اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهم‌ترین مزیت پول الكترونیكی



 

 

پول الکترونیکی

 

 

در حال حاضر سطح مطلوبی از زیرساخت‌ها برای بهره‌برداری از پول الكترونیكی در كشور وجود دارد و مشكل فنی خاصی در كشور پیش روی اجرای این پروژه نیست.

فرهاد محمودی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این كه پول الكترونیكی می‌تواند در بانكداری الكترونیكی مدلی از ذخیره‌سازی ارزش را داشته باشد، اظهار كرد: توسط پول الكترونیكی می‌توان به مصرف‌كننده این امكان را داد تا از وسایل ارتباطی الكترونیكی برای خدمات پرداخت و بانكی خود بهره ببرد و این كار از طریق رایانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در حوزه مباحث الكترونیكی قابل اجراست.

او درباره‌ مهم‌ترین مزیت پول الكترونیكی خاطر نشان كرد: استفاده از خدمات پولی به‌صورت مجازی در حوزه بانكداری از جمله مهم‌ترین مزیت‌ها به شمار می‌رود.

وی درباره پیش‌نیازهای اصلی استفاده از پول الكترونیكی تصریح كرد: ‌برای بهره بردن از پول الكترونیكی بحث‌های متفاوتی می‌توان ارائه داد كه یكی از آن‌ها مرتبط با حوزه زیرساخت است كه مدل‌های مختلفی هم‌چون كارت‌های الكترونیكی كه قابل ارزش‌گذاری هستند را دربرمی‌گیرد و باید دانست اگر زمانی از متقاضی انتظار استفاده از پول الكترونیكی را داشتیم باید زیرساخت‌ها و بسترهای مناسب را برای رضایت او فراهم كنیم.

این كارشناس مباحث الكترونیكی با اشاره به این كه برای استفاده از پول الكترونیك باید شیوه‌های رایج استفاده از پول كاغذی را از میان برداشت ابراز كرد: ‌در بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های داخل كشور شیوه استفاده از بانكداری الكترویكی به نوعی پیاده‌سازی شده است؛ هم‌چون سازمان ثبت اسناد كشور كه این سامانه را راه‌اندازی كرده و از طریق اینترنت مباحث پرداخت الكترونیك را در این سازمان پیگیری می‌كند و به نظر من در حال حاضر به آن سطح مطلوب از زیرساخت‌ها برای استفاده از پول الكترونیكی رسیده‌ایم.

او ادامه داد: برای استفاده و بهره‌گیری از خدمات پول الكترونیكی نیازمند زمینه‌های مختلفی هستیم هرچند كه مصرف‌كننده در این حوزه نیازمند پهنای باند بالا نیست و می‌تواند بسیاری از خدمات درخواستی‌اش را در زیرساخت حوزه‌های حال حاضر به اجرا درآورد و تنها می‌توان به حوزه مباحث امضای دیجیتال و امنیت اشاره كرد كه نیازمند پهنای باند بالا برای ارایه خدماتشان برروی بستر اینترنت هستند.

وی درباره امنیت استفاده از پول الكترونیكی در كشور اذعان كرد: هرچند كه امنیت بحثی گسترده و وسیع است اما باید دانست هیچ مقوله‌ای در هیچ كجای جهان به صورت 100 درصد ایمن نیست و به همین خاطر باید در همه اوضاع و احوال مباحث امنیتی را رعایت كرد و در جهت پیشرفت و توسعه آن گام برداشت و در حال حاضر باید گفت در كشور ما بستر امنیت برای بانكداری الكترونیكی چندان مساعد نیست.

این كارشناس فن‌آوری اطلاعات درباره استفاده از پول الكترونیكی در سایر كشورهای جهان تصریح كرد: در بیش‌تر كشورهای اروپایی، آمریكا و كانادا و هم‌چنین كشورهای پیشرفته صنعتی دیگر نمی‌توان شخصی را یافت كه مبالغ بالای 100 یا 150 دلار را با خود حمل كند و شیوه بهره‌برداری از مباحث پولی و مالی آن‌ها به شكل الكترونیكی درآمده است و به همین منظور امنیت آن‌ها نیز در حوزه وسیعی گسترش یافته است.

وی تصریح كرد: در كشور ما هم چون استفاده از پول الكترونیكی می‌تواند در راستای مبارزه با پول‌شویی باشد می‌توان گفت كه این خصلت یكی از ویژگی‌های اصلی استفاده از آن است.

محمودی درباره پیشرفت‌هایی كه در ارتباط با بانكداری مجازی در كشور به‌وجود آمده است با بیان مثالی گفت: در سازمان ثبت اسناد كشور و هم‌چنین دفاتر اسناد رسمی حدودا در ماه حدود یك میلیون و 200 هزار تراكنش صورت می‌گیرد كه این یعنی اگر تراكنش‌ها به‌صورت فیزیكی و مراجعه حضوری به بانك انجام می‌شد، می‌توانست رقم بالایی از رفت و آمدهای فیزیكی را به خود اختصاص دهد. اما با پیشبرد مباحث الكترونیك توانستیم مراجعات را به این میزان كاهش دهیم و اگر به همین ترتیب این روال در سایر سازمان‌های كشور انجام شود می‌توانیم بگوییم كه از شعب بانك‌ها نیز كاسته خواهد شد.

وی تصریح كرد: در بخش بانكداری الكترونیك كه پیشرفته‌ترین مباحث الكترونیكی و فن‌آوری اطلاعاتی را به خود اختصاص می‌دهد ما مشكل فنی در كشور نداریم و تنها برخی نقص‌ها مرتبط با امور فرهنگی و قانونی است كه در راستای آن‌ باید فرهنگ را بالا ببریم.

محمودی در ادامه درباره راهكارهایش برای بالا بردن فرهنگ‌سازی استفاده از مباحث الكترونیكی و به‌خصوص پول الكترونیكی خاطر نشان كرد: بسیاری از قوانین هم‌چون هدفمندسازی یارانه‌ها در حال حاضر توانسته‌اند مباحث را به سمت الكترونیكی شدن پیش ببرند و به افراد درگیر در مباحث الكترونیكی كارت‌های اعتباری از نوع‌ Credit و Debit اختصاص یافت و اكثر افراد جامعه در حال حاضر به نوعی درگیر با مباحث الكترونیكی هستند به نحوی كه با پرداخت یارانه‌ها در حساب مردم شاهد شلوغی جلوی خودپرداز بانك‌ها بودیم.

او افزود: بعضی اوقات مجبوریم اول تكنولوژی را وارد كنیم و بعد مردم را به سمت آن تكنولوژی سوق دهیم. مثلا زمانی كه مترو در كشور ما احداث شد، خیلی از افراد آشنایی با خطوط ریلی نداشتند اما در حال حاضر شاهدیم كه تمام اقشار در حال استفاده از این وسیله نقلیه هستند.

وی در پایان یادآور شد: باید دانست در مباحث فنی در كشور ما برای استفاده از پول الكترونیك چندان مشكلی وجود ندارد اما هرگاه مباحث درگیر با علوم انسانی می‌شوند و عامل انسانی در حوزه‌ها دخیل می‌شود برخی از كارها با كندی پیش خواهند رفت..../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
5 مزیت بسیار مهم بازاریابی پیامکی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پورمختار: مهم این است که ما توانستیم اصل پول را از زنجانی دریافت کنیم،میزان سود آن مساله ای حاشیه ای است !!



اخبار,پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت


اخبار سیاسی - وصول سود بدهی بابک زنجانی در آینده

رییس کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: بابک زنجانی اصل بدهی خود به وزارت نفت را به یکی ازشعبه های خارجی بانک های داخلی پرداخت کرده و این موضوع مورد تایید رییس این بانک قرار گرفته است.

«محمدعلی پورمختار» شامگاه شنبه در گفت وگو با ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا این پول به یکی از شعب خارجی واریز شده است، افزود: زنجانی با توجه به تحریم های کشورمان از طریق خاصی این پول را به حساب یکی از شعبه های خارجی بانک های داخلی پرداخت کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که اقدامی درباره پرداخت سود این پول که در حساب وی بوده است، انجام خواهد شد یا خیر؟ اظهار داشت: مهم این است که ما توانستیم اصل پول را دریافت کنیم، حساب کشی از میزان سود آن مساله ای حاشیه ای است که در آینده انجام خواهد شد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بسیاری از پول ما در اختیار کشورها و شرکت های مختلف جهان است ولی آنها زمانی که می خواهند پولمان را پرداخت کنند، سود آن را نمی پردازند.

گفته می شود بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت حدود دو میلیارد و 600 میلیون یورو بوده است.

اخبار سیاسی - ایرنا