اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهمان ناخوانده برزیلی بلای دیگر تالاب انزلی



اخبار,اخبار اجتماعی,سنبل آبی

‌سنبل آبی گونه‌ای که پایش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلای دیگری بر پیکر ناتوان تالاب بین‌المللی انزلی خواهد شد.

منطقه گیلان و به نقل اداره کل محیط زیست گیلان،سنبل آبی، گیاهی با برگ‌های پهن، پس از مدتی کل سطح تالاب انزلی را خواهد پوشاند.

سنبل آبی گیاهی است آبزی که به وسیله دم برگ‌های تغییر شکل یافته،به شکل اسفنج روی سطح آب شناور می‌شود و به وسیله استولون (ساقه‌های رونده یا بندهای ریشه‌زا) تکثیر می‌شود. این گونه بومی کشورهای امریکای جنوبی خاصه کشور برزیل است و امروزه به اغلب کشورهای دنیا وارد شده است.

این گیاه در مناطق گرمسیری روی آب‌های راکد به شدت رشد می‌کند و در برخی مناطق مانند استرالیا به دلیل پوشاندن سطح وسیعی از رودخانه‌ها و باتلاق‌ها، مشکلات زیست محیطی مختلفی از جمله مشکل در زندگی ماهیان و گیاهان آبزی ایجاد کرده ‌است.

سنبل آبی چنان سطح آب را می‌پوشاند که حتی رفت و آمد قایق‌ها هم دچار مشکل می‌شود. امروزه این گیاه در ایران در حوض‌ حیاط خانه‌ها نگهداری می‌شود و حتی در گلفروشی‌های سطح برخی از شهرها از جمله رشت به صورت گسترده به فروش می‌رسد.

این گیاه آبزی در بخش انتهایی رودخانه مرغک در محدوده منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم مشاهده شد. بررسی حدود چهار کیلومتر از طول رودخانه نشان می‌دهد که این گونه در کل طول رودخانه پراکنش دارد و در مناطقی که سطح آب کم و راکد است، توده‌هایی از این گونه تشکیل شده است.

همچنین سنبل آبی در طول رودخانه بهمبر و در برخی از مناطق توده‌های انبوهی نیز تشکیل شده است.

باتوجه به بررسی‌های به عمل آمده به نظر می‌رسد این گونه در حال پیشروی و انتشار در داخل تالاب انزلی است و در صورتی که در مراحل ابتدایی مقابله‌ای با آن صورت نگیرد، این گونه پایش را بر پشت گونه مهاجم آزولا خواهد گذاشت و بلای دیگری بر پیکر ناتوان تالاب بین‌المللی انزلی خواهد شد، زیرا این گونه در آب‌های کم عمق و راکد توانایی بالایی برای تکثیر دارد و این شرایط در اغلب بخش‌های تالاب انزلی در فصل بهار و تابستان کاملا مهیاست.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
تالاب انزلی - تالاب بین المللی انزلی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

با تالاب زیبای انزلی آشنا شویم!!!



 

 

 

تالاب انزلی در حدود 40 کیلومتری شمال رشت و در جنوب غربی شهرستان انزلی و دریای خزر قرار دارد.

 

 

تالاب انزلی

 

 

 

وسعت این تالاب فصول زمستان و بهار به علت افزایش بارندگی به حدود 120 کیلومتر مربع می رسد و در تابستان و پاییز به حدود 80 کیلومتر تقلیل می باید.

 

تالاب انزلی

 

 

 

تالاب انزلی که یک تالاب بین المللی است؛ زیستگاه مناسبی برای برای آبزیان و پرندگان مهاجر به شمار می آید. علاوه بر این؛ تالاب انزلی محل تخم ریزی ماهیان به ویژه ماهیان سفید بوده و در مجموع با توجه به زیبایی های چشمگیر خود می تواند به عنوان اکوسیستم آبی-طبیعی، گردشگران زیادی را به خود جلب کند.

 

 

 

تالاب انزلی