اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهم‌ترین دلیل افزایش طلاق در كشور مشخص شد



مهم‌ترین دلیل افزایش طلاق در كشور,طلاق

مهم‌ترین دلیل افزایش طلاق در كشور مشخص شد

به‌گفته دكتر محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، آمار طلاق در تهران 35 تا 40 درصد افزایش پیدا كرده است. او همچنین می‌گوید 50 درصد طلاق‌ها در پنج سال اول ازدواج به وقوع می‌پیوندد و 15 تا 20 درصد طلاق‌ها در سال اول ازدواج رخ می‌دهد كه این یك هشدار برای زوج‌های جوان است.

 

دكتر گلزاری همچنین با بیان اینكه در شرایط كنونی خانواده كاركردهای خود را از دست داده به‌گونه‌ای كه بسیاری از جوانان حاضر به ازدواج نمی‌شوند درباره راهكار خود برای پیشگیری از وقوع طلاق در بین زوج‌های جوان می‌گوید: باید مشاوره قبل از ازدواج در كشور رواج یابد و در این مورد وظیفه روانشناسان است كه به تصحیح دیدگاه‌های غلط مردم در مورد ازدواج بپردازند و با سنت‌ها و باورهای غلط در این زمینه مقابله كنند.

طلاق زیاد در تهران امری غیرعادی نیست
طلاق مدت‌هاست ذهن بسیاری را به خود مشغول كرده است. از زمانی كه آژیر طلاق در كشور به صدا درآمد بسیاری به اظهارنظر پرداختند و راهكارهای خود را برای كاهش واقعه طلاق در بین زوج‌های جوان بیان كردند. دكتر امیرهوشنگ مهریار با اشاره به نقش مستقیم ازدواج در طلاق به تهران امروز می‌گوید: طلاق‌هایی كه اتفاق می‌افتد به معنای آن است كه ازدواج هم كمتر خواهد شد و نشان از یك تصمیم اشتباه است.

 

او در ادامه با بیان اینكه اگر به موقع از تشكیل یك زندگی برپایه اشتباه جلوگیری شود به طلاق منجر نخواهد شد می‌گوید: همچنین طلاق‌ها باعث می‌شود كه جوانان از ازدواج هراس داشته باشند. جوانانی كه ازدواج كرده و طلاق گرفته‌اند به سختی راضی به ازدواج مجدد می‌شوند و در ارتباط‌های خود نیز این را به دیگر دوستان خود كه تا به حال ازدواج نكرده‌اند انتقال می‌دهند.

وی با تاكید بر مراجعه زوجین به مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌افزاید: مشاوره‌های قبل از ازدواج اجباری نیست و در دسترس همگان هم قرار ندارد كه همه بتوانند به آن مراجعه كنند. ضمن آنكه در بهترین شرایط كه مردم قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه بكنند، عوامل مهم دیگری در طلاق وجود دارد كه با مشاوره قبل از ازدواج برطرف نخواهد شد. این همان مسائلی است كه عموما پیش‌بینی نشده و بعد از ازدواج به وجود می‌آید.

 

در خیلی از موارد افراد قبل از ازدواج اطلاعات مربوط به زندگی خود را از یكدیگر مخفی می‌كنند. مشاور قبل از ازدواج هم دسترسی به این اطلاعات مانند داشتن سابقه بد، وابستگی بیش از حد به خانواده، اعتیاد و... ندارد. بعد از ازدواج بسیاری از این مسائل كه پنهان شده بود نشان داده می‌شود و سرمنشأ اختلافات می‌شود. صرف مشاوره قبل از ازدواج فقط می‌تواند به كمتر شدن طلاق كمك كند و نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

این روانشناس حوزه خانواده در ادامه به آمار افزایش 40درصدی طلاق در تهران اشاره كرده و می‌گوید: تهران مدرن‌ترین شهر ایران است.

 

مسائل و مشكلات خاص خودش را دارد. در شهرهای كوچك‌تر خانواده و افراد شناخت بیشتری از یكدیگر دارند و انتظارات نسبتا پایین است. پس طبیعی است كه در شهری مانند تهران كه 10میلیون جمعیت دارد و مدرن‌تر از دیگر شهرهاست طلاق زیاد امری غیرعادی نیست. در حال حاضر شهرهای دیگری مانند مشهد، اصفهان، شیراز و... به‌لحاظ ساختاری به تهران نزدیك شده و نرخ طلاق آنها نیز به تهران نزدیك خواهد شد.

 

طلاق یكی از هزینه‌هایی است كه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی پرداخته می‌شود و نمی‌توان از آن به كلی جلوگیری كرد. شاید با كوشش‌های بسیار بتوان نرخ آن را كاهش داد. به‌گفته دكتر مهریار نوع‌گرایی و تغییرات متعدد در زندگی مانند تمناها، دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و... باعث می‌شود كه افراد به قراردادی كه برای زندگی مشترك با یكدیگر می‌بندند، پایبندی كاملی نداشته باشند و نتوانند به زندگی مشترك ادامه دهند.

با افزایش تورم ازدواج كاهش پیدا می‌كند
دكتر مصطفی اقلیما نیز با اشاره به متفاوت بودن علت طلاق در ایران و دیگر كشورها با توجه به فرهنگ اصیل ایرانی به تهران امروز می‌گوید: نمی‌توان ایران را با دیگر كشورها مقایسه كرد زیرا در كشورهای اروپایی و آمریكایی طلاق مسئله نیست در صورتی كه در ایران طلاق یك فاجعه است. در ایران وقتی یك زن از شوهرش جدا می‌شود تمام زندگی خود را از دست می‌دهد زیرا جامعه، خانواده، دوستان و آشنایان نگاه دیگری به او خواهند داشت و مشكلات زیادی برایش به وجود خواهد آمد. در صورتی كه در خارج از ایران یك زن و شوهر به‌راحتی از یكدیگر جدا می‌شوند و مشكلی در آن نخواهد بود.

 

اكثر مردهای ایرانی وقتی زن خود را طلاق می‌دهند حاضر نیستند كه با یك زن ازدواج كنند، بلكه به‌دنبال ازدواج با دختر هستند و زن‌هایی كه طلاق می‌گیرند نمی‌توانند با پسر ازدواج كنند. بنابراین از نظر اخلاقی و شرعی ایران قابل مقایسه با كشورهای دیگر نیست. وی با اشاره به رفاه نسبی كه در ایران وجود ندارد می‌گوید: اكثر ازدواج‌های اخیر به دلیل خاصی صورت می‌گیرد نه به دلیل زندگی در كنار هم. مثلا ازدواج‌های این روزها به دلیل آن است كه برخی از جوان‌ها از خانه پدر و مشكلاتش آن فرار كنند، یا اینكه از وضعیت بد مالی نجات پیدا كنند و....

به‌گفته این مددكار اجتماعی، آمار طلاق در ایران بخصوص در شهرهای بزرگ به این دلیل افزایش پیدا كرد كه مانند شهرهای كوچك سازشی وجود ندارد. در شهرهای كوچك به دلیل آنكه همه شناخت كافی از یكدیگر دارند و طلاق باعث رفتن آبروی یك زن یا مرد می‌شود، طلاق كمتر رخ می‌دهد.

 

ولی مهم‌ترین دلیل طلاق تورم و گرانی است. در سال‌های اخیر حقوق یك كارمند 20 درصد افزایش پیدا كرده در حالی كه میزان تورم در مایحتاج ضروری زندگی صددرصد بوده است و طوری شده كه مردم 80 درصد فقیرتر از سال قبل شدند. مشكل مسكن و افزایش بیكاری نیز مزید بر علت شده است. سال به سال میزان تورم افزایش و ازدواج كاهش پیدا می‌كند.

این آسیب‌شناس در ادامه می‌افزاید: در سال قبل 40 درصد طلاق‌ها زیر 24 سال و 70 درصد كل طلاق‌ها زیر 27 سال بوده‌اند. زیرا دولت به جای آنكه اشتغالزایی كند، وامی به نام وام ازدواج به زوجین داد كه در هیچ كشوری (فقیرترین و غنی‌ترین كشور) چنین وامی وجود ندارد. دولت موظف به تولید كار است.

 

كسی كه كار داشته باشد شخصیت اجتماعی پیدا كرده و با رفاه نسبی كه دارد می‌تواند تشكیل زندگی دهد. در روز ازدواج یكی از مسئولین به جای آنكه به‌دنبال بررسی و حل مشكلات ازدواج باشد، پیشنهاد داد كه دادگاه‌ها یك هفته طلاق را عقب بیندازند.

به‌گفته دكتر مصطفی اقلیما كلیه دستگاه‌های مربوطه در برطرف كردن مشكلات ازدواج وظیفه خاصی دارند و نظارت بر آن مهم‌تر است. اگر كسی مشكلی را حل نكرده باید مورد بازخواست قرار گیرد زیرا مشكل دوبرابر شده و به مملكت آسیب خواهد رسید. رهبر معظم انقلاب اسلامی 30 سال رهنمون‌های بسیاری را برای مسئولان داشتند و اگر مسئولان به بخشی از آنها عمل می‌كردند، بسیاری از مشكلات جامعه از جمله طلاق حل می‌شد.

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند باید شایسته‌سالاری را مدنظر داشته باشیم و همیشه به وزرا و رئیس‌جمهورها این رهنمون را داشته‌اند. اگر مسئولان از مدیران و برنامه ریزان شایسته در جایگاه خود استفاده می‌كردند شاید 90 درصد آسیب‌های امروز را در جامعه نداشتیم. این بدان معنا نیست كه افرادی كه در سطح مدیریت یا برنامه‌ریزی بودند افراد خوبی نبودند بلكه برای آن پست و جایگاه ساخته نشده بودند.

وی درباره نقش مشاوره قبل از ازدواج می‌گوید: تا چندی پیش مشاوره قبل از ازدواج را خانواده و ریش سفیدها به جوانان می‌دادند. در صورتی كه امروزه این مشاوره قبل از ازدواج كاسبی خوبی برای عده‌ای كه در زمینه مشاوره هیچ آگاهی ندارند، شده است. مشاوره ربطی به روانشناسی افراد ندارد.

 

به دلیل عدم نظارت درست، روانشناسان با توجه به نفوذ خود هر كاری كه دوست دارند انجام می‌دهند. اولین پایه مشاوره ازدواج آگاهی از مسائل اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و... است بنابراین متخصصین آسیب‌های اجتماعی هستند كه می‌توانند در این شغل فعالیت كنند.

روانشناس كسی است كه از نظر درمانی به افراد نگاه می‌كند، اما كسی كه مسئله اجتماعی دارد بیمار نیست. در گذشته ازدواج‌های كمتری به طلاق می‌رسیدند زیرا افراد حداقل‌ها را برای ازدواج داشتند و اگر این حداقل‌ها باشد مردم می‌توانند به راحتی زندگی كنند. فردی كه به نظر روانپزشكان مشكل دارد و بیمار است و داد می‌زند به دلیل آن است كه در شرایط خوبی قرار ندارد.

 

اگر مشكلاتش حل شود به این مرحله نمی‌رسد. در هیچ كجای دنیا مشاور حق ندارد كه به فردی بگوید كه چه كاری انجام دهد بلكه مسائل، مشكلات و خوبی‌ها را با توجه به فرهنگ افراد باز می‌كند تا فرد خودش انتخاب كند كه كدام راه برای ادامه زندگی او بهتر است.در صورتی كه در ایران به راحتی به افراد راهكار و نظر می‌دهند./تهران امروز


ویدیو مرتبط :
5 دلیل برای مهم بودن افزایش فالوور در اینستاگرام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلیل افزایش ازدواج‌ زود هنگام مشخص شد


سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرد که علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سالهای 1388 تا 1390 بوده است که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.

خبرگزاری ایسنا: سازمان ثبت احوال در توضیحی اعلام کرد که علت افزایش آمار ازدواج‌های زودهنگام در چند سال اخیر، ثبت ازدواج‌های شرعی در فاصله سالهای 1388 تا 1390 بوده است که برای برخورداری از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... بوده است.

 سازمان ثبت احوال توضیحاتی را پیرامون ازدواج زودهنگام و برخی اخبار در مورد افزایش تعداد ازدواج زودهنگام و علل آن ارائه کرده است که در ادامه می آید.

آنچه ظاهراً از آمارهای انتشار یافته سازمان ثبت احوال در سالهای اخیر بر می آید، افزایش تعداد ازدواج ثبت شده دختران و پسران سنین پایین است. بطوریکه موجب شده در برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها شاهد تحلیل‌هایی بر اساس این آمارها و منتسب کردن آنها به دختران و پسران سنین پایین به عنوان کودکان امروزی باشیم.

در تبیین این افزایش باید اشاره کرد که حجم قابل توجهی از این آمارها به سالهای گذشته مربوط بوده و به عنوان "ازدواج معوقه" در چند سال اخیر در حال ثبت می باشند. در این ازدواج‌های معوقه، زوجین ازدواج شرعی داشته اما آن را ثبت قانونی و رسمی نکرده‌اند‌ و پس از گذشت سالها از زندگی زناشویی خود به دلایل متفاوت از جمله بهره‌مندی از امکانات و تسهیلات اجتماعی نظیر دریافت یارانه، سهام عدالت، دریافت گذرنامه برای سفرهای زیارتی و... در سالهای اخیر اقدام به اثبات زوجیت و ثبت ازدواج خود نموده‌اند و سازمان ثبت احوال نیز برابر ماده 32 قانون خود تکلیف دارد پس از انجام استعلام و اطمینان از عدم ثبت زوجیت آنان، ازدواجشان را در سند هویتی آنها ثبت نماید.

ازدواج‌های زودهنگام که در استانهای جنوبی و مرزی کشور بیشتر مشهود است حجم قابل توجهی از آمارهای ثبتی ازدواج سنین پایین را شامل شده‌اند. البته اجرای طرح‌های ویژه به منظور شناسایی و ثبت ازدواج‌های معوقه توسط ادارات کل ثبت احوال برخی از استانهای کشور نظیر استان سیستان و بلوچستان مزید این علت در افزایش ثبت ازدواج معوقه بوده است.

در ادامه این توضیح آماده است: مقایسه آمارهای ثبتی ازدواج در سه سال اخیر(90-1388)نشان می‌دهد، در سال 1389 تعداد ازدواج ثبت شده مردان کمتر از 15سال و 19-15 ساله‌ کشور به ترتیب 26 درصد و 3 درصد رشد نسبت به سال1388 داشته است.

همچنین درصد رشد تعداد ازدواج ثبت شده‌ زنان کمتر از 10سال و 14-10 ساله کشور در سال 1389 به ترتیب 59 درصد و 6 درصد نسبت به سال 1388 بوده است. اما بررسی تغییرات آمارهای ثبتی ازدواج در سال 1390 نسبت به سال 1389 حکایت از کاهش ثبت ازدواج برای مردان و زنان این دو گروه سنی دارد و این کاهش در مقایسه با افزایشی که در سال 1389 نسبت به سال 1388 شاهد بودیم بیشتر قابل توجه است.

 بطوریکه در سال 1390 ثبت ازدواج مردان سنین کمتر از 15 سال با 48/9 - درصد کاهش و ثبت ازدواج زنان کمتر از 10 سال با 69/3 - درصد کاهش همراه بوده است.


این تغییرات را می توان با افزایش ثبت ازدواج‌های معوقه در سالهای اخیر تبیین نمود. چنانکه در سال 1389 نزدیک به 51 هزار و در سال 1390 نزدیک به 14 هزار ازدواج معوقه در کشور به ثبت رسیده است و از مجموع ازدواجهایی که تاریخ وقوع آنها قبل از سال1390بوده است بیش از 45 درصد بعد از گذشت 10 تا 20 سال، 32 درصد بعد از گذشت 20 تا 30 سال و 23 درصد بعد از گذشت 30 تا 40 سال ثبت قانونی شده‌اند و اغلب این ازدواج‌ها به زوجینی که در سنین پایین قرار داشته‌اند مربوط است.

 برای نمونه در یکی از ازدواج‌های ثبت شده که زوجین پس از گذشت 40 سال از زندگی مشترک در سال 1390 اقدام به ثبت قانونی ازدواج خود کرده‌اند زوج 16 سال و زوجه 10 سال داشته است. بدیهی است با کاهش ثبت این دسته از ازدواجها، از آمار ازدواج سنین پایین کاسته خواهد شد. چنانکه مقایسه‌ی آمارهای ثبتی این رویداد در سال 1390 و سه ماهه اول امسال نسبت به دوره های زمانی قبل مؤید این مطلب است.


بررسی آمارهای ثبتی ازدواج طی سه ماهه اول سال 1391 و مقایسه آن با مدت مشابه سال قبل نشاندهنده کاهش ازدواج در مردان سنین کمتر از 15 سال و 19-15 ساله کشور به ترتیب با 22- درصد و 11- درصد، و همچنین کاهش ازدواج در زنان سنین کمتر از 10 سال و 14-10ساله کشور به ترتیب با 23- درصد، 7- درصد بوده است.

در این توضیح تاکید شده است: داده‌های ثبت احوال از مهمترین منابع آمارهای جمعیتی است که دگرگونی و تحولات جمعیتی جامعه را روشن می سازند و با تکیه بر آنها می توان تحولات جمعیتی را در کشور رصد نمود. اما باید توجه داشت که آمارهای ثبتی جمعیتی از جمله وقایع ازدواج منعکس کننده عملکرد ثبت این وقایع هستند.

و اگرچه سازمان ثبت احوال کشور در سالهای اخیر تلاش های قابل توجهی را در جهت شناسایی و ارتقای پوشش ثبت وقایع چهارگانه داشته و در این مسیر موفقیت های چشمگیری را نیز بدست آورده است، بطوریکه در حال حاضر نزدیک به 99 درصد از وقایع ولادت و بیش از 83 درصد از وقایع وفات کشور را پوشش ثبت داده است.

 اما ماهیت آن ایجاب می کند در انتشار آمارهای ثبتی، عملکرد ثبت یا حجم کل وقایع حیاتی ثبت شده را ارائه دهد و از آنجا که حجم کل نشاندهنده‌ی برآوردی از وقوع واقعه در هر سال است و سالانه تعدادی وقایع معوقه برای ثبت وجود دارد که از سال‌های قبل باقی مانده و به ثبت احوال اعلام نشده‌اند، بنابراین می‌توان گفت با تکرار این فرایند در هر سال آمارها یکدیگر را متوازن خواهند کرد.


با تفکیک آمارهای ثبت معوقه ازدواج از آمار عملکرد ثبت این رویداد، می توان از برخی توصیف ها و تحلیل های سطحی در مورد آمارهای ثبتی ازدواج جلوگیری کرد.