اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

مهلت یک ساله دولت به بیسوادان



اخبار,اخبار اجتماعی , بیسواد

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین از مهلت یک ساله دولت به بیسوادان جهت برخورداری از نعمت خواندن و نوشتن به صورت رایگان خبر داد.

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی همچنین از مهلت یک ساله دولت به بیسوادان جهت برخورداری از نعمت خواندن و نوشتن به صورت رایگان خبر داد.

علی باقرزاده در گفت‌وگو با ایسنا افزود: افراد بیسواد تا پایان سال 94 مهلت دارند به صورت رایگان باسواد شوند و از ابتدای سال 95 برای باسواد شدن باید هزینه‌ بپردازند.

وی با اشاره به مصوبه جدید دولت در خصوص باسواد کردن افراد بیسواد گفت: دولت با درک ضرورت سوادآموزی، محدودیت‌هایی را برای بیسوادان تصویب کرده که از ابتدای سال 95 اجرایی می‌شود. به گفته وی براساس مصوبه دولت اگر تا پایان سال 94 افراد بیسواد نتوانند از نعمت خواندن و نوشتن برخوردار شوند و در گروه سنی 10 تا 49 سال اصرار داشته باشند که بی‌سواد بمانند، صدور و تمدید گواهینامه رانندگی برای آنها میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرد: طبق این مصوبه نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی موظف است از ابتدای سال 95 گواهینامه افراد بیسواد را تمدید نکند.

باقرزاده تمدید و صدور پروانه کسب هر فردی که از اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی اجازه فعالیت گرفته باشد را نیز منوط به باسوادی و مربوط به همین مصوبه دانست و افزود: طبق این مصوبه به افراد بیسواد از ابتدای سال 95 پروانه کسب ارائه نخواهد شد و تمدید پروانه کسب بیسوادان نیز ممنوع است.

وی با اشاره به سایر محرومیت‌های اجتماعی افراد بی‌سواد بین 10 تا 49 سال از ابتدای سال 95 گفت: پرداخت مستمری به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی همراه با ثبت نام و آموزش سوادآموزی خواهد بود و در غیر اینصورت متقاضیان از سیاست‌های حمایتی این دو نهاد نیز محروم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر رایگان بودن باسوادی در سال‌جاری سیاست‌های تشویقی نیز اعمال می‌شود، افزود: سیاست‌های تشویقی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که حتی برای افراد خاص نظیر معلولین نیز اعمال می‌شود به گونه‌ای که ضمن پرداخت هزینه باسواد شدن و نیز رایگان بودن لوازم‌التحریر و کتاب، 10 درصد هزینه ایاب و ذهاب نیز پرداخت می‌شود.


 اخبار اجتماعی  - ایسنا 


ویدیو مرتبط :
گزارش 4 ساله دولت تدبیر و امید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهلت مجلس به دولت برای ارائه بودجه 91



 

 

مهلت مجلس به دولت برای ارائه بودجه 91

 

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: دولت در زمان قانونی خود كه 15 آذر 90 است، باید بودجه 91 را به مجلس بدهد تا مجلس نیز همین امسال آن را نهایی كند.

حجت الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور و عضو هیات رئیسه مجلس در گفت وگو با فارس گفت: با نزدیك شدن به انتخابات مجلس نهم و همچنین تعطیلی مجلس در ماه آخر امسال به دلیل برگزاری انتخابات تاكید نمایندگان بر این است كه بودجه سال 91 را در سال جاری ببندیم.

این عضو هیئت رئیسه تاكید كرد: البته این موضوع بستگی به این دارد كه دولت در زمان قانونی خود كه 15 آذر سال 90 است، بودجه سال 91 را به مجلس بدهد تا مجلس نیز همین امسال آن را نهایی كند چرا كه نمی خواهیم همانگونه كه بودجه 90 در سال 90 بررسی شد، بودجه 91 نیز به سال آینده موكول شود لذا پیگیری ها انجام شده و تذكرات لازم را به دولت دادیم تا بودجه را در زمان قانونی به مجلس ارائه دهد.

سبحانی نیا همچنین یادآور شد: نتیجه تحقیق و تفحص از عملكرد دولت در خصوص برنامه چهارم توسعه یكی از گزارشات هیئت های تحقیق و تفحص است كه در دستور كار این هفته مجلس قرار دارد و همچنین گزارش تحقیق و تفحص از عملكرد بیمه محصولات كشاورزی نیز آماده است كه در روزهای آینده در دستور كار صحن قرار گیرد.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به بررسی گزارشات تحقیق و تفحص در جلسه روز یكشنبه گفت: در این جلسه بنده گزارشی از روند پرونده های تحقیق و تفحص ارائه دادم كه بر طبق این گزارشات 38 پرونده از 66 پرونده تحقیق و تفحص به دلایل مختلف مختومه شده و 28 پرونده در حال اجرا است.

سبحانی نیا با تاكید بر اینكه به كمیته های تحقیق و تفحص تنها یك ماه مهلت دادیم تا گزارشات خود را به هیئت رئیسه ارائه كنند، گفت: به كمیسیون ها و كمیته های تحقیق و تفحص حداكثر 2 هفته تا یك ماه مهلت دادیم تا تمام گزارشات تحقیق و تفحص را به هیئت رئیسه ارائه كنند تا ما هر چه زودتر در دستور قرار دهیم و تا پایان سال بتوانیم به نتیجه برسیم.

وی اضافه كرد: از آنجا كه امسال سال پایانی مجلس هشتم است لذا هیئت رئیسه اهتمام جدی برای پیگیری نتایج گزارشات تحقیق و تفحص دارد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین تصریح كرد: تعداد بسیاری از این 28 گزارش تحقیق و تفحص در حال جمع بندی نهایی است و این گزارشات در كمیسیون ها مراحل انتهایی خود را می گذراند و تعدادی دیگر نیز هنوز در هیئت های تحقیق و تفحص قرار دارد كه هر چه زودتر باید این گزارشات به كمیسیون ها ارائه شود.

سبحانی نیا همچنین تاكید كرد: اولویت هیئت رئیسه این است كه گزارشات تحقیق و تفحص ها چه آنها كه گزارش خود را به كمیسیون ها ارائه دادند و چه آنهایی كه در حال جمع بندی گزارشات در هیئت ها هستند، تا یك ماه آتی به سرانجام برسند تا هر چه زودتر در دستور كار قرار گیرند..... / تحلیل : عصر ایران