گفت: دیابت انواع مختلفی دارد و شامل نوع یک، دو و دیابت بارداری است که دیابت نوع دو شایع‌ترین آنها در جهان با بیش از 90 درصد فراوانی است.

این متخصص غدد و متابولیک افزود: علت این بیماری یا کمبود انسولین است(دیابت نوع یک) یا این‌که انسولین وجود دارد اما کارآیی لازم را ندارد و به اصطلاح مقاومت به انسولین وجود دارد(دیابت نوع دو).

وی خاطرنشان کرد: انسولین هورمونی است که در لوزالمعده(پانکراس) تولید می‌شود و قند را از خون می‌گیرد و وارد سلول‌ها می‌کند تا برای تأمین انرژی مصرف یا برای مصارف بعدی ذخیره شود.

وی افزود: به‌علت نبود یا عدم استفاده مناسب از انسولین بیماران دیابتی نمی‌توانند از گلوکز خون به نحو احسن در متابولیسم بدنشان استفاده کنند و قند در خون افزایش می‌یابد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، پُرنوشی(تشنگی بیش از حد)، پرادراری، پرخوری، کاهش وزن، خشکی و خارش پوست، عفونت‌های عودکننده مانند عفونت‌های دستگاه ادراری و عفونت‌های پوستی و برفک و از میان رفتن حس اندام‌های انتهایی یا احساس گزگز و مورمور شدن آنها را از علائم تشخیصی دیابت عنوان کرد.

رحیمی یادآور شد: این امکان وجود دارد که نخستین علائم بیماری، عوارض مزمن(مانند پای دیابتی) یا عوارض حاد (مثل کمای دیابتی) باشد.

وی افزود: به هر حال هرگونه تغییر غیرعادی در وضعیت کنونی بدن مانند چاقی، لاغری، احساس خستگی و بی‌حالی و زخم غیرعادی پاها به بررسی از نظر افزایش قند خون نیاز دارد.

رحیمی در ادامه دیابت را شایع‌ترین بیماری غدد درون‌ریز و متابولیسم برشمرد و افزود: متأسفانه روند شیوع این بیماری و ‌به‌ویژه دیابت نوع دو از سه دهه پیش در جهان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: شمار بیماران در جهان از 30 میلیون نفر در سال 1985 به بیش از 240 میلیون نفر در سال 2010 رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2030 به بیش از 430 میلیون نفر برسد و روند افزایش بیماری در کشورهای در حال توسعه قطعاً بیش از کشورهای توسعه یافته خواهد بود.

رحیمی افزود: در ایران نیز مانند کشورهای در حال توسعه شمار مبتلایان به دیابت رو به افزایش است و بنابر آمار تخمینی اعلام شده حدود هفت میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

وی خاطرنشان کرد: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی تا سال 2030 شمار مبتلایان به دیابت در ایران به 6.5 میلیون نفر می‌رسد اما انتظار می‌رود با روند فعلی شمار مبتلایان به دیابت در کشور تا دو دهه دیگر بیش از این‌ها شود.

رحیمی با بیان این‌که 5 تا 13 درصد(متوسط 10 درصد) جمعیت کشور مبتلا به دیابت یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، گفت: این رقم در کرمانشاه نیز در همین حدود است و به‌طور متوسط 10 درصد کرمانشاهیان یا دیابت دارند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

این متخصص غدد و متابولیک، دیابت را عامل 9 درصد کل مرگ‌های جهان برشمرد و افزود: متأسفانه مرگ ناشی از دیابت زودهنگام و زمانی است که بیماران از نظر اقتصادی فعال هستند.

وی افزود: دیابت هم‌چنین شایع‌ترین علت کوری، قطع عضو غیرتروماتیک(غیر از تصادفات و سوانح و...) و نارسایی کلیه است.

این فوق تخصص غدد و متابولیک با بیان این‌که بسیاری از بیماران دیابتی در جهان از بیماری خود اطلاعی ندارند، گفت: هم‌اکنون در کشورهای توسعه‌یافته از هر دو بیمار یک نفر از بیماری خود بی‌اطلاع است و این نسبت در کشورهای در حال توسعه مانند ایران چهار به پنج است یعنی از هر پنج بیمار چهار نفر نسبت به بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

رحیمی جمعیت مسن، غذای ناسالم، چاقی و شیوه زندگی بدون حرکت و فعالیت را از عوامل اصلی افزایش هشداردهنده دیابت در یک جامعه دانست.


ویدیو مرتبط :
مواظب باشید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواظب باشید مار شما را نبلعد!


لحظه تماشایی شکار یک قورباغه توسط مار.