اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمترین علت فرار دختران از زبان وزیر رفاه



اخبارجدید,خبرهای جدید,اخبار جدید

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بر مسئله "رصد و مددکاری پس از خروج " کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت تاکید کرد و گفت: کودکان حاضر در این مراکز نباید پس از خروج رها شوند بلکه باید با همکاری گروه مددکاری بهزیستی، اقدامات مددکاری، نظارت و مشاوره برای آنان صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در مراسم بازدید خود از کانون اصلاح و تربیت استان تهران که با حضور دادستان عمومی و انقلاب تهران و رییس سازمان بهزیستی کشور صورت گرفت، بر آسیب‌های ناشی از تغییر مصرف تاکید کرد و افزود: در حال حاضر با گسترش آسیبهای ناشی از تغییر مصرف اعم از تغییر مصرف فرهنگی، رسانه‌ای، مشروب خواری و اعتیاد تفننی خانواده مواجهیم که تاثیر عمیقی بر روی کودکان دارد.

وی ضمن تاکید بر تغییر ماهیت آسیبهای اجتماعی، به بررسی علت فرار ٥٠ دختر فراری در سال ٩١ اشاره و اظهار کرد: برخلاف تصور، زورگویی و اجبار والدین علت عمده فرار آنان نبود.

ربیعی تصریح کرد: ازدواج اجباری یکی از علل فرار این دختران بود اما تغییر نگرش آنان نسبت به والدینشان از مهم‌ترین عوامل فرار آنان بود که مسئله مهمی است و باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی و همچنین کاهش و کنترل آنها نیازمند یک تفاهم بزرگ هستیم.

وی در ادامه یکی از شاخص‌های مهم اندازه‌گیری میزان موفقیت و کارکرد یک جامعه را میزان شیوع و بروز آسیب‌ها در جامعه دانست و گفت: در حال حاضر دنیا با مسائل آسیب‌ها درگیر بوده و این موضوع خواست کشور ما نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به افزایش وقوع آسیب‌هایی با ماهیت نوین اشاره و اظهار کرد: در حال حاضر ایران در برخی موارد چون خودکشی از میانگین جهانی، نرخ کمتری دارد و این در حالی است که اقدام به خودکشی در ایران بیش از اصل خودکشی مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

ربیعی ادامه داد: در برخی موارد هم، میانگین آسیب‌ها در کشور هم سطح و بالاتر از میانگین جهانی است، اما نگرانی ما بابت آن است که هرچند هنوز وضعیت‌مان در این حوزه نسبت به بسیاری از کشورها بهتر است، اما روند نگران‌کننده بوده و باید کنترل شود.

وی با بیان اینکه نگران افزایش روند آسیب‌های اجتماعی در کشور هستیم، به "سن" جرم اشاره کرد و گفت: سن جرم یکی از مولفه‌های مهم است که باید مورد بررسی قرار گیرد زیرا جامعه‌ای که در سن ابتلا به جرم رو به کاهش و تعداد ابتلا به جرم رو به گسترش باشد، نشان‌دهنده عدم سلامت اجتماعی آن جامعه است و باید مداخلاتی در آن صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن تاکید بر آنکه کنترل سن جرم برای ما مساله بسیار مهمی است، اظهار کرد: هرچه سن جرم کنترل و محدودتر شود، قطعا در آینده گروه‌های ناهنجار کمتری در جامعه حضور خواهند داشت و ناسازگاری اجتماعی این گروه‌ها کمتر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به سن اصلاح اطفال مجرم اشاره کرد و گفت: سن اصلاح مساله بسیار مهمی است زیرا آموزش و روند اجتماعی شدن آنها در سنین پایین‌تر بسیار آسان‌تر از بزرگسالی است.

ربیعی در ادامه به آمار دادستان عمومی و انقلاب تهران مبنی بر کاهش تعداد کودکان حاضر در کانون اصلاح و تربیت نسبت به سالیان گذشته اشاره و عنوان کرد: براساس آمارهای دادستان عمومی و انقلاب تهران، تعداد کودکان حاضر در این مرکز در سال 89، 350 نفر بوده اما در حال حاضر به 108 نفر رسیده است که این آمار بسیار امیدوارکننده و خوشحال کننده است زیرا هر کودکی که به جرم مرتکب شود، به کانون‌های اصلاح و تربیت ارجاع داده خواهد شد و این کاهش نشان‌دهنده کاهش ارتکاب جرم در میان اطفال است.

وی در ادامه به ارائه خدمات مشاوره‌ای به کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت اشاره کرد و گفت: کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت نیازمند دریافت خدمات مشاوره هستند، زیرا دولت و این مراکز، خانواده ثانویه این کودکان است و باید با استفاده از ظرفیت‌های مشاوره مسائل آنان را پیگیری کرده و مشکلات‌شان را کاهش دهیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه ضمن بیان آنکه پیگیری استفاده از ظرفیت‌های مشاوره در محل کانون اصلاح و تربیت از موضوعاتی است که وزارتخانه آن را دنبال خواهد کرد، گفت: بسته توانمندسازی کودکان حاضر در مراکز اصلاح و تربیت باید اجرایی شود که گام اول آن مشاوره، گام میانی آن آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و گام نهایی آن رصد این کودکان پس از خروج از مراکز است.

ربیعی افزود: همچنین گمان می‌کنم ارائه آموزش مهارت‌های نوین و همچنین رشته‌های آی‌تی و غیره باید در کانون اصلاح و تربیت تقویت شود تا بتوانیم طی تفاهم‌نامه‌های مورد نیاز مقدمات کار آنان را نیز فراهم کنیم.

وی در ادامه به همکاری با صندوق کارآفرین امید اشاره کرد و گفت: چنانچه بتوانیم با صندوق کارآفرین امید هماهنگ شویم، می‌توان مقدمات حضور این کودکان در بازار کار را نیز فراهم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به روند اجتماعی شدن این کودکان تاکید و اظهار کرد: نیاز است در ساعاتی از روز این کودکان را به بیرون از کانون اصلاح و تربیت ببریم تا در محیط اجتماعی قرار گرفته و روند اجتماعی شدن آنها اصلاح شود.

ربیعی ضمن بیان آنکه ارائه آموزش‌های کلاسیک و رسمی به این کودکان برعهده وزارت آموزش و پرورش است، گفت: گسترش و تقویت مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را نیز در این مراکز باید در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: با انجام این اقدامات باید تلاش کنیم که این کودکان را به سمتی ببریم که بتوانند در زندگی آینده خود زندگی موفقی داشته و برای جامعه مفید واقع شوند.

ربیعی در ادامه به همکاری اخیر شورای عالی رفاه با قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: پیگیری وضعیت کودکان در معرض آسیب و آسیب دیده را به منظور کاهش آسیب و جلوگیری از سوءاستفاده از آنها در قوه قضاییه آغاز کرده‌ایم که همکار بسیار خوبی است و آن را ادامه خواهیم داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان تاکید کرد: در مقابل همه انسان‌ها و کودکانی که در حوزه سرزمینی ایران حضور دارند، مسوول هستیم و امیدواریم بتوانیم مسوولیت اجتماعی خود را در مقابل آنان به نحو احسن اجرایی کنیم.

 


ویدیو مرتبط :
علت کم بودن خودرو های خارجی از زبان معاون وزیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت فرار نوجوانان از خانه





فرار نوجوانان



یکی از عمده ترین نگرانی های والدین، زمانی است که کودک آنها گم شود یا از خانه فرار کند. دراین شرایط والدین دامنه ای از احساسات را تجربه خواهند کرد. تنش و فشاری که این وضعیت ایجاد می کند و عکس العملهای مختلفی که والدین، خانواده، دوستان و پلیس به این وضعیت نشان می دهند ممکن است به سطح بحرانی برسد وحتی خود این واکنش ها باعث بحران بیشتری در خانواده شود.

 

"انگیزه های خیابانی شدن کودکان و نوجوانان"

 

برای اجتناب از تجربه هیجانی یا پیامدی که در آینده نزدیک در انتظارشان است. برای اجتناب از تجربه دردناک و ناخوشایند تکرار شونده در زندگیشان. برای پیشگیری در از دست دادن فعالیتها، روابط یا دوستی هایی که با ارزش یا مهم تلقی می شوند. زندگی با افراد دیگری که حمایت کننده، مشوق و فعال هستند. متوقف کردن آنچه انجام می داده یا درصدد انجام آن بوده اند. مشکلاتی که خطر خیابانی شدن بچه ها را افزایش می دهد .

 

1) سوء استفاده یا مورد غفلت قرار گرفتن کودک.

 

۲)استفاده از الکل یا داروهای روانگردان.

 

۳) طلاق یا جدایی هایی که به شیوه مناسب انجام نشده است.

 

۴) رفتار نافرمانی مقابله ای که با تخیلات مربوط به روابط رمانتیک یا رفاقت با گروه همسالان

 

ضد اجتماعی ترکیب شده است

 

۵) مرگ در خانواده که برخورد مناسبی با آن نشده است.

 

"روابطی که از خیابانی شدن جلوگیری می کند"

 

هرگز از کنایه یا نگرش منفی که نشان دهنده بی احترامی به نوجوانان باشد استفاده نکنید. هرگز صدایتان رابالانبرید یا فریاد نزنید، به خصوص وقتی که فرزندتان صدایش را بالا می برد، یا فریاد می زند. وقتی فرزندتان عصبانی است، فریاد می زند و خشمگین است، آرام و ساکت بمانید و تماس چشمی با او داشته باشید، منتظر بمانید تاآرام شود.

 

وقتی فرزندتان در حال صحبت کردن یا تشریح موضوعی می باشد حتی اگر نظرش مورد تأیید شما نیست، حرف او را قطع نکنید، منتظر بمانید تا صحبتش تمام شود. با او خودمانی باشید و به سادگی به او بگویید که درکش می کنید و این به معنی موافقت با او و تسلیم شدن دربرابر نظریات وی نیست.

 

 

فرار نوجوانان

 

 

،،هرگز فرزندتان را، دروغگو، دزد، بچه، کم شعور، بی صداقت، خودخواه، غیر دوست داشتنی و احمق خطاب نکنید، این کلمات کمک کننده نیستند، بلکه ممکن است او کلمات منفی شما را تداعی کند و یا حتی با کلمات بدتری جواب شما را بگوید.

 

به نوجوانان خود بگویید که شما حرفهای او را درک می کنید و اگر منظور او را درک نکردید به او بگویید مطمئن نیستیم منظور شما را درک کرده ام یا نه، از او بخواهید تا دوباره توضیح بدهد. وقتی مطمئن هستید که منظور فرزندتان را درک کرده اید ولی با او هم عقیده نیستید به او بگوئید من فکر می کنم که منظور شما رادرک کرده ام ولی با شما موافق نیستم، فکر می کنم ما می توانیم همدیگر را درک کنیم ولی مجبور نیستم که موافق نظرات یکدیگر باشیم.به خاطر داشته باشید، شما می توانید با نظر فرزندتان موافق باشید، اما این گفته شما به این معنی نیست که او اجازه انجام هرکاری را دارد.

 

سعی نکنید عدم توافق خود را با نظرات فرزندتان با بحث کردن توجیه کنید. وقتی نوجوان شما از ادامه صحبت خودداری کرد از او بپرسید، آیا چیز دیگری هست که بخواهد به شما بگوید. وقتی عصبانی یا ناراحت هستید به فرزند خود بگوئید"من ناراحت و عصبانی هستم، و نیاز به استراحت و زمانی برای فکر کردن به این موضوع دارم، بعداً با تو صحبت خواهم کرد".کمک گرفتن از یک متخصص در امر روان شناسی را در نظر داشته باشید.

 

اگر پدر و مادر هر دو با فرزند خود صحبت می کنید، باید مواظب باشید که فرزندتان فرصت صحبت کردن به اندازه هر دو نفر را داشته باشد، صحبت والدین باید مساوی یا کمتر از صحبت فرزند باشد. پدر ومادرعزیز! "فرزندان ما امانت های الهی هستند، در شکوفایی این غنچه های با طراوت بکوشیم