اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مواضع عارف در باره حصرخانگی موسوی و کروبی/ وهم رهبری دنیا، ما را گرفتار کرده است



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

وهم رهبری دنیا، ما را گرفتار کرده است

مواضع عارف در باره حصرخانگی موسوی و کروبی

محمدرضا عارف با بیان اینکه کسانی در حصر و زندان هستند با شناختی که ما از آنها داریم انگیزه‌ای جز خدمت و وفاداری به انقلاب، نداشته‌اند، تاکید کرد: بخشی از حماسه سیاسی با رفع حصر آبرومندانه شکل می‌گیرد.

كاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری، که به استان مازنداران سفر کرده است در دیدار با فعالان دانشجویی این استان، با بیان اینکه‌ دانشجویان، آینده‌سازان و سرمایه‌های معنوی کشور هستند، خاطرنشان کرد: در فرهنگ علمی ما، دانشجو به معنای فردی در جست‌و جوی واقعیت‌ها و حقایق علمی است و در همه پیشرفت‌های علمی، مدیون تلاش دانشجویان هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:‌ در شرایطی صحبت می‌کنیم که نسبت به جایگاه دانشجو در کشور، احساس خطر می‌شود و جایگاهی که دانشجو باید داشته باشد اکنون عملا در وضعیت بلاتکلیفی و بی‌انگیزگی به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه بخشی از فضای حاکم بر وضعیت دانشجویان، از سال ۸۸ به بعد بوده است، گفت: دانشجویان به واسطه حضور در انتخابات سال ۸۸ هزینه‌هایی را متحمل شده اند و آنها را ستاره دار کردند در حالیکه هم باید بخاطر احساس وظیفه ای که دانشجویان برای حضور در صحنه انتخابات داشته اند مورد تشویق قرار بگیرند و هم بخاطر ستاره دار کردن از آنها عذرحواهی کرد.

معاون اول دولت اصلاحات با بیان اینکه گرانی وضعیت کمرشکنی برای توده‌های ضعیف و حتی قشر متوسط مردم به وجود آورده است، اظهار داشت:‌ در همه بخش‌ها با مسائلی مواجه هستیم و قشر نخبه باید به میدان آمده و مردم را آگاه کند تا به چه کسی رای دهند.

عارف با تاکید بر اینکه قطار انقلاب باید در ریل اصلی خود قرار گیرد، خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که دانشجویان با توجه به سهم بسیار بالایی که در میان قشر نخبه دارند، در انتخابات سال ۹۲ حماسه بیافرینند. عارف با اشاره به اینکه نقد و تحلیل گذشته، برای آینده واجب است، تصریح کرد:‌ اگر در گذشته هزینه‌هایی برای حضور پرداخت کردیم، این هزینه‌ها نباید بهانه‌ای بر حضور نیافتن باشد.

وی با بیان اینکه بدون پرداخت هزینه، هیچ‌ کاری نمی‌توان انجام داد، افزود:‌ البته انتظار می‌رود مسئولان، مراقبت کنند که هزینه یک گروه یا باند به قشر نخبه وارد نشود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به  اینکه اگر جایی با بی‌مهری مواجه شدیم نباید تاثیری در تصمیم‌گیری ما داشته باشد، خاطرنشان کرد:‌ دانشجویان در گذشته هزینه‌های زیادی متحمل شدند و تحمیل این هزینه به دانشجویان، جفا در حق کشور است.

وی با بیان اینکه باید تشکل‌های واقعی دانشجویی در دانشگاه‌ها فعال باشند، گفت:‌ فعالیت سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها را یک ارزش می‌دانم چراکه ما حق نداریم به دانشجو دیکته کنیم که چگونه فکر و فعالیت سیاسی داشته باشد. عارف با اشاره به اینکه از تجربیات گذشته درس بگیریم، اظهار داشت: در دهه چهارم انقلاب، حق آزمون و خطا نداریم و نباید افراد بی تجربه سکان اداره کشور را بر عهده بگیرند.

وی با بیان اینکه اگر شرایط، شرایط ویژه‌ای نبود شاید بهتر بود که میدان را به جوان‌ترها واگذار کنیم، خاطرنشان کرد: شعار ما در انتخابات “امید” است، امری که احساس می‌کنیم داروی دست یافتنی است. عارف ریشه گرفتاری‌های کشور را بی‌توجهی به عقلانیت دانست و تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله مردم در حال حاضر موضوع معیشت، گرانی و نرخ بالای بی‌کاری است، و این مسائل، باید در اولویت‌ کاری رئیس جمهور آینده قرار بگیرد. عارف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه انتخابات را یک بازی برد- برد می‌دانیم، افزود: اگر برنده نشدیم هم باید احساس برد داشته باشیم چراکه بعد از انتخابات باید در فضای دوستانه، کشور اداره شود.

وی در ادامه این مراسم به پرسشهای متعدد دانشجویان پاسخ گفت. عارف در پاسخ به سوالی در خصوص حصر آقایان موسوی و کروبی و زندانیان سیاسی با بیان اینکه این سوال اکنون ذهن بسیاری از دانشجویان و فعالان سیاسی را به خود مشغول کرده است گفت: حل این مشکل که به مانند استخوان لای زخم است با حضور پررنگ و مشارکت حداکثری میسر است و اگر یک انتخابات پرشور با نتیجه مطلوب انجام شود این مسائل به طور طبیعی بعد از انتخابات، قابل پیگیری و حل است.

وی تاکید کرد: بخشی از حماسه سیاسی با رفع حصر آبرومندانه شکل می‌گیرد. کسانی در حصر و زندان هستند با شناختی که ما از آنها داریم انگیزه ای جز خدمت و وفاداری به انقلاب، نداشته اند. معاون اول دولت اصلاحات همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص تعریف اصلاحات، اظهار داشت: اصلاحات را حرکت منطقی در چارچوب قانون می‌دانم و از دوم خرداد سال ۷۶ هم این مسیر را دنبال کردیم. عارف با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبی را هم در روش و هم در منش می‌دانیم، گفت: رفتار اصلاح‌طلب  نباید هنجارشکن باشد، هنجارشکنی جواب نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اختلاف نظر در هر ۲ جریان حاکم کشور وجود دارد و باید این را بپذیریم، تصریح کرد: در هر گروه، تندروهایی وجود داشتند که باعث ضربه زدن به جریان متبوع خود شدند. عارف با بیان اینکه اگر دانشجو در گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته، نباید این موضوع را به پای کلیت نظام بگذاریم و اینها مربوط به سلایق افراد است از تعطیلی کلاسهای درس دانشجویان در ایام انتخابات انتقاد کرد و گفت: هیچ توجیهی ندارد که زمان انتخابات، کلاسهای درس دانشجویان را تعطیل کنند.

وی همچنین در رابطه با اجماع اصلاح‌طلبان که مورد سوال یکی از دانشجویان بود با اشاره به اینکه تاخیر در تصمیم‌گیری جبهه اصلاحات یکی از مشکلات ماست، تصریح کرد: در انتخابات سال ۸۴ به دلیل به اجماع نرسیدن جریان اصلاحات، این جریان ضربه خورد. معاون اول دولت اصلاحات با اشاره به ینکه جمع کردن یک جبهه و به اجماع رساندن آن، کار آسانی نیست، اظهار داشت: البته این موضوع برای ما همیشه آرزو است. انتظار ما بر این است که جریان اصلاح‌طلبی با محوریت آقای خاتمی به اجماع برسند.

وی در رابطه با مشکلات سیاست خارجی و حل این مشکلات به ویژه رابطه با آمریکا، خاطرنشان کرد: رویکرد ما در روابط خارجی باید تامین منافع و امنیت ملی در چهارچوب قانون اساسی است. عارف با اشاره به اینکه اگر اسرائیل را کنار بگذاریم با هیچ کشوری منع مذاکره نداریم، گفت: از موضع ضعف، نمی‌توان مذاکره کرد، و اکنون ما در مقابل آمریکا، در موضع ضعف قرار داریم. وی با اشاره به اینکه در مذاکره موظف به حفظ منافع ملی هستیم اما نمی‌توان حقوق مشروع طرف دیگر را در نظر نگرفت، افزود: توهم رهبری دنیا و اینکه همه باید حرف ما را قبول کنند، ما را گرفتار کرده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حضور ما باید در مجامع بین‌المللی پررنگ و موثر باشد، تصریح کرد: متاسفانه بین کشورهای منطقه هم وضعیت خوبی نداریم و حتی برخی شیخ‌نشین‌ها هم برای ما شاخ و شانه می‌کشند. وی با اشاره به اینکه باید از ایران، یک صدا شنیده شود، گفت: اکنون از ایران در هر مسئله، صداهای مختلفی در دنیا شنیده می‌شود.عارف در رابطه با واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی و رفع مشکل بی‌کاری دانش‌آموختگان رشته‌های کشاورزی، گفت: اگر همان برنامه‌ای که در برنامه سوم اصلاحات تدوین کردیم را ادامه می‌دهیم، کشاورزی  باید در اولویت قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نمی‌گوییم مازندران فقط باید استان کشاورزی باشد، اظهار داشت: اگر برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد راندمان کشاورزی در استان‌های شمالی به راتب بالاتر از برخی کشورهای اروپایی است که نه تنها خودکفا بوده و صادرات کشاورزی هم دارند بلکه در صنعت هم فعال هستند.

عارف با اشاره به اینکه قیمت تولیدات کشاورزی در کشور ما به دلایلی، بالا است، افزود: نتوانستیم جلوی تقسیم زمین را بگیریم و این هم از دیگر معضلات این بخش است.اولویت دولت بعدی باید توجه به محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک کشاورزی باشد. عارف در پاسخ به این سوال که در صورت پیروزی در انتخابات، از چه طیف افراد در کابینه استفاده می‌کند، اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم و طی ۳۰ سال اخیر هم خود را نشان داد این است که جریان پیروز انتخابات، قدر جریان رقیب را ندانست، جریان حاکم، انحصارطلبی پیشه می‌کند و به جریان رقیب بی‌توجهی نمی کند.

من این شیوه را قبول ندارم و در گذشته هم به آن عمل نکردم بلکه به شایسته سالاری اعتقاد دارم. وی با اشاره به اینکه در برخی پست‌های کلیدی، نظر سیاسی عضو کابینه بهتر است مطابق با نظر رئیس دولت باشد، افزود: اما چه لزومی دارد نظر سیاسی وزیر هم همانند رئیس دولت باشد. باید از همه فکرها استفاده کرد و کابینه توان‌مند داشت.

عارف در ادامه این نشست، در پاسخ به سوالی در خصوص استفاده از امکانات دولتی در عرصه انتخابات گفت: زمانی که معاون اول بودم و احتمال کاندیداتوری ام مطرح بود سفرهای استانی را لغو کردم تا شبهه استفاده از امکانات دولتی رفع شود، آن زمان که به منابع دولتی دسترسی داشتم استفاده نکردم و اکنون هم اگر بخواهم می‌توانم به منابع دولتی دسترسی داشته باشم، ولی مطمئنا این کار را نخواهم کرد. وی با بیان اینکه باور به برخوردهای پوپولیستی با مردم ندارم، در رابطه با پرداخت یارانه، گفت: ۴۵ هزار تومان به مردم می‌دهند و ۸۰ هزار تومان از جیب مردم می‌گیرند.

عارف با اشاره به اینکه برای تورم، ابتدا راهکار کوتاه مدت داریم که کنترل قیمت است اما این راهکار هم مسکن است، اظهار داشت: راهکار منطقی برای کاهش تورم، تولید است که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد. وی با بیان اینکه نقدینگی از ۶۷ هزارمیلیارد تومان در دولت اصلاحات اکنون به بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، ادامه داد: آثار تورمی کمر مردم را می‌شکند./بهارنیوز

 

 


ویدیو مرتبط :
چرا موسوی و کروبی محاکمه نمی شوند؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: رهبری هیچگاه از موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند



اخبار ,اخبار سیاسی ,سران فتنه

 

اخبار سیاسی - عارف: رهبری هیچگاه از موسوی و کروبی به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "نباید از سخنان رهبری نیت‌خوانی کرد"، گفت: رهبر معظم انقلاب هیچوقت آقایان موسوی و کروبی را به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند و رأس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند.

محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: هرکس با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد، می‌خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست.

وی با بیان اینکه "امروز یکی از مهمترین دغدغه مسئولان کشور، حل مشکلات دانشجویان است"، گفت: وزارت علوم که نهاد متولی امور دانشجویی است در دوره جدید با صلابت و با استفاده از خرد جمعی سعی در مرتفع کردن مشکلات دانشجویان و اساتید دانشگاه دارد. در این راه اگرچه برخی به دنبال مانع‌تراشی هستند اما مسئولان وزارت علوم در این راه به پشتوانه همراهی و حمایت شما دانشجویان ان‌شاءالله ثابت‌قدم خواهند ماند.

عارف با بیان اینکه "بحث‌های سلیقه‌ای و اختلاف نظرهایی که وجود دارد به خاطر اعتلای کشور است"، تاکید کرد: باید اختلاف نظرها در کشور را به رسمیت بشناسیم و به دیدگاه‌ها و نظرات یکدیگر احترام بگذاریم. اگر فرض همسویی و برادری را بپذیریم، دیگر اختلاف نظرهایمان به دعوا ختم نمی‌شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه "باید تلاش کنیم سعه صدرمان را بالا ببریم"، خطاب به دانشجویان افزود: متأسفانه روندی که در حال حاضر با آن روبه‌رو هستیم یک دور باطل است، چراکه همه برای اثبات خود دست به نفی دیگری می‌زنند. این موضوع معضل امروز جامعه ماست و شما نسل‌های سوم و چهارم انقلاب باید این رویکرد را اصلاح کنید و اخلاق‌مداری و عقلانیت را محور فعالیت‌ها و تلاش‌های خود قرار دهید.

وی همچنین تاکید کرد: دانشجو به عنوان یک نخبه و روشنفکر باید خود را از وابستگی‌های سیاسی و جناحی رها کند و در جهت رشد و پیشرفت کشور حرکت کند. اجازه ندهید از بیرون چیزی را به شما دیکته کنند. در تاریخ مبارزات 60 سال گذشته ما دانشجو همیشه پیشتاز بوده است اما متأسفانه در طول سه دهه بعد از انقلاب به دلیل مشغله بیش از حد متولیان امور و درگیر شدن در موضوعاتی مثل دفاع مقدس و ... کار فرهنگی در دانشگاه‌ها کمتر انجام شده است و به همین دلیل هم سعه صدر در دانشگاه‌های ما به شدت کاهش پیدا کرده است و دانشجویان نمی‌توانند نظرات مخالفی را که در سطح دانشگاه و از ناحیه دوستان خودشان مطرح می‌شود، تحمل کنند.

عارف در ادامه با اشاره به تأثیر دانشگاه تهران در فضای سیاسی - اجتماعی کشور، گفت: دانشجویان دانشگاه تهران مسئولیت سنگینی بر عهده دارند؛ بنابراین از مسائل حاشیه‌ای و پرداختن به دعواهای سیاسی که بین دو جناح وجود دارد پرهیز کنید و با یک تفکر صحیح به فکر آبادانی و اعتلای فرهنگ سیاسی کشور باشید.

وی همچنین در برابر پرسش یکی از دانشجویان که از وضعیت تعامل میان مجلس و دولت ابراز نگرانی کرده بود، پاسخ داد: متأسفانه مجالس اخیر از مسیری که باید در آن باشند تا حدودی خارج شده‌اند. دولت باید مجلس را همراه و یاور خود ببیند. البته منظور این نیست که اگر از دولت خطایی سر زد مجلس نادیده بگیرد؛ قطعاً مجلس باید اصلاح کند اما آنچه در مورد مجلس فعلی مشاهده می‌شود این است که برخی از نمانیدگان پیام ملت را در 24 خرداد 92 دریافت نکرده‌اند یا نمی‌خواهند این پیام را باور کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "مجلس باید به منافع ملی فکر کند نه منافع شخصی یا حتی منطقه‌ای و جناحی"، درباره حضور خود در مجلس آینده و بر عهده گرفتن رهبری جریان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس دهم و نیز ابراز نگرانی دانشجویان از تداوم حضور افراطیون در مجلس آینده، گفت: قطعاً شکل‌گیری یک مجلس قوی به نفع دولت و کشور خواهد بود. برنامه‌ریزی ما برای انتخابات مجلس آینده این است که با کمک همفکران خود که هم از اصلاح‌طلبان و هم از اصولگرایان معتدل و خردگرا هستند افراد برجسته‌ای را برای مجلس آینده معرفی کنیم تا مجلسی توانا، شایسته و در عین حال پرسشگر، ناظر و قوی داشته باشیم که در رأس امور باشد.

عارف با بیان اینکه "برای اینکه پیام 24 خرداد محقق شود، باید بین مجلس و دولت تعامل نزدیک و صمیمی وجود داشته باشد"، اظهار کرد: دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا باید با هم تعامل داشته باشند. ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خردگرا آروزی من است و امیدوارم این دو جریان به جای واگرایی به سمت همگرایی و حرکت در چارچوب مشترکات و منافع نظام پیش روند.

وی همچنین در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان که گفت "مقام معظم رهبری آقایان موسوی و کروبی را سران فتنه نامیدند"، تاکید کرد: نباید از سخنان رهبری نیت‌خوانی کرد. رهبر معظم انقلاب هیچوقت از این دو شخصیت به عنوان سران فتنه نام نبرده‌اند و رأس فتنه را متوجه برخی کشورهای خارجی و معاند دانسته‎اند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: هرکس از زاویه مورد نظر خود روی برخی افراد نامگذاری می‎کند؛ همانطور که عده‌ای معتقدند آقای احمدی‌نژاد از سران فتنه است. باید به این موضوع رسیدگی شود، اما رسیدگی باید توسط یک نهاد بی‌طرف انجام شود وگرنه هرکسی با توجه به دیدگاه و گرایش سیاسی که دارد می‌خواهد برای آقای موسوی و کروبی حکم صادر کند که این کار درستی نیست.

عارف تاکید کرد: مسلماً در انتخابات سال 88 تخلف صورت گرفته است اما بحث اینکه آیا در انتخابات تقلب صورت گرفته یا خیر، باید در دادگاه مشخص شود. باید دادگاهی بی‌طرف تشکیل شود و در این دادگاه سهم افراد و گروه‌ها در آن حوادث مشخص شود. هدف از تشکیل این دادگاه باید جلوگیری از تکرار این حوادث که لکه ننگنی برای انقلاب بود، باشد.

وی در پایان در پاسخ به پرسش دانشجوی سنی مذهب که پرسیده بود "چرا قانون اساسی ما اجازه نمی‌دهد ما ایرانی‌هایی که جزو اقلیت‌های مذهبی هستیم در پست و مقام‌های دولتی قرار گیریم؟، گفت: این قانون نیست و یک رویکرد است که از سوی برخی تنگ‌نظران دنبال و به آن دامن زده می‌شود وگرنه رویکرد نظام احترام به تمامی اقلیت‌هاست. ضمناً مذهب تسنن در ایران جزو اقلیت‌های مذهبی نیست و زنان و مردان سنی مذهب جزو برادران و خواهران مسلمان ما محسوب می‌شوند. 

اخبار سیاسی - ایسنا